Kohtuukäyttäjä lopettaa - edessä raitis elämä.

Tervehdys! :slight_smile:

Olen lueskellut täällä jo pidemmän aikaa kirjoituksia sekä Lopettajien että Kotikanavan puolella. Mielettömiä tarinoita, rohkaisevia pohdintoja! Nyt rohkenin itsekin kirjautua.

Saanko esitellä:

Olen Sitruunapippuri, 40 + nainen, äiti ja puoliso. Työelämässä ansioitunut. Koulutettu, fiksu, urheilullinen ja ulospäin tasapainoiselta ja onnelliseltakin vaikuttava ihminen. En ole alkoholisti, mutta viinakset ovat kuuluneet kiinteästi elämääni teini-iästä lähtien. Joko itse juotuina, tai sitten sivusta katsojan roolissa. Parikymppisenä juhliminen ja juominen kuului jokaviikonloppuisesti elämääni, mutta en silloinkaan ollut edes lähellä suurkuluttajan rajoja. Tapasin kuitenkin 19-vuotiaana kapakassa ensimmäisen aviomieheni, ja myöhemmin (paljon myöhemmin) ymmärsin, että hän on alkoholisti. Join hänen seuranaan usein viikonloppuisin, välillä kunnon kännitkin, ja tiedän kyllä mitä ovat helvetinmoiset krapulat. Viikot kuitenkin tein töitä, kunnianhimoisesti ja urallani edeten.

Minulla on kaksi lasta, elämäni aarteet, ja heidän ilmestyessään elämääni juominen jäi luonnollisestikin kokonaan muutamaksi vuodeksi. Mieheni ryyppäsi kuitenkin reippaasti edelleen siinä vierellä, ja niin sinisilmäinen olin, että en ymmärtänyt mistä on kyse. Riitelimme, muutuin omavoimaiseksi asioiden järjestelijäksi, otin vastuun perheestä, pienistä lapsista, toimeentulosta, kotitöistä… Ihan kaikesta. Väsyin. Mutta jostain aina löysin lisää voimia, en antanut periksi. Aloin vihata miestäni, joka mielestäni oli kaiken pahan aiheuttaja. Hänen vuokseen elämästäni oli tullut helvettiä. En ymmärtänyt, että hän oli sairas. Luulin, että hän joi “kiusallaan”, julmuuttaan ja välinpitämättömyyttään. En myöskään ymmärtänyt, että sairastuin itse siinä rinnalla, läheisriippuvuuteen.

Otin kaiken vastuun perheemme pärjäämisestä, ja viha ja katkeruus vain kasvoi sisälläni. Purin sitä huutamalla ja raivoamalla. Pahat riidat raatelivat suhdettamme, ja voin vain kuvitella miten pienet lapset siitä kärsivät. Koko ajan mahdollistin mieheni juomista. Tätä en ymmärtänyt silloin, nyt näen sen selvästi. En vain pystynyt silloin parempaan, elin siinä pienessä juuri-ja-juuri-pärjäämisen kehässä, muurit ympärilläni. Arkeani olivat: Taloudelliset huolet, häpeä, suru, viha, katkeruus, riitojen jälkeen anteeksianto ja hetkellinen helpotus. Turhat lupaukset, rikotut sopimukset.Toivo, pettymys. Juomismäärien kyttäys, miehen tekemisten vahtiminen, mustasukkaisuus.

Helpotin pahaa oloani mielialalääkkeillä, ja perjantaisin muutamalla drinkillä, sen jälkeen kun lapset olivat nukkumassa. En juonut lasten aikana. Yleensä nukahdin jo ensimmäisen - tai toisen rommiteen jälkeen, aviomieheni ryyppäsi yksin pannuhuoneessa tai kapakassa kavereidensa kanssa. Yhdessä juomisemme loppui lasten syntymään. En kestänyt nähdä miestäni kännissä, hän käyttäytyi idioottimaisesti, ja veti aina hirveät koomat.

Sitten, monien vuosien taistelujemme jälkeen mieheni veti viiden päivän putken,menetti työpaikkansa, ja konttasi kalsareillaan pitkin pihamaata. Häpeä oli kauhea, (kun ongelmat nousivat päivänvaloon, naapureidenkin nähtäväksi) ja vihani kuohahti yli äyräiden. Jätin mieheni, otin lapset ja lähdin.Päätös oli kypsynyt jo pitkään mielessäni, olin ollut vain liian väsynyt toteuttamaan sitä. Nyt ei ollut enää vaihtoehtoja.

Aviomieheni löysi tuosta 5 vrk:den putkesta oman pohjansa. Hän lopetti juomisen, meni AA:han, ja halusi pian perhensä takaisin. Ja saikin. Riensin lapset kainalossa takaisin. Olin monta vuotta ajatellut elämäni surkeuden johtuvan vain mieheni juomisesta. Nyt kun hän lopulta ymmärsi raitistua, tulisin lopulta onnelliseksi. Olin täynnä toivoa, olin varma että nyt elämäni ottaa uuden suunnan.

