Hyvää päivää, arvon naiset ja herrat. Olen NiksNaks, opiskelijatyttönen ja minulla on jonkinlainen ongelma alkoholin kanssa. (Kyllä, kutsun itseäni tytöksi, vaikka olen iältäni lähempänä 30 kuin 20 vuotta! Olen sydämeltäni ikinuori!) Tästä minun henkilökohtaisesta ongelmastani on enenevässä määrin tulossa myös Mieheni ongelma.
Vuodesta 2006 lähtien alkoholinkäyttöni on alkanut salakavalasti lipsua yhä epäilyttävämpiin mittasuhteisiin. Oikeastaan voisin sanoa, että kaikki nämä kolme vuotta ovat olleet jatkuvaa loivaa, mutta vakaasti vähitellen jyrkkenevää, alamäkeä. Reilu kuukausi sitten mopo karkasi käsistä sen verran vauhdikkaasti, että oli pakko pysähtyä miettimään tuota etanolin kanssa läträystä: mistä se johtuu ja mitä sille voisi tehdä.
Arvoisat naiset ja herrat, haluan täten tehdä teille pitkän ja puuduttavan - mutta itselleni varsin terapeuttisen - selonteon siitä, kuinka alamäkeni alkoi ja mitä aion asialle tehdä. Olkaapa hyvät, esitän teille kertomuksen Kuningas Alkoholin noususta ja tuhosta(ko?).
Kuningas Alkoholin varhainen ura: terapeuttina
Alkusysäyksen alamäelle antoi eroamiseni uskonlahkosta, johon minut oli aivopes… siis kasvatettu ihan pienestä pitäen. Kun käsitin, että lahko olikin silkkaa huijausta ja menetin uskoni, koko maailmani romahti ja elämältäni putosi pohja. Mutta vaikka minusta tuntui, että elämälläni - tai kenenkään muunkaan ihmisen elämällä - ei ollut enää mitään merkitystä, en kuitenkaan halunnut kuolemaakaan. Päinvastoin, aloin pelätä kuolemaa aivan järjettömästi. Ahdistuin ja masennuin. Menetin mielenkiintoni asioihin, joista olin aikaisemmin saanut iloa elämääni.
Lääke ahdistukseen, masennukseen ja pelkoon? Viina, tuo kaikkien janoisten sankari, tuo maansa myyneiden terapeutti.
“Terapiani” tehoamista vauhditti se, että olin juuri aloittanut opiskelut uudessa opinahjossa. Tottakai halusin tutustua toisiin opiskelijoihin erinäisten vapaa-ajan aktiviteettien yhteydessä. Minusta, luonteeltani ujosta ja estyneestä introvertista, tuli oikea bilehile. Olin ollut teininä kiinnostuneempi tietokoneeni ohjelmoinnista ja kansantajuisten tiedekirjojen lukemisesta kuin bilettämisestä, eikä minulla ollut koskaan ollut mitään tyypillistä murrosikää, joten nyt opiskelujen alettua otin kaiken takaisin korkojen kera. Elin kait sitä murrosikää, jota minulla ei koskaan ollut. Kummasti minun opiskelijahaalareihini ilmestyi noita urotöistä kertovia kangasmerkkejä tiuhempaan tahtiin kuin kurssikavereilleni.
Alko auttoi minua unohtamaan murheeni ja ahdistukseni, mutta se teki muutakin mukavaa: muutti minut sosiaalisemmaksi, rohkeammaksi, räväkämmäksi, hauskemmaksi ja ennen kaikkea rennommaksi ihmiseksi. Kaikki oli hyvin. Maailma oli hyvä paikka. Minun oli hyvä olla. Ainakin yhden illan ajan.
Kuningas Alkoholin nousu
Vähitellen alkoholin käyttöni alkoi lipsua lapasesta. Niitä tilanteita, joissa päälle naksahti se turmiollinen “Pakko saada lisää ja lisää ja lisää” -moodi, alkoi tulla yhä useammin. Jatkoin wiunan kittaamista niin kauan kuin silmät liikkuivat ja motoriikka pelasi edes sen verran, että pullo pysyi kädessä. Seurauksena oli tietysti muistin pätkimistä, erinäisiä typeryyksiä, morkkista… ja tietysti loputtomia morkkiksen vallassa vannottuja lupauksia, että oli sitten viimeinen kerta, kun tuolla tavalla törttöilen. Niitä viimeisiä kertoja kertyi melko paljon…
Tulipa myös todettua, että humalassa olen erityisen seksuaalinen nainen, oikea rakkauden hekumallinen jumalatar, itse Venus. Vieraiden miesten - ja naisten! - suutelu oli useasti oikein hyvä idea, suorastan hassunhauska.
Myös tissuttelu lisääntyi. Niin kyllä lisääntyi Miehenkin tissuttelu. Kun istuimme kotosalla, saatoimme ihan arki-iltanakin ostaa muutaman bissen tai sidukan ja tissutella niitä yhdessä. Jossakin vaiheessa tissuttelu muuttui jokaviikkoiseksi. Jossakin vaiheessa tissuttelin myös yksin. Jossakin vaiheessa huomasin pimittäväni Mieheltä sitä, miten paljon oikeasti join.
