Kysy mitä vaan seuraavalta ja vastaa edelliselle. Osa 3

Olen tehnyt kolmena vuonna aikuisiällä lupauksia. Lupaus, joka piti, oli tehdä joka kuukausi vuoden ajan uusi jäätelömaku. Oli kiva lupaus ja opin sen vuoden aikana uusia asioita jäätelönteosta.

Toinen samantyylinen lupaus oli kokkailla joka kuukausi vuoden ajan uusi kasvisruoka. Tämä kosahti muistaakseni syys- tai lokakuussa, pahat selkäkivut veivät ilon tehdä yhtään mitään.

Muutama vuosi sitten tein lupauksen, etten sinä vuonna juo yhtäkään alkoholiannosta töitä edeltävänä päivänä. Öh, pääsin ehkä maaliskuuhun asti.

Sama kysymys seuraavalle plus onko tinan valaminen kuulunut sinun Uuteen Vuoteen?

1 tykkäys

Olen tehnyt Uuden vuoden lupauksia ja ainoa, joka ei vuonna 2015 pitänyt oli raittiuslupaus. Raitistuin vasta elokuussa. Lopetin kokonaan lupausten tekemisen jo muutama vuosi sitten. Aloin vain muuten pyrkiä arvojen mukaiseen elämään.

Tinan valaminen on kuulunut uuden vuoden viettoon. Siitä tuli kyseenalaista, kun miesystävä onnistui roiskauttamaan tinaa seinille ja mun vaatteille, onneksi ei sentään iholle. Miesystävällä tuo sihti ei ilmeisesti ole kaikista paras vai oliko liian innokas ADHD:eineen, että ei malttanut noudattaa varovaisuutta. Ei hirveästi tee mieli hänen kanssaan valaa tinoja. :sweat_smile:

Samat kysymykset seuraavalle, kun sopivat niin hyvin ajankohtaan.

1 tykkäys

Uuden vuoden juhliminen ei ole kuulunut meidän suvun perinteisiin. Joskus joitakin raketteja ammuttu mutta eipä oikein muuta.
Joskus olen tehnyt uuden vuoden lupauksia mutta ne ei ole koskaan kantaneet. En ole lupauksia tehnyt vuosiin.
Uudenvuoden päivänä kyllä syödään nakkeja js perunasalaattia mutta muuten ei huomioida vuodenvaihtumista.
En ole tainut ikinä valaa tinaa. Lapsena näin kyllä tinakengän. Eikös se eu jotenkin pistänyt siihenkin näppinsä peliin ja tinaa ei edes myydä nykyään. On jotain mehiläisvaha korvikkeita. Vai mikä virasto olikaan joka kielsi sen 2018.

Ios vai android?

1 tykkäys

Android. Kumpaakin kokeilleena mielestäni varsin käyttökelpoinen ja Apple on niin omaa luokkaansa rahankeruussa, että en halua tukea sitä. Nythän toki Eu on suitsinut sitä akunlaturin käyttömääräyksissä, saa nähdä miten siinä käy.

Rakettien ampuminen vai lemmikkieläinten suojelu ampumisen paukkeelta?

Lemmikkieläinten JA metsän eläinten suojelu paukkeelta TIETENKIN. Myös roskaamisen, turhan ilman pilaamisen ja melusaasteen välttäminen. En todellakaan ymmärrä mikä siinä superjunttimaisessa kolmannen maailmansodan leikkimisessä ja rahan taivaan tuuliin räiskimisessä on olevinaan niin perkeleen hienoa :angry: :roll_eyes:. Pitäisi kieltää lailla koko paska.

Meillä tosin tämä nykyinen, sekä jo kaikki edesmenneet kissat eivät ole pelänneet raketteja pätkääkään. Ihan innoissaan aina vahtaavat/vahtasivat niitä ikkunoista :laughing:.

Oletko asuntosi suhteen siisti vai sottapytty? Entä onko sisustaminen sinulle tärkeää vai riittääkö, että kotoasi löytyy vain käytännön elämän kannalta olennainen irtaimisto?

