Kulissijuopon häpeä

Kolme viikkoa täynnä raittiutta :partying_face:

Työviikko on käynnistynyt vauhdilla ja sen seurauksena raivostuttava jäytävä niskahartia+päänsärky. Täytyy taas muistaa pitää taukoja koneella istumisesta, ja jumpata… Mutta huomaan kyllä miten paljon tehokkaampi olen, ja ajatuksen juoksuni on taas sitä mitä se oli joskus vuosia sitten. Ihan suotta olen syyttänyt alkavien vaihdevuosien aivosumua, kyllä se syypää on löytynyt lasin pohjalta.
On kiva ollut saada myös muuta ajateltavaa kuin juomattomuuden pohtiminen, työ pitää kivasti mielen kiireisenä. Ja onpa ihanaa kun ei ole ihan niin loppuun uupunut päivän päätteeksi, vaan jaksaa jopa lähteä lenkille, niin kuin eilen.
Melkein liian helpolta tuntuu toisaalta nyt, täytyy olla skarppina, etteivät mitkään uhkarohkeat ajatukset “kyllä mä tän hanskaan” “eihän mulla mitään ongelmaa ollut” ala hiipimään mieleen. Onneksi on antabus takaportilla, ettei ainakaan mitään hetken mielijohteesta voi tehdä.

11 tykkäystä

Jihuuu!
Onnea kolmesta viikosta :hugs::sunflower:
Mulla vähän sama huoli tämän ’helppouden’ kanssa, mutta kyllä me tämä klaarataan

2 tykkäystä

Onneksi olkoon - ja pitää tosiaan varoa tuota huoletonta fiilistä. Itsellä aikoinaan 100 päivää ja sen ylittäminen aiheutti sen harhan, että luulin voivani ottaa yhden ja siitä se sitten lähti. Lähinnä suurin juomisen laukaisija oli tuolloin se suuri pettymys jota tunsin itseäni kohtaan. Sen sijaan, että olisin ottanut retkahduksen (aika tietoisenkin) opetuksena, otin sen rankaisuna. Näinhän ei pidä toimia vaan palata raittiuteen. No tästäkin opittiin jotakin.

1 tykkäys

Onnea hienosta kolmesta viikosta!

Viikot muuttuvat kuukausiksi ihan itsestään kun jaksaa vaan pysyä tarkkana omien uhkarohkeiden ajatustensa kanssa. Itse pyörittelen omiani edelleen, nyt alkavaa viidettä kuukautta, mutta antaa niiden pyöriä.

Ajatukset tulevat ja menevät. Pääasia että juuri tänään ei juo, vaikka uskoisikin itse hanskaavansa ties mitä.

Ihanaa että aivosumu hälvenee! Työvoimia ja mukavaa päivää.

1 tykkäys

Hienoa, että sielläkin on jo kolme viikkoa kasassa! Onnittelut!
Siitä se tosiaan alkaa tasoittumaan, ja hyvät asiat pääsevät pikkuhiljaa kaivautumaan esiin. Ei muut kuin kohti kuukautta! :slightly_smiling_face:

2 tykkäystä

Onnea, kolme viikkoa on hieno juttu! Tosi monet raittiuden hyvät puolet näkyvät ja tuntuvat.

Siitä vain päivä kerrallaan eteenpäin!

1 tykkäys

ja taas kovaa kyytiä vuoristorataa tunteiden alakurviin ja juomishalujen kanssa junnaamaan. Tulipa puskista tämä olo tähän iltaan!
Triggereitä varmaan: kiireinen työpäivä, sain myös paljon aikaiseksi, vähän ns. voittaja fiilis, en ehtinyt valmistelemaan päivällistä, nälkä, tuli syötyä vähän sitä sun tätä. Se sellainen perus arkipäivän jälkeinen väsynyt-ylivirittynyt-“oon ansainnut juoman”.

