kumpi on sairaampi alkoholisti vai alkoholistin puoliso?

Minä kummastelen vähän tuota katkojuttua. Sehän ei ole hoitopaikka vaan ainoastaan paikka, jossa katkaistaan juomaputki ja selvitään valitettavan useasti vain juomakuntoon. Siellä ei anneta minkäänlaista kuntoutusta eikä hoitoa. Maksusitoumuksesta katkolle en tiedä mitään, mutta minä olen mennyt aina katkolle suin päin ja maksanut itse jälkikäteen (meillä 28 euroa per vrk, jonka summan helposti juo päivittäin). Varattomana voi mennä sinne, koska lasku maksetaan jälkikäteen ( ja silloinkin voi neuvotella osamaksuista) ja tiedän joidenkin saaneen siellä maksusitoumuksia kuntoutusta varten sosiaalihoitajan avustuksella. Miehen kertoma on niin kokemusteni vastaista, että siksi tässä nyt kummastelen.

Myös huhut jonkun hoitopaikan huonoudesta ovat usein lähtöisin alkoholisteilta, jotka eivät ole halunneetkaan raitistua. Silloin kaikki kuntoutustyö on ihan syvältä.

Yritä nyt pysyä jämäkkänä.

No siis mä itse opiskelen sosiaalialalla, että tiedän myös jonkin verran näistä asioista. Siitä katkopaikasta olen kuullut siis myöskin päihdepuolen sosiaalityöntekijöiltä. Mietinkin tässä, että takana saattaisi olla sellainen, että hän olisi halunnut katkolle kuntoutuskeskukseen ja tämä on toki paljon kalliimpaa kuin ihan pelkällä katkolla olo. Tosin tuohon katkopaikkaan mihin sosiaalityöntekijä olisi ollut lähettämässä vaaditaan maksusitoumus (tarkistin itse nettisivuilta). Sossu myös oli sanonut, ettei sinne pääse viikonloppuna tai enää edes perjantaina - jota kyllä kummastelen kovasti. Nämä asiat on tulleet miehen äidin suusta, joten niihin voin kyllä luottaa.

Voihan olla mahdollista, että kun mies on kerran itse saanut poikki niin hän voisi saada sitoumuksen kuntoutukseen/intervallille. Tämä kyseinen sosiaalityöntekijä kun on aiemmin sanonut, että mies saa olla kyseisessä kuntoutuslaitoksessa (jossa oli aiemmin) niin kauan kun haluaa. Siksi siis nyt kummastelen sosiaalityöntekijän asennetta asiaan.

En ole heltymässä vaikka asia vituttaakin :smiley:

Joo, minä puhuin paikasta nimeltä katkaisuhoitoasema. Kuntoutumispaikat ovat sitten erikseen. Kummissakin olen viettänyt aikaa.

Minulla ei ole mitään kokemusta alkoholistien erilaisista hoitopaikoista, mutta tuo katkaisuhoitoasema kuulostaa yhteiskuntajärjestelmän ylläpitämältä juomisen mahdollistajalta.

Senpä tähden parempi olisikin ollut laittaa katkolle laitokseen, jossa katkon jälkeen jatkuu kuntoutus. Katkolta (eli huoneesta, jossa ollaan niin kauan kuin puhaltaa promilleja) siirretään osastolle.

Miespä sitten jatkoi juomista kuitenkin. Väittää kiven kovaan, että ei ole juonut, mutta äänestä jälleen kuulin. Kerroin hänelle puhelimessa, että en aio enää vastata hänen puheluihinsa ennen kuin hän on seuraavan kerran selvinpäin ja että suhteemme on ohi ja seuraava keskustelumahdollisuus tulevaisuudesta on jos hän pystyy näyttämään minulle, että pystyy olemaan selvinpäin yksinkin. Nyt sitten muuttui ääni kellossa. Ensin hän kovin kiltisti yritti kaikkea, että kulta en mä ole juonut ym, mutta sitten puheet meni siihen, että ei hän voi osoittaa olevansa selvinpäin kun mä olen kuitenkin siihen mennessä löytänyt jo uuden.

Puhelin soi lakkaamatta. En aio enää vastata vaikka se julmalta tuntuukin.

