kumpi on sairaampi alkoholisti vai alkoholistin puoliso?

Toisaalta. Ei ole elämänkumppanin tehtävä asettaa alkoholistille rajoja. Eri asia on tuo Liisin asettama raja, että hän itse ei ole miehensä seurassa jos mies juo. Silloin Liisi vain vetää omia rajojaan. Voihan se rajata myös niin, että koko suhde on loppu jos juot. Mutta ei voi toiselle asettaa nollarajaa. Rajoja voi asetaa vain itselleen.

Ja Liisi. Voin lohduttaa sinua, että minun suuret rakkauteni, kaksi sairasta alkoholistia, ovat molemmat syyttäneet minua siitä, että minä manipuloin ja halkuan määrätä kaikesta. Joten luulen alkoholistin puhuneen miehesi puheissa. Koska toisten syyttely on yksi sairauden oire.

Mallu on tossa oikeassa: Liisi voi asettaa rajat vain itselleen. Mutta hänellä on oikeus vaatia sitä, että mies on hänen aikanaan ainoastaan selvin päin. Miksikö? No koska miehen juominen on yksi väkivallan muoto: se vahingoittaa muita perheenjäseniä henkisesti (ja mahdollisesti myös fyysisesti). Ja väkivaltaa kenenkään ei tarvitse kärsiä, ei missään muodossa. Väkivaltaa kohdatessaan saa vetää rajan niin tiukille, ettei enää joudu satutetuksi. Alkoholistin tapauksessa se tarkoittaa nollatoleranssia. Mitä tulee puheeseen, aina kun miehesi puolustelee juomistaan, alkoholisti puhuu. Aina kun hän perustelee miksi ei tahdo lopettaa vaan vain vähentää, alkoholisti puhuu. Miehesi ei vain todennäköisesti itse sitä tajua, vaikka sinä näkisit tämän eron selvästi. Kukaan ei ole itsepetoksessa niin taitava kuin juoppo.

Älä mieti, teetkö hänelle väärin tai manipuloitko häntä. Mieti, teetkö itsellesi väärin, jos suostut hänen vaatimuksiinsa. Onko tosiaan niin, että sinun pitää sietää hänen syyttelyään asiassa, jossa hän ei tikkua ristiin laita tehdäkseen teidän molempien elämän helpommaksi? Parisuhde on molemminpuolista kunnioitusta, ei sitä että toinen antaa kävellä ylitseen että toinen saisi elää kuin heinäsirkka.

Alkoholisti koettaa aina syyttää toista manipuloinnista, vallankäytöstä, v****maisuudesta, kahlitsemisesta, elämän rajoittamisesta, elämän pilaamisesta, ongelmien aiheuttamisesta (“jos sä et olisi tuollainen nipo mä joisin paljon vähemmän, tukisit nyt vähän”) jne. Mietipäs: jos voisit ottaa miehesi juomisen pois (niinkuin palasen palapelistä), tilanne varmaan paranisi oitis? Sulla ei olisi tarvetta vetää rajoja tai vaatia raittiutta. Sun ei tarvitsisi kytätä hänen juomistaan tai moittia häntä siitä. Hän saisi tehdä mitä lystää ja kun mies tulisi kotiin, sä kysyisit “oliko kivaa?” Mutta jos pois otettaisiin juomisen sijaan sinun “vallankäyttösi ja manipulointisi” eli siis tarpeesi asettaa rajoja suojellaksesi itseäsi, hän jatkaisi juomista entiseen malliin ja varmaan pahemminkin? Sinä kärsisit hänen juomisestaan samaan tapaan kuin nyt. Oletko sinä siis se ongelmien aiheuttaja vai hänen juomisensa?

