Minulla oli aikoinaan sopimus ulosottomiehen kanssa, että maksan itse ulosottoon palkan ulosmittausta vastaavan summan. Lähetin aina välillä palkkakuitistani kopio uo-miehelle, jotta pystyin todistamaan että summa vastaa palkkatuloja. Näin meni monta vuotta, kunnes pelihimon takia jätin maksamatta parin kuukauden ajan uo.lle. Sen jälkeen palkasta on otettu suoraan. Mutta kaikkihan riippuu uo-miehestä, jotkut ovat todella tiukkoja. Minulla on onneksi ollut ihan kivoja ulosottomiehiä, joiden kanssa on aina saanut sovittua asiat ja olen saanut lyhennysvapaata silloin kun olen kaksi kertaa vuodessa niitä pyytänyt.
Jos sinulla on alle 1000 euron lainoja, pyri maksamaan ne pois. Minulla on vuodelta 2009 peräisin oleva 440 euron velka, joka on tänä päivänä kasvanut 1500 euroon!! Pyysin jo loppuvuodesta 2009 että perintätoimisto lähettää velan käräjäoikeuden kautta ulosottoon, mutta perintätoimisto ei siihen silloin suostunut. Velka siirtyi ulosottoon vasta v. 2013, jolloin siihen oli tullut kivat korot. Ulosottomiehen kanssa voi myös yrittää sopia että palkan ulosmittaus kohdennetaan 2-4 saatavaan ja samoihin saataviin pari kuukautta peräkkäin, jolloin velka oikeesti lyheneekin. Jos palkan ulosmittaus kohdennetaan 10 eri saatavaan/kk sillä maksetaan vaan korkoja koko ajan eikä velka juurikaan lyhene.
Tuo tilanne juuri ennen kuin korttitalo kaatuu on kaikista pahin. Kun postiluukusta tulee jatkuvasti perintäkirjeitä ja odottaa vaan että milloin tulee käräjäoikeuden haaste tai ulosotosta ensimmäinen maksukehoitus. Pelko siitä mitä läheiset ja rakkaat sanovat jos saavat tietää. Se pelko ja ahdistus joka on jatkuvasti läsnä ja joka vaikuttaa elämään monella tavalla. Mutta elämä jatkuu ja tilanne rauhoittuu ajan kanssa. Tsemppiä Minnielle ja muille jotka taistelevat samoja asioita vastaan!