Lyrica - Ystävä vai vihollinen

Viinan kanssa voin todeta , että pahin lääke+viina kombo ainakin omalla kohdallani… :imp:

Tuli pidettyä tästä about pari kuukautta taukoa. Nyt aloitin uudesti ja voin sanoa, että elämä tuntuu paljon paremmalta lyrican kanssa. 2x300mg riittää juuri poistamaan ahdistuksen ja tekee aktiivisemmaksi. Toisinaan syön 900mg päivässä tilanteesta riippuen.

Ystävä tämä ehdottomasti on omalle kohdallani. En välitä riippuvuudesta, koska tämä parantaa elämän laatua. Sitten kun on sopiva aika, niin jätän tämänkin lääkkeen kokonaan pois ja kärsin vieroitusoireet jotka ovat henkisesti huomattu aika raskaiksi ja kyllähän niitä fyysisiäkin oireita on ollut. Ei kuitenkaan irrottautuminen tästä lääkkeestä ole tuntunut kovin vaikealta.

Moi! Olen vierottautumassa subusta ja lääkkeeksi olen syönyt lyrica 300 nyt muutaman viikon…Tramali 150söin vajaan viikon ja olo oli ihan hyvä. Itselläni on paniikki- ja ahdistuneisuushäiriö, sekä pibolaarihäiriö joihin syön 3x5 pamia ja olantsapiiniä päälle. Noita viimeksi mainittuja lääkkeitä en tarvinnut tramali ja lyricaa syödessä. Nyt pelottaa lyrican lopetus… Tosin voihan se olla, että oireita ei tule… Siksi lyrican syöminen on pitkittynyt, koska välissä retkahdin viikoksi subun vetämiseen ja silloin, en syönyt mitään yllä mainituista lääkkeistä. Viikon subun vetämisen jälkeen vieroitusoireet tietysti palasivat ja aloin taas syömään lyricaa. Nyt jännittää mitä edessä? Kommentteja ja neuvoja toverit!!!

Moi, lyrican lopetus kannattaa tehdä asteittain jotta selviää pahimmilta fyysisiltä ja psyykkisiltä oireilta. Itse olen lopettanut aina sen vaan suoraan seinään (300mg x2/vrk), ja suuremmatkin annokset.

Henkisesti on hieman ahdistunut olo, kun on tottunut lievitttämään ahdistuneisuuden pregabaliinilla. Kyseessä on oikeastaan vaan totuttautuminen ja asioiden hyväksyminen sellaisena kuin en ovat ja unohtaa lyrican tuomat efektit. Eli pitää vaan mennä eteenpäin ja kohdata maailma ilman lääkettä. Näin se menee yksinkertaisuudessaan.

Fyysiset oireet ovat ikävät siinä mielessä, että saattaa aiheuttaa vatsakipua ja kehon lämpötilan heittelyä ja tärinöitä ja keskittymis vaikeutta saattaa tulla. Mutta kaikki ne menee ohi ajallaan.

Mikäli mahdollista, kannattaa urheilla paljon sillä se monesti auttaa vieroitusoireisiin. Nopeuttaa palautumista ja ei ajattele liikaa niitä oireita.

Itse käytän lyricaa kuuri luonteisesti. Pidän siitä välillä taukoja, mutta lähiaikoina olen jatkanut taas käyttöä jossain vaiheessa, sillä se aktivoi monissa asioissa itseä, eikä jää jumiin omaan ahdistukseensa. Pidän hyvin paljon lääkkeen ahdistusta parantavasta vaikutuksesta, mutta vieroitusoireet ovat kieltämättä toisinaan varsin epämukavat ja koska en halua kokonaan toistaiseksi lääkkeestä eroon, niin en osaa astettain lopetustakaan, tai en ole sitä oikein edes ajatellut. Olen sellainen ihminen, että olen tottunut lopettamaan aina kaikki lääkkeet ja päihteet seinään. Kaikki tai ei mitään.

