Kaipa meidänkin tarina tähän kuuluisi. Etenkin tällä hetkellä kun tuntuu, että tää on yhtä hel*ettiä - ja se kuitenkin vasta alkoi. Tapasin poikaystäväni kesällä, juuri alkaneella kuivalla jaksolla. Kaikki meni hyvin ja yhdessä oli tosi ihanaa. Ongelmia kuitenkin alkoi ilmaantua kun miehen hermot kiristyivät juomattomuuden takia. Sain osakseni mustasukkaisuutta, pään aukomista ja kiukuttelua. Hänellä takana oli kuntoutusjakso, mutta hän ei ole halunnut lähteä hakemaan mitään avohuollon tukea. On jokus kokeillut A-klinikkaa ja AA:ta, mutta ei koe niitä omikseen (toisin sanoen häntä ei niihin saa). Hän on majaillut minun luonani pari kuukautta - pari kertaa käynyt kaveria auttamassa hommissa.
Ensimmäinen retkahdus tuli puolitoista viikkoa sitten lauantaina. Tulin töistä kotiin kahdentoista aikaan ja täällä oli yksin hänen tyttärensä (kohta murrosiässä), joka oli tullut perjantaina kylään. Isänsä oli lähenyt yhdentoista aikaa kaupalle ja oli edelleen sillä tiellä. Iltapäivällä mieheltä tuli viesti, että tule tänne kiskalle, mutta älä ota tytärtä mukaan. Olin saanut tiedon reissusta (ja arvannut itsekin) jo ennen hänen omaa viestiään. Menin ja sain hänet kyytiini. Erinäisten tapahtumien jälkeen pääsimme asunnolleni, jossa hän nukkui hetken ja söi. Sitten oli taas lähdössä takaisin baariin ja lähtikin lopulta. Kävi tosin ihmeekseni vain parilla ja tuli melko pian takaisin. Seuraavana päivänä morkkis oli aivan julmettu. Reissuun liittyi valehteluakin. Oli valehdellut syöneensä antabuksia, mutta ei ollutkaan ottanut niitä. Sanoin, että annan meille vielä uuden mahdollisuuden.
No… Viime lauantaina otettiin sitten yhteen ja kerroin, että mäkin tarvitsen välillä omaa aikaa kotona. Hänellä on omalla kotipaikkakunnallaan niin paljon ongelmia ettei ole halunnut olla siellä. Sovittiin sitten kuitenkin, että hän lähtisi tänään sinne pariksi päiväksi. Hakisin sitten perjantaina. Maanantaina tulin kotiin niin hän olikin täällä jo lähes innoissaan lähdössä kotiinsa. Minä lähdin viemään. Yllättäen hän halusikin mennä vanhan ryyppykaverieukon luo. Itse lähdin ajelemaan takaisin kotiin. Hänellä oli antabukset päällä. Viiden aikaan alkuillasta juttelin hänen kanssaan ja kaikki oli ok. Seuraava puhelu oli vasta hieman kymmenen jälkeen illalla. Äänestä kuulin heti, ettei kaikki ole kunnossa. Hän väitti olevansa nukuksissa. Valehteli ummet ja lammet. Tajusin sen kyllä.
Seuraavana aamuna (eilen) soi puhelin 6.20. Hän soitti eikä muistanut edellisen illan puhelusta mitään, koska kyseli samoja asioita. Ei kuitenkaan myöntänyt mitään. Vetosi siihen, että hänellä on antabukset päällä. Tiedän kuitenkin hänen ennenkin juoneen niiden kanssa. Puoli kahdeksalta puhuin vielä hänen kanssaan lyhyen puhelun, mutta sen jälkeen hän ei enää puhelimeen vastannut. Seuraavan kerran puhelimeni soi hieman yhden jälkeen. Siinä vaiheessa hän jo myönsi ryypänneensä. Oli oksentanut maanantaiaamuna tuntitolkulla antabuksen takia. Jatkanut sitten kuitenkin juomista. Sanoi mulle, että kun hän on sanonut, ettei paikkakunta ole hänelle hyväksi. Siihen minä sitten, että hänen on turha yrittää syylistää minua. Sitten oli taas pitkään hiljaista puheluiden suhteen.
Eilen illalla kahdeksan aikaan hän soitti ja kertoi vetävänsä itsensä hirteen ja laittoi luurin korvaan. Oli todella humalassa. Soitti kuitenkin pian perään, jossa kertoi vielä, että hän meneekin kaverille hommiin ja ampuu itsensä. Itki, ettei halua menettää yms. Hän on ollut koko ajan juoppokaveriakan luona, missä on myös tämän mies ja alaikäisiä lapsia (ilmoitus tehdään huomenna). Tämäpä menikin siihen, että myös tämä akka soitti minulle eilen ja sanoi, että älä vaan jätä sitä miestä kun se rakastaa sua. Illalla en enää kuullut miehestä. Aamupäivällä tänään hän jälleen soitti ja sama laulu, että älä jätä yms. Kun puhelu alkoi mennä siihen, että en ole koskaan häntä rakastanutkaan niin kerroin, ettei minun tarvitse kuunnella tällaista ja laitoin puhelimen kiinni. Lähetin vielä viestin, että selvittää päänsä ja sitten puhutaan.
Kaikista pahinta tässä on älytön valehtelu. Mulle on selvinnyt, että se on jostain asioista valehdellut myös selvinpäin. Hän pyysi, että hakisin hänet tänne, mutta en suostunut. En voi olla hänelle jalat, jotka häntä kantavat enkä voi sairastaa hänen sairauttaan. Olen sitä mieltä, että hänen on itse opittavat löytämään keinot pysyä selvänä. Enhän minä voi häntä pelastaa ja olla turvapaikka kun muualla ei voi olla. Enkä minä voi olla ainoa keino olla selvänä, koska silloin sairastun itse. Hän vain kieltäytyy menemästä hoitoon ja tiedän, ettei pakottaminen auta, sillä halun pitää lähteä itsestään. Hän riippuu liikaa minussa kiinni eikä koe edes tarvetta etsiä apua muualta. Kun tänään sanoin, että puhutaan kun hän saa juomisen poikki niin hän sanoi, että kyllä hän saa jos minä haen hänet. Tää systeemi on aivan päälaellaan!!
Mutta mitä tehdä tässä tilanteessa? Olen kerran sanonut, että hän saa toisen mahdollisuuden. Nyt hän pyytää, että annan anteeksi vielä tämän kerran. Mun pitäis hakea hänet, että hän saa poikki kun ei muuten kerran onnistu. Sitten mun pitäisi sulattaa valheet ja se, että se on ollut siellä sen naisen nurkissa päivätolkulla. Ei kai mun tarvitse mitä tahansa kestää? Hän uhkailee itsemurhalla ja sillä, että jos jätän niin hän alkaa riivaamaan mun elämää (sitten kuitenkin sanoo, että ei hän sitä tarkoita niin kun mä luulen). Olisiko helpompaa katkaista siteet etten sairastu itse vai mitä tehdä?
Tulipa pitkä tarina…