Suhtaudun kuolemaani niin, että se tulee, kun on tullakseen. Eipä sille mitään voi ja hyvä niin. Ajatus ikuisesta elämästä se vasta karmaiseva on.
Ei minulla mikään kiire täältä pois ole. Tykkään elämästäni ja ihan hyvin voisin elää vaikka 100-vuotiaaksi, JOS sekä fyysistä, että psyykkistä kuntoa riittää niin hyvin, että pärjäilen suht itsenäisesti ja maailmantilanne ei ole mennyt tyystin sietämättömäksi. Toisaalta jos kuolisin nyt naps vain niin, etten ehtisi edes tajuta koko asiaa(Esim. verisuoni katkeaa päästä nukkuessa ja en vain herää), ei se mitään haittaisi. Menisipä kivuttomasti väistämätön ja en minä kuoleman jälkeen ole itkemässä sitä, että olipa ikävää kuolla. Uskon ja hartaasti toivon nimittäin, että kuoleman jälkeen ei ole mitään. Psyyke vain lakkaa olemasta ja raato sitten maatuu tai palaa tai mitä sille keksivätkään tehdä. Tuo on hyvin lohdullinen ajatus.
Pelkään kyllä kuolemaa jossakin määrin. Jokainen(pl. ehkä jostakin harvinaisesta häiriöstä kärsivät) pelkää, ihan itsemurhan tekijää myöden. Se nyt vain on koodattu ihan biologiaan tietty hengissä säilymisvietti ja kyllä se tuppaa porukalla kummasti aktivoitumaan, jos esimerkiksi kämpässä syttyy tulipalo tai joku sekopää hyökkää kimppuun. En ihan ymmärrä mistä kumpuaa tämä kovasti yleinen eetos, että kuolemaa pelkäämättömyys on jokin hyve, johon tulee pyrkiä. Mitä lie uskonnollista tuubaa vai jotakin sotasankareiden glorifiointia/mystifiointia vai mitä se on? Eri asia tietenkin pelätä kuolemaa kovin aktiivisesti ja tehdä siitä neuroosi ja elämän sisältö, kuin tuollainen normaali kuoleman pelko, joka enimmäkseen piilottelee taustalla.
Itse en pelkää kuolemaa tällä hetkellä mitenkään aktiivisesti, kun ei ole syytä. Mieli voi kummasti muuttua siinä vaiheessa, jos saisin tietää sairastavani vaikkapa syöpää tai ALS:ia. Enemmän varmaan pelkäänkin kuolemista, kuin kuolemaa itsessään. Jos kuoleminen käy, kuten yllä sanoin: naps vain, se on ihan hiton okei. Hidas kitumis-näivettymiskuolema ei todellakaan ole. Olen nähnyt ihan tarpeeksi läheltä syöpään kuolemisen ja hyi helvetti, sitä todellakin pelkään.
Henki on meinannut lähteä muutaman kerran, mutta eipä noista isompia traumoja jäänyt. Siis toki olivat ikäviä juttuja, enkä ottaisi uusiksi, mutta en muistele niitä mitenkään suurella pelolla ja ahdistuksella. Lähinnä siten, että shit happens, kuten monia muitakin ikäviä, mutta ei mitenkään dramaattisesti minuun vaikuttaneita asioita. Paljon pahempia traumoja tässä on ihan muista jutuista.
Millaiset ovat aamu- ja iltarutiinisi?