Kiitos teille molemmille nopeista vastauksista ja tuesta.
Mä kun luulen, että tämä asia on niin, että jos mä jään hänen rinnalleen niin hän ei koskaan ala etsiäkään mitään muuta keinoa olla selvänä. Raitistumisesta puhumattakaan… Ja niinkuin sigrid sanoi… Mä olen hänelle keino olla selvänä. Sitä raitistumista ei ole tapahtunut. On vain tekosyitä ja valheita toisensa perään. Ainoa tapa millä tämäkin ihminen voi raitistua on se, että hän putoaa jälleen aivan pohjalle ja lähtee rämpimään sieltä itse ylös. Hän kerran sanoi mulle, että jos ei olisi tavannut mua niin tuskin olisi ollut näinkään kauan selvänä. Tämä siis tukee sigridin sanomaa siitä, että mä olen miehelle keino.
Mun veli on alkoholisti ja samoin isä (isä tosin hoitaa työnsä yms. mutta ottaa päivittäin), joten voi todella olla, että mun voimat ei riitä oman miehen tukemiseen. Etenkin kun tie on näin totaalisen alussa ettei oikeastaan vielä sitä ensimmäistäkään askelta ole tapahtunut. Voi olla, että menee vielä ikuisuus siihen ennen kuin hän todella tajuaa, että syy juomiseen on hänessä itsessä eikä meissä kaikissa muissa ja olosuhteissa ja… ja… ja…
Tekee kamalan kipeää kun on tottunut jo olemaan toisen lähellä. Niinpä on tässäkin tapauksessa, että hän osaa olla ihan mielettömän kultainen, ihana, huomioiva ja rakastava. Selvinpäin iso miinus on vain aika kova mustasukkaisuus. Sitten kännissä kyseinen ihminen on aivan eri ihminen - niinkuin moni muukin. Ja mitä tulee väkivaltaisuuteen niin olen hänen äidiltään kuullut, että kaljaa juotuaan mies ei ole väkivaltainen, mutta jos vetää kasikymmpisiä ym. väkeviä viinoja niin hänestä voi tulla väkivaltainen.
Kaikista vaikeinta on valita järjen ja tunteen väliltä. Toisaalta kun itsekin tiedän mitä pitää tehdä, mutta sen myöntäminen on niin vaikeata. Mutta niinkun jo aiemmin sanoin itsekin. Kun ei ketään voi pelastaa. Ainoa joka alkoholistin voi pelastaa on hän itse.