kumpi on sairaampi alkoholisti vai alkoholistin puoliso?

Toimit aivan oikein metsäprinsessa nyt. Miehen ei pidäkään nyt saada porkkanoita ja lupauksia, koska hänen pitäisi ymmärtää että hänen tulee raitistua itsensä vuoksi (mikä voi aikanaan mahdollistaa entisen elämän), ei siinä toivossa, että vähälläkin näytöllä saa kiristettyä lupauksen, että kaikki jatkuu vanhaan malliin. Hänellä on nyt näytön paikka ja se vaatii aikaa.

Totta kai hän on peloissaan ihan oikeasti. Jokainen pelkää uutta ja tuntematonta. Alkoholistin silmissä raitistuneen elämä on karua ja toivotonta erämaata, jossa juomisen keitaita ei ole näkyvissä. Niin sitä luullaan, vaikka todellisuus sitten onkin toinen kun on ihan oikeasti saavuttanut raittiuden. Silloin elämä vasta alkaa aivan uutena ja se on täynnä mahdollisuuksia. Voimaa ja iloa alkaa virrata ja silloin näkee kuinka surkeaa erämaata juova elämä oli.

Se miksi raitistuminen on niin vaikeaa johtuu siitä että alkoholismi on itsensä kieltävä sairaus. Alkoholisti elää “jos vain”-maailmassa. Jos vain vaimo/pomo jne. tekisi toisin/antaisi mahdollisuuden/lupaisi palkkion niin kyllä minä sitten… Ja kun sille raittiuden matkalle on kuitenkin lähdettävä ihan vain sillä kannustimella, että minä olen niin arvokas etten halua tärvätä itseäni ja elämääni alkoholilla. Kaikki muut hyvät tulee sen jälkeen bonuksena.

Jaksuja sinulle.

Hei Lintu ja Metsäprinsessa.

Kirjoitin aamulla teille pitkät tarinat, mutta mun huono kone päätti pamahtaa jumiin ja kirjoitukset menivät sen sileän tien. No, niitä ei ollut nyt tarkoitettu tähän tulevaksi. Vastaan siis jotain muuta. Tai jotain, mitä nyt tulee mieleen, vaikka olisi samojakin asioita.

Lintu: Mun retku tekis sitä, että se puhui paljon toisista naisista mulle, jotta saisi mut reagoimaan. Mä olin jo siinä vaiheessa sen verran päässyt irti, että se ei saanut mua ihan keposilla jutuilla raivoihini. Mutta sitten se alkoi puhua mitä kaikkea on tehnyt toisten naisten kanssa ja johan taas muija hermostui. Myöhemmin väitti, että oli puhunut vain ärsyttääkseen. Vieläkään en tisdä mikä on niistä jutuista totuus, mutta niin kovin paljon sillä ei ole enää väliäkään. Se puhuminen on siis mun mielestä julmaa peliä.

Samankaltaista peliä on noi itsariuhkailut. Niitä retku teki myös ja ensin mä reagoin niihin hyvinkin odotetusti. Eli huolestuin ja tein kaikkeni retkun eteen. Mä olen saanut koulutuksen, että elämää pitää suojella ja kuvittelin niin tekeväni. Kuitenkin voisi tehdä jonkun tilaston siitä kuinka moni päihdesairas puhuu itsetuhoisia läheisilleen. Varmaan hyvinkin moni. Jotkut jopa tekevät sen, en mä sitä sano, mutta kuitenkin jos joku on vakaasti päättänyt jotain itselleen tekevänsä, niin siinä ei paljon voi tehdä.

Mä ensin reagoin niihin uhkailuihin, mutta myöhemmin ne menettivät merkityksensä. Varsainkin kun tajusin, että ne ovat arkipäivää päihdesairaissa kodeissa. Jätin ne omaan arvoonsa ja sitä kautta ne loppuivatkin. Mutta kyllä ne suututti tosi paljon, vaikka en niihin enää reagoinutkaan. Se on mun mielestä pahimman laatuista kiristamistä ja yksi keino saada tukeä päihteilylle.

Hyvä, että et jäänyt kotiruokaa tekemään ja jälkiä siivomaan. Ehkä ensi kerralla sinun ei tarvitse mennä paikalle edes haukuttavaksi…

Metsäprinsessa: Mä muistan ne ajat, kun puhelin soi ja soi ja soi, viestejä tuli, jotka oli syyllistäviä, maanittelevia ja lopulta itsetuhoisia ja mä istuin välillä käsieni päällä, että en lankea niihin päihdesairaan ansoihin. Välillä lankesin siitä huolimatta.

