Lyrica - Ystävä vai vihollinen

Miksi kaikki haluaa lopettaa Lyrikan, kyllä se on myrkkyä. Lääkeinfossa lukee että voi muuttaa sukupuolista kiinnostusta ja kaikkea muuta kivaa. Käsittääkseni sitä ei voi syödä kuuriluoisesti vaan jatkuvasti, on hyvin suuri vaara että aiheuttaa ongelmia ja sen esiversio Gapapentin taas sopii yleensä hyvin. Omalla kohdalla ja parilla kaverilla myös, me kaikki syödään sitä eri vaivoihin. Itse hermosärkyyn, yksi MS taudin kipuihin jotka lähellä mun kipuja ja kolmas hoitaa mielialaansa sillä, kaikilla helppas kun vaihtoivat. MS potilas ei pysynyt edes pystyssä ja toisen polla meni ihan ulalle, tämähän on pieni otos, kaikki kylläkin miehiä ja mulla oli isoin annos mutta kaikilla samat oireet. Ihan W:lle tiedoksi ettei kukaan meistä kolmesta syö sitä enään ikinä.

Ehkä naisella pieni annos auttaa ilman näitä urologisia sivu oireita ja tietenki muut lääkkeet ja alko on pahasta. Vaimo tulee tänään psykiatrilta ja sille on tota myrkkyä määrätty tiedän että mun pitää poistua, tulee varmaan taas viinipöntön kanssa kotiin. Otan koiran ja lähden evakkoon siskoni luokse ja paan huoneeni turvalukkoon ettei taas riehu, sisko sairaanhoitaja ja on ehdottomasti sitä mieltä ettei Lyrikaa ja alkoa vielä päälle. Itse kyllä kaljoittelin kun niitä söin ja huonolla menestyksellä mutta ilman vahinkoja kuitenki. Alkon kesto mulla ihan hirveä, nyt taas hain alkotonta ja ykkös kaljaa. Olen tämän viikon hissukseen ja katson tilannetta, ei rakkaus ole loppunut mutta jos toinen ei tee mitään niin turha tässä on rimpuilla.

Juu itsekin tuossa mainitsin että Lyricaa voi (ehkä:) käyttää siihen oikeasti suunnitellunmukaisiin vaivoihin, eikä välttämättä esimerkiksei paniikkihäiriöön, jonka hoitoon sitä ei alunperin ole kehitetty. Itse suosisin paniikki/ahdistustuneisuushäiriöiden hoidossa muita lääkkeitä.

edit: kun on niin jäässä ;o)(

Nuoret terkkarilääkäritkin sitä uskaltaa määrätä ku ei ole kolmiota, ulkoilutakki naulakossa on sen lääkefirman logolla ja viimeinen lapinreissu taisi olla koulutuspäivät samalta firmalta. Lääkkeen hinta niin suolainen että varaa on “kouluttaa”, sitten kun tarvitaan kipulaastaria jota kipupoli ei kirjoita niin yliopistolisen sairaalan ylilääkäreiltä pitää tulla puoltoja eikä sittenkään meinaa saada näitä terminaalihoito lääkkeitä, itse sain lopuksi kun erikoishammaslääkäri sanoi että teemut tuhoaa mun hampaat.

Apteekissakin katsoivat kieroon kun ekat hain, Lyrikaa vaikka kottikärryllinen eikä ole laastarikkaan halpoja. Just olin apteekissa hakemassa pameja eikä ollut iteroitu kuin viimeksi, Kela ei korvaa juuri mitään jos on 90 kpl paketti mutta 100 kpl korvataan, otin kolme 100 kpl pakettia ja iterointi aika oli kolme viikkoa sitten ja vielä on vanhoja. Otin koiralle taas satsin Rimadyliä vaikka on kaksi purkkia vielä, vakuutus maksaa vaikka koira on jo yliikäinen mutta määrätty ennen 10V ylläpito annokseksi.

No nyt lipsuu aiheesta mutta kaikki jotka syö kalliita lääkkeitä kannattaa jaksottaa ostot jotta pääsee Kelan vapaakyytiin, mulla nyt sairaan kallis verenpaine lääke jota vähän korvataan ja kohta maksaa sit 1,5€ satsi. Lyrikalla ja muilla lääkkeillä joilla hintaa tämä on helppoa. Myrkkyä se on kummiski ja viekkarit helvetin moiset.

Onnea kaikille lyrtsyn käyttäjille, uskokaa että tie nousee pystyyn melko pian.

Muakin kiinnostaisi kuulla enemmän siitä että millä tapaa lyrica on muuttanut ihmisen persoonallisuutta?

Mulle lääkäri sanoi alussa että ei aiheuta riippuvuutta mutta useamman lääkeryhmän (ssri, neurolepti, bentsot ja niiden johdannaiset jne…) lääkkeitä pitkiä aikoja kokeiltuani tämä tuntuu olevan se pirulainen josta irti yrittäminen on henkisesti ja fyysisesti kaikkein vaikeinta, ja säännöllisin välein tulee tarve nostaa annosta vaikkei varsinaisesti viihteilisi. Ja humalassa on alkanut tulemaan raivareita ja angsteja eri malliin kuin ennen.