Tänne asioiden tilittäminen on helpottanut omaa oloa valtavasti ja olen saanut aivan erilaista ryhtiä toimintoihini. Tiedän, että tämä on vain tehtävä vaikka se tuntuu pahalta. Ootte ihania kun jaksatte kannustaa :slight_smile:

Jatkanpa itseni perään…

Mies sai juomisen poikki lauantaina ja eilen oli ensimmäinen selvä - joskin krapulainen päivä. Tänään on päivän suunnitellut jatkoa, selvitellyt sitoumuksia ym. On menossa A-klinikalle ja AA:han yms. Eron otti hyvin. Ei ole yrittänyt puhua ympäri, ei vakuutella, ei pyytää ottamaan takaisin, menemään häntä katsomaan - ei mitään. On vain sanonut, että hänen täytyy tehdä elämälleen jotain etenkin itsensä ja sitten meidän muiden takia. Olen ollut täysin puulla päähän lyöty. Olen ladannut hänelle asioita pöytään siitä millaisena näen hänen ongelmansa ja mitä siitä ajattelen. Olen siis kertonut niitä asioita hänelle mitä tännekin olen tunteistani kirjoittanut. Hän on todennut vain, että olen oikeassa. Täh?! :smiley:

Järki on edelleen itsellä kädessä ja tunnen itseni tällä hetkellä yllättävänkin vahvaksi asian suhteen. Tiedän, että olen tehnyt oikean ratkaisun ja nyt elän itsekin vain päivä kerrallaan eteenpäin. Tulevaisuus näyttää mitä se tuo tullessaan.

Hyvä alku. Tämän jälkeen puhuvat teot.

Sigrid varasti mun ajatuksen. On oikein hyvä, jos mies tajuaa itse tilaansa yhtään. Meillä kävi niin, että retku kyllä puhui koko retkahtelunsa ryhmistä ja välillä kävikin niissä. Samoin lääkärillä ja a-klinikallakin taisi piipahtaa. Välistä pyysi päästä hoitoon, mutta koskaan ei ollut (lääkärin mielestä) tarpeeksi ongelmaa. Ryhmissä kävi välillä pari kertaa ja lähti sitten taas vetämään. Ja selkeänä hetkenä puhui hyvin kypsästi ongelmastaan ja aina mulla heräsi toivo, että nyt se alkaa selvitä. Eipä alkanut.

Toivottavasti miehellesi kävisi toisin.

Tuonpa takia juuri olen ajatellut, että vaikka yksi tai kaksi raitista viikkoa ei vielä muuta mitään. On kuluttava enemmän aikaa, koska luottamus on niin poissa.

Hei !
Ajattelin vain kirjoittaa, että olen jälleen lukenut tätä aihetta ja muiden kertomuksia ja vastauksia.

Elelen yhä saman miehen kanssa mitä tässä nyt vuositolkulla on eletty.

Mies on alkanut viettää aikalailla aikaa äitinsä lemmikin (koira) parissa.
Tykkää tästä koirasta kovasti… taitaa olla että hällä ei murheet paina niin tämän mukavan ilopillerin seurassa.

Jotkut vastaili jotenkin tyyliin “miehesi juominen kuulostaa rajulta”
Niin en tiedä onko se paljon mitä hän juo vai ei.

Monia hyviä vastauksia täällä onkirjoitettu, minulle ja muille.
Voimia.

Kuukausi sitten kävin täällä miettimässä ottaisinko sidukan vai en - olimme kahden mieheni kanssa. No, mies hankki heti kaljansa miettimättä, joten ostinpa sitten ne sidukat itsekin. Ei siinä mitään, pari päivää ilman lapsia meni hyvin, mies joi molempina mutta meni jo sitten töihin- olin iloinen! Mutta kumma juttu - aivankuin juominen olisi jäänyt kesken - seuraavilla vapaillaan hän aloitti taas, ja siitä se sitten vasta lähti, viikon putki varsinaista juomista ja toinen viikko ns. toipumista. Ja sehän tarkoittaa myös juomista, tosin hiukan vähemmän. Tämän “toipumisviikon” aikana ahdistun aina itse aivan käsittämättömästi; elän toivon ja tuskan välillä, ja pelkään että juominen ei lopukaan - odotan päivää, jolloin miehen kädessä ei enää näy kaljapulloa. Nyt yritin noudattaa täältä saamaani neuvoa ja mennä juoksemaan sen sijaan että viiltäisin itseäni (ehdin kyllä jo tehdä senkin ennenkuin heräsin), ja sehän tuntui hyvältä! Mikään juoksija en ole, mutta lyhtypylvään välit ovat sopivia… Kolmena perättäisenä myöhäisiltana purin siis raivoani tuohon juoksuun, sateessa. Ja loppuihan se juominenkin, sitten…

