Kysy mitä vaan seuraavalta ja vastaa edelliselle. Osa 3.

Vastaan sitten taas itselleni: Kesäni on mennyt oikein mukavasti. Kaikki suunnitelmat, eli festarit, keikat sun muut maakuntamatkailut, kissanristiäiset ja projektit ovat toteutuneet niin kuin pitikin. Elokuussa on tiedossa vielä pienimuotoinen ulkomaan reissu, joka toivottavasti sekin menee hienosti. Alkukesän helteiden jälkeen sää on ollut enimmäkseen just passeli minun makuuni; ei ole ollut liian kuumaa, mutta hyvin on tarjennut. Ainut asia mikä tässä ärsyttää on parhaillaan meneillään oleva julkisivu- ja parvekeremppa, mutta kyllä minä senkin kanssa voin elää.

Huomenna alkaa elokuu ja sen jälkeen kesä on virallisesti ohi. Syksyn tulo tekee aina vähän haikean ja ankean fiiliksen, vaikka sinänsä tykkäänkin, kun Suomessa on, ainakin vielä toistaiseksi, neljä vuodenaikaa.

Minkä ikäisenä muutit pois lapsuuden kodistasi? Itsenäistyvätkö suomalaiset nuoret mielestäsi liian aikaisin, vs. nuoret monessa muussa Euroopan maassa?

^ Muutin pois lapsuudenkodista 19-vuotiaana, joka lienee melko tyypillinen ikä Suomessa tehdä se. Muutin Itä-Suomesta suureen maailmaan, Itä-Helsinkiin. :grin: Menin töihin laitosapulaiseksi sairaalaan.

Minusta suomalaiset nuoret itsenäistyvät keskimäärin ihan sopivassa iässä. En näe mitään pahaa siinä, jos nuoret oppivat oman kotitalouden pyörittämisen jo alle 20-vuotiaana. Tuntuukin omituiselta, että muualla maailmassa nuoret saattavat elää vanhempiensa “hoivissa” niin vanhaksi kuin pystyvät, vaikka kolmikymppisiksi. :roll_eyes:

Tähän väliin korjaus erääseen kolmen viikon takaiseen viestiini. Väitin, että Pirkka-Pekka Peteliuksen ja Aake Kallialan vanhat sketsisarjat ovat yhä Yle Areenassa. Kyseiset Pulttibois- ja Manitbois -sarjat eivät siellä kuitenkaan näytä olevan. Velipuolikuu siellä kyllä on.

Mistä asiasta olet joskus joutunut muuttamaan mielipidettäsi ihan eri suuntaan?

^ Ei se pitkälle venytelty itsenäistyminen sikäli omituista ole, että ainakin osittain se johtuu ihan käytännön asioista, ei suinkaan siitä, että kulttuurissa X kaikkien mielestä olisi tosi hienoa loisia porukoiden nurkissa kolmekymppiseksi. Asuntoja ei yksinkertaisesti ole ja/tai ne ovat niin turkasen kalliita, että niissä ei asuta opiskelijabudjetilla tai pienipalkkaisia hanttihommia tekemällä. Ei ole tällaisia tuki-, opiskelija-asunto-, säätiö- ym. systeemeitä, kuten Suomessa. Jos opiskelijakämpän saakin, se voi tarkoittaa viiden hengen kommuunia pienessä rotanloukkokaksiossa tai hellahuonetta jonkun kyttäävän vanhanpiian silmän alla. Siinä voivat porukoiden nurkat olla houkuttavampi vaihtoehto. Ja toimiihan tämä toisinkin päin, eli lapset huolehtivat myös vanhemmistaan ja usein isovanhemmat asuvatkin siellä aikuisten lastensa nurkissa. Vanhustenhoitoa ei ole tai se on aivan luokattoman huonoa. Saa nähdä, onko sitä kohta Suomessakaan :roll_eyes:.

Olen kyllä sitä mieltä, että varhainen itsenäistyminen on ehdottomasti hyvä asia ja onneksi se on Suomessa mahdollista. En toki kiistä kulttuurin vaikutusta ja ei kai asunto-, taloudellinen- tai yhteiskunnallinen tilanne tarkoita, että mamman tarvitsee tärkätä paidat ja tehdä aamiainen kolmevitoselle peräkammarin pojalleen.

Kirjoitin aiemmin näistä asioista, joista olen muuttanut mielipiteeni:

Yksi asia, jossa olen muuttanut mielipidettäni radikaalisti, on opioidikorvaushoito. Silloin aikoinaan, kun se alkoi yleistyä Suomessa, muutenkin, kuin Karvosen bisneksenä :grin:, olin sitä mieltä, että tosi hieno juttu. Kerrankin ymmärretään, ettei huumeista ole niin helppoa päästä eroon, ei olla niin lääkevastaisia… ja no, kai siinä oli olevinaan siistiä se, että saa ihan laillisesti yhteiskunnalta huumeensa :roll_eyes:. Harmi vain, että silloin korvaushoitoon pääseminen oli huomattavasti vaikeampaa.

