Kysy mitä vaan seuraavalta ja vastaa edelliselle. Osa 3.

Minusta tuntuu että varsinkin tuleva työviikkoni vaatii jotain tämänkaltaisia ketjuja.

Totisesti kysynkin siis sinulta: mikä on tämän viikonlopun paras kesäjuomasi ja suuhunpantava?

Lähdetään näin kevyesti liikkeelle. Jatkossa ehkä syvällisempiä kysymyksiä.

Ja vilpittömin mielin minä vastaan kysymykseen;

uusia perunoita ja silliä ainakin aion syödä. Ja myös suoraan luonnonvaraiselta mökkipihaltani kerättyjä ruohoja elikkä kasviksia. Ainakin nokkosta, voikukkaa, siankärsämöä, piharatamoa, vuohenputkea, ruohosipulia, lipstikkaa…
Juomana on nyt vissy maittanut. Kylmä vesikin ja silloin tällöin maitolasillinen.

Ja uteliaana kysynkin seuraavalta mahdolliselta vastaajalta ; uskaltautuisitko kanssani metsäretkelle syömään itseongittua kalaa ja luonnoantimia ja mitä muuta pitäisi eväsrepussa olla (jos siis uskaltaisit) ?

^ Tietyin edellytyksin saattaisin uskaltaa. Niitä ovat mm. punkkirokotus, kyypakkaus sekä tarpeellinen määrä hyttysvoidetta. Yöpymään en ihan mielelläni metsään lähde, kun olen telttailusta saanut kyllikseni jo joskus muinoin festareilla. :smiley:

Kala pitää sitten kypsentää huolella, sillä raa’asta kalasta voi saada lapamadon. Nuotion osaan tehdä, ja marjoja poimia. Mitä muuta metsässä voi syödä kuin marjoja, jos ei nyt ihan riistaa rupea ammuskelemaan?
Evääksi voisi muuten olla vaikkapa ruisleipää, kahvia ja mitä nyt yleensä jaksaa metsään kantaa.

Kysymys seuraavalle: mihin kesätapahtumaan olisit mieluiten osallistunut tänä viikonloppuna, tai ehkä jopa osallistuit?
a) Provinssirock b) Tuska c) Pride d) Perussuomalaisten puoluekokous d) Järvenpään Puistoblues e) Lestadiolaisten Suviseurat
Vastaukseksi ei kelpaa “en mihinkään”.

Mihinkään noista en osallistunut, mutta valinta on helppo. Ehdottomasti Pride.

Seuraavalta haluaisin kysyä minkä kotimaisen kirjan luit viimeksi?

Osmo Jussilan Suomen historian suuret myytit, tosin vanhimpia tapahtumia hiukan harppoen.

Lähden Poriin Kesäpäiville ensi viikonvaihteeksi ja kysynkin, oletko sinä lähdössä?

Hiljaa hyvä tulee

En, olen kerran eksynyt Porissa, niin vakavasti että piti kysyä vastaantulijoilta neuvoa, niin teen kuitenkin vasta viimeisessä hädässä.

Mihin suomalaiseen kaupunkiin haluaisit tutustua paremmin? Kuntakin käy

Turku vois olla sellainen. Eiks se ole sentään vanhin kaupunki silloisessa Ruotsin itämaassa, siellä voi ehkä jotain historiaamme liittyvää löytyä.

Mitä kivaa alkanut kuukausi sinun elämääsi tuo?

Kesäloman! Ja sen myötä varmasti paljon muutakin kivaa. Kovasti odotan reissua Ahvenanmaalle, onhan se kuin ulkomaille menisi, luulen.

Mikä on tämän kesän paras jätskimaku ja miksi?

Suklaa on kesän ja joka vuodenajan paras jätskimaku. Sen voittanutta ei ole vielä tullut vastaan.

Miten mieluiten viettäisit kesäisen lomaviikon, jos saisit vapaasti valita ilman budjetti-tai muita rajoitteita?

