Mun ei ole vaikeaa saada suutani auki ja tehdä itseäni näkyväksi, joten tuossa tilanteessa ihan suorilta viittilöin ja pyydän apua. Yleensäkin jos olen/olemme jossain liikenteessä ja etsitään jotakin, joka ei ihan hetipaikalla löydy, kysyn hyvin herkästi vastaantulijalta/henkilökunnalta/järjestyksenvalvojalta, että missähän mahtaa olla se ja se. Siis vaikka se asia varmaan löytyisi pienellä etsimisellä, eikä olisi mikään kiire. Isäntä puolestaan ennemmin haahuilee katselemassa ympärilleen. Saa hänkin suunsa auki, mutta vasta siinä vaiheessa, kun sitä bussipysäkkiä tai niitä vehnäjauhoja ei omin avuin oikeasti meinaa löytää. En usko, että tuo johtuu hänellä huono-osaisen identiteetistä(Ainakaan sen perusteella, että on lähtöisin varsin varakkaista kotioloista), vaan hän vain on luonteeltaan enemmän rauhallinen tarkkailija, kun minä taas olen temperamenttisempi, puheliaampi ja liikkeissäni nopeampi.
Olen lukenut noista huono- ja hyväosaisen identiteeteistä ja miettinyt, mihin itseni sijoittaisin. Olen lähtöisin hyväosaisesta perheestä, mutta näin aikuisenahan olen virallisen määritelmän mukaan köyhä. Olen ollut koko elämäni työkyvytön ja eipä sitä työkyvyttömyyseläkettä sitten ole, kuin sen kansan- ja takuueläkkeen verran. Isäntä on myös työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta hän on sentään vähän ehtinyt kerryttää työeläkettä. Ei tosin paljoa, enkä minä muutenkaan ukkoni rahoilla elä. En silti tunne itseäni kovin köyhäksi, ts. puutetta ei ole mistään, säästöön jää aina ja puskuria löytyy, jos pesukone/tietokone/puhelin hajoaa, kissa pitää viedä eläinlääkäriin tmv. Nuuka kyllä olen(Sen olen oppinut kotoa), mutta hyvä asiahan se vain on. Onpa sitten sitä rahaa myös niihin reissuihin ja harrastuksiin, joista tykkään ilman, että konkurssi iskee. Monet rikkaat muuten ovat pirun nuukia ja siksipä ovatkin rikkaita. Miljoonatkin saa kyllä heiteltyä Kankkulan kaivoon, kun vain reippaasti heittelee.
Edit: Tuli mieleen yksi esimerkki siitä, että kai minulla sitten on hyväosaisen identiteetti. Olen lukenut ja usein kuullut, että MT-ongelmaisten fyysisiä vaivoja ei aina terveydenhuollossa oteta vakavasti ja esim. skitsofreenikot kuolevat nuorempina vs. muu väestö, koska heidän sydänvaivansa, kolesterolinsa, verenpaineensa, diabeteksensa ovat huonossa hoitotasapainossa, mikäli niitä on vaivauduttu diagnosoimaan ensinkään. Uskon tuon, mutta henk.koht. ei ole kokemusta siitä, ettei otettaisi vakavasti. Aina on tutkittu ja hutkittu varsin hyvin, vaikka itselläni on ihan vakavaksi luokiteltu mielenterveyden häiriö. Johtunee siitä, että en näytä nk. tyypilliseltä hullulta. En ole lääkkeiden turvottama ja laahusta ryhti lysyssä, pälyile, ole epäsiisti tai vähintään huolimattoman näköinen, puhu joko epäselvästi tai sitten aivan hulluja. Olen hoikka(Vähän liiankin ja siitä on kyllä tullut sanomista, mutta ei se ole vaikuttanut vaivan X tutkimiseen ja hoitamiseen), liikun hyvinkin ryhdikkäästi ja reippaasti, hymyilen, katson silmiin, vaatteet, hiukset ja naama on aina huoliteltu, kun menen tuollaisiin tilanteisiin(Kotona nyt voi näyttää miltä mörökölliltä vain) ja osaan esittää asiani selkeästi, asiallisesti ja johdonmukaisesti. Minusta on moni sanonutkin(Siis muut ihmiset, kuin lääkärit), että ethän sä näytä yhtään hullulta.
HUOM!: En tarkoita, että kaikki muut MT-ongelmaiset näyttäisivät tuolta ylemmältä kuvaukseltani, mutta se nyt vain on se käsitys, mikä hyvin monella ihmisellä on MT-ongelmaisista.
Siitäpä seuraava kysymys: Onko sinun helppoa/vaikeaa pyytää apua ja millaisissa asioissa se on sinulle helppoa/vaikeaa?