Nykyään olen sitä mieltä, että sen pitäisi olla se viimeinen vaihtoehto silloin, kun ihminen on vuosikymmenien rankalla narkkaamisella polttanut reseptorinsa totaalisesti, eikä ketään hyödytä enää alkaa sellaista tapausta vieroittamaan. Myös hyvin lyhytaikaisena se on okei, jos pitää ajaa alas jonkin buprenorfiinia vahvemman opioidin käyttö. Nyt siihen todellakin pääsee helpommin, kuin aikoinaan ja tämä touhu on mennyt ihan järkyttäväksi, että sinne laitetaan nuoria, muutaman vuoden narkanneita ihmisiä, joilla olisi kaikki mahikset vain lopettaa ja kuntoutua, jos sitä kuntoutusta annettaisiin(Vaihtoehtona on lähinnä Minnesota-tyyppinen hoito. Hienoa, jos se jotakuta auttaa, mutta se ei aina ole kovinkaan hyvä ratkaisu ihmiselle, jolla on muutakin problematiikkaa taustalla, kuin huumeiden käyttö. Yleensä sitä muuta problematiikkaa on) En ymmärrä, mitä hoitoa sellainen on, että koukutetaan ihminen pahemmin siihen substanssiin, josta on riippuvainen. Ja tämän sanon ihan entisenä opioidiriippuvaisena. Minulla ei muutenkaan ole mitenkään kovin konservatiivinen linja päihdepolitiikkaa koskien, vaan kannatan esimerkiksi käyttöhuoneita, huumeiden käytön dekriminalisointia ja kannabiksen laillistamista. Opioidikorvaushoidossa vain en näe mitään järkeä tällaisenaan ja olen hiton onnellinen, etten tunkenut itseäni siihen vankilaan.

Korvaushoitoa perustellaan mm. sillä, että se vähentää I.V. -käytöstä johtuvia ongelmia ja oheisrikollisuutta. Joo, varmaan, mutta kummasti noita vähentää myös huumeiden käytön lopetus. Toinen perustelu on se, että opioidiriippuvuus on niin monimutkainen sairaus, että aivot eivät toivu siitä niin vain lopettamalla. Ei kai se mitenkään monimutkaisempi sairaus ole, kuin alkoholiriippuvuuskaan. Eipä alkoholisteja silti “hoideta” juottamalla heille viinaa valvotusti :roll_eyes:. No, todellisuudessahan tässä hommassa on katsottu, että näin päästään ainakin näennäisesti halvalla ja helpolla, kun niiden kuntoutusten räätälöinti jokaiselle olisi isompi työ.

Sitten mielipide on tietenkin muuttunut tällaisissa ihan pienissä, arkisissa asioissa, kuten on se puinen leikkuulauta sittenkin parempi, kuin muovinen tai en ikinä mene naimisiin. Menin jo kauan aikaa sitten, enkä ole katunut :smile: :grin:.

Onko mielestäsi tarpeen säätää laki kännyköiden käytön suitsimiseksi kouluissa?

On tarpeen, jos/kun mikään muu ei sitä suitsi. Pidän älypuhelinten antoa lapsille ja nuorille suurena ihmiskokeena, enkä ymmärrä miten heppoisesti tämän vain annettiin tapahtua. Kehittyvässä vaiheessa oleville aivoille annettiin käteen todella addiktoiva laite, josta aikuisetkaan eivät pysty pitämään näppejään erossa. Meille on kasvamassa sukupolvi joka on addiktoitunut jo lapsena ja altistunut älypuhelimen kautta asioille jotka eivät ole aikuisillekkaan hyväksi.

Itse muutin pois kotoa heti yläasteen jälkeen, olin täyttämässä 16 vuotta. Vanhempani olivat eronneet vuotta aiemmin, enkä voisi kuvitella että olisin jäänyt enää hetkeksikään äitini ja pikkusiskoni kanssa asumaan, se oli jatkuvasti kamalaa riitelyä ja huutoa kun kaikilla oli paha olla.

Tämä ei ehkä ole mikään mielipiteen muokkaus täysin eri suuntaan, mutta puhuin psykoterapeutilleni (olin silloin noin 25-vuotias) kuinka mielestäni on hyvin epäreilua että naiset joutuvat kantamaan kehoissaan lasta ja kärsimään mahdollisista kamalista kivuista raskauden ja synnytyksen aikana, kun miehet saavat vain lennättää lastinsa nautinnollisesti ja se siitä. No tämä terapeuttini oli hetken hiljaa ja sanoi että aika jännä, hän on aina säälinyt miehiä etteivät he saa ikinä tuntea uuden elämän kasvavan sisällään. Silloin ymmärsin kuinka eri tavoin me ihmiset voimme lähestyä asioita, eikä minun “totuuteni” ole mikään universaali totuus. Tunsin kyllä itseni aika tyhmäksi. Laput silmillä juokseva ravihevonen, sellainen olin.

