Ok, no en todellakaan ajatellut Palstan yleisen hengen huomioonottaen saattaa olla tosiaan ihan fiksuakin varmistella…Mä en kuulu herkkänahkaisimpiin.
Nyt voin jo todeta, että ottamatta oleminen VAIKEUTUI selvästi juomisen seurauksena. Nyt jo pyörii mielessä epämääräisiä ajatuksia (“sehän meni ihan ok, otit kohtuudella, miksi et ensi viikonloppunakin? come on, pullo viiniä - ei edes maksa paljon, korkeintaan pari kaljaa siihen”). Eli juomisen ajattelu oli ehkä kuitenkin laskusuunnassa kokonaisuudessaan vaikka viime loppuviikosta tuntuikin painetta.
Vkonloppu meni semi-ok. Perjantaina join noin 10 annosta ja lauantaina pari-kolme. Ihme itsetarkkailua oli koko perjantai-ilta, eli sikäli vähän nihkeä meininki. Päädyin siihen, että noin 5 annosta on se määrä jonka jälkeen lisää juomalla ei enää saavuta oikeastaan mitään positiivista. Paitsi toki jos silloin tällöin haluaa olla oikein kunnolla humalassa, mutta kotona se nyt on melko turhaa useimmiten.
Sen sijaan noinkin pienet määrät vaikuttavat selvästi energiatasoon vielä näin viikolla. Tai sitten tää on psyykkistä, kuitenkin vähän harmittaa kun en malttanut olla juomatta.
Stressaavia uutisia lisää, ei nyt ihan mitään katastrofaalista mutta pohdintaan ja pitkän jänteen päätöksiin + suunnitelmien muutoksiin pakottavia. Ei nyt sinänsä tunnu aiheuttavan tarvetta juoda, mutta vaikeuttaa selvästi rentoutumista.
Jostain syystä ei huvita kertoa puolisolle, kun se ei saa aikaiseksi koskaan itse mitään kysyä - siispä teen jonkinlaista paskamaista kenttäkoetta malliin “ei sitten saatana”. Eli parisuhde stressaa myös. Miksi ei koskaan puhuta siitä, että naisetkin osaavat olla tuppisuisia?
Hei, olen Zen ja olen tilannesidonnaisesti tuppisuinen nainen. O/
Ainakin tuolla kotikanavan puolella on useitakin kuvauksia siitä, mikä saattaa aiheuttaa sen hiljaisuuden. Syitä on varmaankin yhtä monta kuin on naisiakin. Kuinka aiot saada oman puolisosi tuomaan oman syynsä esille?
.
Kyllä ne osaa, Meilläpäin sitä sanotaan “mököttämiseksi”
Mutta hienoa että tiedostit tuon että krapulattomuus aamulla on hienoa. Eli määrät kohtuuteen, niitä tässä itsekkin yritetään, joskus karkaa muttei onneksi hirveen pahasti, yleensä eniten harmittaa se ettei pysy niissä tavoitteissa varsinkaan viikonloppuisin
Tsemejä
T.Tuppi
No tässä tapauksessa ei valitettavasti ole kyse tilannesidonnaisuudesta eikä mököttämisestä vaan ihan perusominaisuudesta joka on vuosien mittaan vahvistunut ja ottaa päähän.
Moi
Sen luulisin johtuvan siitä että mitä “pidempään yhdessä”, niin keskusteltavaa on vähemmän kun tuntee toisensa.
Tavat, rutiinit, mielipiteet, jne…
Tv.Tuppi
Pientä päivitystä. 10 päivää lomalla ja seitsemänä olen ollut humalassa (n.10 annosta illassa). Näyttää ihan absurdilta, kun nyt tätä kirjoittaessani näen tuon määrän konkreettisesti. En tiedä mitä tästä pitäisi ajatella ja miten jatkaa.
Kun tässä mietin tilannettani niin yhtenä suurena ongelmana näyttäytyy se, että alkoholin juominen tuottaa mulle useimmiten iloa. Myöskään krapulat eivät suuremmin vaivaa - pystyn toimimaan lähes normaalisti. Mitä nyt henkistä ahdistusta vähän.
Jos jollakulla olisi hyvä vinkki tai vaikka kaksi niin olisi mukava lukea.
B.Trane oot näköjään liittynyt palstalle 2008 ja ongelmaa ilmeisesti ollut sitä ennenkin.Nyt eletään kohta vuotta 2012.Rahallako vaimosi pysyy tuossa kuviossa vai millä?
Mistä ihmeestä saisit motiivia vähentää tai lopettaa B.Trane,kun kaikki on hyvin?
Tai miksi ylipäätään haluat vähentää? Luin kyllä tämän koko ketjusi ja vähän ihmetyttää.
Sinä nautit juomisesta;muutut juodessa jopa paremmaksi kuin oot selvästä päästä ja ympäristökään ei sitä tissuttelua tai kännäämistä paheksu.
Terveydestä taisit olla huolissasi;oliko vuosi 2009? Mutta jos et vielä edes krapuloista kärsi,miksi vähentää.Ei niistä 35-vuotiaana vielä kärsikään,mutta 45v on jo toinen juttu.Joku kyllä jossain täällä vähentäjien palstalla piti idioottina,jos nykyaikana kärsii krapulansa ilman pillerilääkitystä,joten ne kankutkaan ei pelota,jos purkista ne lääkitsee.