Kiitos antabuksen (mun uus paras kaveri), mulla on aseet valmiina, ja voin nopeammin siirtyä ärsytyksestä miettimään miten tämän tilanteen torppaisin. Okei, toi puuttuva päivällinen on ihan helppo juttu paikata, täytyy vaan ottaa taas lomalla pois jäänyt “ruoanvalmistusta koko viikolle” sunnuntai-rutiini taas käyttöön. Mutta joku palkitseminen täytyy keksiä, joku mikä tuntuu kivalta tällaisen hyvän, mutta vähän rankan työpäivän päätteeksi. Kahvi ei ole vaihtoehto, en voi juoda puolen päivän jälkeen tai en saa illalla unta. Sokeria pitäis välttää, mutta josko joku pieni herkkukätkö yläkaappiin… ja ei, mua ei palkitse ulkoilu tai kävely :smiley:
Onko hyviä ehdotuksia?

2 tykkäystä

Nyt minua hymyilyttää @nollaaja, mullakin on ollut hankala ilta juuri samaisesta syystä.
En ole tehnyt ruokaa ja napsinut vain sitäsuntätä. Enkä ehkä ole juonutkaan tarpeeksi vettä tms, on kuitenkin ollut lämmin päivä.

Noista palkitsemisista:
Minä olen mennyt jokaisen raittiin viikon kunniaksi johonkin hemmotteluhoitoon, jalkahoito, kynnet jne. Se on kiitos hyvin sujuneesta viikosta. Mutta mikä voisi olla tuollainen pikakiitos? Jäätelö / jäätelöannos? Kotona tehty hemmotteluhoito, vaikka kuorinta ja naamio? Elokuva? Museokäynti? Kahvilassa käynti ilman kahvia? Minäkään en voi juoda kahvia puolenpäivän jälkeen, mutta kahvilassa on kiva käydä vaikka pullalla ja jääteellä / limonadilla / soodalla? Itse rakastaisin myös kaakaota, mutta se on tälle tulehdusherkälle iholleni ihan no-no. :flushed: uiminen on mulle se paras rentoutusjuttu, mutta se on usein hankala organisoida työpäivän jälkeen. Tykkään myös pyöräillä kauniissa kesäillassa.

Tämmöisiä pikaisesti!

2 tykkäystä

Tämä on kyllä yksi palkinto: saa herätä raikkaana, virkeänä ja vailla krapulaa :heart:

Tulipa voimaantunut olo heti aamusta, raitista päivää tänäänkin, sinulle ja minulle :slightly_smiling_face:

7 tykkäystä

Ihana kuulla. Tuli niin hyvä mieli puolestasi!

Tällaista se sitten on. Ja sitä luulee silti menettävänsä jotain.

Hyvää voimaantunutta päivää! :heart:

2 tykkäystä

Paljon Onnea kolmesta raittiista viikosta :clap:t2::blush:
(mun pikapalkinto on makuvissy tai nyt kesällä juon tölkkilimsan, sokerittoman. Hassua, en ole sitten lapsuuden, nuoruuden, juonut limsaa…reiluun kolmeen kymmeneen vuoteen, ja nyt taas maistuu :joy: …ja järvessä pulahtaminen piristää)

Paljon Onnea, kolme puhdasta viikkoa!! WAU!

Onnittelut 3 viikon raittiudesta :rose:

todella rasittava ja turhauttava loppuviikko ollut. Kaikenlaisia elämän heittelemiä kapuloita rattaisiin, joiden takia olisi todella ansainnut juoda! Mutta ei, en saanut sitä helpotusta edes päivien päätteeksi, vaan sain kärvistellä ja kiukutella. Ärrrrrr. Nyt jo vähän rauhoittuneena pystyn tarkastelemaan tuota “ansainnut juoda” ajatusta, ja tiedän sen olevan niitä mun aivojen useaan kertaan tallaamia polkuja, jonne mieli automaattisesti haluaisi viedä. Mutta minäpä rämmin täällä umpi risukossa ilman minkään laista selvää polkua tai tunnemuistoja :smiley:
Ei auta kun huumoria vähän heittää kehiin, että mieliala nousee.