Millainen on paras lapsuusmuistosi?

Hyviä lapsuusmuistoja on paljon. En osaa rankata parasta, mutta pistetään joitain mitä mieleen tulee:

Olin 7-vuotias, kun sain alkaa ulkoiluttaa yksin koiraamme(Äidin koira se virallisesti oli. Hän on aina ollut koiraihminen). Olin aivan mielettömän ylpeä. Se oli maailman kiltein koira ja tosi hyvin koulutettu, mutta ei ihan pienimmästä päästä. Itse en uskaltaisi päästää tuon ikäistä kersaa sellaisen kanssa juoksentelemaan pitkin kyliä, mutta hyvin kaikki meni. Ajat olivat silloin toiset toki monessa muussakin asiassa.

Taisi olla vappu -84 tai -85, kun sain ensimmäisen oman vappupalloni. Se oli jotakin toooosi hienoa. Se oli punainen ja hiiri tai pupu tai jokin muu elukka. Annoin sille nimenkin Hippa. Minulla on senkin jälkeen ollut vappupalloja vaikka kuinka monta, mutta tuo on ainut, joka on jäänyt mieleen.

Eräs nykyään jo koiranputkea lykkivä, ulkomailla asunut sukulaistäti tuli aina kesäisin käymään Suomessa ja meillekin siinä sivussa. Hänen vierailunsa olivat aina odotettuja. Oli tosi kiva täti ja toi aina kivoja tuliaisia; hyviä karkkeja ja hienoja koruja. Eivät olleet mitään lasten rihkamahelyjä, vaan ihan oikeasti hienoja, joita minulla on vieläkin tallessa ja joitakin usein käytössäkin.

Pitäisikö mielestäsi Olympialaisiin osallistumisessa olla alaikäraja? Miksei tietysti muihinkin kisoihin ja kykykilpailuihin?

^ Olympialaisten ikäraja voisi olla lajikohtainen, niin kuin se nyt taitaa ollakin. Sitä en kyllä osaa tarkkaan arvioida, mikä olisi paras ikäraja mihinkin lajiin. 13-vuotiaan osallistuminen skeittaamiseen oli mielestäni ihan o.k. kun laji on muutenkin nuorten suosima harrastus. Olkoonkin, että kyseessä on kohtalaisen tapaturma-altis laji, jossa sattuu joskus pahojakin loukkaantumisia.
Jossain muissa lajeissa korkeampi ikäraja voi olla paikallaan. Joissakin maissa kun tuotetaan esim. lapsivoimistelijoita ja -taitoluistelijoita sellaisin metodein, jotka eivät ehkä tee hyvää kasvavan lapsen kehitykselle ja terveydelle. Olympialaisten ikäraja ei tietenkään mitenkään estä tällaista toimintaa, mutta emme ehkä halua nähdä rääkättyjä lapsia olympialaisissa tavoittelemassa mitaleita aikuisten mieliksi.

Mitä ns. “normaalia” asiaa et osaa tai kehtaa tehdä julkisesti, jonka melkein kaikki muut osaavat?
Minä en osaa tanssia perinteisiä paritansseja, en millään tavalla. Minulle on kammottava tilanne, jos joudun paikkaan jossa moisia harjoitetaan, ja joku tulee pyytämään minua tanssimaan. :scream:

En osaa, enkä kehtaa syödä julkisesti :flushed:. Sekopäälleni on aivan mahdoton ajatus syödä ravintolassa, juhlissa ym. tilanteissa, joissa on paikalla muitakin, kuin muutama harva kaikkein läheisin ihmiseni. Tämä johtuu täysin pimeästä syömishäiriöhäröilystäni :roll_eyes:. Julkisella paikalla juominen ei tuota minulle mitään ongelmia :grin:.

Oletko enemmän:
-optimisti vai pessimisti
-ekstrovertti vai introvertti
-aamuvirkku vai iltavirkku
-järki- vai tunneihminen?

Olen pessimistinen introvertti joka tykkää herätä ajoissa ja mennä nukkumaan ennen puoli ysin uutisia. Olen aamuisin parhaimmillani ja viiden aikaan iltapäivällä huomaan olevani jo väsyksissä. Se olenko enemmän tunne vsi järki ihminen onkin sit vaikeampi juttu. Riippuu niin paljon asiasta joka on ajankohtainen. Mutta enemmän olen järjellä ajatteleva jopa osittain hyvin kylmästi asioihin suhtautuva.
En ole kovin empaattinen ihminen. Oikeastaan inhoan suurinta osaa ihmisistä. Siis oikeasti inhoan. Väsyn ihmisten kanssa jutellessani ja lyhytkin keskustelu uuvuttaa. Olisi kammottavaa seurustella ja jos olisi vielä lapsia niin he juoksisivat terapiassa lopun ikäänsä.
Joskus aikoinaan hain sairaanhoitajakouluun mutta tulin järkiini kesken valintakokeiden. Kuinkakohan moni olisi kerennyt mennä hirteen kun olisivat tulleet minun vastaanotolle… jokin mielenhäiriö se kouluun hakeutuminen oli ja tulin onneksi järkiini.

