Plinkissä taas, pitkästä aikaa. Paljon on koettu näiden kuluneiden kuukausien aikana, mutta päällimmäiseksi mieleen on jäänyt ajatus siitä, että vuosi 2010 on ollut minulle ja Miehelleni paras vuosi pitkiin aikoihin - siitäkin huolimatta, että alkoholi on edelleen minulle ongelma. Vähentämisessä olen kyllä onnistunut, mutta en sillä tavalla kuin olisin halunnut: juomiskertojen määrä on vähentynyt radikaalisti, mutta kertajuomisten määrät eivät pysy lapasessa. Olisin toivonut aivan päinvastaista!
Tilanteeni on kuitenkin valovuosien päässä siitä, mikä se oli reilu vuosi sitten… eli silloin kun aloitin tämän ketjun. On vaikeaa tiivistää näiden kuukausien aikana tapahtuneita asioita yhteen foorumipostiin, mutta tässä ne suurimmat muutokset vuoden takaiseen tilanteeseen:
1) En ole enää opiskelijatyttönen, vaan duunari. Sain töitä huhtikuussa 2010 eli aika pian tuon viimeisimmän päivitykseni jälkeen. Kyseessä on paskaduuni eräässä firmassa, jossa olen aikaisemminkin ollut töissä, ja vaikka työnteko tavallaan tympii, toisaalta nautin joka sekunnista. Työnteon myötä olen aktivoitunut enkä siis kökötä koko päivää tietokoneella saamatta mitään aikaan. Tämä on aktivoinut myös Miestä, joka on alkanut oma-aloitteisesti siivota ja tiskata täällä kämpässä. Raha-asiat alkavat olla kondiksessa: ei tarvitse arpoa, että mitäs tässä kuussa tehtäisiin, maksetaanko vuokra vai syödäänkö. (Vai ostetaanko siideriä.
) Myös kunto on selvästi kasvanut fyysistä duunia painaessa, ja jotenkin tuntuu mukavalta olla illalla fyysisesti väsynyt, ei henkisesti väsynyt.
2) En ole enää kertaakaan käynyt kuluttamassa lähiräkälän penkkiä. Myös opiskelijabileet olen kiertänyt kaukaa. En olisi ikinä uskonut että näin käy, mutta baarit ja yökerhot eivät enää juuri kiinnosta. Oikeastaan se meininki vähän ällöttää. Lähiaikoina ei siis ole käynyt niin, että häipyisin jonnekin omille teilleni ja tulisin zombina kotiin valomerkin jälkeen rahat ja muisti menneenä. (No kerran piti sekin vielä kokeilla, seurauksena sellainen morkkis ja masennus että teki mieli hypätä parvekkeelta alas. Onneksi Mies ei ollut todistamassa sekoiluani. Tästäkin ehkä tarkemmin lisää tuonnempana.) Tykkäisin kyllä opetella bilettämään selvinpäin tai melkein selvinpäin, erityisesti jos löytyisi sellaisia menomestoja, joissa pääsisi oikein kunnolla hyppimään teknomusan tahtiin.
3) Mies on alkanut luottaa. Nykyään, kun Mies tulee kotiin jostakin, vastassa on selvä vaimo joka on oma itsensä, eikä joku aivokuollut henkilö, joka kyllä näyttää vaimolta mutta on joku aivan muu. Nykyään Mies luottaa myös siihen, että hänen poissa ollessaan viinapulloista ei häviä salaperäisesti sisältöä tai että hänen oluensa mystisesti katoaisivat jääkaapista. Mies luottaa jopa siihen, että vaikka olen humalassa, en ala huutamaan ja haukkumaan häntä silmittömien raivokohtausten vallassa. Jostakin syystä en nimittäin enää saa noita raivokohtauksia. Ne kerrat, kun olemme yhdessä lähteneet viihteelle tai kesällä pussikaljalle puistikkoon, Mies on ollut silminnähden rentoutuneempi. Hän luottaa siihen, että ei mene överiksi, mikä on tietysti mukavaa hänen kannaltaa - mutta minä itse en luota. 