Tässä joutuu tosiaan nyt kohtaamaan näitä kaikenlaisia tunteitaan ilman alkoholia, ja hyväksymään että ne ovat osa elämää, ei niitä tarvitse muuttaa. Terapeuttinikin sanoo, tunteet tulee ja menee, niihin ei kannata jäädä kiinni, vaan tunnistaa ne silleen, että ahaa, tänään kiukuttaa, mistäs se nyt johtuu, ja ok, sitten kiukuttaa. Antaa sen mennä ohi.
Tätä vissiin on juuri se hetkeen pysähtyminen ja siinä eläminen. Jos mua nyt kiukuttaa joku muisto menneistä, niin kannattaako mun olla siinä kiukun tunteessa enää tänään? Vedän henkeä, muistutan itseäni että joo se asia kiukutti mua sillä hetkellä, mutta se on nyt ohi. Mitä mulle nyt kuuluu, miltä minusta tänään tuntuu?

Mutta vaikka mieli on välillä kärttyinen, on toimintakyky ja tekemiseen tarttuminen onneksi nykyään kohdillaan. Päivät ja aika kuluu, kun innostun tekemään kaikkea ihan arkistakin, kuten siivoamaan, järjestelemään kaappeja yms. Ihan perusarkea, mutta ennen se oli työn ja tuskan takana ja vaati aina oheen alkoholia. Joka sitten turruttikin istumaan sohvalle, ja hommat jäi kesken.

Tänään aion mennä ensimmäistä kertaa vuosiin ilman alkoholia saunaan. Vähän jännittää suoraan sanoen, mutta yritän olla miettimättä liikaa. Kaapissa on kasvonaamio ja jalkakylpytarvikkeet. Saunajuomaksi pepe maxia limellä :smiley:

Kivaa lauantaita kaikille!

6 tykkäystä

Samassa suossa räpistelleenä uskallan väittää, että siihen tottuu ihan yllättävän nopeasti. Ja se tunne aamulla, kun on selvinnyt edellispäivän vastoinkäymisistä, kärvistelyistä, kapuloista elämän rattaissa ja kaikista mahdollisista eilisen tunteista retkahtamatta juomaan - se on ihana tunne. Sillä edessä on silloin uusi päivä uusilla tunteilla. Ja ne voivat olla paljon helpompia -

mutta jos herää krapulassa, ne takuuvarmasti eivät sitä ole.

Tsemppiä ja hyvää saunailtaa!

1 tykkäys

Hyvä etten ole ainoa!!! Minä “pystyn” olemaan päiviä juomatta, mutta havahduin, kun meinasi mennä överiksi jo torstaina. Perustelin sitä itselleni sillä, että onhan tuossa kohta jo viikonloppukin. Viikolla lasken päiviä, että pääsen taas juomaan, ja korkki aukeaa perjantaina heti töiden jälkeen. Ja sitten on pakko kiskoa kännit ja nopeasti. Mitä muuta tämä voi olla kuin riippuvuutta?

Ainakin yksi lähipiiristäni on huomauttanut tästä, mutta olen kapinoinut mielessäni, että mitä tämä kenellekään kuuluu. Eihän juomisellani ole mitään tekemistä muiden elämän kanssa. Käyttelin rahaa aikaisemmin baareissa täysin holtittomasti, nyt olen pysynyt sieltä poissa. En halua, että kukaan edes tietää juomisestani. En halua kuunnella kenenkään “mäkätystä” enkä varsinkaan näyttäytyä humalassa kenellekään. Tänä iltana jätin juomatta, eilen en, ja huomasin olevani hyvin ärtynyt ja ahdistunut. Onneksi minulla on rauhoittavia lääkkeitä ja olen tarkka siitä, etten ala sekakäyttää. Myönnän, että olen tosi iloinen jos “saan” käyttää vahvoja kipulääkkeitä, ne vievät edes hetkeksi huonot fiilikset pois.

En kehtaa kertoa tänne kovin seikkaperäisesti tilanteestani, koska en todellakaan halua, että kukaan tunnistaa minua. Elämäni on yksinäistä ja tyhjää, en oikein jaksa tehdä mitään. En ole yksin kuitenkaan. Olen kokenut tarvitsevani edes hetkeksi pakoa tästä paskasta.

Tavallaan tämä rahatilanteen kriisiytyminen on myös helpotus. En enää voi paeta itseäni toiminnallisiin riippuvuuksiin.

Olen myös havainnut, että ihan tavallinen arjen eläminen on jees, mutta joku takapiru tuntuu kuiskuttelevan, että olen nössö, jos en ravistele rajojani. Eikä se rajojen ravistelu lopulta olekaan niin hauskaa. Hetkeksi ehkä unohtaa kaiken, mutta ongelmat ovat edessä taas heti kun pää selviää.

