Juuri kun kaikki vaikutti olevan taas mallillaan niin eikö vaan äiti joutunut sairaalaan. Lähdetiin aamulla cittariin kahvitarjouksen perässä kun pysäkille jäädessä äidin jalka lopetti toiminnan. Soitin ambulanssin ja selvisi että epäilevät virtsatie tulehdusta. Äiti lähti sairaalaan ja minä kauppaan kun rivienvälistä antoivat ymmärtää että minua ei tarvita vasn voin sit soitella. En olis kyllä kyytiin sopinutkaan kun oli harjoittelija mukana. Onneks ehkä ei sen vskavampi asia mut nyt pitää keksiä äidin peseytymiseen kikka kolmonen että tulee kaikki paikat pestyä. Sisko jo lupautui suihkukaveriksi. Nähtäväkdi jää milloin pääsee kotiin. Tuo kyl selittää viimeaikojen sekavuuden
Kylläpä koettelee. Voimia ![]()
Voimia sinne. Virtsis voi tosiaan vetää vanhuksen todella sekavaan ja heikkoon kuntoon äkkiä, mutta yleensä antibiotit tehoaa ja tauti kukistuu.
Äiti on kohta kotona. Ei löytynyt mitään vikaa vaikka kuvasivat ja tutkivat. Huomenna tulee kotoutusyksikkö käymään ja ilmeisesti äiti saa pesukaverin kun alapää oli haissut pahalle. Mukana taksissa on rollaattori jolla pääsee liikkumaan. Tästäkin selviän ilman alkoholia ![]()
Hyvä, että saatte asianmukaista (ja asiaan kuuluvaakin) lisäapua. ![]()
Nukuin neljä tuntia kun erehdyin keittämään iltapäivällä kahvit. Uni ei vaan tullut vaikka väsytti. Olen tehnyt listaa epäselvistä asioista ja apuvälineistä joita tarvitaan. Tärkrempänä wc-tuoli jossa voi tehdä tarpeet ja käydä suihkussa. Nyt sain äidin pestyä wc pöntön päällä. Jatkossa tarvitaan myös pyörätuoli että päästään ulkoilemaan ja täytyy selvittää että minne soitan jos äiti kaatuu. Eilen kotiutusyksikön hoitaja soitti ja sanoi että käyvät ehkä viikon verran päivittäin meillä. Saa nähdä joudutaanko olemaan viikonloppu ilman wc tuolia kun tänään on jo perjantai. Toivottavasti saavat sen järjestymään tänään
Huomasin että äidillä on vasemmassa pakarassa kananmunan kokoinen pehmyt kasvain…
Eipä saatu apuvälineitä kun hoitaja oli juuri silloin käymässä kun apuvälinelainaamo oli auki. Menee kiinni jo klo 11
mut äiti on päässyt tänään itsenäisesti vessaan ja on oppinut käyttämään rollaattoria. Ehkä nukun ensi yönä levollisemmin enkä herää joka risaukseen. Maanantaina sit apuvälinelainaamoon heti aamusta. Ehkä vessan koroketta ei edes tarvita mut vois varuilta ottaa niin on jos alkaa takkuilla käynnit. Suihkutuoli on kyllä tärkeä saada. Tänään pesin äidin vessanpöntön päällä mut seuraavan kerran voi onnistua jo seisaaltaan.
Tästäkin selviän ilman alkoholia. Nyt jos koskaan on vielä tärkeämpi että olen selvinpäin ja läsnä
Heräsin 3.30 kun äiti meni vessaan enkä saanut enää unta. Tämän viikonlopun meillä on 5 kissaa
sisko toi omansa meille hoitoon. Melkoinen pakkaus. Omat kissat on ihan ihmeissään kun kyseessä on 4 kk vanha naaras. Hirvittävän rohkea ja reipas. Monta kertaa isompaa kollia jementää ihan pokkana. Oikee justiina
eräs vanha tuttu soitteli 1.5 v tauon jälkeen. Viimeksi lopetti yhteydenpidon kun minun elämässä ei tapahdu mitään. Poistin hänen numeron ja nyt kun numero ei ollut tallennettuna niin erehdyin vastaamaan. Vaihdettiin kyllä kuulumisia reilu 2 tuntia. Minä kyllä luulen että saattaa vähän aikaa pitää yhteyttä ja ilmoittaa taas ettei hän jaksa pitää yhteyttä kun tuon ”negatiivisuutta” hänen elämään.
