haa, taitaa olla jo 4 kuukautta mittarissa ![]()
Olen aika kiitollinen korkeimmille voimille siitä, että tämän raittiuskärpäsen pureman alkuvuodesta sain :mrgreen:
Viime viikot ovat menneet niin onnellisesti, että mitään juomishaluja ei enää ole ollut. Ei lainkaan. Perjantaisin ei enää tunnu, että jäisin jotakin paitsi. En ikävöi enää edes sitä nousuhumalan tunnetta, mitä vielä kuukausi sitten huomasin kaipailevani.
Huomaan kokevani niitä samoja, nousuhumalaa vastaavia fiilareita, ihan tässä normaalielämässäni. Ilman syyllisyyttä, laskuhumalaa ja krapulaa. Fiilikset tulevat vaikka kävelyllä, lapsia halitellessa, herätessä tai nukkumaan mennessä. Hiljenen hetkeksi, ja otan vastaan sitä mitä maailmankaikkeus minulle antaa. Tuntuu hyvältä, koko kropassa.
Jotkut asiat ovat kyllä muuttuneet. Siipan alkon käyttö ärsyttää. Se, mikä ei aiemmin häirinnyt, häiritsee nyt. Tämä on pelottavaa jo senkin vuoksi, että läheisriippuvaisena ihmisenä en saisi vilkuilla “vieraisiin pöytiin”, eli minun pitäisi keskittyä vain omiin puutteisiini, ei toisten. (Ei ole ihan helppoa käytännössä…) Mies juo parin viikon välein, ei koskaan örvellyskoomia, mutta kuitenkin… Rasittavaa katsella ja haistella ja kuunnella. Tuollainen olin kai itsekin, muutama kuukausi sitten.
Olen myös miettinyt sitä, miten mielialani heittävät häränpyllyä, välillä ahdistaa ja masentaa, välillä taas on todella hyvä olla omissa nahoissa. Enimmäkseen tätä hyvää oloa, mutta vielä niitä ahdistusolojakin riittää. Luulin suuren osan ahdistuksesta johtuvan juomisesta, ja kuvittelen, että pääsen siitä kaikesta eroon, kun lopetan kokonaan. Olin jotenkin pettynyt, kun näin ei käynyt. Mutta, kaikki ajallaan. Tuulisia ja synkkiä päivä on kuitenkin koko ajan vähemmän, ja on myös itseluottamusta lisäävää huomata, että nekin menevät ohitse, ihan itsekseen. Huomaan hoitaneeni ennen näitä huonoja olojani viinilasillisella tai pillerillä, luonteeni on sellainen, että kipuun piti saada heti helpotusta. Nyt jaksan odottaa, kärsivällisyyttä on siis tullut lisää.
Edelleenkään en myönnä olevani alkoholisti. Alkoholi oli kuitenkin ongelma minulle, ja paras ratkaisu näyttää olevan sen kokonaan pois jättäminen.
On aika hienoa huomata, että nyt olen siinä tilassa, että viinapirut ovat jättäneet minut kokonaan, eikä juomia todellakaan tee yhtään enää mieli! Tiedä sitten säilyykö tämä, mutta juuri nyt tuntuu siltä, että juomahalut ovat kadonneet lopullisesti. On upeaa, kun ajatukset eivät enää pyöri juomisessa, tai juomattomuudessa, vaan energiaa ja aikaa jää kaikelle muulle.
Kiitos teille kaikille, kun olette tsemppailleet ja tukeneet minua tämän matkan varrella! Matka jatkukoon, askel kerrallaan, päivä kerrallaan, selvin päin ja kirkkain ajatuksin. Kiitollisuudella,
Sitruunapippuri, 4 kk.