Minullekin mässäily on rakkain kuolemansynti. Se tuntuu joskus jopa äärimmäisen terapeuttiselta: tilata vaikka pizzaa ja ostaa kaupasta paljon jätskiä ja suklaata jälkiruuaksi.
Voi myös mennä ravintolaan nauttimaan lounas-buffetista oikein hitaasti ja pitkän kaavan mukaan.
Myös juopottelu lasketaan toisinaan tähän mässäilyn syntiin kuuluvaksi.
Toiseksi läheisin synti on laiskuus. Pystyn saamaan joskus asioita aikaan hyvin, jos saan flown päälle. Mutta auta armias, jos tekemiseen tulee vähänkin pakon tuntua tai pinnistelyä, niin minähän heitän rukkaset naulaan ja totean että “emmäääjaksa!”
Ehkä siksi olen kyllästynyt kaikkiin töihini, joihin olen ensin opiskellut hiki hatussa (mutta flow-tilassa) ammattitutkintoja vuosien ajan.
Eräs entinen työkaveri sosiaalialalla kutsui minua “työn vieroksujaksi”, kun tein vain määräaikaisia pätkätöitä ja välttelin vakituista työsopimusta.
Kolmanneksi läheisin kuolemansynti minulle saattaa ollakin viha. En tosin vihaa ketään ihmistä jonka tunnen oikeasti tai jonka kanssa kommunikoin vakituisesti, mutta on myönnettävä, että viime vuosien tapahtumat ovat aiheuttaneet jonkinlaisen vihan itänaapuriamme kohtaan. Sillehän on Suomessa perinteinen nimikin: r…viha.
Samalla kuitenkin arvostan niitä harvoja venäläisiä, jotka uskaltavat kritisoida maansa aloittamaa sotaa ja Putinia. Heihin lukeutuu mm. muutamia venäläisiä tubettajia, ja vankilaan heitettyä tai ulkomaille paennutta oppositiota.
Mitäpä syntejä mässäilyn, laiskuuden ja vihan jälkeen jää? Ylpeys jolla ilmeisesti tässä yhteydessä tarkoitetaan ylpeilyä tai turhamaisuutta, kateus, ahneus, himo.
Kaikki ovat kyllä jollain tasolla tuttuja kaikille ihmisille, mutta eivät kolahda mitenkään erityisesti omaan synnintuntooni. Rahanahneus on etenkin olematonta, mistä kertoo paljon sekin, että viihdyn minimitoimeentulolla.
Auringolta suojaudun ainoastaan pysyttelemällä varjossa kuumalla säällä. En käytä mitään aurinkovoiteita. En ole käyttänyt niitä edes matkoilla kuumissa paikoissa, kuten Goalla.
Varjossa oleilu on parasta helteellä.
Aiotko äänestää eurovaaleissa?