Totta kai pelkään moniakin asioita ja ihan avoimesti myönnän sen. Osa on ihan realistisia pelkoja ja monet tyystin irrationaalista sekoilua, joissa vain mielikuvitus on rajana ja vieläpä varsin värikäs mielikuvitus . Vähintäänkin paisuttelen käsittämättömiin sfääreihin jonkin sinänsä ihan ymmärrettävän pienen huolen aiheen. Ensin mainittuja en mieti ja pelkää aktiivisesti kaiken aikaa. Ne pelot aktivoituvat silloin, jos asia tulee jollakin tapaa ajankohtaiseksi. Jälkimmäiset puskevat pakkoajatuksistani ja niitä voi tosiaan tulla ihan asiasta, kuin asiasta. Järjelläni tiedostan koko ajan, että nyt menee taas pahasti överiksi tämä kauhuskenaarioiden kehittely, mutta sepä siinä niin rassaavaa onkin, kun pelkäämisen lisäksi vituttaa koko ajan turhautuneena miettiä, kuinka tyhmää ja aivan turhaan aikaa ja energiaa vievää tämäkin kelailu taas on. Onneksi nämä pakko-oireiset pelot eivät kestä kauaa kerrallaan. Voivat mennä ohi jopa parissa tunnissa ja maksimissaan pari viikkoa olen jaksanut vääntää niitä mielessäni, kunnes lopulta yksinkertaisesti kyllästyn.
Sellainen liialliseksi paisuva hermoilu on minulle hyvin tyypillistä. Esim. jotakin reissua jännitän aina etukäteen ja niin varmasti tekee suurin osa ihmistä jossakin määrin. Minä vain kehitän hyvinkin pitkälle ja monelle mutkalle menevät kauhuskenaariot siitä, millä kaikilla tavoilla asiat menevät pieleen. Se on ihan sama olenko menossa johonkin Euroopan suureen kaupunkiin vai Lappeenrantaan .
Elämästä nuo pelot eivät ole minua estäneet. Olen vain mennyt ja tehnyt ja tyytyväisenä todennut, että hienostihan se taas meni . Jopa hammaslääkäriin/suuhygienistille uskallan aina säännöllisesti, vaikka uskonkin joka kerta vähintään kuolevani siihen . Yöunianikaan en nykyisin yleensä menetä, luojan kiitos. Unettomuudesta on tullut aikoinaan kärsittyä ihan tarpeeksi.
Edit: Minustakin on tullut iän myötä varovainen, mutta en osaa pitää sitä pahana asiana, ihan normaalina itsesuojeluvaistona lähinnä. Lähtien ihan tällaisista asioista, että liukkaalla kelillä on parempi laittaa tukevat kitka-/nastakengät jalkaan ja niidenkin kanssa hidastaa menoa, jos näyttää pahalta. Ei tulisi enää mieleenkään painaa korkkareilla täysillä menemään sillä mentaliteetilla, että jos kaatuu, nousee ylös. Kun ei välttämättä nouse. Niin minulle tosin kävi jo nuorena, mutta meni siinä vielä pitkä aika ennen kun tajusin, että käytännöllisyys, mukavuus ja turvallisuus ovat talvisään pukeutumisessa ykkösasioita. Vaatteilla voi koreilla sitten kesäisin.
Enää ei tulisi myöskään mieleen tunkea itseään ihan kaikenlaisen porukan kanssa ihan joka paikkaan. Vieläkin puistattaa, kun muistelee missä sitä on tullut luuhattua, mitä kaikkea olisi voinut tapahtua ja välillä tapahtuikin. En tosin ymmärrä, miksi änkeäisinkään johonkin kriminaalien vetoluukkuun, kun en enää käytä huumeita.
Toisaalta on tullut toisenlaista rohkeutta ryhtyä asioihin, joista ennen ajattelin, että en pysty/osaa/jaksa/uskalla. Esimerkiksi nyt lukio-opinnot, jotka aloitin näin keski-iällä.
Pidätkö ukkosesta vai pelkäätkö sitä?