Ite just otin 300mg ahdistukseen. Vei kyllä ahdistuksen pois, pistää tosi väsyneeks ja sekavaksi kyseinen lääke ainakin mun kohdalla. Musta hyvä lääke, mut nä huimaukset sun muut on ikäviä. Mut kait nekin loppuis jos säännöllisesti söisi.

Oon nyt useamman kuukauden syönnyt lyricaa ahdistukseen, annostusksella 75mg+75mg. Diapamien syönti on kyllä vähentynyt huimasti, mutta ei kokonaan loppunut (Ennen 10mg diapamia/tarvitt.) Vaikea tarkalleen sanoa, kuinka hyvin tuo sitten on auttanut, koska tässä on tapahtunut niin paljon muitakin asioita, mutta sen kyllä huomaa jos jää lyrica syömättä esim herätessä. Annostukseni on suhteellisen pieni, mutta olen halunnut yrittää pitää sen mahdollisimman pienenä.

[i]Pregabalin
MIMS Abbreviated Prescribing Information
Section: 3(g) Anticonvulsants
Consumer Medicine Information: Available
Uses/Indications: GABA analogue, anticonvulsant, analgesic. Partial seizures +/- secondary generalisation (adjunct), neuropathic pain in adults

Precautions: Renal impairment; haemodialysis; CHF; diabetes; high dose; prolonged use (neuropathic pain); galactose intolerance, Lapp lactase deficiency, glucose/ galactose malabsorption (should not be used); elderly > 65 yrs; pregnancy, lactation, children < 18 yrs

Adverse Reactions: CNS effects incl dizziness, somnolence, confusion, loss of consciousness, mental impairment; visual disturbance incl blurred vision; fatigue; weight gain; ataxia; tremor; abnormal gait; dysarthria; oedema; GI upset; dry mouth; withdrawal symptoms; CHF; elevated CK; decr libido; paraesthesia; psychiatric effects incl euphoria, hallucination, depression; hypersensitivity incl angioedema (discontinue); pancreatitis, rhabdomyolysis, renal failure (rare); others, see full PI

Drug Interactions: Oxycodone; other CNS depressants; lorazepam, ethanol (poss) [/i]

[i]regabalin is an analogue of the neurotransmitter gamma-aminobutyric acid (GABA). It has analgesic and anticonvulsant activity.

Pharmacology. Mechanism of action. In vitro studies show that pregabalin binds to an auxiliary subunit (alpha2-delta protein) of voltage gated calcium channels in the central nervous system, potently displacing 3H-gabapentin. Two lines of evidence indicate that binding of pregabalin to the alpha2-delta site is required for analgesic and anticonvulsant activity in animal models: (1) studies with the inactive R-enantiomer and other structural derivatives of pregabalin and (2) studies of pregabalin in mutant mice with defective drug binding to the alpha2-delta protein. In addition, pregabalin reduces the release of several neurotransmitters, including glutamate, noradrenaline and substance P. The significance of these effects for the clinical pharmacology of pregabalin is not known.

Pregabalin does not show affinity for receptor sites or alter responses associated with the action of several common drugs for treating seizures or pain. Pregabalin does not interact with either GABAA or GABAB receptors; it is not converted metabolically into GABA or a GABA agonist; it is not an inhibitor of acute GABA uptake or degradation.

Pregabalin prevents pain related behaviours in animal models of neuropathic and postsurgical pain, including hyperalgesia and allodynia.