Mä tein itse ihan täsmälleen samaa hyvin, hyvin pitkään. Mä sanoin miehelleni, että on hänen syynsä kun ahdistun muiden seurassa: koska mieheni ei juonut (kun häntä oksetti mun juomiseni), hän asetti mut huonoon valoon. Mun ratkaisuni ongelmaan olisi ollut se, että olisimme dokanneet yhdessä. Tai totesin, että mä juon koska olen niin yksinäinen ja “miksei me käydä missään eikä nähdä ketään”: mun ratkaisuni olisi ollut se että me dokataan yhdessä ja tavataan ihmisiä. Vasta kun aloin toipua oivalsin, että mä työnsin syyn mieheni niskoille sellaisesta asiasta, joka oli yksinomaan mun ongelmani. Koska mä join, mieheni ei tahtonut juoda eikä olla mun seurassani jos juon. Ja sen sijaan että mä olisin lopettanut juomisen, mä aloin syyttää häntä siitä että hän manipuloi ja käyttää valtaansa muhun. Sanoin ihan suoraan, että sä pilaat mun elämäni. Huh huh. Todellisuus oli se, että mä itse pilasin paitsi omaa elämääni, myös mieheni elämää. Nyt kun en enää juo, me taas nähdäänkin ihmisiä ja meillä on mukavaa yhdessä.

Huiskis, luin tuota kirjoitustasi moneen kertaan. Sen edessä sanaton, mutta päässä paljon ajatuksia.

Liisille vielä virtuaalihali.

En voi sanoa tähän mitään muuta kun, että
IHANAA HUISKIS KUN KÄYT TÄÄLLÄ KIRJOITTAMASSA!

.

Just näin tää menee. Mä rupeen oleen tosi kyllästynyt juomisen lisäksi siihen, että aina on syy jossain muussa kuin itsessä. Todellista itsekkyyttä, vaikka mieheni on sitä mieltä että hän on kaikkea muuta kuin itsekäs. Huijaa siis tässäkin asiassa itseään.

Mun mieheni on juomisen lisäksi, vai juuri sen vuoksi, erittäin herkkä kaikenlaisille terveydellisille ongelmille (jotka ovat siis olosuhteiden tai jonkun muun syytä). Häntä huimaa, närästää, pyörryttää, sydäntä tykyttää, päätä särkee ja sen lisäksi taitaaa olla vähän kuumetta, flunssa tulossa tai ihan mikä tahansa. Kun olen sitten joskus hiukan napakammin sanonut, että olet päästänyt fyysisen kuntosi rapistumaan, niin syy ei tietenkään ole hänessä. Perhe vie aikaa, työ on raskas, en anna hänelle omaa aikaa ja vaikka mitä muuta shittiä sieltä tulee tulvimalla. Ja tuo on kaikki mitä suurinta itsepetosta, mieheni on se henkilö meidän perheessä jolla on AINA ollut eniten aikaa omille menoilleen. Ehkä siellä välissä olisi voinut hiukan terveyttäänkin hoitaa.

No, nyt tuli purettua taas omaa v***tustaan. Tosiasia on vaan se, että huomaan kuinka hän on käyttäytynyt vastuuttomasti jo vuosia. Omasta terveydestään huolehtiminen on vastuullista vanhemmuutta ja kumppanuutta. Mua rupee tympiin koko tyyppi jo todenteolla. Aamulla meiltä hiivitään töihin vähän kuin hartiat kyyryssä etten minä vaan aloita saarnaa edellisen illan juomisista. Kyllähän se pöly taas päivän aikana lasketuu, illalla ei akka muista koko juttua, näin hän varmaan ajattelee. No, minä puolestani huokaisen kahvikuppini äärestä että voihan vee, tähänkö jamaan on todella tultu. Surullista.

Mä olen huomannut, että alkoholisti myös vaikertaa vaivojaan huomion toivossa. Korjatkaa nyt taas asiantuntijat (ei nykyisin kuppiin sylkevät), että olenko ihan hakoteillä. Mutta vaikka mitä suurta ja kamalaa sattuisi jollekin toiselle ja alkoholisti viiltäisi heinällä itselleen haavan, niin puolison pitäisi sitä heinähaavaa hoitaa. Ja siihen koko huomio keskittää.

