Osanotto Danielin poismenosta. Niin lämmöllä seurasin seikkailujanne. Hän oli varmasti isännästään ylpeä. Voimia myös muiden vastoinkäymisten kanssa. Hienoa, että olet niin vakaalla pohjalla raittiutesi kanssa. Olet tehnyt mielettömän työn ja antanut parhaan lahjan sekä itsellesi että läheisillesi. ![]()
Nukuinpa hyvin. Heräsin kuitenkin 6.30. Äidin rexu kissa nukkui koko yön ilmeisesti äidin sängyssä. Kissat on vähän vaisun oloisia. Minä lähdin nyt heti aamusta kauppaan ja tänään pesen lakanapyykkiä ja käydään katsomassa äitiä osastolla jossain välissä. Ostin hälle pari suklaapatukkaa niin on vähän mielen piristystä. Hirvittää kustannukset joita tulee koko tästä episodista. Ei ole vielä mahdottomasti mutta ensi kuussa saa todissaan miettiä mitä msksetaan ja mitä voi jättää myöhemmäksi. Pitää paikallislehti peruuttaa niin saa senkin rahan käyttöön. Mutta äidin vointi on tärkeintä ja kustannukset on ihan toissijainen juttu. Rahalla ei ole nyt mitään merkitystä. Nyt hetki pitää ofotella bussia keskustassa. Yritin äidille soittaa mutta ei saa yhteyttä. Toivottavasti eivät ole antaneet mitään psykoodilääkettä nukkumista varten äidille. Se vie kyllä toimintskyvyn kokonaan. Se selviää päivemmällä
Keskiviikko. Äiti ei eilisten tietojen mukaan pääse vielä tänään kotiin. Se mamma joka nyt viettää aikaa vuodeosastolla ei ole sama joka oli viime viikon alussa kotona. Hirvittävä muutos tapahtunut tämän epidodin myötöä ja sairaala ympäristö sekoittaa muistia vielä lisää. Sisko sanoi eilen että ”minä luulin että te pärjäätte kahdestaan kotona” niinhän me ollaan pärjätty hyvin lukuunottamatta maanantaita kun edes fyssari ei saanut äitiä jaloilleen. Sisko oli eilen saanut äidin houkuteltua jaloilleen ja herranjestas kun rivienvälistä oli ymmärrettävissä ettei kukaan omaisista tiedä muistisairaudesta yhtä paljon kuin hän. Ja ettei kukaan tunne äitiä yhtä hyvin kuin hän. Minun pitää kuulema viettää tänään äidin luona osadtolla useampi tunti ja houkutella se jaloilleen. On vähän sellainen tunne että on pistänyt itsensä 1. Lähiomsiseksi vsikkei edes asu äidin kanssa. Pelottaa nyt että hoitajat alkavat soitella siskolle hänen asioistaan ja minut ohitetaan. Niin sisko teki kun isä oli kuolemassa vaikka isä oli valinnut itse minut lähiomaisekseen. Sisko sanoi että äiti on kuulema huolissaan minusta ja sai sen kuulostamaan siltä että minä aiheutan nyt äidille huonoa mieltä. Luulen että oikea sana on että äidillä on ikävä minua. Sisko aikoo äidin kotiutumisen jälkeen ryhtyä käymään meillä käsittääkseni päivittäin ja että äidin pitää voida asua kotona mahdollisimman pitkään. Osittain olen samaa mieltä mutta minä olen se joka pn äidin kanssa 24/7 ja sisko voi vähän harrastaa omaishoitajaa ja määräillä mitä minun pitää tehdä mutta voi lähtiessään sulkea oven ja jättää vastuun minulle. Vituttaa suorastaan hänen ylitouhukas asenne ja kaikkitietävyys. Siskoa ei ole kiinnostanut äiti paskan vertaa näitten vuosien aikana kun ollaan asuttu samalla paikkakunnalla mutta nyt kun on alkanut loppuluisu niin on olevinaan niin välittävä. Yrittää paikata huonoa omatuntoa. Eilinen siskon vierailu äidin luona oli kädittääkseni eka kerta sit siskon lapsuuden kun on äidin kanssa vain kahdestaan samassa tilassa. Näen sieluni silmin kun on osastolle mennessään ottanut päälle ”esimies sisko” roolinsa.
On niin lähellä etten tänään sanoidi nyt asiaa päin naamaa mutta se vsikeuttaa liikaa tilannetta ja äidin kotona pärjääminen jatkossa vaikeutuu jos minä ja sisko riidellään, joten yritän nyt olla välittämättä ja puran kiukkuni tänne. Mut jos selviää että sisko ohittaa minut endisijaisena omaisena niin sit kyl hirmustun.