1 tykkäys

Olen sottapytty, joka pitää siisteydestä. Tässä yksi syy miksi en pidä liiasta tavarasta. Kun tavaraa on vähän, löytyy niille myös oma paikkansa. Aina minulla jää tavaroita niille sijoilleen, mutta siivoan ne pikaisesti, kun huomaan sotkun. Vaatekaappini on tavallaan järjestyksessä. Käyn se joka vuosi läpi ja heitän rikkinäiset kierrätykseen ja UFF:in laatikkoon vaatteet, joita en käytä. Yritän pitää “leppoisaa” 5S-järjestelmää omista tavaroistani. Mari Kondohan tuon sitten toi populaariksi konmarittamisellaan. Samasta asiasta loppupeleissä kyse.

En pidä sinänsä sisustamisesta. Simppeli skandinaavinen minimalismi sopii silmääni. Liika tavara, oli sitten sisustusta tai ei, näyttää sotkuiselta silmissäni. Kotona meillä on paljon krääsää ja sotkuista. Olen luovuttanut tietyllä tapaa. Pidän puoliani vain ylilyönneissä, kuten 15 sisustustyynystä, joista puolet on AINA lattialla. Onneksi niitä nyt vähemmän.

Nyt taas työreissussa ja tällä kertaa kulinaristin mekassa eli Italiassa. Täällä on mahtava ruokakulttuuri. Jos jotain toisin ulkomailta Suomeen, niin se olisi ulkona syömisen kulttuurin.

**Mitä puuttuu Suomesta? Minkä asia tai tavan toisit toisesta maasta Suomeen? **

1 tykkäys

Olen kerennyt käydä vasta 6 maassa mutta tuntuu, että ulkomailla arvostetaan vanhoja rakennuksia enemmän eikä niitä heti pureta uuden ja modernin mutta ruman tieltä ja uudistakennukset on siellä tyylikkäitä. Keskieurooppalaisen arkkitehtuurin toisin suomeen. Suomen arkkitehtuuria arvostetaan mutta mielestäni se on kylmää ja kolkkoa, harmaata ja väritöntä. Se on osittain kaavamääräysten vika. Toisin suomeen siis värit rakennuksiin kuten esim amsterdamissa on joka kerrostalo erivärinen.

Kumman kanssa viettäisit mielumin joulun jos olis pakko valita jompikumpi: pirteä tuulahdus 70 luvulta Arto Satonen ( työministeri) vai Kaisa Juuso jonka en ole ikinä nähnyt hymyilevän

1 tykkäys

Arto Satosen. Vaikuttaa leppoisammalta ja helposti lähestyttävämmältä tyypiltä, kuin Kaisa Juuso. En pidä hänen politiikastaan, mutta ei sen tarvitse joulunviettoa tai muuta seurustelua häiritä. Tulen hyvin juttuun monenkin ns. väärämielisen kanssa ja jos politiikasta tai muista maailmankatsomuksellisista asioista pitää keskustella, niin onhan se mielenkiintoisempaa erilaisia näkemyksiä omaavan ihmisen kanssa, kuin sellaisen, jonka kanssa vain komppailemme toisiamme.

Kenenkään hymyttömyys ei sinänsä ole minulle ongelma. Itse kyllä hymyilen paljon ja tykkään hymyilevistä ja iloisista ihmisistä, mutta tunnen kivikasvoja, jotka ovat oikein hyviä tyyppejä, vaikkeivat ilvehdi kaiken aikaa. Kaisa Juuso nyt vain tuntuu olevan aika pöljä ja pihalla.

Iskeekö sinulle koskaan/usein sellainen fiilis, että miks mulle aina käy näin?

