Lyrica - Ystävä vai vihollinen

On ollut paljon puhetta lyricasta (pregabaliini) mediassa ja lääkäreiden piireissä. Pohdittu on jopa sellaista, että onko pregabaliinista tuleva olotila verrattavissa huumeisiin. Eli jotkut näkevät sen pelkästään huumeena nykyään ja toiset taas pitävät sitä ehdottomasti tehokkaana harvinaisen hienostuneena lääkkeenä, jolla monipuolinen toiminta mekanismi.

Pfizer joutui maksamaan puoli miljardia korvauksia 4 lääkkeen valheellisesta tai virheellisestä markkinoinnista. Yksi niistä oli lyrica.

Se ei kuitenkaan tarkoita sinänsä mitään. Lyrica on ahdistus ja hermokipu lääkkeenä ainutlaatuinen. Sillä todella hieno toiminta mekanismi ihmisen kehoon ja mieleen.

Alkuun kaikki käyttivät lyricaa kuin karkkia kun tohtorit määräsivät sitä kaikille todella hepposin perustein. Sitten joku huomasi että pregabaliini buustaa melkein kaikkia huumeita ja lääkkeitä, varsinki opiaatteja/opioideja. Sitten pidettiin palaveri ja määrääminen vähentyi huomattavasti ja nyt kaikki korvaushoito potilaat itkee kun ei saa enää sitä, kun heidän kohdallaan on merkintä “opiaattiriippuvuus”, joten heille ei kenellekään yksikään lääkäri saisi nykyisten ohjeiden mukaan määrätä sitä.

Ahdistus lääkkeenä oikein käytettynä lyrica monien arvostettujen tohtorien mukaan on todella potentiaalinen monessakin mielessä sellaiselle ihmiselle jolle se sopii. Se ei latista tunne-elämää, niinkuin bentsot tai mielialalääkkeet ja neuroleptit. bentsojen käyttö on yleensä nopeita nousuja ja laskuja ja sitten ahdistaa ja taas joutuu ottamaan lisää.

Lyrican vaikutus on pitkä ja tasainen. Se on miellyttävä. Jotenkin luonnollinen. Se antaa myös energiaa kun tekee jotain, tai rentouttaa, jos haluaa vaan olla. Tärkeintä on että ahdistus ei ilmaannu ainakaan niin voimakkaana ja sitäkin on jotenkin helpompi ottaa vastaan ja käsitellä sitä. Tulevaisuus tuntuu lupaavammalta ja muutenkin korottaa mielialaa ja parantaa sosiaalisuutta.

Riippuvuus puoli on suhteellisen voimakas. Vieroitusoireet raporttien mukaan ovat kuin opiaatti reflat ellei pahemmat. Riippuvuus ei haittaa, jos se parantaa elämän laatua, niin riippuvuus on sivuseikka. Lyrica voidaan lopettaa hienosti asteittain.

On raportoitu “lyrica” kuolemia. Kyseessähän on ollut aina muitakin aineita kehossa, joten on vähän hölmöä sanoa lyrican aiheuttaneen kuoleman.

Sanokaa hyvät ystävät plinkkiläiset mitä mieltä te olette tästä lääkkeestä. Täällähän on topic jossa on lyrica keskustelua, mutta se on vanha ja vähän sekava niin luodaan tähän uusi lyrica keskustelu. Onko tätä lääkettä/huumetta järkeä käyttää?

Itse käytän tätä lääkkeenä 2*300mg päivässä.

Helio Jacques

Osaisitko Helio (tai mahdollisesti joku muu) kertoa enemmän tästä hienosta toimintamekanismista kehoon ja mieleen? Eikös pregabaliini ole välittäjäaine gaban-johdos…?

Tekstisi oli mielestäni hyvä ja siinä oli paljon asiaa. Omasta mielestäni lyrica voi aivan hyvin olla jollekulle juuri se oikea lääke psyykkisiin tai fyysisiin ongelmiin. Olen itse käyttänyt lääkettä aikoinaan myös 600mg/pv (en kokenut tästä olevan mitään apua pitkässä juoksussa) ja vieroitusoireet olivat todella kammottavat ja hullun intensiiviset.