Siinä vuoden 2007 tai 2008 kieppeillä tilanne meni siihen, että suunnilleen aina, kun Mies lähti jonnekin ja minä jäin yksin kotiin, kävin kaupassa ja ostin siideriä. En yleensä juonut kuin muutaman, niin että olin kuitenkin tolkuissani tai jopa aivan selvä Miehen tullessa kotiin. Lisäksi jos Mies oli jossakin bilettämässä ja tuli itse ihan tuubassa kotiin, ei hän tosiaankaan tajunnut, että kiltti pikkuvaimo oli ollut hengessä mukana ja ottanut itsekin kotosalla. Alussa hän ei siis edes huomannut, että join melkein aina, kun hän oli poissa. Ja jos huomasikin, ei hän osannut arvata, että se olisi ollut ongelma.
Sitten sekin mopo alkoi keulia. Join entistä suurempia määriä, kun olin yksin. Yhä useammin ja useammin alkoi käydä niin, että join liian paljon liian nopeasti, jolloin päälle naksahti se “Pakko saada lisää ja lisää ja lisää” -moodi. Jos olin ostanut vaikkapa kolme sidukkaa, jotka join liian nopsaan tahtiin, perseeni nousi tuolilta aivan automaattisesti ja jalat kantoivat ihan itsestään kauppaan, josta enempiä miettimättä käsiini tarttui toiset kolme sidukkaa. Jos kaupat olivat kiinni, osasivat jalkani kuljettaa perseeni lähiräkälän penkkiä kuluttamaan, vaikka aivot saattoivatkin sanoa tai ainakin heikosti piipittää, että hei, onko tämä nyt ihan välkkyä.
Asiat johtivat lopulta siihen, että melkeinpä aina, kun Mies tuli kotiin jostakin, häntä odotti kotosalla ihanaisen raikas, etanolilta tuoksuva vaimo, jonka aivotoiminta oli jostakin toisesta ulottuvuudesta. Vaihtoehtoisesti Mies sai soitella perään kysyäkseen missä olen ja kökkiä kotona odottelemassa, milloin ja missä kunnossa rouva suvaitsee saapua baarista kotiin. Pahimmassa tapauksessa saatoin saada silmittömiä raivokohtauksia. Saatoin sanoa Miehelle asioita, joita en ikinä selvinpäin olisi voinut kuvitellakaan sanovani ihmiselle, jota rakastan. Käsittämätöntä, että sama ukko jaksaa vieläkin yrittää sietää minua.
Kuningas Alkoholin tuho
Kuningas Alkoholin valta vain kasvoi kasvamistaan, kunnes tilanne kärjistyi vähän yli kuukausi sitten. Tuolloin Mies tuli kotiin vähän pidemmän matkan päästä, ikävöiden minua, odottaen rakkaansa jälleennäkemistä, ja… noh. Oli juu kiva jälleennäkeminen. Äkkiä se Miehen ikävä muuttui epätoivoiseksi kiukuksi.
Viikon kuluttua tästä tapauksesta kaikki muutkin taustalla vaanineet ongelmamme kaatuivat niskaan. Osa ongelmista oli Miehen syytä, osa minun, osa ei kummankaan, osa molempien, osa olosuhteiden. Sanotaanko nyt vain niin, että viikon kuluttua tuosta kohtalokkaasta kotiinpaluusta - eli vähän yli kuukausi sitten - kaikki kuukausien ajan kasaantunut paska räjähti käsiin ja satoi niskaan.
Tämä oli terapeuttisinta, mitä minulle on aikoihin tapahtunut. Koin suuren herätyksen. Ahaa-elämyksen suorastaan. Tajusin, että hei, minä olen aikuinen ihminen ja minun pitää ihan itse ottaa vastuu omasta elämästäni: omista asioistani, omista tunteistani, omasta juomisestani. Ei Mies voi olla minulle kuin mikäkin isä tai holhooja. Uskomatonta, että toisinaan tarvitaan iso kriisi, ennen kuin aikuinen tajuaa aikuistua.
Siitä se sitten lähti. Sen koommin en ole yksin juonut. Ja nyt on viikko siitä, kun viimeksi join. En juo tänäänkään, vaikka hiukkasen mieli tekisi ja tilaisuus olisi, eli Mies on laivalla ja minä yksin kotona. Olen toki aikaisemminkin pitänyt pikkasen pidempiä tipattomia kausia (minulle pitkä = yksi viikko) mutta tällä kertaa minulla on ensimmäistä kertaa tunne, että olen mieluummin selvinpäin kuin humalassa. Ja se johtuu siitä, että olen alkanut ottaa asioistani ihan eri tavalla vastuuta.
Noniin, se siitä romaanin kirjoittamisesta. Katsastellaan, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.