Minä olen ostanut herkkuja, koska ne luovat minulle jonkinlaista henkistä turvaa. Näin on ollut lapsesta asti. Tästä olen puhunut terapiassa, mutta koska terapia on vielä kesken ja vasta opettelen uudenlaisia ajattelumalleja, voi ehkä olla ihan hyväkin etten vielä yritä liikaa kaikkea.
Mielessäni on pari kertaa käväissyt, että josko ottaisin perjantaina, mutta olen toistaiseksi antanut ajatuksen olla. On helpompaa kun ei ole päättänyt tietoisesti mitään, niin en ala perustella itselleni sitä, miksi päätöksen voisi pyörtää. Ajattelen ennemminkin niin, että minulla on mahdollisuus tehdä valinta ja pohtia niiden hyviä ja huonoja puolia. Itseni “rajaaminen” synnyttää vain kapinaa mielessäni. Korostan, että tämä toimii minulla, jokainen ihminen toimii omalla tavallaan
Tämä toimii minulla myös siten, että saatan kaupassa silmäillä tuotteita, joita en välttämättä tarvitse ja pohdin hetken, miksi haluan tuotteen. Sitten teen valinnan että en osta. Joskus “sorrun”, mutta en enää läheskään entiseen tapaan.
Kun olin lääkärin vastaanotolla ja minulla on tyypillistä hermosärkyä, jostain tuli sellainen ajatus, että en välttämättä tarvitse vahvaa kipulääkettä jota aiemmin olen herkästi pyytänyt. En tiedä, mistä tuo ajatus oikein tuli. Jokin minussa on muuttunut. Hyvään suuntaan. Ajattelin, että pyydän vahvaa lääkettä vain, mikäli kirjaimellisesti kävelen seiniä pitkin enkä saa infernaaliselta säryltä nukuttua. Ja tiedostamattani yritän parhaani mukaan ehkäistä tällaista tilannetta.
Olen kerran saanut M1-lähetteen psykoottisten ajatuksien takia. Luulin, että se siitä, nyt minut leimataan hulluksi ja menetän uskottavuuteni (sote-alan) työpaikalla ja minut heitetään yhteiskunnasta ulos toivottamana tapauksena. Vielä mitä. Sain erittäin kunnioittavaa ja myötätuntoista kohtelua. Toki kun olin tarkkailtavana tk:ssa ja kävin vaikkapa vessassa, hoitaja tuli parin metrin päähän varmistamaan, etten lähtisi mihinkään, mutta en kokenut tätä kyttäämisenä. Olin suljetulla vain vähän aikaa ja sielläkin kohtelu oli hyvää.
Se oli siis jonkinlainen käännekohta. Tajusin, että vaikka tulisikin paha tilanne, minua autetaan jos haen apua. Mielenterveysongelmat ovat erittäin yleisiä eikä niitä tarvitse hävetä. Elämässä koetut asiat vaikuttavat aina jotenkin ja oma historiani on sellainen, että ei ihme, että jossain vaiheessa keitto kiehuu yli.
Elämäni ei kuitenkaan ole nyt sitä, että jippii, kaikki ongelmani ovat poistuneet ja kaikki on vaaleanpunaista unelmaa. Ei todellakaan. Tulen aina olemaan mielenterveysongelmainen ja sen asian kanssa on opittava elämään. Tulen myös aina olemaan jollain tavalla addikti johonkin asiaan, kohteet vain vaihtuvat. Yritän paraikaa opetella tulemaan toimeen sen kanssa. Pitkä tie on edessä. Olen kaikesta huolimatta toiveikas.