^ Mietin tuota pitkään, ja mieleen tuli moniakin yhdenvertaisia vaihtoehtoja. :slight_smile: Kesällähän on hyvä viettää lomaakin ihan kotimaassa.
Punnitsin vaihtoehtoja kaupunkien ja villin luonnon välillä.
Viikko voisi olla kiva:

  • Jossakin mukavassa kaupungissa jota ei tunne vielä hyvin, mutta jossa tapahtuu viikon ajan jotain kivaa. Esim. Pori: Suomi-areenan ja Pori jazzin aikaan. Voisi myös asua viikon jossain kivassa hotellissa. Taannoin tutuksi tulleessa Bepopissa voisi asua viikonkin.

  • Toinen vaihtoehto olisi kaupunkiloma Lapissa, koska en ole koskaan käynyt siellä. Tyyliin joku Ivalo tai Utsjoki.

  • Olisi erikoista tutustua ihan tuttuun Helsinkiin turistin silmin. Asuisi hotellissa ja laukkaisi läpi kaikki nähtävyydet ja sight seeingit, missä turistitkin käy. Suomenlinna, Kansallismuseo, Ateneum, Linnanmäki, Korkeasaari… Räpsisi valokuvia ja hokisi että “ooh how amazing!” :sunglasses:

  • Extremeä olisi viikko yksin jossain mökillä ulkosaaristossa, meren keskellä. Siellä voisi vaikka kirjoitella jotain. Mökkihöperyys olisi kyllä kohdallani todellinen uhka.

Kysymys seuraavalle: seuraatko naisten jalkapallon MM-kisoja? Jos seuraat, onko sinulla suosikkijoukkuetta?

En sit seurannut. On taas ollut niin paljon kaikkea mielenkiintoista tekemistä etten kai ehtinyt.

Ja seuraavalle:
Käytätkö aikaa itsesi viihdyttämiseen vai täyttyykö valveillaoloaikasi ihan itsestään mukavilla asioilla?

Ihan varma en ole ymmärränkö näiden kahden eron. Oma aika tällä hetkellä täyttyy vielä osittain työnteosta, joka sekään ei ole mitenkään epämiellyttävää. Sen vastapainoksi osa asioista on ihan itsestään mukavia ja osa siksi, että niistä tekee viihdyttäviä. En tiedä katsotaanko esim kirjan lukeminen itsensä viihdyttämiseksi, mutta mukavaa se on. Eli vastaus on varmaan tähän: sekä että. Jos menee tylsäksi niin sitten keksin jotain viihdyttävää.

Osaatko antaa minulle jotain vinkkiä mitä kannattaisi Maarianhaminassa tehdä, syödä, juoda tai nähdä? Tai akselilla Maarianhamina - Geta - Saltvik.

^ Maarianhaminan nähtävyyksiä on mm. Merikortteli, Merenkulkumuseo, Lilla Torgetin ravintolakeskittymä, Lilla Holmen, Torggatan (Torikatu?),. Ahvenanmaalla on Meripäivät heinäkuun loppupuolella skordefest.ax/

Tässä ihastuttavat tubettajat Dave Cad ja Cat Peterson viettävät juhannusta Ahvenanmaalla, ja tästäkin voi löytyä jotain vinkkiä.
youtube.com/watch?v=jOCtSuO7scQ

Kymysys seuraavalle: onko tämän hetkinen viileys Suomessa sinusta mukavaa, vai kaipaatko helteitä?

Koleus kelpaa, tosin ehkä jotenkin enemmän tuntuis nimenomaan kesältä, jos olis +25 ja kirkas taivas.

Oletko huolissasi ilmastonmuutoksesta?