Mitä asiaa kohtaan sinun on vaikea kokea empatiaa? Luulen että ihmisillä on mustia pisteitä joita kohtaan ei riitä ymmärrys ja myötätunto.

^ Eräitä venäläisiä ja venäjämielisiä kohtaan en tunne empatiaa. Heitä, jotka levittävät sumeilematta Kremlin propagandaa ja valheita, yrittävät valkopestä pois Venäjän tekemiä sotarikoksia ja sotasyyllisyyttä. Tai ylipäätään heitä, jotka tukevat diktatuuria joko tietoisesti pahuuttaan tai epätietoisesti hölmöyttään, levittävät disinformaatiota jne.

No joo, toki en ehkä myöskään tunne empatiaa minkäänlaisia sadisteja tai psykopaatteja kohtaan, jotka aiheuttavat tahallaan kärsimystä muille elollisille.

Edeltävään kysymykseen:
-Olen optimisti. Tiedostan toki, että jotkut asiat voivat mennä huonostikin tai huonompaan suuntaan, mutta senkään ei tarvitse olla lopullista.
-Ekstrovertti, joka viihtyy myös yksin ja tykkää asua yksin. :blush: Kun saa olla sopivan paljon itsekseen, jaksaa sitten vastavuoroisesti olla myös sosiaalinen.
-Aamuvirkku. En pysty yleensä koskaan nukkumaan pitkään aamulla. Joskus pystyn toki myös valvomaan pitkään illalla, mutta arkena kotioloissa menen nukkumaan klo 22 mennessä.
-Järki ja tunne kiikun kaakun sopivasti balanssissa. Kummallakin on oma tehtävänsä, eivätkä ne ole ristiriidassa. :black_heart:

Tunnistatko itsessäsi ennakkoluuloja jotain tiettyjä ihmisryhmiä kohtaan?

Toki tunnistan, paljonkin. Tässä muutamia:

Uskovaisia tai paremminkin uskonnollisiin yhteisöihin kuuluvia ihmisiä kohtaan. Mm. lestadiolaisista tuumin aina ilkeämielisesti, että he KAIKKI ainakin antavat hiljaisen hyväksyntänsä lapsiin kohdistuville seksuaalirikoksille, vaikkeivat kaikki tietenkään itse niihin syyllisty. Avioliittonsa ovat järjestäen järjestettyjä ja palvovat rahaa ja mammonaa, vaikka se on ristiriidassa sen uskon opin kanssa, että kaikki maailmallinen on syntiä. Onhan siinä jengissä ihan tiettävästikin tuota meininkiä, mutta tuskin kaikki lestat ovat samasta puusta veistettyjä. Juutalaiset puolestaan ovat kaikki sionisteja ja murhanhimoisina kannattavat Palestiinan pommittamista maan tasalle. Joo, eiköhän siihen laajaan joukkoon mahdu kokolailla muunkinlaista porukkaa ja avoimesti Israel-vastaisiakin ihmisiä.

Suomenruotsalaisista ensimmäinen mielikuva on ylimielinen bättre folk, joka haluaa pistää suomenkieliset ali-ihmiset puhumaan omaa kieltään. Bättre folkia taitaa löytyä lähinnä pääkaupunkiseudulta ja Turusta. Ne närpiötä tai muuta muinaismurretta vääntävät maalaiset Pohjanmaalta eivät siihen oikein istu. Tunnen muuten pari suomenruotsalaista ja he eivät edusta alkuunkaan tuota edellä mainittua kuvausta :grin:.

Jos jollakulla on ulkomaalainen puoliso kauempaa, kuin Euroopasta, ensimmäisenä tulee mieleen, että se on “hommannut” sellaisen, koska sitä on helppo alistaa. Tämä koskee yhtälailla sekä miehiä, että naisia ja monia kansalaisuuksia, mutta vahvimmin tuo mielikuva nousee, jos suomalaisella miehellä on thaimaalainen tai filippiiniläinen vaimo. Varmasti joillain on kyse tuosta, mutta eiköhän näitä tarinoita ole yhtä monta, kuin parisuhdettakin ja eipä se aito rakkaus katso aikaa, paikkaa tai syntyperää.