Pregabalin is also active in animal models of seizures, including maximal electroshock tonic extensor seizures in mice or rats, threshold clonic seizures from pentylenetetrazol, behavioural and electrographic seizures in hippocampal kindled rats and tonic and clonic seizures in DBA/2 audiogenic mice. Pregabalin does not reduce the incidence of spontaneous absence seizures in genetic absence epilepsy in rats from Strasbourg (GAERS). [/i]

Jep. Se on se kaikista selkein homma pregabaliinissa. Päivä lähtee käyntiin paljon nihkeämmin, jos ei aamuisia lyricoita syö. Aamut tuntuvat kyllä todella mahtavilta kun saa pregabaliinin kiertämään taas kehoon. Jopa sängystä ylös nousu tuntuu tosi hyvälle jos on syönyt pari tuntia ennen kuin herää lyricat.

Tosin kai sen ylösnousun pitäisi tuntua hyvälle aamulla muutenkin, jos kaikki on kunnossa fyysisellä ja henkisellä puolella.

Kiitti linkistä Hello :slight_smile: Jep olen itsekin huomannut kun olen nyt tasan viikon syönyt säännöllisesti 2x150mg pv. niin olen paljon sosiaalisempi ja pirteämpi ja ahdistus/masennus pysyy poissa ja minulla on myös rivtril määrätty 2x2mg mutta enään tarviin vaan yhden eli aamulla milli ja iltapäivällä milli, koska tuo poistaa niin hyvin sitä ahdistusta mutta mietin vaan pitkällä tähtäimellä että kannattaako tehdä koukkua tähän lääkkeeseen jos ei se vaikutus ei kuitenkaan pysy niin hyvänä kuin nyt on pysynyt, mutta jos pysyy niin tietty sitä ennemmin syön kuin jotain mielipidelääkettä mitä joka perus lääkäri tuppaa heti kun sanoo että on masennusta tai ahdistusta,eli jos hyödyt on paremmat kuin haitat niin tietenkin sitä syö. Minulle on määrätty tuo jo parivuotta sitten ja nyt vasta aloin syömään normisti ja huomaan miten tasapainossa se pitää mielen ja energisenä, mutta ganjan kanssa se on aika kompo esim jos on kunnon indicaa sohvajumissa mässyjen kanssa niin tuppaa tipahtelemaan mässyjen päälle ym.t :laughing: voi kyllä johtua buprestakin yhdessä lyrican kanssa+riva kun buustaa, mutta tällähetkellä mielestäni erittäin hyvä yleiseen ahdistuneisuuteen. Ja olen myös huomannut että panettaa enemmän kuin ennen mikä on myös hyvä asia niin ei tarvii pitää naista puutteessa :smiley:

^ Jep, ole hyvä. :smiley:
Hyvä kuulla muidenkin pohdintoja ja näkökulmia sekä kokemuksia, niin voi itselle tulla jotain tärkeää mieleen lääkkeen käytön kannattavuudesta.

A!kuun ei huomaa miten tämä lääke näppärästi koukuttaa käyttäjän. Toisaalta omalla kohdallani hyödyt ovat olleet sen verran hyvät, että riippuvudella ei sinänsä ole väliä, mutta olen sellainen ihminen, että kokeilen aina välillä olla erossa kaikista mahdollisista psykoaktitiivisista substansseista. Pregabaliinia tekee joskus silloin melko kovasti mieli. Ei muita. Aineita pahemmin. Pregabaliini on ystävä, vai onko?

Onhan moni puhunut vieroitusoireista, joissa psyykkisesti ehkä kuukaudessa olisi kunnossa… tietenkin yksilöllistä.

Eipä mitään :slight_smile: Tällähetkellä minulle lyrica on ystävä koska olen saanut vähennettyä rivatriliakin 2mg ja muutenkin ahdistus ym.t häiriötekiät pysyvät aisoissa. Mietin että jos kokeilisi vähentää rivtrilin nolliin ja menisin pelkällä pregabaliinilla, mutta se on vain miete :question: Olen vasta viikon syönyt sitä niin katotaan pidemmällä tähtäimellä miten menee ja vaikka takana on paljon juttua tästä “ihmelääkkeestä” niin olisi mukava kuulla muidenkin mielipiteitä lyricasta jotka ovat aloittaneet ja miten se menee, että pysyykö olo tasaisena, onko tarvinnut nostaa annosta ym.ta ja onko vihollinen vai ystävä?