Mies ja minä olemme näiden kuukausien aikana lähentyneet toisiimme aivan uudella tavalla. Itse asiassa olemme rakastuneet uudelleen, 8 vuoden yhdessäolon jälkeen. Huomasin itse siinä lokakuun kieppeillä, että taidanpa muuten olla taas rakastunut tuohon ukkoon… ja hiukan myöhemmin Mies totesi minulle ihan saman, että hänestä tuntuu kuin olisi rakastunut minuun uudelleen. Syitä on monia, mutta kyllä nuo edellä mainitut kohdat 1), 2) ja 3) ovat aika isoja tekijöitä asiassa. Muutos nimittäin alkoi tapahtua juuri tuolloin maaliskuussa.
Mies on alkanut taas arvostaa ja kunnioittaa minua, mistä on vuorostaan seurannut se, että Mies on alkanut rakastaa minua paljon syvemmin. Muutos Miehessä on aivan uskomaton, kun vertaa vuoden takaiseen tilanteeseen: nykyään Mies hellittelee minua, pitää hyvänä, ottaa syliin ja pusuttelee, hieroo työnteosta kipeytyneitä hartioita ja kehuu kuinka lihaksikas olen… Mies on niin paljon mun kimpussa, että välillä melkein ärsyttää! 
Joka ilta nukkumaan mennessä Mies muistaa sanoa “Rakastan sinua”. Vielä vuosi sitten hän sanoi nuo sanat todella harvoin, ja vielä harvemmin omasta aloitteestaan.
Itsekin voin vastata “Minäkin rakastan sinua”, paljon vilpittömämmin kuin vielä vuosi sitten. Olimme jonkun aikaa henkisesti vieraantuneita toisistamme. Olen myös oivaltanut, että rakkauteni on nykyään paljon epäitsekkäämpää kuin ennen. Itse asiassa taidan vasta nyt, 8 vuoden yhdessäolon jälkeen, ymmärtää mitä aito epäitsekäs rakkaus on - tai ainakin olen alkanut saada hiukan hajua asiasta.
Ulkoinen muutos mun elämässä on siis huima, mutta vielä huimempi on se henkinen muutos, joka pääkoppani sisällä on tapahtunut. Voisin sanoa niin, että sisäinen muutos alkoi tapahtua ensin, ja sitä seurasi ulkoisesti näkyvä muutos. Sisäistä muutosta on vaikea kuvailla, mutta yritetään. Tämä teksti kuulostaa ehkä siltä kuin muutos olisi jo tapahtunut ja “valmis”, mutta niin ei ole - prosessi on vielä käynnissä.
1) Alan olla sinut itseni kanssa. “Murrosikäni” on ehkä lähenemässä loppuaan, ja tilalle on tulossa tietynlainen seesteisyys. Itsetuntoni on parantunut huikeasti, mutta paradoksaalista kyllä, minusta on samalla tullut nöyrempi ja epäitsekkäämpi. Koko elämäni ajan olen pitänyt itseäni jotenkin huonona ja kelvottomana (paitsi silloin kun olen juonut), mutta nyt olen alkanut oivaltaa, kuinka arvokas ja kaunis ihminen olenkaan - niin ulkoa kuin sisältäkin. Näen kyllä omat puutteeni ja heikkouteni, mutta osaan asettaa ne oikeaan mittakaavaan. Voisin väittää, että olen oppinut hyväksymään itseni juuri sellaisena kuin olen.
Osaan ehkä jopa rakastaa itseäni ehdoitta, ainakin melkein. Tästä on seurannut se, että näen muutkin ihmiset samalla tavalla. Osaan paremmin nähdä myös heidän kauneutensa ja ainutlaatuisuutensa, kun katseeni on poissa omasta navastani. Olen oppinut hyväksymään - tai ainakin kohtaamaan - myös heidät sellaisina kuin he ovat, vikoineen kaikkineen, ilman että yrittäisin muuttaa heitä. Voin muuttaa ainoastaan itseäni - mutta kuten olen tämän vähennysprojektin aikana huomannut, itsensä muuttamisella on suuri voima!