Tämä on jotenkin huvittavaakin. Omassa elämässäni on ollut vähän vastaavanlainen ihminen. Varmaan lukenut kaikenlaisia selfhelp-oppaita kuinka ympäröidä itsensä postiivista energiaa tuovilla asioilla ja ihmisille.
Ajatushan on perinjuurin itsekäs, rusinat pullasta tyyppinen ratkaisu. Ystävä kelpaa silloin kun hänestä on iloa, mutta vastoinkäymisten hetkellä hänet dumpataan auttamisen sijaan, koska tuo negatiivisuutta.
Itse tältä ihmiseltä joskus kysyin, että voinhan minäkin tehdä saman; miksi tukisin ja kuuntelisin häntä hänen ongelmissaan, jos vastavuoroisuus puuttuu? Minäkin voin olla se, joka poistaa negatiiviset ihmiset elämästään. ![]()
Voimia kovasti, sinulla on iso vastuu ja paljon tekemistä. Muistisairaan hoitamninen 24/7 on vaativaa hommaa. Onkin hyvä, että apuakin olette nyt saaneet ja saamassa.
Mukavaa päivää sinee kaikille teille ![]()
Tämä on niin totta enkä ole koskaan tajunnut tai ainakaan hyväksynyt ko. ilmiötä. Olen aina ihmetellyt, miksi ihmisille ei hylkäämisen sijasta opeteta ennemmin ns. “negatiivisen” kohtaamista ja sietämistä ja keinoja siihen. Ihmissuhteet voi lopulta jäädä hyvin pinnallisiksikin, jos niissä “saa” olla vain pelkkää positiivista. Ei se ainainen positiivisuus ole realismiakaan.
Sunnuntai. Heräsin neljältä mut rupesin kyllä nukkumaan hyvissä ajoin. Äiti kydyi kun heräsi viideltä ensimmäisenä että montako kaljaa mulla on jäljellä
se oli siinä luulossa että oon juonut. Innostui kun kerroin että olen ollut jo yli 2 vuotta raittiina. Liikkuminen on äidillä tosi huonoa ja tämä on raskaampaa kuin ei liikkuisi ollenkaan. Ainakin nyt tuntuu siltä. Äiti luulee että ollaan Nilsiässä. On sinne koko vuoden halunnut muuttaa ja on nyt niin onnellinen kun ollaan vihdoin siellä… en kehtaa korjata kun on niin tyytyväinen. Iltapäivällä tulee taas kotihoito käymään. Ei tarvitse ihan yksin pärjätä mutta kaipaisin niin aikuista seuraa ja sitä että olis joku muukin jonka kanssa miettiä tilannetta ja ongelmiin ratkaisua. Naapuri ystäväni vaikuttaa siltä ettei hän jaksa minua tukea. En onnistu keskustelemaan hänen kanssaan tätä tilanteesta kun vaihtaa puheenaihetta ja ilme on sellainen ettei jaksaisi kuunnella. Näyttää niin vaikealta hänen olo jos mainitsen mitä on tapahtunut ja käynyt. Eilen vihjasi että minun pitäis käydä hänen puolesta kaupassa… no en lähtenyt. Hän voi käydä itse tai sit käydään yhdessä mut en minä jaksa koko naapuruston kotiapu olla kun äiti sitoo nyt.
Ihana juttu tuo, kun äitisi innostuu aina uudestaan raittiudestasi. Olet kyllä ihana poika hänelle, kun lopetit juomisen ja pidät hänestä huolta.
Tuli mieleeni, että jos omasta lähipiiristä ei löydy juttukaveria, niin mm. Omaishoitajien liitosta/paikallisyhdistyksistä ja Muistiliitosta voi löytyä vertaistukea, todnäk joko vertaistukipuhelin ja/tai ryhmiä/nettiryhmiä. Ainakin ennen näitä oli.
Ennen myös Mielenterveyden keskusliitolla oli nettiryhmiä omaishoitajille (www.mtkl.fi ja sieltä tapahtumakalenteri), mutta en tiedä onko siellä niitä enää, kun ne ryhmät aina vähän vaihtelee. (Tuolta mtkl:stä löytyy muuten muitakin ryhmiä ja kursseja mielenterveyteen liittyen, jos sellaiset kiinnostaa. Itse kävin mm. Trauma kuin menneisyyden mylly -kurssin ja tykkäsin, vaikka mitään varsinaista uutta siitä en saanut. Mutta oli tärkeää lukea mm.vertaisten kokemuskertomuksia.)
