Kuukauden mittaiselle matkalle en halua lähteä yhtään minnekään. Vaikka tykkäänkin käydä reissussa, minua alkaa vaivata koti-ikävä ja halu palata normaaliin arkeen sen verran nopeaan, että jaksan olla matkoilla maksimissaan viikon. Matkakohde, josta haaveilen on New York. Isäntä haaveilee reissusta Birminghamiin ja oikein mieluusti lähtisin sinnekin seuraksi.
Olen ollut tällä ikuisella kesälomallani jo nuoresta tytöstä lähtien, ts. sain työkyvyttömyyseläkkeen jo 21-vuotiaana, joten viikonloppuni eivät suuresti eroa arkipäivistä. Viikonloppuisin on enemmän bändien keikkoja, festareita ymv. musiikkiteemaisia bileitä, joten olkoot ne parasta viikonlopuissani, vaikken ihan joka viikonloppu tuollaisissa riennoissa käykään. Sunnuntaissa on myös omanlaisensa leppoisa tunnelma, jonka huomaa kanssaihmisistä tuolla pihalla lenkkeillessä.
Juuri NYT en ole huolissani terveydestäni, mutta odottakaahan vain, enköhän kohta taas ole . Kärsin ajoittain hypokondriasta, joka on osa laajempaa pakko-oireisuutta. Olen aikojen saatossa onnistunut kehittämään itselleni vaikka mitä kaameita sairauksia. Onneksi tuo hypokondriani on vain kausittaista. Ei sitä kaiken aikaa jaksaisi. Olen ottanut sen linjan, että mikäli minulle tulee jokin huoli terveydestäni, eikä se helpota muutamassa päivässä, menen ihan suosilla lääkäriin. Olo helpottaa kummasti, kun saa selvyyden asioihin ja mieluummin otan vastaan huonotkin uutiset, kuin vellon itsekseni epätietoisuudessa. Sehän se kaikkein pahinta ja rassaavinta on. Onneksi tähän asti kyse on ollut lähinnä vääristä hälytyksistä tai helposti hoidettavista vaivoista.
Sen verran huolissani tai kiinnostunut olen terveydestäni ilman hypokondriaakin, että käyn kerran vuodessa verikokeissa, sekä tsekkauttamassa luomet(Suvussa on melanoomaa ja muutenkin kuulun sen riskiryhmään). Myös kohdunkaulansyöpäseulonnoissa käyn aina ja rintasyöpäseulonnoissakin aion käydä tunnollisesti, kunhan tässä tulee vielä muutama vuosi ikää ja kutsu käy.
Mielenterveydestäni en osaa olla nykyään juurikaan huolissani, vaikka minulla on skitsoaffektiivinen häiriö+muutamat oheisdiagnoosit ja tiedän kyllä, että psykoosi ja/tai masennus ovat uusiutuvia luonnonvaroja. Minulla on jo vuosia mennyt pääni kanssa niin hyvin, kuin suinkin mahdollista, psykiatrini on maailman paras ja yleensäkin tässä on niin vakaat ja turvalliset puitteet elämässäni, etten usko kovin herkästi flippaavani tai masentuvani vaikeasti. Vastoinkäymisiäkin on mahtunut matkaan, mutta nekään eivät ole aiheuttaneet mitään vakavaa mielenterveydellistä kriisiä.
Oletko enemmän elämyshakuinen vai turvallisuushakuinen ihminen?