Romaneita kohtaan minulla ei sinänsä ole mitään vihamielisiä, pelokkaita tai halveksivia fiiliksiä. Ei ole koskaan ollut mitään ongelmia ja itse asiassa ihailen tosi paljon sitä, kuinka sitkeästi ovat säilyttäneet oman kulttuurinsa kaikesta vuosisatoja kestäneestä vainosta ja sorrosta huolimatta. Silti aina kun tapahtuu nk. tyypillinen romanirikos, kuten se taannoinen Seinäjoen karaokebaariammuskelu, kyllä siitä tässä huushollissa huumoria revitään: Höhöhöö, olipas taas tyypillinen romaneiden välien selvittely. Höhöhöö, ei tarvinnut lukea uutisia yhtään pidemmälle, kun jo arvasi ketkä ovat kyseessä. No, olihan se tyypillistä, mutta en minä yleensä höhöttele, kuinka tyypillinen valkolaisrikos taas, kun jotkut juoppo-/sekakäyttäjäkaverukset tai -pariskunta ovat puukotelleet toisiaan yksityisasunnossa.

Fincocon empatiakysymykseen:

Jätetään nyt alkuunsa luvuista tällaiset itsestäänselvyydet, kuten lapsenraiskaajat, eläinrääkkääjät, kaikenlaiset heikompien kiusaajat sun muut psykopaatti-sadistit, joita kohtaan luonnollisestikin empatiani on kauniisti sanottuna vähän kortilla.

Olen kovasti olevinani yhteiskunnan heikko-osaisimpien puolella ja ihan vilpittömästi sitä olenkin, mutta joissakin tilanteissa tulee niitä pisteitä, joissa ymmärrys ja empatia loppuu, kun aikuinen ihminen kerta toisensa jälkeen sössii asiansa ja itkee, kuinka päin helvettiä menee ja mitään ei muka voinut. On se niin helkkarin vaikeaa maksaa laskunsa ajoissa tässä maassa, jossa siihen saa yhteiskunnalta varsin avokätistäkin tukea ja yleensäkin priorisoida raha-asioitaan sen verran, että ensin maksetaan ne välttämättömät menot ja sitten mietitään onko vielä varaa Netflixiin, kuntosalikorttiin tai geelikynsiin.

On se niin helkkarin vaikeaa pitää kämpässään edes alkeellista perussiisteyttä ihan kevyellä ylläpitosiivouksella ja marttojen vie mennessäs, tuo tullessas -tyylillä. Eri asia, jos joku aidosti tykkää elää sotkun keskellä. Kyllä ihmisellä siihenkin kai on oikeus, mutta tarkoitan näitä tapauksia, jotka ihmettelevät ja itkevät, kuinka kämppä TAAS on totaalisessa raivaussiivouskunnossa.

On se niin helkkarin vaikeaa lempata se paska puoliso, joka tekee elämästä täyttä helvettiä tässä maassa, missä parisuhteet perustuvat vapaaehtoisuuteen, eroaminen on ihan normaalia ja yhteiskunnalta saa sitä taloudellista tukeakin, mikäli homma meinaa olla siitä kiinni. Jne., jne.

Yritän ymmärtää ja ihan onnistunkin ymmärtämään, että ihmisillä on niin monenlaista tarinaa taustallaan ja monella todella huonot lähtökohdat elämässään. Tiedostan kyllä olevani varsin ns. onnellisten tähtien alla syntynyt, vaikka pöpi olenkin. Tunnetasolla vain iskee välillä vitutus tuollaisista edellä mainitun kaltaisista tapauksista. Itselläni kun on pahat MT-ongelmat ja totta kai ne aiheuttavat kaikenlaista rajoitetta ja problematiikkaa, joille ei mitään niin vain voi. Ei kai muuten sairaudesta olisikaan kyse. En silti ole tajunnut, miten se estäisi minua viemästä roskat, maksamasta laskut, pistämästä vaikka vain kymppi joka kuukausi säästöön sen pahan päivän varalle, syömästä puoli kiloa kasviksia päivässä tai lopettamasta huumeiden käyttöä.

Onko liputuspäiviä mielestäsi nykyään jo liikaa?

^ Ei liputuspäiviä minun mielestäni liikaa ole, varsinkaan kun monet niistä eivät ole ns. pakollisia vaan ainoastaan suositeltuja liputuspäiviä. Muistaakseni tällainen suositeltu, mutta ei pakollinen, liputus on esim. Minna Canthin päivä.

Sen verran patrioottiakin minussa on, että mielelläni näen Suomen lipun liehumassa vaikka miten monena päivänä vuodessa. Ja onhan sitten muitakin lippuja, joilla on hyvä liputtaa sopivana ajankohtana, kuten Pride-/sateenkaari-lippu sekä romanien ja saamelaisten omat liput.

