Kah, kuinka meitä lähiksiä vaan alkoholisteista löytyy. Olen jostakin lukenut, että addiktiot kulkevat usein käsi kädessä. Oletteko huomanneet itsessänne muita riippuvuuksia? Itse olen tosi helposti koukuttuva tyyppi, mutta nuo koukuttumiset ovat yleensä psyykkisiä, ei fyysisiä. Fyysisesti olen koukussa vain kahviin… tosin olen siihen vahvasti myös henkisesti koukussa.
Mutta ne henkiset riippuvuudet. Olen onnistunut koukuttumaan mm. nettiin, kirjoihin, vesipiippuun (siis sellaiseen hookahiin, jossa poltetaan ihan vain hedelmätupakkia, jota saa ihan laillisesti ostaa) ja nikotiinipurkkaan. Siis en röökiin, vaan nimenomaan siihen purkkaan. Vuoden verran minä sitä napsin melko säännöllisesti. Fyysistä riippuvuutta ei tainnut olla, koska kun huomasin että tuo purkan jäystäminen käy kukkarolle ja alkaa lipsua lapasesta (eli napsin niitä nikotiinityynyjä silloinkin, kun ei varsinaisesti tehnyt mieli, eli joku pakko alkoi kehkeytyä), lopetin kerralla koko touhun, enkä huomannut yhtään mitään vieroitusoireita. Parin päivän päästä en edes kaivannut tuota purkkaa. Vesipiipunkin päivittäinen polttelu jäi jossakin vaiheessa. Nettiriippuvainen olen edelleenkin, kirjariippuvainen samoin, mutta ne eivät haittaa elämääni.
Ja sitten tuo alkoholi. Addiktioista pahin. Se on ihan selkeästi ollut minulle ongelma kahdella eri tavalla, eli ongelmana ovat olleet sekä tissuttelu (psyykkinen riippuvuus) että överit. Vielä pari kuukautta sitten olin alkoholiin koukussa samalla tavalla kuin esim. tuohon nikotiinipurkkaan: suunnilleen joka päivä teki mieli, ja melkein joka päivä piti tissutella pari kolme. Tuon tissuttelun kanssa on kuitenkin käynyt samoin kuin nikotiinipurkan mässytyksen. Se mieliteko päivittäiseen alkon tissutteluun hävisi varsin nopeasti, ihan samoin kuin hävisi mieliteko tuohon nikotiinipurkkaan. Ja näkyy muuten tiliotteessa tuo tissuttelun väheneminen, varsin positiivisella tavalla! ![]()
Överilärvit ja taipumukseni sellaisiin taasen ovat ongelma vieläkin. Kyseessä on varsin ikävä ongelma, koska juuri nuo tuollaiset överit aiheuttavat kaikkein pahimmat sosiaaliset haitat. Ja vähän pelkään, että siitä ongelmasta en ikinä pääse eroon, eli joudun aina olemaan tarkkana alkon kanssa. Ehkä joudun jossakin vaiheessa myöntämään, että olen alkoholisti ja alkoholi on minulle sellaista myrkkyä, että en voi enää ottaa tippaakaan.
Ja Anskuliinille tsempitystä viininhimon selätykseen! Sulla on siis maksa-arvot koholla alkonkittauksen takia? Pidetään peukkuja pystyssä, että olisivat laskeneet.
Haha, ei oo tosi. Taas tuli niin tuttuja tunteita, että! Kuuluukohan tuohon läheisriippuvaisen taudinkuvaan sekin, että vähättelee omia kokemuksiaan ja miettii juurikin noin, että “Ehkä mulla ei kuitenkaan ollut niin vaikeaa.”
Sitähän minäkin olen jo ties kuinka kauan pähkäillyt, että kun ei se mun lapsuus oikeasti nyt niiin traumaattinen ollut, kyllähän minua rakastettiin ja hemmoteltiinkin, muiden tarinat kuulostavat paljon pahemmilta… että kannattaako nyt mennä mihinkään ryhmään, kun kuitenkin siellä muilla on niin rankkoja kokemuksia että ei tämä mun lapsuus mitään ole siinä rinnalla… että mahdankohan vain liioitella.
Elikkä joo, kyllä tuo omien tunteiden vähättely kuulunee taudinkuvaan. Eli vähättelyyn ei ole mitään syytä. Ajattelen asiaa näin: Jos ne kokemukset ovat olleet sinulle pelottavia ja ahdistavia, niin sitten ne ovat olleet sitä, koska sinusta on siltä tuntunut. Jos tunnistaa itsessään läheisriippuvaisia käyttäytymismalleja ja/tai lapsuudessa on ollut jotakin, oli se mitä tahansa, joka on aiheuttanut ahdistusta ja aiheuttaa sitä vieläkin aikuisiässä, niin totta mooses silloin on ollut tarpeeksi vaikeaa. Kait se on sama kuin alkoholin kanssa: jos sinusta itsestäsi tuntuu siltä, että sinulla on ongelma, niin silloin sinulla oikeasti ON ongelma. Riippumatta siitä, paljonko juot muihin verrattuna.
Kah, uskomatonta, että nuo ärtymyksen tunteetkin natsaavat.
Kyllä tämä touhu alkaa pikkuhiljaa näyttää siltä, että vaikka alkoa osaisikin ottaa niin että siitä ei tule sosiaalisia haittoja eikä edes krapulaa, se on kuitenkin haitallista, kun tuommoisia tepposia tekee mielialalle.
Tässä alkaa kyllä jo tämän - vaikkakin varsin vähäisen ja säälittävän - vähentelyn myötä olla sellaisia jänniä tuntemuksia, että ne vain kasvattavat sitä halua pysytellä kaukana vähäisistäkin alkomääristä. Kun alkaa näyttää siltä, että siitä parinkin annoksen juomisesta tulee enemmän epämiellyttäviä seurauksia (pöhnä, ärtymys, rahanmeno…) kuin miellyttäviä (pöhnä, hyvä maku…). Mutta vielä en ole täysin tätä asiaa sisäistänyt, eli tiedän kyllä että tulen vielä hakkaamaan päätäni seinään (eli juon muutaman annoksen vaikka se ei tunnukaan miellyttävältä). Näin sen täytyy kait mennä. Minun täytyy vielä hakata päätäni seinään, kunnes ihan oikeasti saan siitä tarpeekseni ja kyllästyn.
Eli tässä alkavat jo ajatukset kuljettaa kohti raittiimpaa elämää, vaikka edelleenkään mikään absolutismi ei ole tavoitteena. Tämmöisiä fiiliksiä en todellakaan muista kokeneeni edellisen vähennysprojektin aikana. Silloin teki mieli alkoa samalla tavalla kuin ennenkin, ja sen alkon juominen toi ihan samanlaista mielihyvää kuin ennenkin. Tällä kertaa taasen selvänä oleminen alkaa ihan oikeasti tuntua aina vain houkuttelevammalta vaihtoehdolta!