Kulissijuopon häpeä

Ulospäin mun elämä näyttää varmaan ihan hyvältä. On hyvä työpaikka, ihanat aikuistuvat lapset, kulissit oikein hyvin pystyssä. Toki vyötäröllä se alkaa näkymään, ehkä meikkikään ei peitä kaikkea punoitusta. Masennus ja ahdistusjaksoja on ollut, niitähän kaikilla on nykyään. Vaikea lapsuuskin löytyy taustalta, sen piikkiin voi pistää myös paljon.

Kukaan ei tiedä miten paljon ja usein mä juon. Mä en ole se “rännijuoppo”, päivittäiset annokset on harvoin yli 5, mutta mä juon tätä nykyään melkein joka päivä, viikossa annoksien määrät menee heittämällä yli 40.

Olen tasapainoillut tällä hulluuden trapetsilla jo vuosikymmenen. Onnistunut aina välillä pitämään tipattomia viikkoja, jopa kuukausia. Laskenut itselleni tarkkaan välipäiviä. Ja tullut tosi taitavaksi perustelemaan itselleni, miksi juuri minä en kärsi tästä juomisestani, ja kaikki on todella hallussani.

Mitään dramaattista pohjakosketusta en ole kokenut. Perjantaina tuli vaan tunne, että mä en halua enää tätä. Mä en saa tästä enää hitustakaan hyvänolon tunnetta, ja itse asiassa se rakastamani valkoviini maistuu pahalta. Lähdin laskemaan, milloin olin viimeksi ollut edes päivän juomatta… ehkä joskus kesäkuussa?? Entä sitä ennen? Ehkä toukokuussa… Huhtikuun alussa olin kipeänä, silloin olin useamman päivän juomatta. Mutta, käytännössä lähes vuoden ajan tipattomat jaksoni olivat olleet päivän pituisia. Noh, on kai tämäkin pohjakosketus.
Soitin myöhään perjantaina alkuyöstä maksuttomaan päihdeneuvonnan numeroon, ja itku kurkussa tunnustin tuntemattomalle olevani alkoholisti, ja tarvitsen apua. Hänen rohkaisemana varasin vielä yöllä ajan työterveyteen heti lauantai aamuksi, ja toistin siellä avunpyyntöni. Pyysin saada antabusta auttamaan tähän alkuun, lääkäri haluaa kuitenkin verikokeet huomenna-aamusta, tsekataan maksa-arvot. Ketipinoria sain nyt alkuun pahimpaan ahdistukseen ja unettomuuteen.

En ole ikinä ennen pyytänyt apua, mutta nyt tajusin itse, etten pysty tähän yksin. Olen niin pahasti riippuvainen.
Tänään siis toka päivä ilman alkoholia, mikä on minulle jo melko saavutus. Mutta kyllä tekee tiukkaa. Jos ei olisi huomenna aamusta ne verikokeet, niin olisin varmana hakenut jo siideriä. Kamalaa miten jatkuvasti juominen on mielessä, ja miten ihanasti osaan perustella itselleni, miksi voisin kuitenkin juoda vielä tänään.

Häpeä on valtava. Pelkään, onko joku tuttuni kuitenkin huomannut juomiseni? Entä jos työterveydestä lähetetään tieto työpaikalleni ongelmastani? Entä jos en onnistu lopettamaan. Entä jos haen vielä tänään sitä juomaa…

13 tykkäystä

Olet viikonlopun aikana tehnyt muutamia erittäin hyviä juttuja, joilla mahdollistat uuden suunnan elämällesi. Helppoa se ei tietenkään ole, ja kaikesta avusta huolimatta tarvitaan juuri sinun omaa halua lopettaa alkoholinkäyttö.

Tervetuloa, meitä on täällä monta saman ongelman kanssa kamppailleita eri mittaisia raittiustaipaleita kulkemassa. Mukaan mahtuu.

Selkeästi olet tehnyt sen tärkeimmän, tunnustanut ongelmasi ja sen, että tarvitset siihen apua. Antabus on hyvä kainalosauva alkuun.

Suosittelen ottamaan yhteyttä myös päihdehuoltoon ja kokeilemaan AA:n kokousta. Tännekin voi kirjoittaa. Eri apukeinoja kannattaa kokeilla ja valita sieltä ne itselle toimivat.

Älä murehdi sitä, että ongelman tunnustettuasi ja apua haettuasi se tulisi jonkun tietoon. Tuskin tulee, työterveys- ja päihdehuolto eivät ilmoita asiaa työnantajalle ilman lupaasi. Ja jos tuttuihin törmäät, niin he luultavasti ovat samassa veneessä.