Sinulla on oikeus laittaa rajat oman kestämisesi ja jaksamisesi kanssa ja jos ne eivät hänelle käy, hänellä on oikeus lopettaa yhteydenpito kokonaan. Tota retkukin aina jankutti, että ei voi näyttää kun en anna mahdollisuutta. Ihan kun se helvetin raittius olisi musta kiinni. Onneksi olen nyt tajunnut, että ei se ole. Jätkän on oltava raittiina itsensä vuoksi, ei mulle näyttääkseen.

Kaikki tuki täältä tulossa. Jatka samaa linjaa ja pidä itsesi järjissään.

Voimia teille molemmille oman elämänne sankareille!

Toivoin turhaan… Tuo kai kiteyttää kaikki pelkoni. Jäljellä ei ole enää suhteesta muuta kuin kyyneleet.

Tänään puolenpäivän jälkeen puhuin vielä hänen kanssaan, mutta sitten en enää saanut häntä kiinni. Äsken soitin tuntemattomasta numerosta. Nainen vastasi… Kysyin kuka puhelimessa on (vaikkakin jo arvasin). Tuli aivan hiljaista. Sitten sanoin, että X puhelimeen välittömästi (säikähdin melkein itsekin sitä miten hyytävä ääneni oli). Hetki oli hiljaista ja sitten mies tuli puhelimeen - humalassa. Tokikaan ei siis ollut juonut mitään omien sanojensa mukaan.

Totesin hänelle, että tämä oli viimeinen kerta kun hän tämän minulle teki. Sanoin myös, että hänen on turha enää yrittää soittaa. Puhelin on soinut kolmesti, mutta en aio enää vastata. Ei ole mitään sanottavaa enää… Nyt on tämä tarina tiensä päässä.

Olen yksinäinen, rikkinäinen, satutettu, loukattu ja petetty. En voi unohtaa enkä antaa anteeksi kaikkea vain muutaman selvän hetken takia, jolloin olen onnellinen hänen kanssaan. Kipu on suunnaton, mutta on vain pakko jaksaa…

Voi sua kultamurua! Hirveen iso hali ja tänne viruaaliolkapäälle saa tulla itkemään! Mua rupee itseänikin itkettämään, koska mä oon kokenu ton saman juuri. Mun retkuhan on menossa naimisiin sen muijan kanssa, jonka kanssa mua petti.

Itket nyt ja itketkin sitten oikein kunnolla, jotta ei tarvitse enää kuukauden päästä itkeä! Kirjota, miten voit!

Hei Metsaprinsessa. Vaikka nyt tuntuu todella ikävältä ja petetyltä, niin kuitenkin tiedät miten asiat ovat ja sinun ei tarvitse miettiä uskotko mielummin valheita vai sitä, mitä näet tapahtuvan.

Itke rauhassa itkusi ja sure surusi. Lopulta nouset siitä. Tiedosta, että sinä olet toiminut aivan oikein sekä itseäsi että miestä kohtaan.

Lämmin rutistus. Voimia.

Tuntuu, ettei tästä voi selvitä. Vaikka olen tähän asti ollut järkevä, nyt on häviämässä kaikki viisaus ja tilalle tulossa syytökset itseä kohtaan.

Mietin, että olenko ollut liian jyrkkä kun en ole luvannut muuta kuin että jos mies järjestää elämänsä voimme puhua tulevaisuudesta? Eikö tuokin ole mahdollisuuden antamista? Hän on äidilleen puhunut kuinka en anna mitään mahdollisuutta… Kuka tässä nyt ymmärtää asioita väärin. Toki mielessä pyörii, että jos olisin sanonut, ettei peli ole menetetty, ehkä hän ei olisi lähtenyt juomaan. Toiveajattelua kai, mutta tässä vaiheessa inhimillistä.