Kierrellen sanoen elin aiemmin elämää jota en halunnut elää ja toistelin asioita, joilla eräs henkilö elämääni halusi määritellä. Siksi elän nyt eräänlaista kapinavaiheen loppua. Mistään väkivallasta ei ollut kyse, halusin miellyttää enkä ns. Puhunut omalla äänelläni. Mutta onko se “luovuttamista”, jos en enää halua juoda? Onko se periksiantamista? Ei, ei se ole. Nyt minulla on oma ääni jolla voin puhua. Minä voin tehdä omia valintojani omilla ehdoillani. Voisin ainakin yrittää olla ilman alkoholia. Ei siinä mitään häviäkään.

4 tykkäystä

Huomenta. Täällä on yksi myös joka liikaa alkaa miellyttämään toista ihmistä ja vain sen takia ettei jäisi ihan yksin. Sitten se toinen kyllästyy ja jättää kuitenkin tällaise tarrautujan. Minä elin juovana aikana juuri niin että miehen perässä menin hyvään ja pahaan. Nyt vasta sen tajuan. Nyt vasta sen myönnän. Ja nyt vasta yritän miettiä miten minun pitää muuttua? Osaanko? Uskallanko?
Jestas sentään kun on ihanaa että edes tässä vaiheessa tajuan etsiä niitä omia kenkiä… mutta miten kuljetaan samaa polkua yhdessä ja kuitenkin erillään???
Minun alkoholismini oli selkeästi sen takia kun elin väärää elämää, en elänyt sellaista mikä olis ollut minulle hyväksi, annoin toiselle periksi. ja sitten erosin, kun en muuta osannut. Nyt etsin jälleen uutta suuntaa. Onneksi elämässä voi vaihtaa aina suuntaa, ei ole pakko elää samassa putkessa koko elämää!

3 tykkäystä

Minäkin olen ollut miellyttäjä. Opin sen jo lapsena, kun kotona sai olla aina varpaillaan ja koulussakin kiusattiin. Opin olemaan hiljaa omista tunteistani ja mukautumaan aina joukkoon. Suhde lasteni isän kanssa oli todella vaikea, todellista minää ei niinä vuosina nähty. Tämä johti siihen, että aloin turruttamaan tunteitani ja itseäni yhä enemmän alkoholilla. Alkoholista tuli ystäväni, se alkuun ilahdutti ja sai olon turvalliseksi.

Ei ole ollut helppoa tämä kolmen viikon raittius. Elämä on usein tuntunut tylsältä ja merkityksettömältä. Olen katunut päätöstäni ja ollut surullinenkin. Syvällä sisimmässäni tiedostan kuitenkin, ettei alkoholi ole ollut todellinen ystäväni missään vaiheessa. Pikku hiljaa ja ohimennen, on kuitenkin alkanut tuntua paremmalta. Olen opetellut tuntemaan niitä tukahdutettuja tunteita ja pärjäämään niiden kanssa. Ja on tuntunut ihan hyvältä olla vaan minä, ja mietiskellä mitä minulle kuuluu.

Se, että ei halua juoda, on luovuttamista vain siinä mielessä, että luovuttaa otteensa siitä valheen verhosta, jonka alkoholi elämään tuo. Siitä, että on muka hauskaa ja muka kuuluu joukkoon, kun sekoilee kännipäissään. Ilman alkoholia saa olla juuri se oma itsensä.

Päivä kerrallaan kohti uutta ja parempaa!

8 tykkäystä

Ihan samaa mieltä. Hyvin sanottu.

Tsemppiä @nollaaja , ja kaikki muutkin lopettamisen kanssa kipuilevat.

Ensimmäiset viikot ovat hankalimpia, mutta kun ne vaivihkaa muuttuvat kuukausiksi, oma näkökulma juomiseen muuttuu. Ja jossain kohtaa sitä sitten vaan huomaa lakanneensa ikävöimästä niin kovin voimallisesti.

Mukavaa sunnuntaita!