Olen huolissani tai vähintäänkin suhtaudun vakavasti ilmastonmuutokseen. Olen viimeisen viiden vuoden aikana muuttunut harkitsevammaksi oman kulutukseni suhteen. Itse uskon, että jokainen voi vaikuttaa omilla valinnoillaan ja toiminnallaan. Ilmastonmuutos on myös siitä ”hauska” ongelma, että valtioiden ja kansakuntien on pakko ryhtyä tekemään yhteistyötä sen pysäyttämiseksi, koska sitä ei millään brexititillä tai rajat kiinni ratkaisulla pysäytetä.

Seuraavalta kysyn, että oletko muuttanut omaa käyttäytymistäsi tietoisesti ympäristöystävällisempään suuntaan. Ja jos olet, niin miten?

Joo hieman olen. Eli varsinkaan punaista lihaa en syö juuri lainkaan. Siinä on myös protestia ihan järjettömän kokoisia tukiaisia kohtaan, joita lihateollisuudelle syydetään, ja josta syystä liha on halvempaa kuin kasvisruoka.
Voi toki olla, että tekisin näin ilman mitään ilmasto-ongelmaakin, eettisistä syistä.

Samoin kuljen julkisella liikenteellä ja polkupyörällä, ostan vaatteita käytettynä enkä kovin paljon lentomatkaile enää nykyisin (viimeksi vuonna 2012). Näin tekisin varmaan joka tapauksessa, oli ilmastouhkaa tai ei.

Kysymys: jos saisit tavata kenet tahansa julkisuuden henkilön, kenet tapaisit ja mitä hänelle haluaisit sanoa?
Rajataan kysymys vaikkapa elossa oleviin ja todellisiin henkilöihin. Ei siis Napoleonia tai Teräsmiestä. :slight_smile:

Jos kysymykseen ei ole vastattu 3 vuorokauden kuluessa, siihen saa vastata itse ja kysyä seuraavan kymysyksen.
Vastaan siis: jalkapalloilija Megan Rapinoe. Sanoisin hänelle: Keep up the good work, sister.

Montako kirjaa suunnilleen luet vuodessa?

Parisataa kirjaa, ainakin. Mutta suurin osa hömppää, dekkareita ym.

Oletko tutustunut Martti Lutherin oppeihin (vaiks isoon katekismukseen ja teeseihin, juutalaisten esittelyyn jne) itse vai uskotko kenties että oikein ovat kun täällä suurin osa kansaa niitä kannattavaan yhteisöön kuuluu? Vai oletko niistä jopa eri mieltä?

^ Odotin että joku muu vastaisi tähän kun minun kantani lienee niin selvä, mutta vastaan nyt sitten jos ei kukaan muu. :slight_smile:

En ole Katekismusta lukenut, mutta Lutterista kyllä muista tietolähteistä tiedän sen verran, että ankara antisemitisti ja juutalaisten vihaaja oli. Taisi olla aika yleinen katsantokanta hänen(kin) aikanaan, mikä ei tietysti ole mikään puolustus. Aika harva suomalainen perus luterilainen tai tapakristitty edes tietänee tätä Lutterin pimeää puolta, kun kaikki muistavat vain jonkun kirkon oveen naulatut teesit, ns. uskonpuhdistuksen ja sen legendan, jossa Lutteri heitti itseään Perkuletta mustepullolla. :unamused:

Minkä elokuvan katsoit viimeksi, ja mitä tykkäsit siitä? (minä katsoin eilen Netflixiltä aika yrmyn kauhuleffan nimeltä “Nunna”. Omassa sarjassaan ihan kelpo. :slight_smile:

Aiheeseen liittyen tuijotin keväällä (en ihan täysin vapaaehtoisesti): Luther (2003) https://www.youtube.com/watch?v=_rJwCqhTyY8

Voi olla mahdollista, että olen unohtanut nähneeni ton jälkeen jonkun muun, mutta en ainakaan monella leffalla huijaa.

Leffassa oli muutama kohtalainen kevennys. Ja Martille annan pisteet siitä, että hän pani alkuun niinkin harmittoman uskonnon kuin lutskuilun.

Koska olet viimeksi saanut uuden ystävän?