Olisin vain halunnut niin kovin yrittää…

Jatkan vielä… Syyllisyyttä kannan nyt pienistäkin asioista. Toissapäivänä viimeksi kun puhuimme enemmän puhelimessa, hän olisi kai halunnut puhua pidempään. Minulla oli kuitenkin hommat kesken enkä ehtinyt. Hän sanoi rakastavansa minua. Veljeni oli ovella juuri silloin, joten en tähänkään vastannut. En kestä tätä olotilaa. Olo on toivoton ja lohduton. Kun vaan rakastaa…

Metsäprinsessa. Sinulla ei ole mitään syytä syyllistyä. Ei pienistä eikä isommistakaan asioista. Sinä olet sanonut, että et voi jatkaa näin ja jos sitä oikeasti harkitset, niin käy kahlaamassa mikä tahansa ketju läpi ja harkitse sitten uudestaan. Sinä et halua sellaista elämää, mitä päihdesairaan rinnalla saa. Kukaan ei halua.

Hän on sanonut äidilleen, että sinä et antanut vaihtoehtoja, koska hän on alkoholisti. Hän löytää sinusta vielä monta syytä, miten olet suhteenne pilannut. Kuitenkin ehdotan, että jätä ne arvostelut omaan arvoonsa, hän nimittän varmasti yrittää vielä sinua lisää syyllistää. Ja alkoholistille on turha alkaa järkipuhetta vääntämään.

Alkoholisti ei välttämättä jätettäessä ala raittiiksi ja reippaaksi puolisoksi, vaikka se monen alman haaveissa siintääkin. Alkoholisti voi jatkaa juomista vaikka hautaan asti ja se on hänen oikeutensa. Hän voi myös etsiä uuden mahdollistajan naisekseen, joka pitää kodin kunnossa ja kantaa holistin sänkyyn nukkumaan (tai pahimmassa tapauksessa ryyppää mukana). Näin elämä ei aina anna sitä mitä haluaisimme, mutta tästäkin kokemuksesta on sinulle metsäprinsessa varmasti jotain hyötyä. Kunhan ensin itket ne itkusi ja suret surusi.

Mutta syyllistämään itseäsi älä rupea. Sinä olet ollut ihailtavan johdonmuksinen ja terve. Siinä ei ole mitään väärää.

Kiitos taas tuesta.

Te ette arvaakaan miten suuri tuki teistä on. Tää on yhtä hel*ettiä, mutta kyllä mä selviän, koska mä en ole yksin. Pitää vaan nyt yrittää unohtaa ne hyvät asiat ja miettiä vain tätä pahaa. Kun olen päässyt hänestä yli, voin taas kaivaa ne kauniit asiat esille ja säilyttää muistojeni kirjassa.

Tottakai sinä selviät. Eroista selviää kyllä, vaikka juuri sillä hetkellä tuntuukin siltä, että elämä pysähtyy. Yleensä kaikki alkaa pienestä ja suurenee vähitellen. Suru alkaa musertavan suuren, mutta vähitellen pienenee ja lopulta jäljellä on ne kauniit muistot.

Sure rauhassa, mutta älä anna surun johtaa sinua harhaan. Sen vuoksi sinun ei ole tarvis luopua päämäärästäsi elää ilman juovaa alkoholistia. Voimia ja lämmin rutistus.

Hei Metsäprinsessa ja Lintunen, olen nykyisin aika harvakseltaan kirjoitellut tänne, mutta lukenut teidän molempien tarinat.

Erot on aina raskaita ja ottaa aikansa, mutta nyt mä teen sellaista mitä on sovittu ettei täällä saisi tehdä, eli sanon teille että jos mahdollista, niin pitäkää siiitä eroajatuksesta kiinni, surkaa surut ja katsokaa mitä tulevaisuus tuo.

Alkoholismi on niin kokonaisvaltainen sairaus, että kaikki muu on sivuseikkaa. Se vie läheisetkin mukanaan. Mä jokseenkin tiedän mistä puhun, sillä olen itse alkoholisti.

Isot sädetyshalit teille Ihanaiset!

Mä olen menossa tänään illalla ekaa kertaa AL-anoniin. Vähän jännittää, kun ei tiedä, mitä on odotettavissa.

Mitä kauemmin olen kuulematta retkustani (olen omaksunut Mallun nimityksen), sitä helpompi on hengittää. Sitä enemmän jaksan keskittyä itseeni. Loppujen lopuksi en ole enää niinkään varma, mitä annettavaa meillä retkun kanssa olisi toisillemme, jos paranisimme ja hän ei olisi retku ja minä en olisi läheisriippuvainen (paitsi, että komee kroppa sil on!!!).

Tämä sivu on viikossa kääntänyt elämäni päälaelleen tai ehkä sittenkin takaisin oikein päin. Suunnattoman suuri paha oloni on saanut nimen ja se on iso juttu se! Asiat, joita ennen käsittelin vain tunteella, ovat saaneet mukaan järjen ääntä.