Meillä mies on ainankin pitänyt suurta mekkalaa omista vaivoistaan. Ja huomaan välillä myös tehneeni samaa, että saisin itse huolenpitoa ja hoivaa. :laughing:

yths.fi/netcomm/viewarticle. … x=A&page=1
josta siis seuraava:

Alkoholin suurkulutuksen riskejä
*Keskittymiskyvyn heikkeneminen, muistihäiriöt, aivojen surkastuminen
*Unettomuus, hermostuneisuus, masennustilat, hyökkäävyys
*Vilustumistauteja, vastustuskyvyn heikkeneminen
*Sormien ja varpaiden tunnottomuus, heikkous, vapina
*Fyysisen suorituskyvyn heikkeneminen, alkoholiriippuvuus ja alkoholisoituminen
*Rasvamaksa, maksatulehdus, maksakirroosi
*Ripuli, mahakatarri, mahaverenvuodot, haimatulehdukset
*Sydämen rytmihäiriöt, verenpaineen kohoaminen, sydänsairaus
*Miehillä impotenssi, naisilla hedelmättömyys, hormonihäiriöt, sikiön kehityshäiriöitä

ja sitten luin tämän…
kaapiitk.fi/paihde/puoliso.html

jotta perustetaanko Minni v-käyrä kaakossa kerho? Että tätäkö se elämä nyt on, tätäkä halusin, tästäkö aikoinaan haaveilin?

Niin. Mihin helvettiin hävisi se mies, jonka kanssa aioin elää aikuisena silloin kun oli 10!? Sillä piti olla vaikka mitä ihanai ominaisuuksia…

Joo. Sen piti muun muassa pukeutua kuin Zorro, ja tietty miekkailla. <3 Taistella vapaa-aikana pahiksia vastaan.

Sit sen piti tuoda mulla kauhiast lahjoi. Ja taisi sillä olla valkoinen ratsukin…

No sen verran vastinetta haaveille sain, että salattua elämää tässä jollain tavoin vietetään - että ei ikinä pidä toivoa mitään, sillä se voi toteutua - jossain muodossa.

Tovi taas vierähtänyt…

Kirjoitin äsken pitkän viestin ja onnistuin sen hävittämään… :imp:

Siis tiivistetysti:
Mies ottanut muutamia kertoja kohtuudella. Kova usko itsellä, että homma pysyy hanskassa. Minä en siihen usko, mutta en halua maalailla piruja seinille. Odotan koko ajan (en kyllä toivo) että kunnon rällästys alkaa ja pääsen sanomaan “minähän sanoin ja taas olin oikeassa”.

Nyt mies on toisella puolella Suomea töissä noin kahden viikon ajan. Mä olen levoton ja pelokas, koska pelkään, että alkaa siellä ryyppäämään ja ryssii koko homman. En pysty olemaan rauhallisin mielin, vaikka annankin muiden ymmärtää muuta. Ymmärrän, etten voi asialle mitään ja aikuinen ihminen tekee itse ratkaisunsa ja taistelee himonsa kanssa, mutta silti…

Herää vain yksi kysymys… Olenko läheisriippuvainen vai mitä tää on? Ja mitä läheisriippuvaisuus oikeasti käytännössä tarkoittaa?

Missä menee normaali välittäminen riippuvuuden puolelle?

Parisuhteessa kuuluukin välittää, tuntea vastuuta, olla huolissaan ja kertoa, että toisella on merkitystä.

Läheisriippuvaisuudesta lisää tukiaseman sivuilla, käy vaikka tekemässä testi:
tukiasema.net/teemat/ihmissuhteet.asp

Ja miten se läheisriippuvuus ilmenee. Mä kykenen vaikka minkälaiseen itsenäiseen toimintaan ja pitkäänkin yksin oloon, mutta mietteitä on herättänyt tuo kpA:n pohdinta siitä, että tämä kontrolloimisen tarve olisikin yksi läheisriippuvuuden muoto.

Koska se mulla on todella vahva.

Mä tunnistin mieheni sieltä läheisriiippuvuusoireiston huono itsetunto-listasta. Just sellainen se on. itseäni en niinkään tunnista sieltä, enää.