Onpa hankala tilanne. Ja kannaltasi epäreilu; olet tehnyt paljon ja huolehtunut äidistä ja sisko kiilaa nyt jotenkin pokkaamaan pokalin ja huseeraamaan muutenkin.
Perheissä on monenlaisia tilanteita ja oman kokemukseni mukaan sairastelut tai kuolemat nostaa ylös alhaisimmat tunteet ja raskaimman käytöksen, jossa purkautuu kaikki todelliset ja kuvitellut vaillejäämiset ja kateudet ja muut.
Hienoa, kun pystyt mietimään äidin parasta, vaikka tilanne on vaikea. Kovasti voima ![]()
Toivottavasti ädin kunnon notkahdus on tilapäinen ja hän kuntoutuu ja pääsee kotiin, vaikka etenevä sairaus onkin kyseessä ja sellaiset pitkät jäähyväiset, kun ihminen pikkuhiljaa hiipuu ja menettää taitojaan ja kykyjään.
Ai että aloin täällä hirmustua jo kanssasi. Omalla kohdallani, kun äiti dementoitui niin sisareni perhettä ei juuri kiinnostanut, mutta kun äidistä sitten aika jätti - kas kummaa alkoivat asiat kiinnostaa ja varsinkin se miten minä pesänhoitajana toimin. Olin hoitanut äidin asioita jo vuosikaudet, käynyt kaupassa, hankkinut kotihoidon ja käynyt muutenkin asioilla ja sitten järjestänyt ympärivuotisen hoidon yms yms, mutta näitä ns muita perheenjäseniä kiinnosti vain se miten perintö jaetetaan ja mistä tulee se suurin tuotto ja etten minä vaan pääse vetämään mistään välistä. Sitten kun se perintö vihdoin oli jaettu niin eipä heistä sen jälkeen ole kuulunut mitään. Että sellaisia “rintaperillisiä”. Tosin äiti tämän jo eläessään kyllä huomasi ja monta kertaa minulle sanoi, että eipä hänestä kukaan huolehtisi, jos minua ei olisi. Ihan hirveän säälittävää ja karua.
Pidä puolesi siellä - Sinä olet ollut äidillesi tärkeä ja olet edelleen ja huolehdit hänen hyvinvoinnistaan. Kyllä se näkyy siellä hoitohenkilökunnallekin aika äkkiä, kun tiedät pikkuasioita hänen arjestaan.
Sinä olet tässä nyt se vastuullisesti käyttätyvä aikuinen, mutta voi Sinullakin mennä ns kuppi nurin ja ihan ymmärrettävää on jos niin käy. Hengitä. Paljon voimia sinne.
Torstai. Olin eilen lähdössä katsomaan äitiä kun puhelin soi ja ilmoittivat että kotiutuu. Säikähdin kun ei ollut oikein mulla selvyyttä missä kunnossa on. Mutta kotiin tuli pirteä ja hyväntuulinen mamma. Hyvin pääsee taas jaloilleen ja liikkuu varmasti rollan avulla. Oli yöllä käynyt itse vessassa ja ruokkinut kissatkin. Huojennuin. Sisko soitti päivällä että hän ei nyt jaksa tulla illalla käymään kun hänen täytyy levätä… tulee tänään alkuillasta käymään. Jos nyt tulee kun äiti ei olekaan kuolemassa. Tänään teen herkkupyttärin ja kahvittelen ystävän kanssa. Hoitaja tulee iltspäivällä.
Mahtavia uutisia siis. Ja valitettavasti siskokin osoittautui siksi mitä ajattelitkin. No te pärjäätte siellä kyllä.
Tämän aamun paras uutinen, että äitisi pääsi kotiin, hyvissä voimissa
Mukavaa päivää teille molemmille ![]()
Perjantai. Rexu- kissa herätti jälleen mutta heräsin kuitenkin levänneenä. Kahvit juotu ja puuro syöty kuuteen mennessä. Jos tästä aamukävelylle lähtisin ja jossain välissä päivällä täytyy hakea paketit postista. Siskon piti tulla eilen alkuillasta käymään mutta eihän tuosta kuulunut mitään. Tässä taisi käydä niin että kun äiti ei olekaan kuolemassa niin ei viitsi tulla käymään. Vaikka sanoi että hän jatkossa auttaa minua enemmän. Se oli vain huulien heiluttelua. Välimatka ei ole ongelma koska asuu 10 km päässä ja omistaa auton. Pikkuveljestä ja kaksoisveljestä ei ole kuulunut mitään. Eivät ole kyselleet mitään äidin voinnista. Ajattelin testata että miten pitkään menee että kysyvät jotain jos en laita mitään viestiä. Outoa että kaikki sisarukset on vastuunpakoilijoita.