En ole henkilökohtaisesti edes maailmanlopun bentsorefloissa tai kuukausien viinarännin jälkeen ollut psyykkisesti niin lujilla kuin mitä olin lyrican kanssa kun sen lopetin. Pirstoo mielen ja psyykkinen kipu on jotain sanoinkuvailematonta…

Pregabaliini luo kehoon elämän energiaa ja on helpompi havaita mielen toimintaa. Eli pysyy tietoisempana, kun mieli ei häiritse ajattelua. On helpompi nähdä laajemmassa valossa asiat ja elämä. Pregabaliini ei turruta eikä lukitse käyttäjäänsä jumiin.

Lyrican vaikuttava aine pregabaliini on rakenteeltaan samankaltainen kuin kehon oma
neurotransmitteri GABA (gamma-aminovoihappo), mutta sen biologiset vaikutukset ovat aivan
erilaiset. Neurotransmitterit ovat kehon aineita, jotka kuljettavat signaaleja hermojen välillä.
Pregabaliinin tarkkaa vaikutusmekanismia ei tunneta. Pregabaliini ilmeisesti vaikuttaa tapaan, jolla
kalsiumionit pääsevät hermosoluihin, heikentämällä keskushermoston hermojen ärsyyntyvyyttä ja
vähentämällä muiden neurotransmitterien vapautumista

Olen kuullut että asteittain lopettaminen kaikessa rauhassa on ollut melko kivuton tapa.

Kiitos hyvästä tarkennuksesta pregabaliinin suhteen. Minä muuten itse lopetin kaikessa rauhassa ja vähensin todella vähän kerrallaan. Se meni jopa niin naurettavaksi, että juoduin kaikista pienimpienkin kapseleiden kanssa tekemään niin, että otin aina puolet jauheesta pois. Pienimmät tiputukset olivat siis välillä vain 12.5-25mg kerrallaan n.viikon välein…

Tietysti tämä on hyvin yksilöllistä ja ilmeisesti omat vieroitusoireeni olivat poikkeuksellisen pahat…

Itse olen lopettannut kerran lyrican 300mg 2 päivässä suoraan seinään. Olihan ne reflat todella nihkeät ja pitkät, mutta ei ne ylitse pääsemättömät olleet kohdallani. Oma asennekin ja yleis fiilis ja elämänlaatu vaikuttaa myös refloihin. Jos elämäntilanne on kunnossa ja on kaikenlaista tekemistä ja pitää itsensä aktiivisena, niin se voi nopeuttaa ja helpoittaa refla tiloja.

Olin muutaman kuukauden täysin lääkkeetön/päihteetön ja aloin harkitsemaan tarkkaan jatkanko lyricaa, niin otin kokeeksi yhden ja totesin lääkityksen olevan aiheellinen minulle. About viikon olen käyttänyt lyricaa 300mg *2 päivässä ja paljon paremmin elämä on sujunut sen jälkeen. Ahdistus on poissa. Ainut miinus puoli on se kun meditaatiota harjoittavana ihmisenä lyrica lääkityksen kanssa se tuntuu vähän turhalta jostain syystä.

Hyvä ja selkeä fiilis kuitenkin jatkuvasti vallitseva olotila.

Kyllähän Lyrtsa on musta oikein käytettyvä hyvä lääke. Miehellä on tuo 300 mg x 2 annos ja vähentää huomattavasti ahdistusta ja on vienyt migreenin lähes kokonaan pois. Yksi sen käyttötapa nykyään onkin myös migreenin estohoito. Tosin harvemmin, varmaan viimeisinä vaihtoehtoina.

Mulla on nyt annos 150 mg x 2. Oli tarkotus aikoinaan ottaa se käyttöön, jotta sais xanorin pois. No xanoria ei saatu pois ja mulla oli aluks isompi annoskin käytössä. Eli en siitä saa ahdistukseen yksin riittäviä tehoja.

Olen lopettanut Lyrican kahteen kertaan ja kummallakaan kerralla ei ollut mitään ihmeempiä viekkareita. Tiputin 75 mg päivässä aina viikon välein. Viimeksi vaan kun lopetin, niin alkoi jotenkin tulla paskempi olo, masentuneempi. Joten nyt se on taas käytössä, nostin pikkuhiljaa annoksen tohon 150 mg x 2 takas. Tuntuu että nuo viekkarit on hyvin yksilöllisiä, koska miehellä ne tulee nopeasti ja hyvin ahdistavina, jos ei saa sitä oikeaa annostusta. Mä taas helposti pystyin sen tiputtamaan pois.

