Tilanne on katastrofaalinen, järkyttävä.
Tiedän, että meitä on monia, jolla pelaaminen on jatkunut jo vuosia, joillain vuosikymmeniä. Minulla pelaaminen alkoi vuonna 2007 ja nyt kymmenen vuotta takana, Tänään laskin velkani… fanfaarien pitäisi soida tässä kohtaa, mutta surusta. Minulla on erilaisia velkoja (pääsääntöisesti pelaamisesta johtuen, lainaa, lainalla kuittaamisesta johtuen) 205 000€. Kyllä. Yli kaksisataatuhattaeuroa. Ja vasta nyt on tullut se tilanne, etten enää selviydy veloistani vanhalla menetelmällä eli ottamalla velkaa velan maksuun. Pelaamisen olen lopettanut. Muistutuksia satelee, puhelinsoittoja myös. Velkaa on 34 erilaista, pienestä todella suureen, Yhtäkään ei ole otettu omaisuuden hankinta mielessä, eikä kukaan läheisistäni tai ystävistäni tiedä veloistani. Ei edes puolisoni. Minulla on vakityö ja ihan ok palkka. Olen huolehtiva, iloinen, energinen, aikaansaava, liikunnallinen ja suht menestynyt ihminen, niin siis työelämässä. Kulissit kunnossa.
No mitäs nyt? 1) olen listannut velkani (tuntui, että meinasin kuolla, mutta selvisin) 2) olen yrittänyt sopia maksusuunnitelmia (hah, tiedän etten pysty niitä pitämään) 3) yritän vetkuttaa kesäloman yli luottotietojen menettämistä (en tiedä miksi? kai haluan nauttia viimeisestä lomastani luottotietoisena, jep tyhmää) 4) olen valmis kuitenkin antamaan kaiken luisua ulosottoon (tiedän, tämä tie ei lopu ehkä koskaan, sillä velkaa on liikaa) 5) mietin miten kertoisin puolisolleni (tämäkin vielä, salattu koska en halua satuttaa, koska olen aina selvinnyt kaikesta yksin, koska haluan selvitä kaikesta yksin)