Vanha viisaus on, että ei kukaan töissä joudu ongelmiin siitä, että hakee apua ongelmaansa. Mutta juominen jatkuessaan johtaa ihan varmasti ongelmiin ennemmin tai myöhemmin.

4 tykkäystä

Tänään suunnilleen kaikki keinot ovat sallittuja sen välttämiseen. Vedä maha täyteen ruokaa ja vaikka herkkuja. Ota jääkylmä suihku. Pureskele tuoretta chiliä. Yleensä jo 15 minuutin sinnittely vie pahimman juomishimon yli. Klo 21 jälkeen se helpottaa. Ja huomenna on se verikoe :+1:

4 tykkäystä

Tein juuri tämän, paistoin hamppareita ja söin itseni aivan ähky täyteen :hot_face:. Pahin himo helpotti ainakin nyt.

6 tykkäystä

Hei,
Tunnistan aivan valtavasti asioita, joista kerrot. Itseasiassa teksti olisi voinut olla minun kirjoittamani noiden kulissien osalta.

Tervetuloa joukkoon! Mulla on kahdeksas päivä menossa, ja huomenna samaten aion ottaa yhteyttä työterveyden.Pää tai mielenterveys ei kestä entisenlaista menoa - ja en jaksa huijata enää itseäni kohtuukäytöllä.

Mutta otetaan näistä pelinkin konkareiden kirjoituksista ja vertaistuesta neuvoa,
Päivä - tai välillä vaikka hetkiäkin kerrallaan!

5 tykkäystä

Huh, kello on yli 21 ja tästä illasta houkutuksien osalta selvitty. Pilleri huuleen ja suihkun kautta unta etsimään. Onneksi on äänikirjat.
Kiitos tsempeistä!

8 tykkäystä

Täällä toinen kakkosiltalainen! Let’s do this!

Varmastikin jossakin vaiheessa tulen ketjussani palaamaan lähimenneisyyteen ja pitkälle aiempiinkin aikoihin ja avattua historiaani enemmän, mutta lyhyesti sanottuna kuulostaa äärimmäisen tutulle tuo sinun tekstisi monelta osin. Häpeä, pelko paljastumisesta, ilo on lähtenyt touhusta, kulissit on pystyssä, funktionaalisena pysyminen tuon riippuvuuden keskellä… Eli täällä vertaiskanssakäyviä löytyy kyllä. Samassa rytmissäkin ollaan kaikenlisäksi.

Tässä muutamia ajatuksia/juttuja jotka hyvä pitää mielessä kun juomishimot iskee:

"En juo tänään. Huomenna katsotaan uudestaan.”

“Tämä tunne menee ohi. Lasin jälkeen en pääse takaisin tähän hetkeen.”

“Olen tehnyt päätöksen. En tarvitse enempää selityksiä.”

“Mielihalu ei ole käsky. Minä valitsen toisin. Ja mielihalut menevät ohi.”

“Yksikään ilta ei ole ollut parempi juomisen jälkeen.”

“Olen tässä itseni puolella, en itseäni vastaan"

Lisäksi pidä itsesi jollakin lailla lempeäsi puuhakkaana varsinkin iltaisin. Kirjat, kävelyt, puhelut ystävän kanssa, harrastus, projekti, keksi pieniä hemmotteluita itsellesi… Temeltä tulikin jo muutamia hyviä juttuja.

Laadi itsellesi lista a)miksi et halua juoda, mitä huonoja puolia siitä seuraa sekä b)miksi haluat olla selvä, mitä positiivista siitä seuraa. Palaa listoihin säännöllisesti, varsinkin jos mielesi alkaa temppuilla ja vakuutella sinut taas tarttumaan lasiin.

Kuten sanoin, myös minä oon matkani alussa, mutta nämä on hätävaroja joihin itse olen aikeissa nyt vahvasti nojautua.

