Kyllä mä olen huomannut kaikenlaista mustasukkaisuutta retkullani. Mun menoja kohtaan sekä työtäkin kohtaan. Hän on välillä kiukutellut ja välillä sanonut, että eivät minun menemiseni haittaa mitään. Kuitenkin rivien välistä näkee aina sen hankaluuden. Mä olen ajatellut, että puhtaan mustasukkaisuuden lisäksi hänellä on jonkinlainen kateus siitä, että mulla on suhteellisen terveitä ystäviä ja terveitä menoja.
Raitistumisen jälkeinen ero ei ole mitenkään harvinaista. Mä menin tämän vieraan kirjoituksesta itseeni ja aloin miettiä itseäni oikein kriittisesti. Jos ajatellaan mun lasten isää, johon tutustuin juovana ja koko meidän yhdessäolon ajan hän oli juova. Mä koko ajan natkutin hänelle juomisesta, piilottelin pulloja ja vaadin muutosta. Sitä ei tullut ja me erottiin.
Nyt jos ajattelee, että muutos olisikin tullut. Mä en ollut valmis hoitamaan itseäni, vaikka olin jo siinä suhteessa tosi kipeä. Sinänsä se alkoholisti oli kuin tilaus mulle, mulla oli joku, jota syyttää siitä, että elämä oli huonosti. Mulla oli aina syyllinen valmiina, kyllähän tämä elämä muuten menisi, mutta kun tuo toinen juo. En ollut ollenkaan valmis ottamaan itse vastuuta teoistani ja elämästäni yleensä.
Jos niin suuri ihme olisi tapahtunut, että kaikesta minun kipeydestäni huolimatta mies olisi alkanut hoitaa itseään ja raitistunut, niin hän olisi varmasti minun mielestäni raitistunut väärin. Alkoholistia on kuitenkin helppo hallita, tää voi kuulostaa kummalta, mutta mä en osaa sitä sen paremmin selittää. Saa olla se ainut aikuinen ja marttyyri. Jos mies olisi raitistunut, niin mun olisi pitänyt jakaa sen kanssa vastuu ja lapset. Lisäksi olisin joutunut katsomaan peiliin, kun suhde ei toimisikaan. Koska ainahan on kaksi syyllistä, mutta sitä juoppoa on helppo syyttää kaikesta.
Eli summa summarun, olisipa hän juonut tahi ei, me olisimme eronneet.
Ei ole helppo tajuta omaa sairauttaan. Ja nytkin mua kyllä nolottaa jo itseni edessä tätä kirjoittaa, koska olenhan mä tosi sairaita juttuja tehnyt. Eipä tämä vieras varmasti tarvitse mun selvitystä, mutta mä tarvitsen. Ja se on onni, että tämä vieras raitistui itsensä vuoksi, eikä sen puolison, joka ei sitä osannut arvostaa.