Onneksi äidilläsi on sinut ![]()
Mukavaa perjantaipäivää teille sinne ![]()
Tämä on kyllä jäätävää huomata. Omalla äidilläni oli tuo sama sisarusten suhteen kun hoitivat isoäitiäni - tai paremminkin eivät hoitaneet. Äiti kävi itse töiden jälkeen autottomana kaupassa ja vei mamman ostokset - minä autoin koululaisena myös minkä ehdin - siivosin muun muassa ihan mielelläni koska mammalla oli parhaat jutut vanhoista ajoista. Mamman muista lapsista ei juurikaan kuulunut mitään. Äitiä syyttivät kyllä aina tasaisin väliajoin, että pyrkii hyötymään äidistään. Köyhästä Karjalan evakosta olikin paljon rahallista hyötyä…muuta “hyötyä” sitten enemmänkin kuten vahva henkinen perintö. <3 . Tämmöistä se näköjään sitten on. Ei se, että ollaan verisukua automaattisesti tarkoita, että ollaan perhettä.
Tämä on myös hirveän antoisaa. Minäkin kuulen paljon sellaista mistä en mitään tiennyt ja mitä olen kuunnellut äidin juttua niin minussa ja hänen isässään on paljon samaa. Kuuntelen jopa samaa radiokanavaa ja ohjelmia joita ukkini jota en koskaan tavannut. Musiikkimaku on sama ym.
Tämäpä juuri. Henkinen perintö ja tarinat on usein se arvokkain juttu, mitä voi saada ja se vaatii yhdessä vietettyä aikaa ja kykyä kuunnella kiireettömyyttä, että on luontevia tilanteita niiden jakamiseen.
Minäkin vietin paljon aikaa isän puoleisen mummoni kanssa ja niissä verkkaisissa ja mukavissa hetkissä tutustuin mummoon ja kuulin hänen elämäntarinansa ja paljon muutakin kiinnostavaa suvusta ja naapurustosta. Nämä kaikki toi ihan toisenlaisen ymmärryksen suvun ongelmista ja historiasta ja siirä millaista elämä oli menneinä aikoina.
Ihmiset tahtoo nykyään olla niin kiireisiä ja ehkä itsekeskeisiäkin, niin kokevat moiseen käytetyn ajan hukkaan heitettynä, kun focus on enempi itsensä kehittämisessä ja analysoinnissa.
Itse ajattelen kasvun ja kehittymisen olevan jotenkin sivutuotos siitä kun tekee kaikenlaisia kiinnostavia asioita ja on erilaisten ihmisten kanssa tekemisissä ja mahdollisuuksien mukaan koittaa tehdä jotain hyvääkin kanssaihmisten, eläinten tai luonnon eteen.
Kiva kyllä nyt nyt äitisi pääsi kotikn ja on liki ennallaan taas.
Mukavaa viikonloppua!
Lauantai. Tänään yritän viettää normaalin lauantain omine juttuineni. Nukuin kyllä hyvin. Lähden heti aamusta kauppaan ja taidan tehdä tänään lihapullia. Jos huomenna olisi broilerin koivista tehtyä kastiketta. Pullaa pitää tehdä viimeistään sitten huomenna. Alkaa entiset olla jo loppu. Ilmeisesti tänään on tiedossa sateita ja samaa olisi eilisten tietojen mukaan luvassa huomennakin. En ole mikään viikonlopun ystävä. Jotenkin ahdistun kun ihmiset katoaa katukuvasta. Lauantai vielä menettelee mutta sunnuntait on niin hirveän hiljaisia. Mut kohta on jo maanantai. Kellojen viisareitakin liikutellaan ja huomenna voi nukkua tunnin pidempään. Itseni tuntien pompin kyllä jo viideltä pystyyn. Minua ei ole talvi ja kesäajat haitanneet. Sopeudun uuteen aikaan hyvin
Pullan leipominen alkoi tuoksua jo tänne asti…lämpimäisiä ![]()
Minuakaan ei kellon viisareitten kääntelyt haittaa.