On suhteellisen hyvä olo, nyt. Olen juuri viettänyt vapaan viikonlopun, käynyt poikien (ne meidän kaksi) kanssa leffassa. Ovat puhelleet kaikenlaista, syvällistäkin. Mutta ei isin juomisesta. Ehkä heillä ei nyt sitten ole tarve siihen? Tuntuvat olevan tasapainossa, koulukin sujuu.
Itse en ole ihan parhaassa vedossa nyt. Keskittyminen kärsii, väsyttää epänormaalin paljon. Tiuskin puhelimessa veljelleni, jolla on myös ajoittain ongelmia alkoholinkäytön kanssa, olen ilkeä. Kun meillä alkaa asiat olla kunnossa niin jopa veli soittaa humalaisia puhelujaan, en yhtään niitä kestä, en sanaakaan!
Eteenpäin olen kuitenkin menossa, huomiseen - vaikken tiedä toivonko mitään. Eletään nyt näin.

Tunnistan tuon miehesi kuvion juovilta ajoiltani: aina kun tsemppasin juomisen kanssa ja otin kohtuudella sitä seurasi pahempi rysäys vähän ajan päästä. Olin tsemppaamalla ikään kuin kerännyt itselleni irtopisteitä ja nyt oli palkitsemisen aika. Sama kulku riippuvuudessa on tupakan kanssa: jos minun on pakko olla polttamatta pitemmän aikaa poltan heti kaksi tai kolme savuketta peräjälkeen, vaikka yksikin riittäisi. Aivan kuin riippuvuus huutaisi täyttämään jotakin aukkoa minussa. Se on riippuvuusajattelua.

Veljellesi sano, että ei soittele silloin kun on humalassa. Niin minullekin sanoi minun veljeni. Enkä sen jälkeen soitellut. Enkä ole kantanut kaunaa.

Hei Mac, miten en ole ennen tajunnut että viiltelet itseäsi. Nyt kipin kapin hakemaan apua. Masennus, kaikinpuolinen pahoinvointi voi muuttua itsensä vahingoittamiseksi. Meillä läheisriippuvaisilla syömishäiriöt, viiltely ja muu vihan kääntäminen itseensä on ilmeisen yleistä. Minä säikähdin kun tuon tekstisi luin. Juokseminen on ihan hyvä asia, mutta minun mielestäni nyt tarvitaan jotain paljon tanakampaa apua. Al anon on hyvä juttu, mutta se on tässä kohdassa ehkä turhan hidasta. Miten olisi terveydenhuoltojärjestelmä, nyt kun Tehyn lakkokin näyttää peruuntuvan?

Hei mac. Vähän samaa sanon kun Tyttelikin, että apua itsellesi sinun tulisi hakea ja antaa sen alkoholistin huolehtia itsestään. Tai olla huolehtimatta. Koska itse sinä olet itsesi tärkein ihminen.

Ja vielä noista juomistuureista. Minun lasteni isä siis on tuurijuoppo ja aina juomatuurien välillä otti hyvin kohtuullisesti alkoholia ajoittain. Silloin minä tietämätön aina toivoin, että hän palaisi kohtuukäyttöön. No, ei palannut ja nyt tiedänkin, että ei se ole mahdollistakaan alkoholistille. Tuurijuopon kanssa vain on sikäli raskasta, että tuurien välit on sitä ihanaa aikaa, kun alkoholisti hyvittää juomistaan kaikin tavoin. Mä olen tullut siihen tulokseen, että meidän perheesä ei sitä normaaila elämää ollutkaan. Meillä oli juoma-aikoja ja hyvittelyaikoja, mutta normaaia ei koskaan. Mä tietysti halusin uskoa, että se hyvittely oli sitä, mitä olisi jos mies ei joisi. En kuitenkaan usko, että niin olisi ollut, vaan olisin saanut tutustua ihan uuteen ihmiseen. Sinänsä turhaa miettimistä, että hän ei ole raitistunut, joten kukaan ei tiedä minkälainen hän olisi.

Mutta sinulle lähetän kaikki sädetykset ja voimat, mitä löydän. Hae itsellesi apua rohkeasti, se on sinun elämäsi ensimmäinen teko kohti toipumista ja parempaa elämää.

Mä haluaisin tuoda teille nyt oman tarinani. Eksyin eilen tälle sivulle ja olen lukenut kyyneleet silmissä tarinoita, joista melkein jokainen voisi olla kuin omani. Tunnistan itseni, tunnistan mieheni.

Avomieheni on alkoholisti. Minä olen läheisriippuvainen. Olin sitä jo ennenkuin tapasin mieheni. Mieheni oli tutustunut alkoholiin jo ennen minua. Olimme täydellinen pari. Minulla oli jotain “annettavaa” ja hänellä jotain “otettavaa”. Kun tapasimme olimme 23.