Jos saisit lahjaksi minkä tahansa kulkuneuvon, millaisen kulkuneuvon haluaisit ja miksi?
Kulkuväline – Wikipedia

En tiedä juuri mitään autoista ja vielä vähemmän vanhanajan automerkeistä, mutta sellainen 30-50-luvun museoauto olisi hieno. Sellaisilla muutoksilla tosin, että se kulkisi sähköllä ja muutenkin siinä olisi konehuone, hallintalaitteet ja kaikki sellaisia, että A) sillä voisi ajaa muutenkin, kuin kerran kesässä hyvällä kelillä sen muutaman kilsan esittelyreissun ja B) sillä osaisi näppärästi ajaa tällainen hieman uudenaikaisempiin vehkeisiin tottunut tapaus. Lempivärini on punainen oikeastaan kaikissa sävyissään, joten se. Lisää miettimistä ja hienosäätöä tarvittaisiin vielä, että millaisin krumeluurein sen maalauttaisi ammattilaisella oikein hienoksi. Kai tuollaisen rahalla saisi. En tiedä, tulisiko sillä ajeltua sen enempää, kuin nykyäänkään ajan tarvittaessa lainaan saamallani autolla, eli ehkä kerran kuussa, jos jostakin syystä tulee tarve oikein enemmänkin kruisailla.

Polkupyörä olisi tietysti kelpo kulkupeli paitsi ympäristöä myös eritoten fyysistä kuntoa ajatellen, mutta en enää uskalla ajaa pyörällä vanhojen traumojen vuoksi. Päihteillä oli toki osuutta asiaan ja varmaan selvänä olisi vähemmän vaarallista touhua :grin:, mutta kun ei uskalla, niin ei uskalla. Tosin jos uskaltaisin, minulla olisi jo polkupyörä ja vähemmän hienokin kelpaisi mainiosti.

Onko sinua koskaan hävettänyt ostaa alkoholia?

Onko hävettänyt ostaa alkoholia?
Joka ikinen kerta kun vielä join. Ei se ollut koskaan helppoa.
Onko kaupassa tuttuja? Onko kassajonossa tuttuja? Mitähän takana jonottavat ajattelee kun näkevät ostokseni?
Joka kerta samat ajatukset js lisäksi sitä mietti mitä se kassatyöntekijä miettii kun näkee olueni?
Kerran hävetti vielä enemmän kun maksoin juomani sekä kortilla että käteisellä kun tilillä ei ollut riittävästi katetta.

Ja joka kerta jännitti että toimiiko kortti vai päättääkö temppuilla. Siksi siirryin ostamaan juomani käteisellä ennenkuin lopetin kokonaan alkoholin käytön.

Mikä on elämäsi paras muisto?

Kaikki elämäni parhaat ja rakkaimmat muistoni liittyvät kissoihini ja luontoretkiini, kumiveneeseeni. Mun suurin toiveeni elämässä ihan pikkulapsesta lähtien on ollut saada oma kissa. 18-vuotiaana nostin ensimmäisen kissanpentuni syliini ja se käpertyi kaulakuoppaani hiusteni alle, jossa se vietti lähes koko yön, ensimmäisen yhteisen. Olin niin onnellinen. Tara <3 täytti mun sisällä olleen kammottavan tyhjyyden ja poisti surun jota olin tuntenut monta vuotta.

Haluaisin oman pienen avaruusaluksen, mutta tällainen avaruusmopokin olisi kiva:

On hävettänyt ostaa alkoholia. Kun jäi putki päälle ja hain joka päivä pienestä lähikaupasta kaljaa ja pakastepizzaa… Häpeä oli siedettävämpää kun muistelin ja yritin hauskuuttaa itseäni Kyösti Pöystin tunnustuksella animaatiosarja Pasilassa: “Syön jäätyneitä pakastepizzanpalasia joita sulattelen suussani kaljalla. Lämpimällä kaljalla. Yön auki olleella lämpimällä kaljalla.”

Lempimakeisesi? Jos et pidä karamelleista tai muista makeista, niin lempisyötäväsi?

Nykyään ne kirpeähköt “bubblegum” vaal.pun+vaal.sin väriset isot pääkallot irtokarkeissa. Ennen tykkäsin fizzy bubble pulloista, jotka saman värisiä, jotka kai muka samaa makua about, mutta kun ostin nuita kalloja, niin ei oo enää pullot maistuneet läheskään yhtä hyvältä, enkä oikeastaan edes halua ostaa niitä.
En tiedä mitä hittoa on tapahtunut mutta karkkilaari on ollut tyhjillään varmaan jo kuukauden ja se on kai jopa nimetty Suomen suosituimmaksi (irto)karkiksi. Toimituskatko?? Varmaan pitänee jo alkaa kysyä kauppiaalta, että missäs on minun kallot, koska minulla oli tapana olla niitä aina jemmassa. En syö karkkia koura kaupalla vaan minulla säilyy viikko tolkulla sama pussi. Napsin sieltä pari päivässä.

Saako elokuussa puhua jo syksystä vaikka ois +25, ja onko elokuu sinusta kesäkuukausi vai jo syksyä?

