Lapsuudesta kaipaan minäkin reissuja niin kotimaassa, kuin ulkomaillakin. Reissaan minä nykyisinkin, mutta lapsena ei tarvinnut huolehtia kaikista järjestelyistä ym. oheissälästä, vaan sai keikkua vain iloisena mukana. Nykyään lähden reissuun kyllä ihan vapaaehtoisesti ja mielelläni, mutta onhan siinä aina oma stressinsä ja säätönsä. Sama huolettomuus monessa muussakin asiassa. Esimerkiksi remontti. Lapsena se oli hauska seikkailu ja mielenkiintoista seurattavaa. Nyt kun meillä oli tänä keväänä kämpässä remppa, ei ollutkaan enää yhtään hauskaa sen kaaoksen keskellä.
Isä selitti kaikkia luonnonilmiöitä ymv. juttuja, jotka lapsia kiinnostavat. Selitykset eivät aina tainneet mennä tieteellisesti ihan nappiin, mutta hauskoja ne olivat . Kun selitykset loppuivat, isä raahasi minua kirjastoon ja siellä selvisi vaikka mitä mielenkiintoista. Iso kiitos hänelle, että opetti pienestä pitäen minut käyttämään ahkerasti kyseistä laitosta.
Eräs ulkomailla asuva sukulaistäti kävi aina kesäisin ja toi kivoja tuliaisia. Oli muutenkin kiva täti. Kehui aina, kuinka fiksu ja oivaltava lapsi olen ja vietti meidän lasten kanssa lapsenmielistä aikaa.
Isovanhempien kanssa käytiin kesäisin mökiltä kauppa-autolla. Sain silloin aina jätskiä ja muutenkin se oli olevinaan tosi jännä seikkailu, vaikken minä nykyään moista palvelua haikaile.
Yhden kaverin(Mitähän hänelle mahtaa kuulua nykyään?) kanssa tehtiin kaikkia hauskoja jäyniä. Ihan harmittomia juttuja, mutta jos nyt aikuisena tekee jäyniä, vaikka kuinka hauskoja ja harmittomia, pidetään vähä-älyisenä.
Sisaruksista nuorimpana olin myös tietyllä tapaa lellipennun asemassa.
Edit: Vaikka noita hyviä muistoja ja asioita lapsuudessani riittääkin, en silti todellakaan haikaile niitä aikoja. Mulla oli hyvät kotiolot, joo, ja siitä olen tosi onnellinen. Niistä kumpuaa tietty perusturvallisuuden tunne ja hyvä itsetunto, jotka ovat kantaneet paskimpienkin aikojen yli. Muuten en sitten tiedäkään oliko se lapsuus niin hienoa . Mulla on skitsoaffektiivinen häiriö ja se toki oireili jo lapsena, vaikkei sille silloin vielä nimeä ollut. Ihan tutkittu asia, että lasten MT-häiriöt oireilevat eri tavoin, kuin aikuisten ja sen vuoksi niitä ei osata hoitaa/ottaa vakavasti. Siihen päälle 9 vuoden koulukiusaamishelvetti ja sen sellaista “mukavaa”. Nyt keski-ikäisenä olen ihan hitosti seesteisempi, sinut itseni kanssa ja tyytyväisempi elämääni, kuin lapsena, saati nuorena. Saan elää hyvin pitkälti sellaista elämää, kuin itse haluan ja voin ihan käsi sydämellä sanoa eläväni nyt elämäni parasta aikaa.
Lähtökohtaisesti woke on positiivinen ilmiö, kun se tarkoittaa sen tiedostamista, että muillakin, kuin valkoisilla heteromiehillä on oikeutensa, historiansa, kulttuurinsa jne., sekä puuttuu epäkohtiin. Sen voi kuitenkin vetää överiksi niin kuin monet muutkin asiat. Liialliset turvallisen tilan vaatimukset vain kaventavat demokratiaa, sananvapautta ja moninaisuutta ja lisäävät toiseuttamista. Liika kuplautuminen ei myöskään palvele tiedon levittämistä tippaakaan. Liiallisilla turvallisen tilan vaatimuksilla tarkoitan nyt “väärien” mielipiteiden tuomitsemista ja suitsimista. Mitään paskaa käytöstä ei tietenkään tarvitse hyväksyä.
Minua on sanottu wokeksi ja otin sen kohteliaisuutena, vaikkei sitä varmaan ollut sellaiseksi tarkoitettu . Toisaalta olen kyllä itse käyttänyt wokea haukkumasanana, mutta mitäpä minä en olisi käyttänyt haukkumasanana.
Onko mielestäsi olemassa tyhmiä kysymyksiä? Uskallatko itse esittää sellaisia?
Minun mielestäni tyhmiä kysymyksiä on paljonkin, mutta ne ovat lähinnä siellä small talk -osastolla. Tyyliin: Onko tuolla vessassa joku? No, ei tietenkään! Huvikseni vain notkun tässä ulkopuolella jalat ristissä ja kupla otsassa .
Oikeissa asioissa olen sitä mieltä, että aina kannattaa kysyä, jos jokin on epäselvää, mikäli sen voi tehdä omaa turvallisuuttaan vaarantamatta tai tahallisesti loukkaamatta kysymyksen kohdetta. Kyllä se “tyhmien” kysyjä aina pidemmälle pääsee, kuin se, joka vain pähkii päässään, eikä uskalla avata suutaan.
Itse uskallan esittää “tyhmiä” kysymyksiä, vaikka joskus mietinkin, että olen varmasti ihan totaalinen bimbo ja tämän asian tietää takuulla naapurin koirakin. Yleensä olen saanut ihan asiallisen vastauksen ilman mitään irvailuja. Ne, jotka vittuilevat ovat niitä, jotka vittuilevat joka tapauksessa joka asiasta.