Ensimmäinen vuotemme yhdessä sujui erinomaisesti. Minä en juonut ja hän lakkasi juomasta lähes kokonaan. Välit entisiin ryyppykavereihin katkesivat syystä ja toisesta ja heidän kanssaan käytiin vain kahvilla huoltoasemalla. En halunnut heitä kotiimme. Puoli vuotta tapaamisesta muutimme yhteiseen kotiin, minä muutin opiskelupaikkakunnaltani hänen kotikaupunkiinsa. Kuulin usealta taholta, että mieheni oli muuttunut. Hän oli raitistunut tutustumisemme myötä huomaamattaan. Olin niin ylpeä. En hänestä - itsestäni. Kuinka tämä hivelikään läheisriippuvaisen mieleni sopukoita. Minä olin muuttanut ihmisen paremmaksi!

Sairastan masennusta. Melkein vuosi tapaamisemme jälkeen masennukseni paheni. En tiennyt syytä. Jaksoin silti tehdä lopputyöni, hoitaa kotia, käydä töissä. Jaksoin taistella sairauteni kanssa. Ja mikä oli taistellessa, kun vierellä oli ihana mies.

Ostimme moottoripyörän ja meillä oli ensimmäinen yhteinen harrastus. Kaveripariskunta moottoripyöräili myös. Alkoholi alkoi hiipiä elämään takaisin. Ensin ryypättiin uusien työkavereiden kanssa. Minä aloin myös maistella alkoholia, jota en siihen mennessä ollut shampanjalasia enempää ottanut. Kesä toi mukanaan mökkeilyt ja entinen elämä alkoi kutsua. Rakastuminen oli ohi ja ryyppyreissut ovat tavallaan kivoja ja rentouttavia. Mikäs sen parempi tapa purkaa stressiä.

Yhtäkkiä mies palasi ryyppykavereidensa luo. Siitä alkoi meidän perhehelvetti. Mies katosi viikonlopuiksi kavereilleen luottokorttini kanssa. Olin huolissani, olin suunniltani, olin raivoissani. Riidat eivät toki tuoneet häntä kotiin. En tiedä, mikä minut sai suunniltani joka kerta, kun hän ilmoitti lähtevänsä perjantai-iltana vanhojen ystäviensä luo ja sieltä baariin. Ehkä se, että rahaa oli vähän ja minun piti huolehtia, että perhe saa ruokaa ja moottoripyörä maksetaan. Ehkä se, että me vain riitelimme puhelimessa, kun hän majaili ryypäten ystävillään, kun minä tein töitä ja hoidin kotia ja koiria. Epäilemättä valta-asemani alkoi myös murentua. Eikö minun rakkaudella muutettaisikaan ihmistä lopullisesti?

Olin epätoivoinen ja yritin itsemurhaa. Kaipasin epätoivoisesti huomiota ja halusin kaiken palaavan ennalleen. Päädyin psykiatriseen hoitoon kuukaudeksi ja sieltä terapiaan. Halusimme erota, mutta emme kuitenkaan pystyneet siihen. Kuitenkin rakastettiin. Ehkä uskonut elämään ilman miestäni. Hän oli minulle kaikki kaikessa. Terapiassa puhuimme paljon mieheni juomisesta ja meidän suhteesta, jota en kokenut ongelmaksi. Ongelmanihan olivat lapsuudessa, perheessä, vahemmissa, entisissä poikaystävissä.

Sain raivokohtauksia ja olin täysin mielipuolinen, jos mies lähti ryyppäämään. Miksi ihana mieheni ei enää halunnutkaan koti-iltoja kanssani? Miksi en riittänyt? Mitä tein väärin? Minähän pidin huolta kodista, laitoin ruokaa, pesin pyykkiä, siivosin, pidin raha-asiat kunnossa. Tämä kaikki työssäkäynnin lisäksi. Ostin miehelleni lahjoja ja unohdin, että olin olemassa. En osannut ostaa itselleni mitään kivaa, halusin antaa kaiken miehelleni. Jos olisin täydellinen, kiltti ja hyvä, niin hän muuttuisi. Eihän niin täydellistä avovaimoa voisi jättää? Eikö hän huomannut kuinka yritin? Jos minä teen kaikkeni sinun eteen, tulee sinun tehdä, kuten sanon. Halusin kohtrolloida kaikkea, etenkin mieheni juomista.