Taidan olla sairaampi kuin alkoholisti mieheni. Hän kävi päihdehoitajan juttusilla pari kk sitten ja sen jälkeen hän vannoi lopettavansa ja aloittavansa uuden puhtaan raittiin elämän. Kaikki tosiaan näytti ja kuulosti ihanalta.
Mutta epäilevä Tuomas kun olen ja ikuinen pessimisti, en uskonut siihen kovin pitkään. Aloin epäillä hänen juovan taas salaa minulta. Autoon jäi jatkuvasti lompakko tai jotain työpapereita, aina sinne piti mennä illalla ja useasti peräkkäin. Näin hänen käytöksestään HETI että mikä on homman nimi. Mustuaiset seisoivat hänen “päässään” (siis silmissä) ja hän kävi “ylikierroksilla”, yritti olla enempi kuin pitikään. Se ei ollut hänen normaalia käytöstään. Petyin taas kerran.
Mietin miten asennoitua taas tähän touhuun, annako hänen tehdä ratkaisunsa ja aloittaa taas juomaan vai nalkutanko siitä. Välillä nalkutin ja välillä vetäydyin omiin oloihini.
Etsin piilotettuja pulloja vaatekaapeista ja sieltähän niitä taas löytyi, olivat kuulemma vanhoja pulloja, just joo!!!

Kyllä minä ainakin olen sairastunut mieheni juomisen takia, mutta hoitoon en ole vielä mennyt vaikka aioin mennä al-anoniin.

Mieltäni askarruttaa isot asiat, olemme ostaneet juuri talon. Teinkö väärän ratkaisun sen suhteen. Kuinka kauan jaksan tätä touhua. Lapsiakin meillä on 3.

Mieheni ei mene hoitoon vaikka niin aikoin alussa.

Tällä hetkellä en siedä miestäni lainkaan, en jaksa kuunnella hänen jankuttamista. Samoja asioita puhuu toistamiseen ja jankuttaa ja jankuttaa. Taitaa olla aivosolut aivan tuhoutuneet!!

Lissukka: siis mies, uusi koti ja kolme lasta.

Isi juo, salaa, koska on niin kamala akka joka kieltää mieheltä kaiken ‘rentoutumisen’. Tai mikä onkaan syy, juomiseen on aina, jos kerran haluaa juopotella.

Ihan ekaks, ala hoitaa itseäsi. Ei mitään kasvohoito-jalkakylpy-linjaa, vaan pohdi tosissasi, mitä aiot ottaa vastaan, missä kulkevat sinun rajasi. Kun tämän verran tiedät, sinulla on joku pohja, josta aloitat vaatimuksesi.

Niinkuin seksi. Suostutko känniseen häsläykseen? (Omalla kohdalla tein rajanvedon jo ennen nykyisen tapaamista, kummankin osapuolen pitää olla selvinpäin ja ilman lääkitystä - tästä enemmän joskus toiste :unamused: )

Laatuaika lasten kanssa. (monimielinen lause, jääköön tulkinnalle vapautta…)

Parisuhdeaika. Oma aika. Rahat (kai sulla on omat rahat? Tässä tilanteessa oma tili on minimivaatimus!)

Ja sit tietty on hyvä olla SUUNNITELMA B. Ehkä C, D ja E:kin…

Jatkakaa muut. :wink:

Se salailu ja valehtelu tuntuu niin pahalta, tiedän :frowning:.

Hän tekee ratkaisunsa joka tapauksessa itse, ei siinä nalkutukset tai nalkuttamatta olot auta. Juomisen vahtiminen on turhaa työtä, niin kuin nalkutuskin. Turhauttavaa, kyllä, mutta mitä aikaisemmin myönnät sen itsellesi, ettet voi vaikuttaa, niin sitä nopeammin löydät tien pois tuosta noidankehästä. Joko hyväksyt asian tai et, ja teet sitten ratkaisusi.

Jaksamista.

Kirjoitan pitkästä aikaa… Mulle tuli tunne, että voinkohan vielä kirjoittaa kun en ole pitkään aikaan täällä vieraillut… Aina kun kirjoitan on oma lehmä niin sanotusti ojassa. Tuli huono omatunto kun en kommentoi teille koskaan mitään vaan tukeudun tähän ketjuun aina kun itsellä on paha olla. Mun jutut siis kirjaimellisesti pyörii oman navan ympätillä. Anteeksi siitä. En siis todellakaan ole vahvasti panostava… :neutral_face:

Nyt on kuitenkin PAHA OLLA. Mikä kumma siinä on, että mies voi olla kuin kaksi eri ihmistä? Olisi vaikka sitten aina se ilkeä kusipää niin voisin oikeasti saada itsestäni sen verran irti, että hankkisin oman elämän takaisin. Tänään on humala vahvasti päällä ja suurin syy on kuulemma se että huomenna alkaa uusi päihteetön elämä. Vika ilta ja kaikki otettava irti. Ei voi muuta kun nauraa, vaikka oikeasti itkettäis.