Nykyään iskee jopa aika usein, kun on ollut valtava määrä vastoinkäymisiä, minusta johtumattomiakin, parina edellisenä vuotena. Esimerkiksi juuri tällä viikolla, kun luin Omakantaa ja teksti vilisi virheitä, ajattelin, että miksi taas mulle. En toki voi tietää kärsiikö muut samasta ongelmasta. Terapeuttini mielestä minulla on hyvät vuorovaikutustaidot ja puhun erittäin selkeästi ja loogisesti, joten itseäkään ei oikein voi syyttää. Ehkä hoitohenkilökunnalla on niin kiire, että eivät ehdi edes miettiä. Tämän viikon kirjauksissa edes ikäni ei ollut oikein. Kun itse töissä kirjaan, olen tosi tarkka. Välillä pyydän vielä asiakkaita lukemaan tekstit, että tulee varmasti oikein. No, ei terveysasemalla ole sellaiseen mahdollisuutta, ymmärrän kyllä. Silti vituttaa lukea tekstejä, joista ei edes tunnista minua monien virheiden takia.

Onko sinulla sisaruksia? Jos on, oletteko läheisiä vai minkälaiset välit teillä on? Jos ei ole, olisitko halunnut?

Minulla on isosisko ja pikkuveli. Molempien kanssa hyvät välit, siskon kanssa läheisemmät. Veli elää ruuhkavuosia, joten ei ehditä olla niin paljon yhteyksissä. Siskon kanssa ollaan tällä hetkellä joka päivä, kun yritetään taklata alkoholiongelmaa yhdessä. Siitä olen kiitollinen.

Sisaruksia on kaikkiaan neljä joista kolme on elossa. Kaksoisveli jonka ksnssa on ok välit. Ei olla mitään ylimpiä ystäviä ja luulen että välit katkeaa kun äiti kuolee. Eipä paljon viestitellä.
Pikkuveljen ksnssa on hyvät välit ja viestitellään päivittäin jonniinjoutavuuksia. Kuvaan hälle aina aamuvideon lenkiltä 3-5 min ihan höpinää. Päivän ohjelmaa, edellistä päivää ja tulevaa käyn läpi. Aloitan videon aina sanoilla ” hyvää huomenta tissikikkeli…” sillä nimellä kutsui itseään kun oli päiväkodissa.
Siskoon on asialliset välit. Ollan vähän etäännytty hänen alkoholin juomisen takia.

Oletko nähnyt ikinä selkounia? Eli olet tajunnut näkeväsi unta?

Olen nähnyt välillä. Se on ihan hiton siistiä, kun voi yhtäkkiä päättää, että lähdenpä lentämään, vedän stadion-keikan isolle yleisölle, harrastan seksiä jonkun fantasiatyypin kanssa, mitä vain huvittaa :smiley:. Itse asiassa näen useinkin unia, että olen sisällä jossakin tietokone- tai konsolipelissä. Tajuan, että se on unta ja sitten mennään. Juoksen, ammun, kaahaan autolla, rällästän ihan väsymättä, välillä kuolen ja nousen taas :laughing:. Vähän jänniä nuo peliunet sikäli, ettei minua oikeassa elämässä ole koskaan kiinnostanut mikään tietokone- tai konsolipelaaminen. Lähinnä joskus sivusilmällä vilkaissut, kun joku toinen pelaa.

Tarkoituksella en ole treenannut selkouneksimista. Joskus ajattelin, että voisi olla hauskaa opetella sitä. Sitten luin aiheesta ja totesin, että ei helkkari, ihan liian vaivalloista säätöä kaikkine väliheräämisineen ja kirjauksineen. Olen aikoinani kärsinyt todella pahoista univaikeuksista. Nykyään en onneksi kärsi ja arvostan hyviä yöunia todella korkealle, enkä takuulla ala sabotoida niitä tahallani.

Koska viimeksi olet käynyt pankin konttorissa?

Kävin lapseni seurana lokakuussa, mutta sitä ennen olen käynyt varmaan 2020, kun piti vaihtaa S-pankin alue muuton jälkeen toiseksi. Eipä siellä pankin konttorissa usein tule silti käytyä, kun niin monet asiat hoituu nykyään sähköisesti.

Onko sinulla erityisiä jouluaaton rutiineja?