Katin viikset.

Olin katkera, omavoimainen, määräilevä. Halusin järjestellä toisten asioita mieleisekseni, olin ahdistunut ja koko ajan vihainen. Vaikka mieheni raitistui, minä oli edelleen ihan yhtä kipeä. Sitten tuli totaalinen väsymys - ja tajusin hakea apua. Mieheni kävi AA:ssa, minä löysin tieni Al-anoniin.

Sain apua.

Avioliittomme ei kuitenkaan kestänyt, Al-anonin avulla tervehdyin tai ainakin löysin haluni parantua, ja aloin vähitellen keskittyä itseeni, omiin asioihini, omaan elämääni. Mieheni kulki omaa tietään. Luojan kiitos hänen raittiutensa on vahvalla pohjalla, ja vaikka muutaman vuoden uudelleen yrittämisen jälkeen erosimme, hän ei ole repsahtanut. Tajusin silloin, että elän elämää, johon en kuulu. Ex-mieheni on nykyään onnellinen uuden vaimonsa kanssa, ja hyvä etä-isä yhteisille lapsillemme. Olen onnellinen hänen puolestaan.

Eromme jälkeen elelin sinkkuna jonkun aikaa, ja kapakkaillat ja juominen lisääntyivät jälleen. Olin ex-mieheni raitistumisen jälkeen (hänen tukenaan) jättänyt jopa saunaoluen, ja nyt sinkkuna alkoholinkäyttö astui taas kuvaan. Bailasin raikkaasti muutaman sinkkuystäväni kanssa, ja uuden työpaikkani kautta kosteita illanviettoja siunaantui myös enemmän kuin aiemmin. Parin pahan krapulan jälkeen drinkkien määrät kyllä vähenivät, ja minusta tuli sellainen loppuillan veden lipittelijä. Minulle oli tärkeää, että en menettänyt kontrollia. Mutta join lähes joka viikonloppu, jälleen. Palasin takaisin parikymppisen elämääni.

Tätä aikaa kesti pari vuotta, ja sitten löysin uuden rakkauden itselleni, ja ulkoisesti kaikki on nyt hyvin. Asun osana ihanaa uusioperhettä. Uusi puolisoni käyttää alkoholia kohtuullisesti, mutta itse olen systemaattisesti vähentänyt käyttöäni jo parin vuoden ajan. Olen pitänyt useita “tipattomia” kuukausia, ja parin- kolmen viikon välein saatan juoda kaksi - kolme valkkaria tai olutta, sen enemmän todella harvoin. Viimeksi olin humalassa viime kesänä. En enää käy työpaikan tarjoamissa kosteissa riennoissa, enkä kaipaa kapakkaelämää lainkaan.

Miksi sitten lopetan kokonaan? Miksi absolutismi, vaikka mielestäni hallitsen alkoholinkäyttöni?

Koska alkoholista on tullut minulle henkistä myrkkyä. Olen nähnyt, miten monta elämää ja perhettä se on tuhonnut, ja tuhoaa tälläkin hetkellä. Koska haluan näyttää lapsilleni esimerkkiä täysin raittiista äidistä. (Pelkään että heillä on geeneissä isänsä kautta alttius alkoholismiin, ja mitään pahempaa kohtaloa en tiedä, kuin se että näkisin omat lapseni viinan koukuissa.) Koska sairastuin pari vuotta sitten työuupumukseen, ja aloin kärsiä univaikeuksista. Sain unilääkkeitä, ja nyt pelkään että olen addiktoitunut niihin, lopetin lääkkeidenkin käyttämisen kokonaan. Pelkään, että jos juon vähänkin, se aiheuttaa seuraavana päivänä morkkiksen, (joka seuraa yhden punaviinilasillisenkin jälkeen) ja tämän vuoksi sorrun taas ottamaan unilääkkeen. Koska pelkään, että jossakin vaiheessa en enää pystyisi pitämään käyttöäni kohtuukäyttäjän rajoissa, ja heräisin alkoholistina. Tai vielä pahempaa - en edes huomaisi tätä tilaani, koska tiedän että kyseessä on itsensä kieltävä sairaus. Koska tiedän, että jo pari lasillista antaa minulle hyvän, rennon olon, ja tämä hyvänolon tunne on vaarallinen ja totuudenvastainen. Juon alkoholia tämän hyvänolon tunteen vuoksi, ja sen antaman helpotuksen vuoksi, ja haluan nyt kohdata elämäni tosiasiat ilman puudutusta. Uskon että olen tarpeeksi vahva tähän. Koska tiedän, että juomisesta ei ole mitään iloa tai hyötyä minulle. Koska tiedän, että lopettamalla kokonaan elän arvojeni mukaista elämää.