Mä maksaisin aika paljon jos saisin edes yhden päivän elää alkoholisti mieheni aivoissa ja tajuaisin edes hitusen siitä ajatusmaailmasta. Kaikki eteni vanhan kaavan mukaan… Pidemmän selvän jakson jälkeen oli sitä mieltä, että homma on hanskassa. Kaksi kuukautta kulunut ensimmäisistä saunakaljoista ja meno on kiihtynyt hyvää vauhtia. Tajusi itse asian ja nyt “HUOMENNA SE TAAS ALKAA, UUSI ELÄMÄ!!” Olen todella iloinen ja onnelinen selvistä kausista, mutta tää sama kiertokulku on nähty ja en sitä enää jaksa katsoa. Vaadinkohan mä liikoja? No ei kai alkoholistilta voi ensinnäkään vaatia mitään ja toiseksi ei kai alkoholistille ole muuta vaihtoehtoa kun totaalinen raittius, ei mitään kohtuukäyttöä. Mua itseasiassa alkaa oksettaa koko kohtuukäyttö sana…

Että tällä tavalla tänään… :imp:

On toki vaihtoehtoja. Parikin. Hulluus tai hauta. Siinäpä ne sitten ovatkin.

vieras (toipunut alkoholisti)

Mä en halua maalailla piruja seinille, mutta tuossa on paholaisen yksi lempilauseista: juu, ryhdy hyväksi ihmiseksi, mutta tee se HUOMENNA.

Kyllä mä sut muistan, ja tietty tukea saa hakea silloin kun siltä tuntuu. Tai silloin pitääkin, ja mistä vaan sitä sattuu saamaan.

Tänään on taasen tänään. Yksi päivä lisää.

Lupaa sveitsi yksi asia: Jos susta tuntuu siltä, että on tarve tänne kirjoittaa, niin älä mieti, kirjoita. Jos sulla ei sellaista tarvetta ole, niin eihän sun tarvitse väkisin tulla kirjottamaan. Mutta sen neuvon annan, että mä olen saanut vähintään yhtä paljon siitä, että mä luen eri ketjuja ja toisten pohdintaa.

Vaikka miehesi vaihtoehdot olisivatkin raittius, hulluus tai hauta, niin mieti mitkä ovat sinun vaihtoehtosi. Edelleen jaksan jankuttaa siitä, että kannattaa hoitaa itseään, opetella olemaan sinut itsensä kanssa. Mä olen sitä mieltä, että miestäsi sinä et voi muttaa, elämääsi kyllä. Ja voit muuttaa elämääsi paremmaksi, vaikka eläisitkin alkoholistin kanssa. Mitkä ovat sellaisia asioita, joita sinä voit muuttaa? Mitä sinä haluat?

Sinun ei tarvitse tietää haluatko miehesi kanssa elää vai et, jätä se ajatus taka-alalle. Se selviää aikanaan ja sinä kyllä huomaat sen sitten. Keskity itsesi hoitamiseen aloittamalla pienistä asioista. Tee itsellesi jalkahoito. Osta suklaata ja hyvä kirja. Käy hierojalla.

Mä istutin kukkia, kun en tiennyt mitä tekisin. Ihan hullu toimintamalli. Mies oli jossain kylillä riehumassa ja perimässä velkoja tuhanen sekaisin ja minä se vaan pistelin orvokkeja laatikoihin. Vaikka tilanne onkin korni, siitä tuli parempi olo. Tein jotain kaunista itselleni. Miehen tilanne ei olisi muuttunut, vaikka olisin juossut kotona ikkunasta ikkunaan kynsiä pureskellen ja miehelle jatkuvasti soittaen.

Voimia tähän päivään, sinä olet tärkeä.