Mulla on käytössä Lyrica tällä hetkellä ja on ollut aiemminkin, jolloin sen itsenäisesti lopetin “turhana”. Lopetus kävi ihan helposti mulla annos oli silloin 150 mg aamuisin ja 225 mg iltaisin. Tiputin 75mg aina annoksesta ja menin sillä viikon ajan (onnistuu myös 4 päivän tiputusvälein, olen kokeillut senkin). Eli esim. eka tiputus viikko 150 mg aamuisin ja 150 mg iltaisin. Sitten seuraaava viikko 75 mg aamuisin ja 150 mg iltaisin. Mutta silloin olin kohtuu hyvässä kunnossa.

Yritin tässä vähän aikaa sitten tiputtaa Lyrstan pois ja vedinkin annokseni nolliin asti ja sen jälkeen vielä elelin viikon ilman, mutta sitten alkoi tulla voimakasta ahdistuneisuutta. Öisin mietin kaikkia mahdollisia asioita lapsuudesta lähtien, mitä en todellakaan normaalisti sentään tee vaikka aika hullu olenkin :laughing: ja ahdistuneisuusoireet alkoivat selkeästi lisääntymään. Mun annos on siis 150 mg aamuisin ja 150 mg iltaisin, mitään kicksejä tosta en saa, enkä huomaa sen edes buustavan mitään lääkkeitäni ja mulla on lisäksi säännöllinen rauhottava lääkitys päällä koko ajan. Eli ainakin olen oppinut, että huonossa elämänvaiheessa (jos on erityisen masentunut tai stressantunut) ei lopetusta kannata edes yrittää.

Täten tuli todistettua, että se todella auttaa mun ahdistuneisuuteen, johon pelkät rauhottavat eivät riitä. Olo parani aika pian, muistaakseni ihan parissa päivässä kun nostin sen melkein saman tien normiannokseeni takaisin. Eli en enää pohtinut öisin jotain “turhia asioita” ja sain taas nukutuksi.

Yllättävää tossa on, että mä voin ottaa Lyrica annokseni lähes miten vaan (toki otan ne aamuin illoin) mutta siis kellonajalla ei ole väliä. Toisinaan mä unohdin ottaa iltalääkkeen jne. Keho ei sitä huomaa mun kohdallani. Nykyään mulla on dosetti niin ei tarvi miettiä olenko ottanut lääkkeeni vai en tai en unohda niitä.

Silti tutullani on annostus 300 mg aamuin illoin ja hän todella huomaa, jos ei saa sitä lääkettä. Se on saatava hänen myös tasaisesti ja silti välillä tekee kuulemma tiukkaa. Siis se, että Lyricahan ei oikeastaan kanna ihan 12 tuntia (ainakaan hänellä).

Alussa kun Lyrican alotin sen tosiaan piristi, mutta kun sitä syö jatkuvasti niin siihen tottuu, enkä huomaa mitään vaikutusta. Tärkeä pointti silti on, että ainakin mun ahdistuneisuus pahenee huomattavasti jos en käytä Lyricaa, eli se on mulle ystävä ja tarpeellinen lääke . Ei se kuitenkaan mulla bentsojen korvaajaksi riitä, eikä tunnu vaikutukseltaan yhtään samalta myöskään. Eli yhteenvetona mulle Lyrica on kuitenkin ystävä, ilman haittavaikutuksia. Mun ei ole tarvinnut annosta nostaa, koska tuo riittää pitämään ahdistuneisuuden pois rauhottavien kanssa.

Aloitin Lyrican ahdistuneisuushäiriöön viime syksynä. Lääkäri oikein tyrkytti sitä, ja leväperäisesti sanoi aluksi annostuksesta että 2-6 x 25mg vähän fiiliksen mukaan. En alussa halunnut käyttää lääkettä, koska se aiheutti huimausta jne, Lopulta se kuitenkin nostettiin 2x300mg/pvä annostukseen.