7 tykkäystä

Tää on ihan kuin mun kirjoittama.
Itsellä menossa nyt päivä 22 ja olo alkaa olla aika ihana :sunny: Sain antabuksen 1.7, pitkän osottelun jälkeen. Odotin lääkäriä ja uusia labroja ym kun kaikkia ei oltu kerralla otettu, mutta se odottaminen kannatti :hugs:

Tsemppiä valtavasti :heavy_heart_exclamation:

4 tykkäystä

Labrassa käyty. Huomenna pitäisi lääkärin illasta soittaa, ja toivottavasti saisin sen antabuksen. Hävettää myöntää, mutta mä en voi luottaa itseeni, etten joisi ilman sen tuomaa pelotetta. Mulle juominen on niin rutiini, en kuvailisi sitä niinkään himoksi, vaan enemmän päivittäiseksi tavaksi ja ystäväksi. Osaksi normaalia. Tuntuu, niinkuin kieltäisin itseltäni jonkun aivan tavallisen ja keskeisen asian elämässäni.

@Susanna84 otatko antabuksen omatoimisesti, vai käytkö jossain valvotusti?

2 tykkäystä

@Kay kiitos tsempistä ja vinkeistä. Kolmas päivä here we go!!!
Tuollaista muistilistaa olen aikaisemminkin joo kirjoittanut, täytyypä taas pysähtyä asian äärelle.
Osui ja kolahti tuo “mielihalu ei ole käsky. Minä valitsen toisen.” Pitää palauttaa se usko omaan valinnanvapauteen.
Iltoihin täytyy keksiä uutta tekemistä, liian moni niistä liittyy mulla yksinään kotona tissutteluun.

2 tykkäystä

Ei ole mitään syytä hävetä.
Sinä tunnet itsesi, ja tiedät mitä raitistumisesi vaatii.
Antabuksella vapautat huimasti voimavarojasi niiden tärkeimpien asioiden käsittelyyn, koska “vedänpäs tästä nyt hetken päähänpistosta parit bisset” taistelua sinun ei tarvitse käydä, koska sen portin sinä olet fiksuna itseltäsi sulkenut.
Ulkoiset pakotkin kyllä muuttuvat ajan myötä sisäiseksi haluksi, kunhan raittiuden menoon pääsee tarpeeksi tiukasti kyytiin, ja on valmis työstämään niitä isoja ja syviä asioita, joita oman riippuvuuden alta löytyy.

1 tykkäys

Jos eilen oli tiukkaa, ni kyllä tää kolmas juomaton päivä vasta tiukka onkin. Eilen haluja hillitsi tämän aamun labrat, mutta nytpä ne on otettu, ja lääkäri soittaa tuloksia (ja sen antabuksen toivottavasti) vasta huomenna illasta. Mieli hokee, että miten olis kunnon jäähyväiset alkomahooli-ystävällesi, kyllähän se nyt on ansainnut kunnon läksiäiset!! AAARGH!!

Mä yritän keksiä tekemistä iltaan, siten että saisin blokattua tylsyyden tuoman houkutuksen, mutta myös niin etten vahingossakaan ajaisi minkään kaupan ohi, koska silloin houkutus kurvata hakemaan holia on ihan liian suuri. Täytyy varmaan pyytää poikaa ajamaan minut 40 km päähän keskelle metsää, sieltä kestää ilta klo 21 asti mulla kävellä kotiin :smiley:
Baarit ei ole mua koskaan silleen houkutelleet, oon koti-tissuttelija ja yksin kuulokkeet päässä bailaaja.

No joo, huumoria tuossa, täytyy ottaa ihan tosissaan tää päivä. Koska myös tämä on mun keino pedata niitä illan juomia, nostatan fiilistä ja heitän vitsiä, ja kohta olenkin jo matkalla kauppaan, koska miksikäs ei kun on niin kiva päivä.

3 tykkäystä

Itselleni on ehkä parhaiten toiminut se, että koskaan kukaan ei ole katunut aamulla sitä, ettei illalla ottanut. Ei ainakaan tosissaan. Kovasti tsemppiä Sinulle. Hienoa, että olet ottanut yhteyttä työterveyteen ja haet apua. Yksi iso askel otettu.

viisi siideriä kumottuna kurkkuun, ja kaksi viemäriin. Olisi ne kaksi vikaa mennyt kurkkuunkin, mutta tulipa tsekattua, onko verikokeiden tulokset valmiina, ja olihan ne. Toinen maksa-arvoista koholla, plus kolesteroli ja verensokerit.
Miksi mä teen tätä itselleni. Eihän nää tulokset toki yllätä, jotenkin vaan sitä taianomaisesti toivoin, että kaikki olisi vielä kunnossa.
Leuka rintaan, ja kohti huomista. Jospa kuitenkin saisin sen antabuksen, selkeästi ei oo hallussa tää omin nokin.