Luin eräästä kirjasta, että vaikka et voisi kuvitella tekeväsi jotain asiaa koko loppuelämääsi, ajattele tekeväsi sitä päivä kerrallaan. Ensin tämä päivä, sitten huominen, sen jälkeen ylihuominen jne… Tehdäänkö näin, Metsäprinsessa? Päivä kerrallaan?

Sulle Lintu vielä tarkennukseksi, että nainen, joka vastasi retkun (kiitos Mallu) puhelimeen on hänelle vain kaveri (oma mies yms.), mutta se ei silti vähennä mun pahaa oloa oli kaveri tai ei.

Niin tässä täytyy tehdä, että elää päivän kerrallaan. Paljon helpommalta ajatukselta tuntuu ajatella, että tänään en lankea hänen puheisiinsa kuin että koskaan en lankea. Sain tosin juuri muistutuksen siitä miksi tätä taistelua itseni kanssa käyn. Hän soitti, vastasin, “Moi kulta” kuului totaalisen humalainen ääni puhelimesta." Sanoin, että sä olet humalassa, älä soita mulle. Nyt tulee viestiä, että mun pitäisi viedä hänen loput tavaransa (telkkari ja digiboxi). En kuitenkaan vie niitä, sillä telkkari on vielä hänen äitinsä nimissä (osamaksu) ja jos vien sen, mies myy sen viinanhimoissaan. Se on ja pysyy täällä. Enää en vastaa puhelimeen.

Päivä kerrallaan. Sillä tästä selviää. Kun tästä on selvinnyt voi katseen kääntää tulevaisuuteen ja aloittaa elämän alusta.

Eipä meidän tarvitse kerralla toipuakaan. Sehän olisi perin kummallista. Hyvää ryhmää Lintunen.

Päässä pyöri mitään muuta kuin ikävä ja hyvät hetket toisen lähellä. Muistaa miltä toinen tuoksuu, näyttää ja tuntuu. Haluaisi vain olla vieressä ja silittää päätä.

Mitään ei ole kuulunut eilisen iltapäivän jälkeen ja ehkä ihan hyvä niin. En kuitenkaan vastaisi.

Hajoan vain omiin ajatuksiini, mitä ikävä saa aikaan.

Ikävä täälläkin, sellainen pirunmoinen ja iso. Yritän olla ajattelematta - en pysty. Yritän olla rakastamatta - en ptysty. Sitten sitä vaan on hiljaa ja antaa sattua. Ja kyllä se sattuukin. Jossain sisimmässä on pieni kysymys, että sattuuko retkuun yhtä paljon vai onko sillä sille enää merkitystä?

Juttelin retkun kanssa eilen puolitoistatuntia puhelimessa. Retku oli tuhannen tuiskeessa, mutta eipä sen kanssa selvänä voi mistään keskustellakaan. Ongelma on se, että kumpi oli ensin, muna vai kana? Retkun mielestä olen ollut henkisesti niin väkivaltainen ja vedättänyt ja vedättänyt häntä siihen pisteeseen, että hän on lopulta antautunut alkoholin vietäväksi ja lopulta lyönyt, koska mitta on tullut täyteen. Okei, ei se nyt kirjoitettuna näytä siltä, miltä musta tuntuu, mutta kun se on totta. Mä olen oikeasti todella “haastava” luonne ja tiedän koetelleeni retkuni kärsivällisyyttä jos milläkin naisen konstilla (ja kuinka ollakaan raivarit olivat yleensä kerran kuussa…)

Tietenkin on kaksi eri asiaa. Kuunnella retkua ja sisäistää retkun puheet. Kuten joku teistä sanoi, olisihan kamalaa vaimoa voinut paeta vaikka salille tai kirjastoon. Mä en vain ymmärrä, että jos mä olin kerran niin kamala ja sietämätön, niin miksi se olin silti minä, joka päätin lähteä ja retku vielä halusi jatkaa yhdessäoloa eri asunnoista? Nyt kun on erottu, niin olenkin ollut maailman kamalin ja sietämättömin. Retku myöntää juoneensa kohtuutta enemmän, mutta se ei toki ole ongelman ydin. Mä kaipaan järjen ääntä, kertokaa mulle, mitä ajatella tässä tilanteessa?