Oletko muuten ns. virallisesti omaishoitaja eli onko siitä tehty sopimus ja saatko siitä rahallisen palkkion? Jos en ihan väärässä ole, niin sopimus tehdään nykyään hyvinvointialueen kanssa. En tiedä maksaako hyvinvointialue vai Kela omaishoitajan korvauksen nykyään. Mutta, jos autat äitiäsi noin laajalti mm.peseytymisessäkin, kannattaa ehdottomasti kokeilla hakea sitä. En ole varma tarvitaanko siihen nykyään lääkärin lausuntoa. Lomakkeen täyttöön voi saada apua esim.muistihoitajalta.
Sellainenkin pulpahti vielä mieleen, että jos äitisi alkaa olla vaikea liikkua, hän saattaisi myös saada taksikortteja vapaa-ajan matkoihinsa. Näillä taksimatkoilla saa muistaakseni ihan ilman lisäkuluja olla myös yksi saattajakin (sen jälkeen alkaa kyydissä olijoista mennä joku pieni lisämaksu). Ennen näitä taksikortteja varten tarvittiin lääkärin lausunto ja ne haettiin muistaakseni Kelan vammaistuen puolelta (en tiedä miten soteuudistus vaikutti toteutukseen, ennen se oli Kela, nyt ehkä hyvinvointialue). Ai niin ja lisäksi, jos äidilläsi ei ole vielä eläkkeensaajan hoitotukea, kannattaa sitäkin hakea. Jos teillä on äidillesi oma lääkäri, muistihoitaja tai vaikka ihan sosiaalityöntekijä, sieltä saa kyllä apua. Itse asiassa sosiaalityöntekijä saattaisi olla paras apu tuohon lomakkeidenkin täyttämiseen, jos sattuu osaava sellainen paikalle (sekään ei aina valitettavasti ole niin varmaa).
Ainahan hakemuksia ei välttämättä hyväksytä, mutta aina kannattaa silti yrittää. Äitisi toimintakykyyn liittyen, hakemusten kuvailut kannattaa aina tehdä sen huonoimman päivän/hetken perusteella eikä kannata kirjoittaa sinne mitään positiivista. Huonoimmat ja pahimmat jutut vain ja erityisesti kuvaillen vielä äitisi riippuvuutta sinusta.
No, nyt vähän innostuin taas kirjoittamaan, vaikken edes tiedä, jos vaikka oletkin jo ns.virallinen omaishoitaja ja löytyy vertaistukea ja taksikortitkin sun muut. Sori siis, jos kirjoitin itsestään selvyyksiä. ![]()
Voimia sinne!
Edit. Lisäsin linkit mainitsemistani kohteista.
Paljon tuli vinkkejä. Kiitos. En ole vielä virallinen omaishoitaja kun tilanne on ollut tähän asti semmonen ettei kriteerit ole täyttyneet mutta nyt tilanne on toki muuttunut
Joo, niinhän se todellisuudessa meneekin, että vaikka hoitaisikin jo toisen asioita ja muutenkin jo auttaisi, ei ne kriteerit tosiaan välttämättä vielä siinä vaiheessa täyty. Vaikka totta kai toivonkin, että äidilläsi on vielä mahdollisimman hyvä toimintakyky, niin toisaalta taas sinuakin ajatellen erilaisista tuista (siitä omahoitajan rahallisestakin) voisit myös saada huojennusta. Kuten varmasti itse jo tiedätkin. ![]()
Illalla mietin että onneksi olen raitis. Olin niin väsynyt illalla että nukahdin jo ilta seiskalta. Mitähän olisi eilisestä tullut jos olis ollut vielä krapula…
Äiti ei ole päässyt tänään kertaakaan jaloilleen. On kyllä yrittänyt mutta ei jostain syystä uskalla nousta. Sängyn korkeus on hyvä joten siitä ei ole kiinni. Kävin hakemassa vessanpöntön korokkeen ja käyvät asentamassa sänkyyn nousutuen jossain välissä mutta mistään niistä ei ole hyötyä jos rohkeus ei riitä ylösnousuun. Hoitaja tulee vasta kolmen maissa. He saidivat käydä useammin. En tiedä onko järkeä yrittää edes vessaan kun sit jumii pöntölle ja pitää soittaa endihoito nostamaan ylös
No voi että.
sotkikihan se virtsatietulehdus jotenkin äitisi tilannetta? Joskus joku suht pienikin sairastelu tai muutos notkahduttaa muistisairaan tilaa useamman pykälän alaspäin. Toivotaan, että tilanne vähän kohenee.