Olen oivaltanut, että ihminen on kauneimmillaan juuri sellaisena kuin on, omana itsenään. Jotta voisin nähdä ja kohdata tämän kauneuden kaikkein syvimmin; jotta voisin saada aidoimman kontaktin toiseen ihmiseen, meidän kummankin pitää olla oma itsemme. Ja voimakkaasti päihtyneenä ihminen ei ole oma itsensä. Vain selvinpäin (tai hyvin lievästi päihtyneenä) voi toisen ihmisolennon kohdata aidosti. Taidan lopultakin tajuta, että lähiräkälässä käydyt kännikeskustelut eivät ole aitoja kohtaamisia, eivät siitäkään huolimatta, että ihmiset humalassa yleensä avoimemmin avautuvat asioistaan.
Itseni arvostamisesta on seurannut myös se, että haluan kohdella itseäni mahdollisimman hyvin, koska minä ansaitsen sen. Olen liian arvokas siihen, että tuhoaisin itseäni ja kroppaani vetämällä vaikka koomakännit. Kun aloitin tämän vähentämisprojektin, ajattelin sitä lähinnä siltä kannalta että en halua tehdä itsestäni idioottia toisten silmissä tai että en halua tehdä itsestäni vielä huonompaa kuin olen. Nyt ajattelen asiaa siltä kannalta, että olen niin arvokas ihminen, että ansaitsen parempaa kohtelua.
2) Enää tilanteeni ei ole se, että pelkään kuolemaa mutta en jaksa elääkään. Nyt tilanne on se, että en enää pelkää kuolemaa, mutta en myöskään toivo sitä - haluan elää ja nauttia tästä elämästä mahdollisimman pitkään.
3) Osaan nauttia elämästä selvinpäin. Haluan olla selvinpäin, koska silloin olen oma itseni. Olen huomannut, miten selvinpäin tunteetkin ovat paljon aidommat, eikä sellaisia alkoholistin melodramaattisia tunnekuohuja tai sotketun aivokemian aiheuttamaa apatiaa. Enää minusta ei tunnu siltä, että elämä selvinpäin on niin paskaa, että minun pitäisi paeta sitä päihteillä. Päinvastoin, elämä selvinpäin on niin mukavaa, että en halua pilata sitä päihteillä. Näen ja tunnen, kuinka alkoholi - suhteellisen pienikin määrä - aiheuttaa useiden päivien masennusta ja saamattomuutta tai ainakin ärtyneisyyttä. Näen ja tunnen myös, kuinka iloinen ja onnellinen olen, kun en juo. Kuinka aivot täyttyvät ajatuksista ja ideoista. Kuinka aitoja tunteet ovat silloin, kun mikään kemikaali ei ole sotkemassa aivoja.
Minusta on jopa tulossa ekstrovertimpi ja räväkämpi selvinpäin! Olen alkanut mm. käyttää persoonallisempia ja värikkäämpiä vaatteita. Ennen tarvitsin alkoholia tekemään minusta ekstrovertimman ja estottomamman. Nyt en tarvitse. Päinvastoin: juodessani en uskalla enää päästää irti ja hullutella, koska alkoholi ja kontrollin menetys pelottaa minua. Selvinpäin ei tarvitse pelätä, koska hölmöjäkin asioita tehdessä kontrolli säilyy minulla - voin sekoilla rauhassa, koska tiedän että pystyn pitämään sekoilun määrän tilanteeseen sopivana.
4) En juo enää paetakseni ongelmiani. Osaan ja haluan kohdata ongelmani. Olen kyllä juonut, ja joinakin kertoina ihan liikaa (siitä tarkemmin seuraavassa kirjoituksessa), mutta näiden kuukausien aikana olen juonut vain juomisen ilosta - vai pitäisikö se “ilo” laittaa lainausmerkkeihin.
No joka tapauksessa en ole juonut suruuni, vaan ihan siksi että on tehnyt muuten vain mieli juoda. Mutta en siis ole juonut paetakseni ongelmiani. Ongelmia minulla on ollut, kyllä, myös niitä tilanteita joissa olen ajatellut: “Nyt kyllä tartten huikan.” Ja niin minä olisinkin tehnyt vielä vuosi sitten. Ja kyllä nytkin se vaisto on saanut käden hamuamaan kohti pulloa, mutta kun olen pysähtynyt ja miettinyt asiaa tarkemmin, olen oivaltanut, että en halua sitä. En tahdokaan paeta ongelmiani, vaan haluan kohdata ne selvinpäin. Vain sillä tavalla voin käsitellä ne ja päästä niistä eroon, ei ainoastaan tilapäisesti vaan lopullisesti. Ja se tuntuu hyvältä. Tämä näkyy myös netinkäytössä: en enää käytä sitäkään siihen, että pakenisin todellisuutta uppoutumalla virtuaalimaailmaan.