Mä en varmaankaan ole oikea ihminen neuvomaa, mutta yritän näitä asoita sisäistää aina parhaani mukaan.

Sen verran olen järkeä saanut taottua omaan päähäni, että ei ole oikeaa syytä alkaa juoda - on vain tekosyitä ja alkoholisti halutessaan juoda löytää sen tekosyyn ihan mistä tahansa. Vaikka sitten sukkien makkaralle menosta.

Selvinpäin oma retkuni ymmärtää, että vika on hänessä, mutta kännissä hänestä tulee maailman valtias, velat muuttuvat saataviksi ja vika on kaikissa muissa kuin hänessä. Tällä hetkellä tilanne on se, että me olemme eronneet siksi, että hänen äitinsä on sotkenut välimme. No näinhän se tietenkin menee!

Niinkun mullekin on sanottu: Älä syyllisty. Äläkä edes suostu syyllistettäväksi.

Kuule Lintu. Kirjoitit itse tosi fiksusti tuonne Tyttöystävän ketjuun. Luepa oma kirjoituksesi ja ajattele että siinä vastasit itsellesi. Sinäkin olet riippuvuussairaan vedätettävänä. Kaksi ilmeisesti yleisintä syytä kiskoa tankkiautollisittain viinaa ovat nalkuttava akka ja raskas työ. Ettäkö sinä olisit aiheuttanut miehesi alkoholismin? Jos hänellä olisi vaikkapa epilepsia, olisitko voinut aiheuttaa sen? Ja jos sinä sen aiheutit, miten sinä et nyt pysty sitä parantamaan? Ihan ensimmäinen juttu on tajuta että me emme sairautta aiheuttaneet emmekä pysty sitä parantamaan emmekä millään tavalla hallitsemaan. Haastavia luonteita olemme kaikki. Ja tuo on mieheltä nyt just sitä manipulointia ja sairaudelle tyypillistä käytöstä, että kaikki kurjuus laitetaan vaimon syyksi.

Minähän alan oikein lämpenemään kun pistää niin vihaksi sinun puolestasi. Älä hyvä ihminen lähde mukaan tuohon peliin! Saat syyllistää itseäsi maailman tappiin jos tuota pajunköyttä alat nielemään. Mies on ihan itse vastuussa itsestään ja toipumisestaan. Sairaudesta ei tarvitse ketään syyttää, mutta toipuminen on omissa käsissä.

Tyttelin kanssa samaa mieltä! Ehdottomasti.

Mun retku retkahti silloin niin, että meillä oli tulinen riita, josta hän lähti menemään. Sinä iltana sitten retkahti ja myös ilmoitti tappavansa itsensä yms. Kaikki tämä esitettiin siten, että se on minun syytäni, koska oli sanonut hänelle todella pahasti. Mä en ollut todella raittiin retkunin kanssa tottunut tollaisiin puheisiin ja jouduin aivan suunniltani, olin ihan varma, että se tosiaan aikoo itsensä tappaa.

Mä sitten soitin sinne poliiseja tarkistamaan onko jätkä hengissä ja siltä oikeasti fiksulta poliisisedältä, joka oli isännöitsijän kanssa mennyt siihen retkun kämppään kuulin, että retku on retkahtanut. Siis ei tietenkään niin, mutta poliis sanoi, että “poika on päihtynyt ja nukkuu. Suurempia vaurioita ei näyttäisi olevan…”

Seuraavana päivänä retku sitten soitteli oli minulle vihainen siitä, että olin poliisit usuttanut hänen kämppäänsä. Ja siitä alkoi se syyllistäminen, jota ensin aika hyvin otinkin vastaan. Mä pyytelin sanomiani asioita anteeksi ja maalailin retkulle tulevaisutta miten muutun, että voin tukea hänen raittiuttaan. Paskapuhetta oli kaikki se. Molemmin puolin. Minä en voi viddymaiselle luonteelleni mitään ja vaikka kuinka itseäni hoitaisin, niin vaikea ihminen tulen olemaan. Ja retku taas, halusi syyn käyttämiselleen ja siksi kovin minua kiusasi.

Joten äläpä ota vastaan sitä pään aukomista. Ja varsinkin känniläisen puheita ei ole mitään syytä kuunnella alkuunkaan. Niissä ei ole päätä ei häntää.

Ja metsäprinsessa. Mukana olen tuskassa ja ihan omasta kokemuksesta voin sanoa, että kyllä se aikaa myöten helpottaa.