^ Elokuu on minusta ihan kesäkuukausi, sekä sään puolesta että kalenterissa. Minä hahmotan kaikki vuodenajat kalenterissa kolmen kuukauden mittaisiksi. Säiden puolestahan ihan kesäisiä kelejä voi olla vielä syyskuussakin, ja usein onkin. Ei ole harvinaista, että syyskuussa on vielä jopa jokunen hellepäivä.

Mutta toki jos jonkun mielestä elokuu on jo syksyä, niin saahan niinkin ajatella. Alkaahan elokuussa koulut ja elokuu mainitaan Syksyn sävelessäkin.

Kysyttiin alkoholin ostamisen häpeämisestä. Ostamista sinänsä en ole kyllä koskaan hävennyt, mutta silloin on vähän hävettänyt, jos minulle on kieltäydytty myymästä päihtymyksen takia. Sellaista ei ole kyllä tapahtunut kuin ihan muutaman kerran koko elämässä, ja viimeksi muistaakseni vuonna 2007. :roll_eyes:
Muutaman kerran on alkoholia ostaessa hävettänyt myös se, jos on ollut niin kauhea darra että tuskainen olo näkyy selvästi päälle. :hot_face:

Mikä on parasta syksyssä? Joko tulevassa syksyssä tai ylipäätään?

Minä pidän syksystä. Lämpötilat laskevat eikä tarvitse hikoilla. Asunnon lämpötila laskee. Syksyn valo on erilaista kun aurinko on matalammalla. Ruska on upea mutta kestää niin lyhyen aikaa. Pidän myös kun ympäristö hiljenee ja lintujen poismuutto on niin upean melankolista ja haikeaa. Pidän myös pimeyden lisääntymisestä ja siitä kuinka kävelyllä ollessa ei näy muille toiselle puolen kylää vaan voi olla enemmän piilossa pimeyden keskellä.
Ja sitten kun puut on lehdettömiä ja tulee ensimmäiset pakkasyöt ja aamulla kaikki kimaltaa. Se on vain bueno.
Syksyllä tuoksuu ilmassa maaperä josta olen aina pitänyt.
Lehdettömät puut pimeyttä vasten luo mystistä ilmapiiriä ja se on omalla tavallaan kaunista.
Tulikohan tässä selväksi että pidän syksystä :joy:

Minulla oli jokin hyvä kysymys mutta se unohtui…
Noh kysytään että mikä on viimeisin kirja jonka olet lukenut itselläni oli melina marraksen para joka on hyvää kotimaista kauhua

Viimeksi luin Carl Gustav Jungin Unia, ajatuksia ja muistikuvia. Siinä tämä Sigmund Freudin oppipoika kertoilee juurikin unistaan, ajatuksistaan ja muistikuvistaan, joiden pohjalta on kehittänyt psykiatrisia ja psykoanalyyttisiä teorioitaan. Välillä on kyllä niin yli hilseen menevää ja suoraan sanottuna pervoa settiä, ettei voi kuin nauraa vedet silmissä, mutta mitä muuta voikaan odottaa Freudin uskolliselta seuraajalta :laughing:. Yhtä kaikki; ihan mielenkiintoista psykiatrian historiaa.

Elokuu on vielä ihan täyttä kesää muutenkin, kuin virallisen määritelmän mukaan. Lämmintä on ja kesämeininkiä riittää, jos toki tässä vaiheessa kesä vetelee viimeisiään. Illat ja aamut ovat jo pimeitä ja aamuisin usein jo syksyisen viileää.

Tältä syksyltä odotan ainakin aikuislukio-opintojeni etenemistä. Josko tässä saisi jo pari ainetta kirjoitettua pois päiväjärjestyksestä :smiley:.

Syyskuu on vielä ihan jees. On vielä suht valoisaa ja lämmintä, aamut muuttuvat miellyttävän kuulaiksi ja ruska alkaa olla kauneimmillaan. Loka- saati marraskuuta en odota kyllä yhtään. Pimeää, kylmää, loskapaskaa ja kaamosangstia, hyh :unamused:. Olen kesän ja valon lapsi. Toisaalta tykkään kyllä siitä, että Suomessa on neljä vuoden aikaa. Kevät ja kesä tuskin tuntuisivat niin ihanilta, jollei niitä edeltäisi kaamosaika.

Lempimakeisekseni voisin nimetä vaikkapa Parrot’sin tummasuklaa-maapähkinäpalan. Fazerin suklaalevyt toimivat aina, poislukien nämä ihme Turkinpippuria, hedelmäkarkkia tmv. sisältävä uuden ajan sotkut. Lakustakin tykkään paljon. Nämä ns. muovikarkit puolestaan eivät ole yhtään makuuni.