Juominen alkoi riistäytyä käsistä. Sain ensimmäisen kerran turpiini humalaiselta mieheltäni. Se oli tietysti virhe. Ainoa kerta, joka ei toistuisi. Sitäpaitsi yllytin häntä, kaikki tapahtui riidan aikana. Näin halusin uskoa. Terapeutti halusi, että miettisin suhteeni uudelleen, mutta ei meillä ollut ongelmia. Mies vain joi, mutta kyllä siitä selvittäisiin. Ja lyöminen oli vahinko.

Pari viikkoa lyömisestä yritin itsemurhaa lääkkeillä. Lopputulos tajuttomana ambulanssilla sairaalaan. Mieheni tuli katsomaan minua illalla ja ensimmäiset sanani olivat “Rakastatko minua vielä?” Vastaus: “Mitä muuten täällä tekisin?” Halusin sairaanloisesti huomiota, jota en enää juomiselta muuten saanut. Vasta nyt olen oppinut, että läheisriippuvainen kääntää negatiivisuuden itseensä. En ollut miehelleni koskaan vihainen lyömisestä. Syytin itseäni, ajoin hänet siihen tilaan, ettei ollut vaihtoehtoa. Itsemurha oli marttyyrinkeinoni “vapauttaa hänet minusta ja ongelmistani”.

Juominen alkoi olla jokapäiväistä. Siksari joka ilta ja perjatai-lauantai-sunnuntai vähintääm mäyräkoira päivässä. Mies oli silti mielestään kohtuukäyttäjä. Ja kun työterveyslääkärikin oli sanonut, että ei ole ongelmaa (tämä siksi, että mies oli kertonut juovansa mäyräkoiran viikossa). Perheen rahat alkoivat olla tiukilla, vaikka molemmat kävivät töissä ja toimeen olisi pitänyt tulla. Miehen harrastuksia (moottoripyörän maalaaminen, turbon asentaminen autoon) tuettiin koko perheen voimin. Minulle ei ollut edes varaa ostaa uusia farkkuja. En kyllä vaatinutkaan. Mies ei koskaan kieltänyt, mutta ei hänen tuhlailultaan jäänyt rahaakaan.

Aloin olla hermoraunio ryyppäämisestä. Enää ei käyty missään muualla kuin ryyppykavereiden luona ryyppäämässä. Useimmiten mies jätti minut kuitenkin kotiin, sillä minulla oli paha tapa kontrolloida hänen juomistaan. Lisäksi hänestä oli tullu hyvin paha suustaan. Olin “huora, idiootti, tyhmä, ruma” ja hän oli kyllästynyt minuun. Usein kännissä hän käski minun muuttaa asunnostaan (joka oli yhteinen) pois. Baareissa emme voinee käydä yhdessä, sillä aina tuli riita. Siitä, että mies juo liikaa ja minä olin huolissani rahasta. Jäin siis usein kotiin ja riitelimme puhelimitse. Usein hän sammui ryyppykavereilleen. Kukaan ei ilmoittanut minulle, joten valvoin usean yön ja menin seuraavana päivänä huolesta puolikuolleena töihin (viikonlopputyö) ja odotin vain soittoa, että mies on hengissä. Toivoin hänen aina tulevan kotiin. Sanoin, että ryyppyreissuissa inhotti eniten se, että hän ei tule kotiin.

Kesän mökkireissu oli piste iin päälle. Se oli kuukausi ennen kihlajaisiamme, joita olin kuukauden päivät suunnitellut. Viimeinen yritys pelastaa epäonnistunut suhde. Joku tekee lapsen, me menimme kihloihin. Mökkireissu sujui kosteasti ja mies haukkui ja huoritteli koko ajan. Paluumatkalla piti saada lisää kaljaa ja taas pihi avovaimo, joka halusi ruokkia perheensä, alkoi nalkuttaa. Syntyi riita, joka päättyi mustaan silmään ja mustelmiin käsivarsissa. Kihlajaiset peruttiin. Mies suostui seuraavana päivänä kirkon perheterapiaan, mutta kun viikon päästä pääsimme terapiaan, ei mitään ongelmaa enää ollutkaan. Hän löi, koska olin taas ärsyttänyt, eikä hänellä ollut alkoholiongelmaa, koska hän joi vain kaljaa.

Juhannuksena menimme kihloihin (2 vk suunnitellusta myöhässä). Olihan silmäkin jo parantunut. Mietin joskus eroa, mutta uskoin kuolevani ilman miestäni. En uskonut pärjääväni yksin. Juhannus meni anopilla ryypätessä. Kostea kaupunkireissu päättyi taas huoritteluun auton takapenkillä ja käskyyn muuttaa pois, koska minuun oli kyllästytty. Läheisriippuvainen minäni ei kestänyt ja hyppäsin liikkuvasta autosta autotielle. Silloin heräsin.