Hyvää viikonloppua ![]()
Kuuntelin ksuppareisulla areenasta ppp podcastia. Heti alkuun juttelivat viikonlopun biletyksestä miten on juhlittu synttäreitä ja kuinka oli herännyt aamulla viidellä eikä olisi oikein halunnut lähteä enää yöllä yökerhoon mutta ”olihan sinne pakko lähteä kun muutkin oli menossa” ja kuinka oli kännissä väsyneenä antanut narikkaan takkinsa mutta kävellyt sitten narikkaan sisään ja sieltä oli ohjattu pois ja ihmettelivät miksi ei heitetty samantien pihalle. Se narikkaan kävely oli ilmeisesti kamalan hauskaa ja sitä jaksoivat nauraa pitkään. Minua se koko juttu lähinnä ahdisti ja kävi vähän sääliksi toimittajaa joka ei uskaltanut bileissä vslita omaa hyvinvointiaan etusijslle vaan lähti sosiaalisen psaneen takia vielä yöksi ravintolaan. Tuli mieleen omat yöni ravintolassa ja miten väsynyt olin valomerkin aikaan ja se kuinka lopulta valomerkin aikaan kaikki on siellä melko yksin apeana vaikka olisikin kavereita mukana. Sitä taas tuli huokaistua ja todettua että on niin hyvä kun ei tarvitse enää olla mukana siinä oravanpyörässä. Tämä toimittaja lähes joka maanantai kertoo alkoholin huuruisista viikonlopuista eikä ole edes enää niin nuori. Lopetin siksi koko ylex aamuohjelmien kuuntelun muutama kk sit ja siirryin aikuisempaan ohjelmaan. Nyt pitkästä aikaa kuuntelin tuota podcastia eikä enää jaksa sitä pakkohauskaa tekonaurua. Se on uuvuttavaa
Perkele kun tämä on ihan käyttökelvoton tämä viestin kirjoittaminen nykyään puhelimella. On niin monta häikkää etten viitsi edes mainita. Käyttökelvotottomaksi meni iphonella päivityksen jälkeen. Takkuaa niin pirusti.
Tänään olen touhunnut hirveästi ja ulkoillut ja sodiaalistunut. Urotöinäni lihapullat ja makeat pullat. Ahdisti aamun ja aamupäivän mut touhuaminen ja kävely jelppasi. Päivätkin lyhenee vaihdilla niin sekin vaikuttaa mielialaan.
Mut enää pitäis siskon tulla mutta ei vastaa viestiin että mihin aikaan nyt suvaitsee tulla. Voisin sit laitella aamuhommat valmiiksi ja käydä suihkussa. Tänäänkään en ole tarvinnut alkoholia vaikka entisesssä elämässä olis varmasti pitänyt nollata kaljalla . Nyt nollasin muilla tavoin.
Oi herkullisen näköisiä pullia ja varmasti maistuvia. Huomasin saman @fincoco, pakko kirjoittaa pidemmät viestit eri paikassa ja sitten leikkaa liitä systeemillä, kun minä en saa keskeltä tekstiä korjattua, kursorin vaikka laittaa oikeaan kohtaan niin muokkaa tekstiä mistä sattuu jne. Ja monessa muussakin sovelluksessa ilmennyt häiriötä tuon päivityksen myötä. Plaah. Saa nähdä milloin tulee uusi päivitys, että mahdolliset virheet korjautuisi..
Täällä ollaan menossa kohta elokuviin lauantai-iltaa viettämään. Hyvää lauantain jatkoa sinne.
Niin minä tsrkoitsn kun päivittivät joku aika sit tämän päihdelinkin. Sen jälkeen ei ole kirjoittaminen sujunut. Teksti ei rullaa kirjoittaessa näkyviin kun kenttä päättyy vaan joutuu kirjoittamaan dokkona. Kun yrittää korjata virhettä niin koko tekstikenttä muuttuu valkoiseksi ja teksti häviää kunnes tulee takas näkyviin että pääsee yrittämään uudestaan. Sittenkin onnidtuu vsin kun saa maalattua tekstin js leiksttua väärän sanan pois ja sit jo pystyy siirtämään kursoria normaalisti. Kuvan liittäminen onnistuu lähes ainoastaan viestin loppuun. Mut en oo nyt varma että johtuuko puhrlimen vsi päihdelinkin päivityksen johfosta
Aivan, joo totta voi tosiaan johtua siis nämä kirjoittelu haasteet ihan tästäkin, että täällä on tehty uudistuksia.