Omani alkaa Lumiukon katsomisella 11 aikaan. Sen jälkeen joulupuuro manteleineen ja joululimppuineen. Goudaa ja kinkkua leivän päälle. Ennen mentiin sen jälkeen vanhemmilleni aattosaunaan, mutta se on nyt jäänyt kokonaan pois. Tilalle on tullut isäni haudalla käyminen. Vanhemmilleni, tai tätä nykyä äidilleni, mennään joskus kolmen neljän aikaan ja siellä kuunnellaan joululauluja ja jutellaan ja odotellaan jouluruokaa. Yritän aina tarjota äidilleni apua, mutta yleensä hän ei sitä halua. Jouluruoan aikana valitaan ensimmäiset lahjat ensin alkuruoan, sitten pääruoan jälkeen ja silloin ja jälkiruoan aikana jaetaan loput lahjat ja jutellaan kaikesta mahdollisesta. Yleensä lähdetään kotiin 21.00 maissa.

1 tykkäys

Ei ole muita, kuin ne kyläilyt minun vanhemmillani, sekä appivanhemmilla. Tänä vuonna hoidetaan molemmat pois päiväjärjestyksestä jo aattona, kun hyvin ehditään. Heillä on siellä sitten omat joulujuttunsa, mutta ei onneksi mitään erityisiä aikatauluja tai järjestettyä ohjelmaa, joiden mukaan muiden pitäisi hyppiä. Aikatauluja ja järjestystä vastaanhan minulla ei ole mitään, kunhan saan itse päättää ne :grin:. Sen verran tosiaan isännän kanssa täälläkin joulua vietetään, että annamme toisillemme joululahjat. Ei siihen mitään kummempia rituaaleja liity. Tänäkin jouluna tiedetään jo, mitkä ne lahjat ovat. Kun ei haluta turhaa krääsää, niin sovitaan yleensä aina etukäteen, että mie haluaisin sitä ja mie haluaisin tätä ja niillä mennään, kun harvemmin ne toiveet ovat mitenkään vaikeasti toteutettavissa.

Hyvää Joulua <3.

Vastaatko tuntemattomiin numeroihin?

Luin, että se tuppaa olemaan monelle, varsinkin nuoremmalle nykyihmiselle kovin vaikeaa. Minua ei pelota puhelimessa puhuminen, eikä vieraasta numerosta tulevat puhelut. Joskus on tullutkin hyvin epämääräisiä puheluita, mutta osaan silloin lyödä luurin korvaan. Ei se vastaaminen mitään vaarallista ole ja toistaiseksi ei ole tiliä tyhjennetty tai muuta harmia aiheutunut. Puhelimeen en kyllä useinkaan vastaa ihan siksi, että pidän sen äänettömällä, jos en varta vasten odota puhelua. Tämä ihan siksi, että puhelimen ääni häiritsee minua, enkä halua tulla keskeytetyksi, jos on jokin oma projekti tai askare meneillään.

Vastaan kaikkiin numeroihin. Opeteltu sekä käytännön sanelema pakko. Nuorena miehenä pomoni käski soittaa paljon asiakkaille. Ajatuksena oli, että ihmisiä saattaa ahdistaa puhelinsoitot. Kun ovat tottuneet juttelemaan kanssasi, niin se saattaa olla helpoin rasti soittaa juuri sinulle. Nykyään saan puheluja milloin mistäkin. Pyörin paljon Lähi-idässä, joten en voi oikein jättää sitä Irakilaista numeroakaan ottamatta. Huijarisoittoja tulee silloin tällöin. Juuri tuli “Microsoftilta” puhelu. Niistä pääsee nopeasti katkaisemalla puhelun, tai jos on tylsää niin aina voi vähän aikaa leikkiä mukana.

Jatkan aiheesta. Viime vuosina Whatsup ja Wechat (kiinalaiset) ovat tulleet mukaan myös työelämään. Tämän lisäksi jokaisella harrastus-, kaveri-, kouluporukalla on oma ryhmänsä. Saan Whatsupp viestejä joka päivä ja paljon. Tästä johtuen en saa hälytystä viesteistä. Otin ne pois. Silti moni laittaa tärkeitäkin juttuja kuvineen tai liitteineen minulle Whatsupissa luottaen, että luen ja reagoin niihin välittömästi.