4 tykkäystä

Tuo on hyvä, “valheellinen hauskuus”. Sitähän se on ollut minunkin kohdallani. Teennäinen viikon kohokohta joka kuitenkin muuttuu sitten surkeudeksi ja krapulaksi. Tein ison virheen kun yritin elää elämää joka ei kuitenkaan ollut omaani. En osannut lähteä. Lopulta se toinen sitten lähti, joka oli ainoastaan hyvä asia. Eikä hän edes tiedä, millaista elämää elän. Aion nyt, pala kerrallaan, kasata ihan uudenlaisen elämän. Nyt saa loppua kaikki holtiton, nyt otan elämäni omiin käsiini. Olen aiemmin pystynyt siihen niin tiedän, että pystyn nytkin. On etsittävä aitoja kohokohtia, ei valheellisia. Tänä aamuna huomasin, että oli mukava herätä pirteänä.

Pitkän prosessin jälkeen olen huomannut, etten enää tarvitse muilta hyväksyntää. Ei elämän muuttaminen ole muiden mukaan elämistä, koska ei kukaan edes todella tiedä, millaista elämäni on ja mitä valintoja teen. Olen koko ikäni kaihtanut kaikenlaista laumasieluisuutta, mutta jokainen elää omanlaistaan elämää. Minä voin elää omannäköistä elämää, ei siihen tarvitse kuulua humalahakuisuus. Eikä yletön shoppailu. Olen oikeastaan onnellisempi kun tiedän, ettei minulla enää ole mahdollisuutta tuhlata holtittomasti rahaa. Velkoja on, mutta vähä vähältä aion saada ne hallintaan. Häpesin velkaantumista suunnattomasti ja mietin jopa, että en ole elämän arvoinen, mutta sitten tajusin, että raha on vain rahaa. En todellakaan ole ainoa joka on samassa tilanteessa, ja kaikilla meillä on oikeus olla olemassa! En ole tehnyt muille mitään pahaa ja se on pääasia. Kuitenkin on tajuttava, että minä itse ne valinnat teen ja saan syyttää tilanteesta vain itseäni. Sellaista asiaa ei kuitenkaan olekaan, joka ei ainakin ennen pitkää järjestyisi.

Olen varmaan sellainen ihminen, joka on tarvinnut muilta rajojen vetämistä. Nepsytaustani vaikuttaa tähän olennaisesti. Jotenkin tavarat ja alkoholi ovat luoneet valheellista turvaa. Tähän vaikuttaa koulukiusaamistaustani; ehkä alitajuisesti olen ajatellut, että vaikka ihmiset pettäisivät minut, tavarat ovat ja pysyvät. Mutta siitä tulee vain hetkellisen hyvä olo. Vielä mitään suurempaa vahinkoa ei ole tapahtunut, mutta haluan elää ja olla terveenä. En halua päätyä siihen, että kännään päivisin kapakoissa, en tuomitse niitä joilla tilanne on mennyt siihen, en sitä sano. Meillä kaikilla on oma tarinamme, eivätkä toisten tekemiset kuulu minulle. Mutta en halua sitä omalle kohdalle. On ollut todella lähellä, että se olisi toteutunut omalla kohdallani, mutta se oli onneksi ohimenevä ajatus.

Tämän kaiken tarkoitus on ollut opettaa minulle jotakin. Jos ei muusta, niin elämästä. Korostan, että en ole millään tavoin parempi ihminen kuin muutkaan. Tiedän varsin hyvin, miltä se tuntuu, kun ei vain pysty saamaan edes hetkellistä mielihyvää mistään. Toivon toki, että ongelmissa olevat ihmiset selviäisivät niistä. Olen ainakin oppinut sen, miten helposti voi tulla tilanne, joka voi päättyä monella eri tavalla. Hyvällä tai pahalla.

Ihanaa, kun täällä on hyviä tyyppejä jotka eivät tuomitse toisia. Minäkään en tee niin. Epäröin kirjoittamista tänne, koska se tuntui alkuun siltä, että astuisin “pimeään”, “luovuttaisin”. Mutta mitä iloa on siitä, että pitää yllä ylpeyttä eikä myönnä omaa tilannettaan? Silloin sitä vain pakenee. Helppoa ei ole myöntää omaa tilannettaan, mutta se onkin ollut yllättävän vapauttaa ja siitä on tullut hyvä olo.

6 tykkäystä