Mutta jokin on pielessä sun keinoissa,kun tuo vähennys ei ole vuosienkaan saatossa onnistunut.Mikä niissä tökkii sun mielestä?
Musta jotenkin tuntuu,että olet hyvin yksinäinen mies siinä perheessäsi?
Mä en mielestäni ole esittänyt, että kaikki olisi hyvin. En kai muuten kirjoittelis tänne mitään.
No se nyt on selvä, että terveys kärsii koko ajan - krapuloista viis. Mutta tällanenhan se ihminen on, kun kyse on hiljaa hiipivistä riskeistä ja vaaroista (ilmastonmuutos vaikkapa): ei toimi ennenkuin on jo tullut pahempaa harmia. Vähän niinkuin se tunnettu tarina sammakosta joka laitetaan kylmään veteen kattilaan ja laitetaan levy päälle: sammakko ei tajua hypätä hitaasti lämpiävästä vedestä pois ja kuolee.
Keinoissa tökkii todnäk se, että ne on keinoja. Ehkä mun on pakko hyväksyä jossain vaiheessa tää usein kuultu mantra että ei se vähentäminen pääkopan avulla onnistu.
Joskus oon kyllä yksinäinen, se on totta. Mutta join myös ennen avioliittoani, tosin silloin muka siksi kun ei ollut ketään - epäillä sopii, oliko todellinen “syy”.
PS aion ehdottomasti pysytellä idioottina, enkä tod hanki mitään nappeja pieniin serotoniinipumppujen toimintahäiriöihin. Sittenhän se touhu vasta käsistä lähtisikin. Joskin Seppänen sanoi aika hyvin sille yhdelle asiakkaalleen kirjassaan, että ei se mopo mihinkään lähde - siinä se salakavaluus piileekin.
Moikka
Ei niistä serotiinipumpuista ole krapulaa auttamaan. Ainoastaan Bentsoista voi olla.
Yleensä olen näissä kirjoitteluissa lyhyt sanainen, johtuu varmaan pohjalaisesta luonteessta .
Olen itse ollut vaimoni kanssa n. 30 vuotta, huom olen 45 v. Ollaan nähty hyviä ja huonoja aikoja. Yksinäisyys on joskus hyväksi jos siltä tuntuu, se vaatii molemminpuolista ymmärrystä. Hei haloo “haluan olla hetken yksin”.
Mielipidevapaahan tämä foorumi on, jos ei "niin miksi koko foorumia !
Jokaisein meidän tietysti pitää löytää se lääke mitä alkoholin tilalle. Toiset löytää toiset ei . Mutta täältä voi löytää ideoita siihen
Toivotteleepi Tuppi
Ps. Tämä kommentti ei kohdistunut erityisesti henkilökohtaisesti keneenkään, vain yleinen mielipide
Edit: Anteeksiantoa on vaikea saada jos ei osaa pyytää anteeksi. Kuunnelkaapa Chisun kappale “Sama nainen”
Jaa kattos, en tiennyt noiden psyykenlääkkeiden vaikutusmekanismeista näköjään mitään. Luulin, että nuo bentsotkin jotenkin liittyvät serotoniinitason manipulointiin, mutta ihan keskushermostoa vain viinan tapaan siis lamaavat. Eli kuulostaa todella huonolta idealta kaikin puolin. Jos jotain lääkettä krapulaan kuvittelisin ottavani, olisi se nimenomaan jotain serotoniinitasoja lisäävää mömmöä - wikipedia kertoo niiden olevan jotain SSRI-lääkkeitä.
Ylämäki, alamäki joo. Sellaista se avio taitaa monilla olla, nyt on myönnettävä että vähän alakanttiin on kulkenut viimeisen vuoden-pari (vaikeaa ja pelottavaa tämä edes itselleen myöntää).
Moikka
Serotiini lääkkeistä pirettiin “mullistavana keksintönä” . Uudet kokemukset/tutkimukset osoittaneet että niistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. En jaksa nyt katella niitä linkkejä, katotaan huomenissa
T.Tuppi
Ei mun takia ainakaan tartte etsiskellä, ei ole aikomustakaan lähteä lääkelinjalle. Lentopelkoon olen ajatellut joskus kysyä lekurilta jotain apua…tosin lennän todella harvoin, mutta osittain juuri pelon takia.
Moikka
Juu, SSRI-lääkkeet on sama kuin juo kupin kahaveeta. Lopetin niiden järsimisen koska miksi syödä jos ei ole hyötyä. Bentsot myös vaikuttaa keskushermostoon kuin SSRi-nappulat, mutta niiden vaikutus on voimakkaampi.
Itsellä univaikeuksiin Klotriptyl-miteä (bentso) käytän satunnaisesti koska siitä tulee väsy
Siis tää on henkilökohtainen mielipide, joillekkin ssri-nappuloista on hyötyä.
Lentopelko - kyllä siihen rauhoittavia saa kun pyytää mutta ne tosiaan määräävät niitä minimi määrän, näin luulisin, en itse pelkää lentämistä koska alas pääsee aina
T.Tuppi