Onko Whatsupp ohittanut/ohittamassa sähköpostin/puhelun tärkeimpänä yhteydenpito välineenäsi?

Eipä ole ei, kun ei minulla ole koko WhatsAppia. Signal löytyy. Sitä käytän niiden kanssa, joiden kanssa käytän, mutta aika vähälle käytölle se on jäänyt. Kavereiden, perheenjäsenten ja tämmöisten kanssa pidän yhteyttä enimmäkseen ihan tekstiviesteillä ja puheluilla, Skype on myös hyvä. Virallisemmille tahoille, ts. milloin mihinkin asiakaspalveluun soitan tai laitan sähköpostia, kumpi nyt missäkin tilanteessa on kätevämpää.

Näin oloneuvoksena minun on toki helppo kommunikoida vaikka kirjekyyhkyillä. Jos olisin työelämässä, vetäisin jotakin yhdistystä tmv., missä pitäisi pitää enemmänkin yhteyksiä sinne sun tänne, en tietenkään voisi ryhtyä vaatimaan, että hommaa Signal tai ei tarvitse olla minun kanssani tekemisissä.

Oletko koskaan pitänyt Tipatonta Tammikuuta? Miten meni noin niinku omasta mielestä? Aiotko olla ensi tammikuun tipatonna?

Olen viettänyt yhden kerran. Siitä on aikaa yli kymmenen vuotta. Meni vähän mitän sattuu. Olin useamman viikon putkeen juomatta, mutta taisi Uutena Vuotena mennä vähän yliajalle. Olisinko vähän varastanut lopustakin. En muista enää tarkemmin. Aika oli kuitenkin vielä sitä, jolloin alkoholin käytön lopettaminen ei tullut kuuloonkaan. Muistan ajatelleeni tipattoman olevan kuitenkin terveellistä, joten jokin ajatus silloinkin on alkoholin terveyshaitoista ollut. Muistan myös sen ahdistuksen, kun ei voinutkaan ottaa lupauksen takia alkoholia.

Toiko pukki mieleistä pakettia?

Toi mieleisiä paketteja. Lahjakortteja ja herkkuja. Ne riittää minulle mainiosti. Lahjakortit eritoten mieleen, kun niitä käyttäessä joulu tuntuu jatkuvan.

Onko sinulla uuden vuoden vieton perinteitä?

Olen juonut itseni joko vahvaan humalaan tai sitten vain tissutellut koko päivän. No joo, sellastahan se on ollut. Siinä sitten raketteja katselemaan tai joskus jopa ampumaan. Ei oikein ole mitään sen suurempaa ohjelmaa koskaan ollut.

Täällä on ihmiset puhuneet jonkin verran myös painostaan. Oman ikänsä moni sanoo ainakin sinne päin. Jotkut kertovat enemmän tai vähemmän myös harrastuksistaan ja tuleehan niistä aina silloin tällöin stereotypioita mieleen. Oikeita tai vääriä. Olenkin luonut huomaamattani, en ehkä hirvittävän tarkkaa, mutta jonkinlaisen mielikuvan miltä te aktiivikirjoittajat näytätte.

Ei ehkä aleta niitä mielikuvia jakamaan tässä, joten kysynkin vain, Oletko luonut muista kirjoittajista jonkin sortin kasvokuvan mielessäsi?

Olen luonut. Tsi en kasvokuvaa vain sellaisen hämärän kokonaiskuvan. Mielikuvan luo varmaan jokainen ihminen siitä jonka kanssa keskustelee netissä tai puhelimessa. Yksi kirjoittaja on mielestäni vaaleahiuksinen ja pyylevä. Toinen mielikuva eräästä toisesta on
faija vatsan omaava tummahiuksinen mies.
Semmosia tavallisen ihmisen näköisiä. Mullahan on itselläni avatar kuva joka ohjaa mielikuvia minusta. Siinä on jotain samaa kuin minussa mutta onhan se vähän sellainen haavekuva ihmisestä jonkalainen haluaisin olla.