1 tykkäys

Moikka näitä tulen yrittää muistaa kiitos :blush:

Kamala morkkis eilisen repsahduksen myötä, mutta olkoon. Tällä kertaa en anna sen lopettaa tätä leikkiä kesken. Lääkärin soittoa odotellessa.

Kyllähän mä olen osannut arvata, että ei ne veriarvot voi kohdallaan enää olla, kun tissuttelua on jatkunut jo niin pitkään, ja vyötärönseutu on paksuuntunut kuukausi kuukaudelta. Olen vaan painanut päätä pensaaseen, ja toivonut että ongelmaa ei ole kun en katso sitä kohti. Tämäkin lienee osa alkoholiriippuvuutta, ongelman kieltäminen, jotta ongelma eli ihana riippuvuus voi jatkua.

Onneksi vähän viileämpi päivä tänään. Pitäisi siivota huushollia, sekin vaan vähän jännittää, koska olen vuosia liittänyt siivoukseen ansaitut siivoussiiderit. Täytyy tehdä kannullinen jääteetä sen sijaan, ja hörppiä sitä imuroidessa.

4 tykkäystä

Moro

Mulla oli aina ennen kolme päivää, jonka maksimissaan pystyi olemaan juomatta.

Tärkeintä on, ettet lopeta yrittämästä. Ja kokeilet myös eri tapoja. Itse listasin pitkän listan johon laitoin kaikki vaihtoehdot ylös miten voin juomista hetkellisesti ja pitkällä aikavälillä stopata.

Lyhyt

• soita kaverille
  • soita auttavaan puhelimeen
  • osta megamäärä kotiin karkkia, limsaa, gingeralea ja ala mässäämään heti jos juotattaa
  • tilaa ruokaa
  • mene ulos
  • lähde autoilemaan
  • mene rautakauppaan (katseleman grillejä) :slight_smile:

Pitkä

• hanki antabus
  • kerro työterveydessä
  • mene avohoitoon
  • aloita avantouinti/crossfit etc endorfiiniharradtus
  • mittaa itseäsi joka päivä älylaitteilla/verenpainemittareilla
  • lue alan kirjoja
  • Katso youtubevideoita
  • kirjoita tänne
  • Pidä terveyspäiväkirjaa
  • opettele aamurutiini
  • AA

Jne. Lisäsin aina palan kerrallaan uutta ja vähitellen tehosi. Minulla oli työterveys, kirjat, avohoito, antabus, kirjoittaminen, liikunta, syöminen jne. Ja vähitellen löytyi aina tapoja pysyä selvänä pidempiä pätkiä. Nyt on yli vuosi mennyt juomatta.

T. Puuhapete

7 tykkäystä

@Puuhapete kiitos listauksista, hyviä vinkkejä. Antabusta yritän tässä kanssa saada tähän alkuun työterveyden kautta. Josko saisi alkuun vähän apua siitä, ettei joka päivä tarvitse käydä tätä pään sisäistä taistelua. Jäisi voimia niiden uusien rutiinien luomiseen. Toi syöminen on kyllä kans yks selkeästi tehoava keino. Luulen, että kehon signaalit on sekaisin, tulkitsevat myös alkavan nälän tarpeeksi juoda.

Kirjasin itselleni ylös muistiin faktoja, miksi en halua enää juoda. Ja lopuksi vielä motivaatio pläjäyksen sille, mitä haluan.

1. Se on myrkkyä
  2. Se lihottaa
  3. Se tuhoaa aivoni
  4. Se pilaa uneni ja terveyteni
  5. Se vie ajan ja energian koko muulta elämältäni
  6. Se ylläpitää masennusta ja ahdistusta
  7. Se vie työkykyni
  8. Se vie luovuuteni
  9. Se aiheuttaa pahaa oloa
  10. Se lyhentää elämääni

Haluan olla fyysisesti ja henkisesti terve, ja tyytyväinen omaan ulkonäkööni. Haluan jaksaa arjessa ja vapaalla, olla aktiivinen. Haluan elää pitkään, ja nähdä lasteni aikuisuuden. Haluan toteuttaa itseäni, tutustua uusiin asioihin, olla luova, innostua. Haluan säästää rahaa ja sijoittaa. Haluan tukea ja motivoida muita, jotka kamppailevat elämän haasteiden kanssa.

Tästä kuvakaappaus itselleni puhelimeen taustakuvaksi.

10 tykkäystä

Täällä on myös kolesteroliarvot päin helvettiä. Väitän, että suuri syy on ollut juopotelussa. Sekin on syy pistää korkkia kiinni lopullisesti.