Alottaessa se mun mielestä aina lisää sitä energisyyden tunnetta, mutta en sitä enää jatkuvassa käytössä huomaa. Joka tapauksessa ollaan psykiatrin kanssa todettu se mulle paremmaksi, kun olla ilman. Ainakin sen viimeisen olon pahentumisen jälkeen, kun lääke oli lopetettu.

Mä en ota itse sitä koskaan yhtä aikaa bentsojen ym kanssa, mulla joku parin tunnin välikin riittää. En jotenkin ymmärrä sitä, miksi se on ollut niin suosittu ja muka “huumaava”, en itse sitä huomannut koskaan. Buustaajana tiedän sen kyllä tehoavan, joten siinä mielessä ymmärrän sen väärinkäyttöpotentiaalin.

Joo ne lyrica kuolemat on niitä, missä on aika mukana muita mömmöjä. Raivostuttikin se yks Ylen areenan paskadokumentti Lyricasta, kun mutsi vaan sano, joo poika kuoli lyricaan. Ei lisännyt että käytössä oli myös oxyt. Puhuttiin vain kuinka Lyrica oli se kuolemaan johtava syy.

Toi on totta, että lyrica lisää alussa energisyyttä ja tasaantuu sitten ajan kanssa. On raportoitu joissain tapauksissa ettei lyrica enää toimisi pitkässä juoksussa, mutta veikkaan, että suurin osa näistä on käyttänyt väärin lyricaa isoilla annoksilla.

Tietyllä tavalla huolestuttaa vieroitus oireet ja addiktio potentiaali, kun ei ole kiva olla minkään lääkkeen orja. Kuitenkin parempi vaihtoehto kuin jäädä jumiin ahdistukseen, vaikka onhan niitä muitakin keinoja voittaa ahdistus, kuin lääkkeet, mutta sekin on suhteellista mikä on paras vaihtoehto.

Se lyrica dokumentti oli naurettava, kun joku äiti suri poikaansa, joka oli lääke/huume koukussa ja syytti lyrican määränneitä lääkäreitä, sekä muistaakseni koko pfizeria poikansa kuolemasta. Joillekin tulee tollaisessa tilanteessa pakkomielle syyllisen löytämiselle. Kyllähän tuon dokumentin perusteella ainakin perustallaaja saattaa saada vääristyneen kuva kyseisestä lääkkeestä.

Onhan toki jossain ollut ilmoilla, että lyrica olisi suuri huijaus, koska on kallis lääke. Lyrica on kuitenkin omaa luokkaansa lääkkeenä vaikutus mekanismia ajatellen.

lyrica oli aikoinaan pelastus vei ahdistuksen nopeasti eikä vaikutus hävinnyt jos ei vaikka muistanutkaan aamulla nappeja ottaa, mitä refloihin tulee niin ovat kyllä alussa todella rajuja. ite lopetin niin 25mg pois päiväannoksesta pois kuukauden mittaan, en ois ite kokonaan lopettanut vaan pienentänyt annosta reippaasti(300->100mg) mutta kun lekuri vaatii niin minkäs teet. nyt on huomannut ite ja muualtakin huomauteltu että tiuskin kokoajan ja hermoilen paljon enemmän :frowning: ja mitä tehojen katoamiseen tulee niin itellä toimi kyllä poisti pahimman ahdistuksen vaikka vuosia käyttin samaa annosta.

Edelleenkin tämäkin on hyvin yksilöllistä. Itse lopetin 75 mg/vrk annoksesta pois ja tiputin aina viikon välein saman verran, kunnes kuukaudessa 150 mg x 2 oli siis kokonaan purettu. Mulla se ainoa refla, minkä huomasin oli ainoastaan vitutus, ei juuri muu.

Mutta muistetaan, että mulla oli xanorit käytössä. Vaikeampaa varmasti on tiputtaminen, jos ei ole mitään bentsoja käytössä ahdistukseen.