Aika yksipuolista on tämä keskustelu. Ymmärrän, että jos lääkeestä ei ole mitään hyvää sanottavaa, koska itsellä lääkeaine ei ollut sopiva, niin näin se on.

Monella lääkkeellä on helvetisti haittavaikutuksia, mutta se että saako käyttäjä ne kaikki? Epätodennäköistä. Ainakaan mun tai aviomiehen kummankaan persoonallisuus ei ole muuttunut mihinkään käytön myötä, eikä kyllä sukupuolinen kiinnostuskaan yhtäkkiä vaihtunut johonkin muuhun.

Tuon suuren riippuvuuspotentiaalin käsitän kyllä. Mieheni syö annoksella 300 mg x 2, ja jos hän lopettaa niin tiedän että se tulee olemaan tosi vaikeata ja pitää hänen varmaan 25 mg tabuilla se tiputella pois kun sen aika tulee.

Tämä ei vaan koske kaikkia käyttäjiä. Mun on ollut helppo tiputtaa jo kahteen kertaan lääke kokonaan pois. Olin useita vuosia syömättäkin, mutta pyysin sen takas koska koin siitä alussa ainakin apua. Nyt olen taas tiputtamassa ja uskon sen onnistuvan, koska mielialaa on parantamassa uusi masennuslääke. Mulle tuo Lyrica oli siis määrätty ahdistuneisuuteen. Silti koin sen enemmän mielialaa parantavana, tosin kun ahdistuneisuus vähenee niin mielialakin paranee - eli sinänsä se auttoi, siihen mihin piti. Mitenkään itseään vastaan se ei mulla kääntynyt, en vaan koe että siitä olisi enää apua pitkällä juoksulla. Eli tavallaan turhana voin sen lopettaa.

En silti sano, ettenkö koskaan voisi palata käyttämään kyseistä lääkettä, jos tarve tulee. Lääke on tosi demonisoitu, ilmeisesti suhteellisen kapean terapeuttisen leveyden omaava niin sanotusti, mutta yhtä kaikki auttaa toisia, eikä aiheuta kaikille mitään sen kummempaa vakavaa haittaa. Edes lopettaessa. Ugh, olen puhunut.

Mitä sen kombottamiseen (tolettomana molemmille - tai ainakin Lyricalle ja isoilla annoksilla) huumeiden (hitaiden), alkoholin ja rauhottavien kanssa tulee, niin niitä kuolemia on ollut paljon ja pitkiä aikoja jo. Se on kyllä aika yleisesti jo nykyään onneksi tiedossa, ettei tuon aineen kanssa kannata lähteä leikkimään.

Mulla Lyrica ei koskaan ole vaikuttanut alkoholin käyttöön millään lailla. Kun Lyrica on säännöllisessä käytössä, eikä sitä vedä jättiannoksia ja huuhtele suoraan kaljalla alas niin enpä huomannut mitään muutoksia.

Raivarit ja angstit humalassa voi johtua oikeasti ihan vaan siitä humalasta ja omasta olostasi. Toki Lyricalla voi olla myös asian kanssa tekemistä, mutta kuka sen tietää?

Sinänsä en ihmettele yhteisvaikutuksia alkoholin kanssa, varovaisuuteen kehotetaan pakkausselosteessakin muistaakseni.

Lyrican eduista oli enemmän tuolla keskustelun ekasivulla nyt on selkeesti menossa vähän kriittisempi aalto.

Kyllä joo ja vuoden jo vuoden 2012 pharmaca selostaa yhteisvaikutuksissa mm. etanolin, oxyt ja jonkun rauhottavan.

Niin, olen toki pahoillani kaikista kuolemista R.I.P. mutta kaikki kai on ottaneet sitä Lyricaa nimenomaan buustaamaan vaikutuksia, tietäen riskit. Alkoholi monessa on se pahin, kun saa nimenomaan ottamaan muita lääkkeitä täysin holtittomasti ajattelematta riskejä. Jokainen varmaan tietää, että alkoholia nauttinut on kuolematon, riskialtis jne.

joo käsittääkseni se tappavin combo on ollut opiaatit+alkoholi+lyrica ja tästä seurauksena hengityslama. Usein vielä otettu lyricaakin isoja annoksia tyyliin 1500mg.

Pelkällä lyricalla ittensä hengiltä saaminen onkin jo vähän vaikeampaa ja hoitoannoksilla syövillä ihmisillä alkoholin vaikutukset on toki yksilöllisiä.

Ihan yleisesti kyllä kiinnostaisi tämän lääkkeen mielialaa kohottava mekanismi, että mihin se voi perustua. Itsekin olen sen nimittäin huomannut, enempi tuntuu piristävän kuin ahdistukseen vaikuttavan vaikka masentuneisuuteen yms. ei lääkettä kirjoiteta.