Ehkä kyseessä on pelko ja/tai maailma näyttää erilaiselta hahmotushäiriön tms takia. Ainakin Lewyn kappale-tautiin niitä liittyy. Meillä isä jumittui maton kuvioiden eteen, kun hänestä tumma kohta näytti jotenkin kuilulta.. että lattia ja matto ei olekaan tasaista. Tuommoisistakin voi tulla lisää kaatumisen tai putoamisen pelkoa. Tai jos on huimausta.
Toivottavasti saatte lisää hoitajakäyntejä ja muuta apua. Ja sinäkin ohjeita, miten kannattaa toimia noissa tilanteissa.
Kylläpä käytti tiukilla. En saanut äitiä jaloilleen tänään ollenkaan ja kotiutusyksikkö ei ollut muistanut antaa mulle heidän numeroaan. Olin jo hätää kärsimässä kun soitti sit fyssari että tulee käymään ja hän ottautui tosissaan. Ei saanut äitiä jaloilleen vaikka kävi tk:sta vielä lisää apuvälineitä. Soitti kotihoidon sairaanhoitajalle että ei voida hoitaa kotiin ja sit järkkäsivät äidin päivystykseen iltapäivällä kolmelta meille tulleen hoitajan kanssa ja on nyt vuodeosastolla. Fyssari epäili välilevyn pullistumaa kun löytyi tuntopuutoksia ja sopii oirekuvaan. Äiti ei nyt pääse kotiin ennenkuin kävelee. Helpottaa kun olin aamulla itkuinen ja ahdisti kun en mahtanut mitään mutta en sitä äidille näyttänyt. Äidin piti tehdä tarpeet vaippaan mutta en saanut sitä kuin kerran vaihdettua pitkällisen taiteilun jälkeen. Ei mitään mahdollisuutta olla tuossa kunnossa kotona. Tajusin tässä että entisessä elämässä olisin nyt lähtenyt kaljan ostoon mutta mulla ei ole mitään mielihalua eikä tarvetta siihen. Vsikka olis mahis nyt vetää pää täyteen ja nukkua huominen niin on täydellinen rauha asian suhteen. Sen sijaan köllähdän sänkyyn kuuntelemaan äänikirjaa. Se on paras lääke ja siitä saa uniin siemeniä. Huomenna sit kattomaan äitiä
On todella hienoa, että olet raittiina! Aiemminkin ja juuri nyt, tänään ja huomenna. Hyvä Sinä
Jos joisit niin eihän sitä tulisi mistään mitään.
Toivon Sulle voimia ja jaksamista, nyt on kyllä “heitetty kapuloita rattaisiin” huolella.
Kiitos
just tässä mietin että on ollut kyllä kokonaisuudessaan rankka syksy. Veljen huumeiden käyttö ja sen seuraukset, Danielin kuolema ja nyt tämä. Hämmästelen miten vahva minusta on tullut. Annan itkun tulla kun siltä tuntuu mutta löydän iloa myös pienistä asioista. Olen onnistunut pysymään kasassa. Yks syy siihen on tämä plinkki. Auttaa jäsentämään ajatuksia ja pitämään pakan kasassa kun kirjoittaa. Ja kyllä se, että tietää monien seuraavan käänteitä myötätunnolla auttaa paljon
Oi miten hyvä juttu että äitisi pääsi hoitoon. Ihan kaikesta ei voi selvitä kotona vaikka kuinka riittäisi hyvää tahtoa. Tuo että lähti jo päiviä sitten tunto jalasta viittaisi johonkin muuhunkin kuin virtsikseen. Hyvä että tutkivat ja sinä saat hetken myös hengähtää. Paljon on tullut eteesi tänä syksynä. Raittius antaa nyt aivan toisenlaisen pohjan jäsentää asioita. Lämmin halaus.