Kaksi viikkoa tapahtuneesta aloin etsi aktiivisesti omaa asuntoa. Mies ei pyytänyt jäämään, luulimme, että muuttaisimme vain erillemme. Että rauhoittuisimme molemmat. Mies lakkaisi juomasta varmasti, kun en enää olisi ärsyttämässä ja kotrolloimassa. Kun muutto lähestyi, tajusin, etten halua jatkaa. Erosimme.

1,5 kk muutosta mies ryömi takaisin. Ikävöi, rakasti, oli varma, että suhde toimisi eri asunnoista. Oli valmis yrittämään suhteen eteen. Alkoholi ei ollut ongelma, siitä ei koskaan puhuttu. Ei myöskään siitä, että minulla oli myös riippuvuusongelma - läheisriippuvuus. En ollut mitään ilman miestäni. Sairasta itsetuntoani hiveli, että hän tuli takaisin ja ikävöi. Kausi kesti kaksi viikkoa. Sitten kituutettiin kaksi viikkoa ja siteen mies petti minua. Siinä oli hänen yrittämisensä. Samaan aikaan menetin työni. Minut irtisanottiin, koska esimieheni ahdisteli minua seksuaalisesti ja oli tehnyt asiasta valituksen. Putosin. Putosin. Putosin. Viikkoihin en jaksanut nousta sängystä. Ensimmäinen asia aamuisin oli, että minulla ei ole enää miestäni. Sitten muistin, ettei ollut enää töitäkään. Ei enää yhtään syytä nousta sängsytä tai elää. Olin ihan pohjalla. Kaksi viikkoa sitten ystävätär vei minut lääkäriin ja pääsin terapiaan. Aloin etsiä netistä tietoa alkoholismista. En tiennyt, että alkoholistin puoliso on yhtä lailla sairas. Tunnistin kuitenkin itseni.

Ensin syytin miestäni. Se sika oli sairastuttanut minut! Oli hänen syytään, että en osannut elää ilman häntä. Viha, jota en ollut koskaan tuntenut häntä kohtaan alkoi nostaa päätään. Viha juomisesta, ymmärtämisestä, paapomisesta, lyömisestä, pettämisestä.

En tiedä missä vaiheessa aloin kahtaa vastuuta omasta elämästäni. Siitä ei ole kauan. Ehkä tämä on vasta vauvanaskel eteenpäin. En voi syyttää pahasta olostani yksin miestäni. Enkä minä ole syypää hänen juomiseensa.

Olen onnellinen, että lähdin. Olen onnellinen, että nyt minulla on mahdollisuus oppia tuntemaan itseni ja korjata vääristynyt minäkuvani. En voi auttaa miestäni. En ainakaan vielä. En ehkä koskaan. Minulle hän on sitä, mitä kaljapullo hänelle.

Hei minä olen sigrid. Nimeä sinäkin itsesi niin saat tarkempia kommentteja. Muistamme jatkossakin sinun lähtötilanteesi.

Olet hyvin ymmärtänyt oman tilasi, joten nyt vain tekoja ja toimintaa. Ei saa jättäytyä pelkän oivalluksen varaan. hae vertaistukea. Täällä jo pääset hyvään alkuun. Siis tervetuloa.

Hei, minä olen Lintu. Edeltävä tarina oli minun.

Hei Lintu. Olipa hätkähdyttävä tarina. Sinä kerrot itsestäsi kipeän suloisesti suoraan ja kiertelemättä. Minä olen siis narkomaanin ex, minun tarinaani on täällä pitkin ja poikin, mutta varmaan eniten tukea-ketjussa ja luultavasti alkuaikoja on paljon aika pitkään unholassa olleessa “rakastuin mä addiktiin” -ketjussa.

Toivotan sinun tervetulleeksi ja samalla kaadan vähän paineita. Sinun käsissäni on nyt, tuleeko sinusta kyyhöttävä ja pelokas siipirikko linnunpoikanen vai aiotko vielä jonkain päivänä liitää vapaana ja iloisena taivaalla kantaen huolta itsestäsi?

Mä toivoisin niin, että joskus voisi oppia toisten virheistä ja siki mä nyt “paasaan” sulle, että hanki ihmeessä apua. Vaikka pääsisitkin eroon tuosta alkoholistista, sinun läheisriippuvuutesi ei parane mihinkään. Sinä voit saada itseäsi omille jaloillesi ja kuntoon, mutta kohta sinulle on taas jonkinlainen riippuvuussuhde. (Tämä on siis vain mun oletus.)