Myrkkyä se on, mulle määrättii 3*300Mg aamulla ja sama illalla. Kyllä laivä keikkui kaksi päivää ja lisäksi soin 400Mg tramalia, lääkäri sanoi että on melko turvallinen lääke kun tiesi alkoholin käytöstä. Käski olla aluksi varovainen, sitä sitten jokunen vuosi ja todettiin ettei auta ja sain neljä 150Mg kapselia jolla lopetan ja tramalit seinään. Kyllä tiedän miltä helvetissä tuntuu, tilalle sain gapapentiinin samalla annoksella ja heti pudotin yksi aamulla ja kaksi illalla. Vieläkin vie kivut ja potenssi palasi, jotain samaa niissä on mutta paljon parempia.

Olihan mulla samalla teemut ja pamitkin, en ikinä panis suuhuni yhtäkään lyrigaa. Pyrkikää pois siitä lääkkeestä, parin viikon helvetti ja sitten helppaa.

Voisiko olla, että pamit ja teemut, sekä tramalit ovat voimistaneet lyrican vaikutusta, ja toisin päin, niin on tullut negatiivinen fiilis siitä? 3*300mg aamulla ja illalla on todella iso annos. Oletko kokeillut lyricaa ilman muita lääkkeitä? Lyrica ei toisaalta sovi lähellekään kaikille.

Kivut niin kovat ettei mitään kokeiluja uskaltanut tehdä, nyt siedettävät.

Tätä minäkin olen miettinyt pitkään, että onko se ystävä vai vihollinen. :unamused:

Itse syön lyricaa ahdistuneisuushäiriön hoitoon 2*300mg/vrk. Siihen sitten vielä opamoxia lisäksi enkä kyllä pärjäisi ilman.

On kyllä lievittänyt ahdistuneisuutta ja yllättäin kohentanut myös pitkään masennuksissa ollutta mielialaa. Sitä ihmettelen kun monet sanoo, että tämä on voimakkaasti väsyttävä lääke mutta minua se piristää niin paljon että menee jopa välillä ylivirittyneisyyden puolelle ja olo on turhankin levoton jos ei noita bentsoja lisäksi ota. Vapina on myös vähän ärsyttävä sivuoire. Huimausta ja lähimuistin pätkimistä on myös ollut annoksen nostojen yhteydessä varsinkin eivätkä ne ole vieläkään kokonaan kadonneet vaikka vuoden olen tätä tainnut kohta jo popsia, pari kuukautta nykyisellä annostuksella.

Ihme juttu oli myös se, että juomishalut katosi mulla tän lääkityksen myötä kokonaan ihan itsestään. En mitenkään kovin usein juonut sitä ennenkään mutta yllättävän suuri vaikutus elämänlaatuun oli sen vähäisenkin humalahakuisen juomisen lopettamisella.

Viekkarit on ihan kamalat jos ei ole vaikka varaa hakea lääkkeitänsä kun paketti loppuu, mutta itse olen pystynyt nopeastikin ajamaan tämän kertaalleen kokonaan alas. Ja kallishan tämä on kuin mikä.

Aluksi varsinkin oli kiusausta väärinkäyttää tätä sen aloitusoireena tulevan pienen euforian takia, mutta aika nopsaan katosi siitäkin hommasta hohto eikä siitä enää sillä tavalla oloja saa ja kun niitä sivuvaikutuksiakin kuitenkin tulee.

Ai niin ja paino on mulla noussut vuoden aikana jonkin verran mistä en yhtään tykkää, jonkun muunkin muistan tällaisesta vaikutuksesta kertoneen. Lähtee ilman lääkettä kyllä nopsaan myös laskuun eli vissiin lähinnä nestettä kertyy eikä rasvaa.

Ystävä vai vihollinen? Varmaan vähän molempia, mutta tällä hetkellä tuntuisi hyödyt ylittävän haitat omalla kohdalla.

Pidin noin kuukauden tauon ja selvästi elämä oli paljon hankalampaa. Aloitin taas alusta 300mg x2 päivässä. Kyllä tämä vaan on omalla kohdallani uskomattoman hyvä lääke. Pystyy toimimaan vaikka elämäntilanne olisi kuinka hankala. Jokin tässä on mikä tekee tästä ainakin itselleni ystävän. Käytän kyllä ohella diatsepaamia tarvittaessa.