5) Olen alkanut ottaa vastuuta itsestäni ja elämästäni. Osittain tämä johtuu, tai on ainakin sukua, edelliselle kohdalle. Tiedostan tekojeni seuraukset ja olen oppinut hyväksymään ne; siis sen, että jos itse keitän itselleni jonkin sopan, minun tulee ottaa lusikka kauniiseen käteen ja niellä se. Mitä aikaisemmin nielen soppani, sitä helpommin se menee alas. Ehkä olen kasvamassa aikuiseksi?
6) Minusta on tullut epäitsekkäämpi. Oikein pelottaa oivaltaa, kuinka suunnattoman ITSEKÄS juova ihminen voikaan olla. On tuskallista huomata, kuinka tavattoman itsekkäästi olen ajatellut ja käyttäytynyt. Erityisesti olen huomannut tämän suhteessa Mieheen. Vasta nyt olen oikein kunnolla alkanut miettiä sitä, miltä alkoholinkäyttöni ja sen lieveilmiöt ovatkaan Miehestä mahtaneet tuntua. Vasta nyt osaan (tai uskallan) katsoa asioita hänenkin tunteidensa kannalta. Aikaisemmin juomisessani murehdutti lähinnä se, että kunpa Mies ei huomaisi - ei siksi että olisin aidosti välittänyt hänen tunteistaan, vaan siksi että minun ei tarvitsisi hävetä juomistani hänen silmissään.
7) Syyllisyys ja katumus ovat aidompia. Olen pohtinut paljon sitä, miten olen käyttäytynyt pahimpina aikoinani. Olen muistellut ja morkkistellut asioita. Mieleeni on pulpahdellut paljon tuskallisia muistoja viime vuosilta. Osa on sellaisia asioita jotka jo luulin unohtaneeni ja osa sellaisia, joissa en aikaisemmin edes nähnyt mitään väärää. Näen tuskallisen selkeästi, miten väärin olen toiminut Miestäni kohtaan, kuinka kauhea valehteleva paska olen ollut, ja kuinka hän on kärsinyt juomisestani. Tunnen morkkista kaikesta siitä, mitä olen hänelle tehnyt: miten minä voin tehdä noin julmia asioita ihmiselle, jota rakastan? Miten voin valehdella ja pettää luottamuksen niin?
Tämä morkkis ei kuitenkaan ole sitä alkoholistin itsesäälinsekaista, kaiken kattavaa syyllisyydessä kieriskelyä, joka johtaa voimattomaan masennukseen ja itsensä ruoskimiseen (ja sitä kautta juomiseen). Tämä on erilaista. Poden kyllä morkkista, mutta olen armollinen itseäni kohtaan. Tätä on vaikea kuvailla, mutta varmaan täälläkin jotkut raitistuneet/kohtuukäyttöön päässeet tietävät sen tunteen. Tässä morkkiksessa en keskity itseeni ja sen pohtimiseen, kuinka huono ihminen olen tekojeni takia. Tässä keskityn ainoastaan tekoihini eli siihen, kuinka huonoja tekoni ovat, en minä ihmisenä. Tajuan myös sen, kuinka alkoholi saa minut tekemään asioita, joita en ikimaailmassa selvinpäin edes harkitsisi tekeväni. Ihan kuin joku viinapiru ottaisi kehoni hallintaansa.
Oivallan epäsuhdan: sen, kuinka arvokas ihminen Mieheni on mutta kuinka tekoni eivät ole sitä tunnetta osoittaneet. Hän ei ansaitse sellaista kohtelua. Tämä on siis sellaista terapeuttista morkkista. Hyväksyn myös, että menneitä en voi muuttaa, mutta voin muuttaa sen miten häntä tulevaisuudessa kohtelen: haluanko kohdella häntä samalla tavalla kuin ennen? EN. Niin hieno ihminen ei sitä ansaitse.