Veikkaan, että piristävä vaikutus on pregabaliinin GABA-reseptoreihin kohdistuvassa kontaktissa. Myös Rivatrilin ja muiden bentsojen (GABA-vaikutus) on raportoitu aiheuttavan piristävää vaikutusta. Isoilla annoksilla alkoholi ja/tai bentsot piristää, mutta kognitiiviset ja motoriset kyvyt kärsivät. Näin myös Lyrican kohdalla. Siksi uskoisin piristävän vaikutuksen johtuvan GABA-vaikutusmekanismista, jota en itse Lyrican kohdalla tarkemmin vielä tunne.

Rivatrilissa piristävä vaikutus johtuu klonatsepaamin GABA-reseptorien “nopeasta pommituksesta” (rapid firing), joka esim Diatsepaamilla ja muilla bentsoilla tulee yleensä isommilla annoksilla(muuten hitaampaa), ja eri ihmisillä eri lääkeaineet vaikuttavat eri tavoin.

Kyllä pelkällä Lyricallakin itsensä hengiltä saa, aiheuttaahan se yliannosteltuna mm. kouristuskohtauksia. Myönnän toki, että näissä ns. Lyrica-kuolemissa on useimmiten ollut sitä sun tätä kombottelua mukana. Nyt menee offiksi, mutta enemmän mua huvittaa, jos puhutaan Subu-kuolemista. Buprella kun käsittääkseni on yksinään aika helvetin vaikeaa saada itseään hengiltä, ellei nyt sitten satu olemaan vaikeasti allerginen kyseiselle substanssille, mutta sellaiset tapaukset ovat ihan asia erikseen ja hengenvaarallisesti allerginen nyt voi olla ihan mille vain, jos on sattunut harvinaisen paska säkä.

Sekakäyttö - varmin tapa saada itsensä hengiltä.

Kun olen ottanut vaikka 2mg Rivatrilia niin n. 40minuutin päästä pomppaan tuolista ylös ja rupeen puuhailemaan kaikennäköisiä askereita paskareita, ei tarvii tosiaan edes katsoa kellosta tuota, jännää… :slight_smile:

Voi voi neurista taas. Taas on eri annostus lyricalle mitä kirjoitat täällä jokaikiseen lyrica ketjuun. Ja toisekseen tommosta annostusta lyricalle ei ole olemassakaan että lääkäri olisi sulle määrännyt 900 mg aamulla ja 900 mg illalla :laughing: No kohta sieltä tulee taas takaisin väittelyä miten sun yksityis lääkäri antaa sulle morfiiniakin aina kun vaan tarviit jne. :unamused:

Kyllä se määräsi 3*300Mg aamu ja sama illalla. Kun sain Gabapentiiniä niin annos sama, nyt syön yhden aamulla ja kaksi illalla, kipulaastari, 20Mg pamia, neurotol slow 200Mg. Näillä pärjään jotenkuten.

Jep, Klonatsepaamin “onset”-aika on n.30-90min. =)

Siis whaaat? Ei ihme että olet ollut melkoisen kuutamolla. Jos tuo annos on siis ollut 900 mg aamuin illoin - eli 1800 mg päivässä?Kun jo 300 mg x 3 on annos mitä ei hevillä käytetä, yleensä se jää siihen 300 mg x 2 ja jos se ei auta niin turha sitä annosta on enää alkaa nostamaan jos se ei yksinkertaisesti tehoa.

Voin uskoa että jos tollasia helvetin hevoskuureja määrätään niin on kyllä joka paikka elimistöä myöten prakaamassa. No, ehkä lääkärit tietävät paremmin :unamused: .

Varoitti vaan alkosta että varovasti aluksi kun yksi olut voikin olla viisi, maanantai ja tiistai oli kyllä pehmonen lattia mutta meni ohi. Kehui lääkkeen olevan melko turvallinen, voi hitto sitä lopetusta neljässä päivässä ja 400Mg tramalia seinään. Nyt mäkin tiedän mitä reflat on.

Ystävä kyseinen lääke mulle on ollut, otan sitä niin harvoin, että ei oo koukahtanut ja kun ottaa oikealla annoksella :exclamation:

Elämä - varmin tapa saada itsensä hengiltä. Jokaisen kohtalona, vaikka kuinka välttelisi sekakäyttöä ym. epäterveellisiä elämäntapoja :wink: .

Sori offista.

Edit: En minä epäile, etteikö tuo Neuron Lyrtsy-annos ihan mahdollinen olisi ollut, siis ihan lääkärin määräyksestäkin, vaikka se toki tosi hurjalta kuulostaakin :open_mouth: . Lääkäreillä kun on valta, voima ja kunnia, iänkaikkisesti aamen, määrätä vaikka millaisia annostuksia ja komboja, vaikka sitten [sic!] -merkinnällä, jos kovin överimäärissä mennään. En kyllä ihmettele lainkaan sitäkään, jos Neurolla on moisten annosten jälkeen Lyricasta paskat kokemukset :open_mouth: .

Kaikki ketä tunnen annoksesta riippumatta haluaa lopettaa käytön. Kyllä mäkin nauroin ensin että ei ole kolmiota.