En näe riippuvuutta tähän ongelmana, jos hyöty on niin suuri kuin sen kokee.

itse kerkesin tuossa syömään ‘hyvän’ tovin lyricaa, 75-300mg vrk annostuksella,
ahdistuksen poistoon, ja lopetin ko. lääkkeen n.viikko sitten.
n.6kk päivittäin!
ainuut jälkiolot on tähän mennessä ollut öinen heräily, tai siis nukun puolet vähemmän kun normisti
plus sitten sellanen ylenpaattinen hikoilu, varsinkin aamusin ennen suihkuun menoa ja muutenkin
tuo nihkee hikoilu jatkunu koko tän kuluneen viikon… aika pientä, muistin että ois tullu joskus pahempiakin
oloja, tosin silloin niitä meni pidemmänaikaa ja enempi määrällisesti…
silti suosittelen asteittain lopettamista, voi olla aika diipit depikset muuten pari viikkoo,
jos seinille lopettaapi…

edit. …ja mitä apteekin hintoja kattellu, niin olise kumpaa tahansa -ystävä tai vihollinen, niin lompakolle
se ainakin on vihollinen. iha älyttömiä hintoja moisesta… toki haitat=mm.hinnat+hyödyt on punnittava tarkoin.

ne ketä tot joutuu respal syömään päivittäin, niin äkkiä se kelan omavastuuosuus tulee täyteen,
tunnen ihmisiä joilla se about700e on täynnä helmikuun loppuun mennessä viimeistään, kertonee
taas siitä miten lääkefirmat hypistelee steli pinkkaa siel kun ihmiset ovat tavallaan täl hetkel koekaniineita…
kuitenki suht. uus lääke kyseessä, vaikka eletäänkin jo tätä vuotta, verrattaen muihin perinteisempiin
kipulääkkeisiin… jää nähtäväks, milloin siihen pakkauksen kylkeen tulee tosiaan se punatriangeli.

Lyrica (pregabaliini) ei sitoudu opioidi tai bentsodiatsepiinireseptoreihin, eikä vaikuta GABA:n tapaan, vaikka rakenteeltaan sitä muistuttaakin. Lyrica estää kalsiumioneita pääsemästä hermosoluun, joka ilmeisesti johtaa keskushermoston alhaisempaan aktiivisuuteen. Joka tapauksessa Lyrican ahdistusta ja kipua lievittävän vaikutuksen mekanismi on epäselvä.

Pregabaliini on läheistä sukua gabapentiinille, joka myös estää kalsiumioneita pääsemästä hermosoluun, mutta sen väärinkäytöstä ainakaan minä en ole kuullut.

Ainakin sen oon huomannut että omalla klinikallani Lyrica on suoranaisesti demonisoitu. Ovat nähneet sen potentiaalin väärinkäytössä jopa niin suureksi, että ovat sisällyttäneet Lyrica -sanan jo korvaushoitosopimukseenkin.

Itse ajattelen Lyricasta sil viisiin että on vielä kohtuullisen uusi lääke, ja että siitä ei tiedetä tarpeeksi. Ei tiedetä mekanismeja aivoissa tarkasti ja niin edelleen.

Lyrica ja raha. Yksityisten seinillä on lääkefirmojen julisteita kissankokosin kirjaimin että LYRICA. Lääkäri kirjoittaa Pfizer -kynällään Lyrica -post-it lappuun muistiinpanoja potilaasta.

Monilla se näyttäis kuitenkin toimivan ties mihin vaivaan. Vasta vuosien päästä Suomi24:n seinille rupee ilmestyyn topicceja “vieroitus lyricast!!1!! kamalaa! vinkkei?!”.

Summa summarum: liian tuntematon subtanssi. Aika näyttäköön.

Kuvailkaa pregabaliinin aiheuttamia vieroitusoireita, ja niiden kestoa?

Maanpäällinen helvetti ja tuntui kuin psyykettä revittäisiin riekaleiksi. Jatkuva psykoottistasoinen ahdistus ja kova hikoilu. Kesto n. 3-4viikkoa.

levottomat jalat, painajaiset, liikahikoilu, ahdistuneisuus, sähköiskutpäässä, näkökentän värähtely, masentuneisuus. Tulee nopeesti aivan kamala olo kaikin puolin. En oo selvinnyt kattomaan kauanko kestäis varsinkin kun syyt lääkitykselle on yhä olemassa.