Huomasin euforia-potentiaalin. Väsyneenä ja itkuisena avauduin tästä nyt hoitopaikassa, ja lääkäri ei vaikuttanut puhelimessa kauhean tyytyväiseltä mun kolmen gramman annoksiin. Määräsi kuitenkin toistaiseksi lisää ja kuulemma asiaan palataan vastaanotolla.

En pystynyt olemaan käyttämättä väärin taaskaan. Sain aikaistettua reseptin lääkärillä (reilu tyyppi) mutta pian noikin loppuu ja voi olla että mun Lyrican käyttö loppuu myös. Helvetin helvetti kun ei ole sitä itsekuria olla ottamatta tuota liikaa, tiedän että se helpotti ahdistusta oikeilla annostuksilla. Mulla on kaiken lisäksi meneillään Diapam-vieroitus, 40 mg -< 15 mg vuoden loppuun mennessä.

Hävettää ja vituttaa, aina pakko olla koukussa johonkin, jos ei lääkkeet niin alkoholi aikoinaan.

Joo, minulla meni toi a!oitus todella !ähellä samalla tavalla kertomasi stoorin mukaan. Mullekin sitä määrätään kokoajan ilman mitään kyselyjä, vaikka välillä kun lääkettä pitäisi olla jäljellä, niin uusinta onnistuu.

Toki pregabaliinia tekee usein kovasti mieli ja ns. Oikein käyttö unohtuu helposti.

Turhaan häpeilet, kaikki me ihmisolennot olemme johonkin koukussa. :wink:

Kirjoitin jo tuohon selkäkipu keskusteluun tästä, mutta onko kukaan kokeillut Neurotinia/Gabapentiinia? Samankaltainen kun Lyrica. Ainakin siis “asiantuntija” keskusteluforumilla tiesi kertoa näiden yhtäläisyyksistä.

Itsellä menee Gabapentiinia 300-900 mg. Keskustelussa tyypit vetää jo 3 grammaa. 75 grammaa Lyricaa vastasi kai yli gramman verran Gabapentiinia. Minulle tulee pientä huimausta ja väsymystä jo näistä määristä, mutta pitäisikö sitten vetää enempi, että siitä tulisi jotain miellyttävämpiä oloja ja jäisi väsymys pois… :smiley:
Keskustelussa moni on jopa kokenut Gabapentiinin paremmaksi kuin Lyrica. :astonished: Itse on osaa sanoa juuta tai jaata kun en ole koskaan kokeillut Lyricaa.

^ Omakohtaista kokemusta mulla ei gabapentiinista ole, mutta eräällä kaverillani on tuo lääkityksenä(Ei mitään muistikuvaa, jos edes tietoa, millä annoksella) ihan ahdistukseen. Mitään kummempaa fyysistä vaivaa tällä kaverilla ei käsittääkseni ole. Aiemmin hänellä oli Lyrica, samaan vaivaan, mutta se vaihdettiin, ihan omasta halustaankin, gabapentiiniin, koska Lyrican kanssa hänellä lähti aina varsin iloisesti lapasesta, joka johti toki siihen, että lääkkeet loppuivat aina kesken ja pari kertaa myös päätyi sekakäytön seurauksena henkitoreissaan sairaalaan. Gabapentiinista ei kuulemma saa oloja, ainoastaan auttaa ahdistuneisuuteen, joten sen kanssa ei tuollaista hölmöilyä tule harrastettua. Tietenkin gabapentiininKIN kanssa voi vetää överiksi, mutta tämä kyseinen kaveri sanoo, että hänen kohdallaan se ei aiheuta moisia himoja, toisin, kuin Lyrica järjestäen teki.