Niin mulle kävi pitkän aikaa. Mä odotin ja odotin, että kun kulloinenkin mies lakkaa juomasta, käyttäytymästä väkivaltaisesti tai hylkäämästä toistuvasti, niin mun elämä on hyvin. Mä en ole osannut ottaa vastuuta omasta elämästäni, vaan olen koko ajan odottanut, että joku muu parantaa sen. Sitähän ei käy kun hetkellisesti. Siinä rakastumisen hurjimmassa vaiheessa missä alkoholisti unohtaa jopa pullon, olin onnellinen. Minähän olin silloin kaiken huomion kohde, palvottu, haluttu ja koko ajan huomioitu jumalolento. Mutta arjen tullessa en kestänytkään sitä. Ja sitten vielä kun mulla on tämä retkumagneetti päällä, niin mun luokse ajautui vain niitä ihmisiä, jotka oli muutenkin rikki. Tai ei ne mitään ajautuneet, itse mä ne valitsin ja niihin juurikin päätin rakastua. Joten mä halusin hoidokin, joka jumaloi mua. Ja jonka voin muuttaa kunnolliseksi.

Mutta nyt musta tuntuu ihan toisenlaiselta. Mun apuni ehdottomasti on ollut tämä palsta ja al-anon. Ilman niitä mä varmaan vieläkin pohtisin jättääkö vai eikö jättää ja tekisin milloin mitäkin sopimuksia retkun kanssa tulevasta raittiudesta. Tai ehkä mä olisin jo tappanut sen, koska musta tosiaan tuli täysin hullu, kun ei se pentele parantunut mun mielen mukaan.

Mutta ihanaa, että löysit tänne. Ja täällä on mulla ollut hyvä olla. Jatka kirjoittelua, kyllä ne jutut siitä vähitellen alkaa aueta.

Voimia, sisko!

Minun alkoholistiani edelsi narkkari. Narkkarini tiesin olevan käyttävän (mietoja) huumeita ja vaadin lopettamaan. Hän valehteli lopettaneensa minun vuokseni. Ah ihanuutta, paitsi että se oli valhe. Suhde kesti mitä kesti ja sen loppuessa olin ihan hajalla. Vuosi siitä tapasin tulevan avomieheni. Kun tiesin hänen juovan paljon, sanoin, että minulla on ollut narkkari, alkoholistia en aio katsella. Tämä siis miehelle, joka tuli krapulaisena ensitapaamiseen ja sammui muutaman kerran puhelimeen. Hyvä minä. Vielä pari kuukautta sitten itkin äidilleni, että miksi nämä pahat pojat aina eksymät minun hoiviini. Mikä minussa heitä viehättää. Minussa täytyy olla kirous. Äitini puhui jotain valinnoista. Ei piru vie, eihän kukaan valitse alkoholistia tai narkkaria. Niinpä niin. Vei aikaa ymmärtää äitiä. Kyllä se todellakin minä olin se, joka otin sen narkkarin jälkeen alkoholistin siipieni suojaan hoivattavaksi ja muutettavaksi.

Siksi haluan parantua. Tiedän nyt, että minulla on riippuvuus ja minulla on kaava. Narkkarini oli minun huumeeni ja alkoholisti minun kaljapulloni. Kyllä tälläkin tytöllä on töitä tehtävänään.