Joskus sitä kun kuuntelee esim radiota niin muodostaa mielessään kuvan siitä juontajasta. Yle radio ykkösen kuuluttajat on näyttäneet naamansa vasta viime vuosina. Heidän yllään oli minusta jonkinlsinen mystisyyden ja ylevyyden mielikuva mutta sit kun näki eräästä heistä tehdyn videon niin tipahdin takaisin maahan.
Useinkaan se ääni ja siitä tehty mielikuva ei vastaa todellisuutta. Tai eihän se vastaa ikinä.

oletko harkinnut lähteväsi kokonaan sosiaalisesta mediasta? ( facebook, ig, tiktok, snapchat, x ym.)

En ole ajatellut lähteä, kun minulla ei koskaan moisia some-tilejä ole ollutkaan, enkä toistaiseksi näe tarpeelliseksi sellaisia hankkiakaan. No, Facebook-tili oli joskus kauan, kauan sitten vähän aikaa, mutta siitäkin luovuin aika kättelyssä, kun tulin siihen tulokseen, etten sillä mitään tee. Jos perinteisille netin keskustelufoorumeille kirjoittaminen lasketaan somen käytöksi(ja niinhän se lasketaan), niin kirjoittelen ainoastaan tänne Plinkkiin, sekä hyvin satunnaisesti parille harrastelijaryhmien X ja Y foorumille. Joskus hyvin harvoin olen myös kirjoittanut lukijakommentin johonkin Ylen juttuun. Näistä en ole ajatellut luopua kokonaan.

Olen luonut mielikuvia joidenkin Plinkkiin kirjoittajien ulkonäöstä. En läheskään kaikkien. Ainoastaan muutaman tutun vakkarin, joiden juttuja luen aktiivisesti. Ne kasvokuvat sinänsä ovat melko suttuisia ja epäselviä. Ennemmin mielikuvani koskevat henkilön yleistä habitusta. Olen kehittänyt mielikuvia myös siitä, millaisissa asunnoissa nämä jotkut kirjoittajat asuvat. Ne voivat olla hyvinkin tarkkoja ja yksityiskohtaisia.

Minulla ei ole mitään uuden vuoden perinteitä, kun en välitä näiden kansallisten pyhien juhlistamisesta, enkä tee edes uuden vuoden lupauksia. Joskus jos joku kaveri järkkää uuden vuoden bileet ja satun olemaan sopivasti juhlatuulella, voin osallistua, mutta harvoin sitäkään teen. Nuorena uusi vuosi oli minulle tärkeä päänsekoitusjuhla, mutta sitä se ei ole enää nykyään ollut liki kahteenkymmeneen vuoteen.

Lapsena meillä valettiin uuden vuoden tinoja. En muista, että mitään muita erityisempiä traditioita olisi ollut. Penskana uusi vuosi oli mielestäni kiva juhla, kun sai ihan luvan kanssa valvoa myöhään. Se oli silloin olevinaan tosi jännää.

Olen tainnut olla kiltti tänä vuonna, kun joulupukki toi oikein mieluisia lahjoja. Ne uudet juoksulenkkarit ja uuden ulkoilutakin, oikein nätin seinäkalenterin, kauniin figuurin kokoelmiini, parit villa- sekä pörrösukat, sekä parit ihan tavalliset sukat, eli juuri sitä, mitä toivoinkin. Lisäksi sain sellaista vähän kalliimpaa kosmetiikkaa, jota en itse raaski ostaa ja hienon hupparin :smiley:.

Jos kuulet naapuristasi selkeitä fyysisen tappelun ääniä:
A) Soitatko poliisit
B) Menetkö itse naapurin ovelle kysymään, onko täällä jokin hätänä
C) Ajattelet, että ei kuulu minulle ja pistät kuulokkeista soimaan mukavaa musiikkia
D) Teet jotakin muuta, mitä?