Hei,

onko muilla Lyrican pitkäaikaiskäyttäjillä ilmennyt sellaista ongelmaa, että lääkkeen kantavuus on surkea? Mulle hyvin läheinen ihminen ollut nyt vuosia 300mg Lyrmyy päivässä, ja aina käy niin, että lääkkeen vaikutus on hirveän epätasaisen oloinen.

Eli hää ottaa 300mg, menee parisen tuntia ennen kuin huomaa ahdistuneisuuden poistuvan, sitten vaikuttaa 5-6h vain, ja vaikutus loppuu hänen mukaansa tuon ajan jälkeen. Sitten loppupäivän on masentunut, siis sellainen, mitä varten Lyrica alunperin määräättiinkin. Sahaa siis paljon toi lääke hänellä, ja kun vierestä katsoo, niin kuka tota jaksaa, kun lääke auttaa 6h päivästä ja loppupäivä meneekin sitten hiljaisena. Just ja just pystyy tekee arkiaskareensa ja koulun.

On alkanut nyt sitten sahauksen takia syömään 150mg aamupäivästä ja 150 illasta. Onko muilla ollu tätä ongelmaa, ettei Lyrica kanna? Aivan on menny turhautumisen puolelle, kun ilmankaan ei voi olla, tulee vieroitusoireet. Ollaan mietitty kaiken maailman gaboja, neurontineja ja gabrioneja - jospa auttais kantavuuden kanssa sitten… ihme juttu, en ole muilla kuullut tällaista.

Lyrica on suht lyhytvaikutteinen, joten en lainkaan ihmettele, jos aamulla ottaa ja iltapäivällä olo on surkea. Yleensähän lyricaa syödään useamman kerran päivässä, jotta vaikutus olisi tasaisempi.

Mä oon korvaushoidossa, ollu jo pitkään ja syön lyricaa 450mg, joka toinen päivä, ne välipäivät mennään sitten toisella lääkkeellä, jota en aio paljastaa, tulee pian ongelmia lekurille → mulle. (tämmönen käytäntö on toisaalta muutenkin aika helppo havannoida), mutta kyllähän niillä kaikilla klinen jne työntekijöilla on vaitiolovelvollisuus. Itse asiassa taitaa muuten olla niin et purkissa(niin, laatikossa, ei purkissa, vittu joo) lukee että joka päivä 1 kpl 225 ja joka päivä sit sitä toista kans, vaikka lekuri nimeenomaan oli jostain syystä hyvin tietoinen siitä, että ku sitä käyttää vain joka toinen päivä ei tolet loiki.

Oon syöny lyricaa nyt tollain jo vuosia ja tosiaan kun ottaa joka toinen päivä vaan, ni eipä oo mulla tolet ihmeemmin noussu, ja voihan sen sitten joskus 5v. päästä nostaa 2225 → 2300.

Bentsot on pysyny alhaalla, ja käytän sitte vain pientä annosta seroquelia, vaikka on diagnoosejakin ihan tarpeeksi yhelle ukolle. Joskus joutunu syömään 6 milliä xanoria päivässä… ja siihen nousee tole jo ennen ku saa edes purkin auki. Purkin… :slight_smile:

Ei oo ollu itellä refloja, tai muutenkaan mitään. Varsinkaa mitään persoonallisuuden muutoksia. mutta oon kyllä läheltä nähny yhden, joka ei syöny ku vuoden-pari ja 2*150mg, ja hällä oli sitten kyllä reflat, ja kovat.

Mulle tällanen käytäntö on sopinu hyvin, ja mä kun otan aamulla noi lyydet niin toimiihan ne kyllä koko päivän, tosin onset_aika on mulla useita tunteja, niin, ihmiset on erilaisia.

Joo toi on jännä, et tauon jälkeen se alkaa toimia vasta useamman tunnin päästä, ja jokapäivä syötynä tunnissa! Mikä lie tuo juttu?