8 ) Rakastan myös itseäni. Kun kieriskelin morkkiksissa, oivalsin jotakin suurta: miksi minua kaduttaa se, miten olen kohdellut Miestäni, mutta en kadu sitä, miten olen kohdellut itseäni? Vaikka olen rikkonut niin pahasti ja epäreilusti miestäni kohtaan, olen kohdellut itseäni vielä enemmän kaltoin! Olen aiheuttanut itselleni aivan samanlaista tuskaa kuin hänelle, mutta vielä suurempaa ja sen lisäksi olen ihan fyysisesti raiskannut ruumistani, tuhonnut aivojani ja sisäelimiäni myrkyllisellä liuottimella. Miksi en sure itseäni samalla tavalla, vain häntä, vaikka olen kohdellut itseäni vielä enemmän kaltoin?
Koska aikaisemmin en pitänyt itseäni sen arvoisena. Kai minä ajattelin, että olen niin huono ihminen että jotenkin ansaitsen tämän kaltoinkohtelun. Nyt tajuan, että en minäkään ansaitse sitä kohtelua, jota olen itselleni antanut. Rakastan ja kunnioitan miestäni niin paljon, että en halua kohdella häntä enää samalla tavalla kuin aikaisemmin. MUTTA rakastan ja kunnioitan nykyään myös itseäni niin paljon, että en halua itsellenikään enää samanlaista kohtelua.
Tuskani ei siis ole sitä itsesäälinsekaista morkkista, jota alkoholisti tuntee ja jonka hän kohdistaa itseensä voimattomana raivona ja masennuksena. Tunnen morkkista, koska tajuan nyt, kuinka arvokas olen. En ansaitse tuollaista kohtelua, jota itselleni teen, mutta en ansaitse sitäkään, että jatkuvasti ruoskin itseäni menneistä. Yritän ottaa niistä opikseni. Muutan tapojani, mutta motiivina on nyt päällimäisenä KUNNIOITUS. Kunnioitus itseäni ja miestäni kohtaan. Me molemmat ansaitsemme parempaa.
Kaikesta tästä henkisestä kasvusta johtuen olen oppinut rakastamaan paljon aidommin ja epäitsekkäämmin.
Kuitenkin, kaikesta tästä huolimatta, ja kaikesta onnistuneesta vähentämisestäni huolimatta, alkoholi on minulle edelleen ongelma. Heti, kun alan uskoa pystyväni kohtuukäyttöön ilman sen kummempaa jarruttelua, isken överiksi. Olen alkanut uskoa, että minusta ei ole kohtuukäyttäjäksi ja alan olla sitä mieltä, että minun olisi paras lopettaa kokonaan.
En ole kuitenkaan vielä määrääni juonut. Edelleenkään en halua tuonne Lopettajien puolelle. Ristiriitaista: alan olla aika varma, että minusta ei ole kohtuukäyttäjäksi, mutta silti elättelen vieläkin toiveita siitä jokaisen alkoholistin Graalin maljasta, kohtuukäytöstä.
Tiedän myös, että tässä eivät edes kokeneempien neuvot auta. Meistä jokaisen täytyy käydä tämä tie loppuun, kokeilla kohtuukäyttöä aina uudestaan ja uudestaan, niin kauan että se joko onnistuu tai niin kauan, että aivoihin on lopultakin iskostunut se ajatus, että kohtuukäyttö ei tule onnistumaan. Jokaisen täytyy määränsä kokeilla, itse, kantapään kautta.
Ja se pelottaa. Se pelottaa, koska minulla on taipumus vetää kertajuomiset överiksi, mistä seuraa täydellinen kontrollin menetys. Vaikka joisin harvoin, joka kerralla on se riski, että vahingoitan itseäni, elämääni tai jotakuta toista todella vakavasti tai jopa pysyvästi. Miten paljon minun täytyy vielä menettää, miten paljon minun täytyy tuhota tällä juomisella, ennen kuin älyän lopettaa? Missä se pohjani on, kun en ole sitä vieläkään löytänyt? Pelottaa. En haluaisi enää tuhota yhtään sen enempää, mitä olen tähän mennessä tuhonnut. Pelkään alkoholia, mutta vieläkin enemmän taidan pelätä irti päästämistä.
Seuraavassa postissa selostan juomatilannettani vähän yksityiskohtaisemmin. Tämä posti kun alkaa olla jo sellainen romaani, että en enää tähän viitsi…