Nimenomaan, kuunnella voi eri tavoin: voi kuunnella esim. vastatakseen tai kuunnella kuullakseen. Eli voi tavallaan asemoitua dialogiin monellakin eri tavalla ja yksi tapa on tietysti ryhtyä vaikka kilpailemiseen: silloin on pakko löytää juuri niitä kumoamisen kohtia ja lillukanvarsiin jumiutumisen riski kasvaa. Kuunnellessaan kuullakseen toista on tavallaan suostuttava sille mahdollisuudelle, että voi itsekin avautua todella tuoreiden näkökulmien tarkasteluun. Ja tässä yhteydessä on tietysti puhuttava lukemisesta ja kirjoittamisesta. Ilman kokonaisvaltaista kohtaamisen kenttää haasteeksi nousee juuri se, että niin paljon jää vain sanojen varaan. Toisaalta tiedostamatontakin tulkintaa tapahtuu, kun luetaan ns. rivien välistä. Kyllä kai jokainen luo tahtomattaankin jonkinlaisen Plinkki-hahmon itselleen ja viimeistään kanssaplinkittäjien mielissä ainakin.
Mä koen sillä tavoin, että koska oma mieleni on jumiutunut todellakin vain omiin totuuksiinsa, olen suorastaan riippuvainen siitä, että opettelen kuuntelemaan toisia kuullen: vain sitä kautta mulle on ylipäätään mahdollista oivaltaa mitään uudella tavalla ja ylipäätään löytää tarvitsemiani ratkaisuja. Itse asiassa, taitaa olla jopa niin, että löytääkseni itseni, minun on kysyttävä muilta, missä se minäni mahtaa olla. Tämä tietysti edellyttää jonkin asteista nöyrtymistä, mikä on aivan eri asia kuin nöyristely tai alentuminen. Mutta niinhän ne ovat eri asioita ylpeys ja ylimielisyyskin riippuen toki pitkälle siitä, millaisilla merkityksillä kukin on tottunut sanansa lataamaan.