Pari viikkoa sitten mieheni ilmoitti menevänsä naimisiin naisen kanssa, jonka kanssa petti minua. Hajosin kappaleiksi alun näennäisen rauhallisuuden jälkeen. Noin viidenkymmenen “vihaan sinua”-tekstiviestin jälkeen rauhoituin. Olin viikon soittamatta. Alku oli tuskaa. Sydämeen sattui ihan fyysisesti olla erossa, eikä mies voisi pärjätä ilman minua. Tai pärjäisihän se nyt uuden naisensa kanssa, joka tosin asuu Venäjällä, mutta häät olisivat heti, kun saisi viisumin. Mies kesti viikon hiljaisuutta. Sunnuntaina tulee soitto, että nyt on putki päällä. Meillä ei koskaan ollut sellaisia putkia, kun oltiin yhdessä. Mies joi paljon, mutta selvisi aina töihin. Hän pystyi aina lopettamaan sunnuntaina juomisen. Nyt ei pystynyt. Olin aikalisästä ja soittamattomuudesta vahvistunut ja onnistuin torjumaan hänen syyttelevät soittonsa alkuun. Hänen ystävilleen (ryyppykavereilleen) toki soitin ja varmistin, että käyvät katsomassa, kun uhkaili ampuvansa ensin koirat ja sitten itsensä. Illalla viimeisenä tuli kymmeneltä soitto, että nyt on todella paha olla ja että ei saa lopetettua juomista. Halusin koko sydämestäni auttaa, mutten tiennyt miten ja sanoinkin sen. Hän halusi minut vain luokseen ja pelkäsi olla yksin. Uhkaili tappavansa itsensä. Hän väitti tukeneensa minua kaksi vuotta masennuksessani ja syyllisti minun nyt unohtaneen hänet, kun hän tarvitsee apua. Syyllisyys voitti. Pakkasin laukun ja lähdin. Kuuntelin hänen itsetuhoisia suunnitelmiaan ja torjuin lähentely-yrityksia pari tuntia, kunnes mies sammui. Aamulla kaveri tuli hakemaan töihin ja se lähti, vaikka krapula oli varmasti melkoinen.

Vanha minä olisi siivonnut kämpän kuntoon, tehnyt keiton tai makaroonilaatikon miehelle, että on kunnon kotiruokaa, kun tulee töistä. Ehkä vielä paistanut omenapiirakankin. Minä ulkoilutin vain rakkaat koiramme, ruokin ne ja lähdin kotiin. Mies soitti kerran ja vastailin vaisusti. Kielsin ottamasta sairaslomaa, ettei taas putki alkaisi.

Päivällä tuli kiitosviesti, että olin tullut edellisenä päivänä. Taistelin kaikin voimin, etten vastaisi, sillä en tiennyt mitä sanoa. En vastannut.

Lintu: Voimia sinulle!!

Minä ajattelin myös kertoa tämän hetkisestä tilanteesta. Mies on nyt ollut reilun viikon juomatta. Onko siitä todella niin vähän aikaa? Viikot ovat tuntuneet ikuisuudelta… Hän aloitti A-klinikalla käynnit viime viikolla. Kävi kahdesti. Lauantaina minä menin hänen luokseen, että voidaan jutella. Jäin yöksi. Olin onnellinen saadessani olla hänen kanssaan. Mitään lupauksia en hänelle antanut. Enhän pysty niihin, sillä luottamus on mennyt ja olen aivan rikki. Hänen silmistään näin tuskan ja kivun. Se tuska ei ole teeskentelyä. Olen sitä mieltä, että ihmisen silmät eivät valehtele.

Mies on kysellyt, että mitä tulee tapahtumaan ja voinko antaa anteeksi. Olen kertonut, että olen antanut anteeksi, mutta unohtanut en ole. Olen myös kertonut, että unohtaminen on hyvin vaikeaa ja voi kestää kaiken. Pyytänyt myös olen, ettei hän painostaisi minua. Sitä hän ei ole tehnytkään… Ei juuri ennen tätä iltaa. Kiitos teille, että olitte varoittaneet minua etukäteen.

Olimme äsken puhelimessa. Hän oli kovin kireän oloinen. Halusi tietää meidän tilanteemme. Hän haluaisi seurustella, uusilla ehdoilla. Vain niin, että näkisimme silloin tällöin - vaikka viikon välein. Kerroin hänelle, että seurustelu ei ole mahdollista, koska en voi luottaa häneen. Siinä vaiheessa sain takaisin heiton, että kuinka hän voi saada luottamuksen takaisin jos emme ole yhdessä. Kerroin hänelle kuinka se on mahdollista; siten, että hän järjestää elämänsä. Sanoin kuitenkin, että olen luvannut olla häviämättä hänen elämästään. Hän halusi tietää tarkoittaako se sitä, että voidaan soitella ja nähdä. Kerroin, että voidaan kyllä soitella ja nähdä välillä. Siinä vaiheessakun hän närkästyneenä toisti “Niin välillä.” tosesin, etten todellakaan jaksa kuunnella moista painostusta. Lopetin puhelun ja laitoin puhelimen äänettömälle.

Nyt monta puhelua ja kolme tekstiviestiä myöhemmin en vieläkään ole vastannut. Jälleen puhelin soi vieressäni. En tiedä teenkö oikein vain väärin. Hän laittaa viestejä, että vastaa niin jutellaan asiallisesti. Minä en kuitenkaan nyt jaksa. Ei hän kuole siihen jos en vastaa. Miksi vastaisin? Miksi jälleen myöntyisin hänen ehtoihinsa?