Edit: Voisin vielä vastata tuohon omaan alkoholin ostamishäpeä -kysymykseeni:

Itse en ole koskaan osannut hävetä alkoholin ostamista. En edes pahimpina juoppoaikoinani, enkä suurempaakaan lastia hakiessani. Useimmiten ostan kaljani vakkarimarketistani tutuilta kassoilta, enkä pidä sitä sen kummempana juttuna, kuin esimerkiksi perunoiden ostamista. Vaki-Alkossani on yksi mukava tuttu myyjä, jonka kanssa tulee usein höpöteltyä kuulumisia siinä viinalekan maksamisen ohella. Ehkä en sitten ole koskaan ollut tarpeeksi juoppo tai sitten olen rehellinen juoppo :thinking:.

Joskus kun olen ostanut alkoholia jo valmiiksi humalassa, hommassa on kyllä ollut oma jännitysmomenttinsa. Siinä olen sitten tuijotellut seinille kieli keskellä suuta ja ollut huomattavasti vähemmän hymyileväinen ja puhelias, kuin normaalisti. Ei tuossakaan varsinaisesti häpeämisestä ole kyse. Olen vain hermoillut, että myyjä huomaa päihtymystilani ja kieltäytyy sen vuoksi myymästä.

Kärsitkö/oletko joskus kärsinyt ulkonäköpaineista?

^ Toki jonkinlaisia ulkonäköpaineita on ollut etenkin nuorena. Olenhan esim. jojoillut painon kanssa elämäni aikana useinkin, ja usein se yksi tärkeä motiivi painon kurissa pitämiseen on juuri ulkonäkö, terveyden ja jaksamisen ohella.
Kun joskus luovuin alkoholista ekan kerran pidemmäksi aikaa, siinäkin oli yksi motivaattori se, että juominen oli alkanut jo vaikuttaa ulkonäköön haitallisesti. Tässä kohtaa voisi ehkä puhua hyödyllisestä ulkonäköpaineesta. :grin:

Mutta en minä koskaan ole ulkonäköä ihan stressiksi asti päästänyt, tai että siitä tulisi joku neuroosi. Olen aina ollut ihan o.k. -näköinen, ja se riittää hyvin.

Syksy kun oli puheena, niin minusta juuri lokakuu on syksyn kaunein kuukausi. :maple_leaf: :fallen_leaf: :heart_eyes: Täällä etelärannikolla ruska on hienoimmillaan juuri lokakuussa, kun syyskuu puolestaan näyttää vielä hieman “liian kesäiseltä” ja vehreältä.
Pimeäähän lokakuussa kyllä jo alkaa olla, mutta sekin sopii minulle. On lokakuussa usein tosin myös aurinkoisia päiviä, ja kuulaan kirkkaita aamuja.
Suomen kieli on tehnyt lokakuun kohdalla vääryyttä antamalla sille niin ruman nimen. Muiden kielien October on paljon kauniimpi nimitys kauniille kuukaudelle.

Marraskuu on parhaimmillaan lokakuun hardcore-versio. :sunglasses: Sen voi pilata vain liian aikainen lumentulo, josta seuraa sohjoa ja liukastelua.

Winstonin mainitsemasta “loskapaskasta” minulle tulee kuitenkin ensiksi mieleen kevät: maaliskuu! :open_mouth: :grin: Ajattelen loskan tulevan sulavasta lumesta, joka muuttuu sohjoksi ja muodostaa likaisia kuralätäköitä ja puroja joka paikkaan, tyypillisesti keväällä. :roll_eyes:

Ulkonäkökysymys oli kiinnostava, joten jatkan sitä:
Kärsitkö/oletko joskus kärsinyt ulkonäköpaineista?

Teini-iässä totta kai oli ulkonäköpaineita enemmän ja vähemmän. Jos huono päivä sattui, yksittäinen naamaan puhjennut finni oli maailman loppu. Pienistä tisseistäni kärsin kovasti jne. Lienee tyystin normaalia siinä iässä olla epävarma ulkonäöstään ja itsestään muutenkin. Toisaalta kyllä pukeuduin just niin kuin itseäni huvitti ja vähät välitin mitä silloinen muoti ja muut ihmiset asiasta sanoivat.

Nykyään en pahemmin pode ulkonäköpaineita. Olen ihan tyytyväinen ulkonäkööni tällaisena tavallisena pallinaamana ja mielestäni ihan tarpeeksi nätti nainen. Monien mielestä kyllä kärsin pahoistakin ulkonäköpaineista, koska onhan minulla syömishäiriö, johon kuuluu olennaisesti itseni pitäminen alipainoisen laihana. Osittain ovat oikeassa, mutta syömishäiriöni taustalla on kyllä paljon syvempää problematiikkaa, kuin puhtaasti ulkonäköön liittyvä tarve pyrkiä tietynlaiseen kroppaan.

Mikä on lempivillieläimesi? Entä mikä on suurin villieläin, johon olet törmännyt luonnossa?