Olen nyt ollut 10 päivää “kuivilla”. Alkoholin suhteen se ei ole pitkä aika, mutta unilääkkeistä en ole pitänyt näin pitkää taukoa sen jälkeen kun pari vuotta sitten niiden käyttämisen aloitin.

Toistaiseksi on mennyt hyvin. Väsynyt olen. Ja se tuttu tyhjyyden tunne, se laskeutuu päälleni usean kerran päivässä. Päätäni särkee päivittäin, pahimpiin särkyihin otan buranaa, se onneksi auttaa. Mutta mielitekoja sen enempää unipilleripurkille kuin valkoviinilasille ei ole tullut. Nukun ihmeen hyvin, heräilen kyllä usean kerran yössä, mutta onnistun nukahtamaan uudelleen.

Kun tein tämän päätökseni, tuntui kuin valtava taakka olisi nostettu harteiltani. Ei kai tarvitse olla alkoholisti, lopettaakseen juomisen?

Ajattelin kirjoitella mietteitä ja tuntemuksiani tänne plinkkiin, ja otan mielelläni vastaan kommentteja (ja sitä tukeakin). En tiedä mitä on edessä, tämä on kuitenkin suuri elämäntapamuutos. Mutta minulla on jo aavistus, että elämä tarjoaa päivä päivältä parempaa, kunhan olen valmis ottamaan sitä vastaan.

Nytkin paistaa aurinko, ja maisema on kuin pumpulia. Minulla on vapaapäivä, ja lähden kohta koirien kanssa kävelylle, haistelemaan pakkassäätä.

Sitruunapippuri, raittiina 10 vrk

Sitruunapippuri,
lämpöisesti tervetuloa ja kiitos elämän makuisesta tarinastasi. :smiley:
Tottakai jokaisella ihmisellä on oikeus lopettaa alkoholin käyttö kokonaan, ei se ole vain jonkin ihmisryhmän etuoikeus. Luulen, että kaltaisiasi on paljonkin ja oma kertomuksesi voi hyvinkin nytkäyttää jonkun vastaavaa miettivän oman prosessin liikkeelle. Lopettaa voi myös sen vuoksi, että viinan vaikutukset ympärillä täyttävät mittarin. Kyllä sillä oli vaikutusta omassakin lopetuksessa, kaikki se mitä näki alkoholin ympärillään, ei pelkän oman juomisen suhteen, tekevän, vaikka omalla kohdallani se pääongelma olikin se oma juominen. Hienoa, että tulit tänne, kokemuksesi on monin tavoin arvokas. :smiley:

Kylla. Tervetuloa, Sitruunapippuri.

Eipä voi sanoa muuta kuin “hyvin ajateltu ja ilmaistu”. Tuossahan sinulla on jo täysin riittävät perustelut lopettaa alkoholinkäyttö. Riittävät perustelut nimenomaan itsellesi, sillä toisten vuoksihan ei aikuisen ihmisen tarvitse lopettaa juomistaan, eikä sellainen ulkoinen motivaatio kannakaan yleensä kovin pitkälle…

Joten tervetuloa palstalle! :slight_smile: Nähdäkseni koskaan ei ole liian aikaista lopettaa juomistaan.

–kh

Tervetuloa mukaan, elämänmakuiseen keskusteluun. Asioiden pohtiminen ei näy sinulle outoa olevankaan, joten tänne vaan … usein ajatukset aukeavat lisää ja usko parempaan huomiseen kasvaa kun noita mietteitä järjestelee näkyviin.

Lieneekö logoterapian puolelta (?) lainattu se ajatus että “kun ihmisellä on syy miksi hän kyllä löytää keinot miten”.

Kiitos kaikille kommentoijille! Juuri teidän neljän, Basi, Mies Metsänreunasta, Ketostix ja KH (ja muutaman muunkin) kirjoituksia ja ajatuksia olen tällä lukenut ja pureskellut jo hyvän aikaa, ennen kuin sen oman päätökseni tein. Olette olleet tärkeässä roolissa (tietämättänne) tässä ajatusjumpassani. Minulle on antanut paljon uutta näkökulmaa lukea teidän kokemuksistanne täällä. Olen saanut kasvutarinoistanne myös tukea ja varmuutta siihen, että olen nyt oikealla tiellä. Kirjoituksia lukiessani ajattelin niin, että jos kerran alkoholin käyttämisen kokonaan lopettaneet kokevat olonsa noin vapaiksi, ja tuskaisista päivistä huolimatta haluavat pysyä raittiina loppuelämänsä, jaksavat pohtia elämäänsä ja nauraakin itselleen; eikös tämä ole selkeä merkki? Siitä, että absolutismi = vapaus valita mitä elämällään tekee. Absolutismi = mahdollisuus kasvaa ihmisenä, ilman että antaa kemiallisten aineiden pysähdyttää ja taannutta kehitystään. Absolutismi = mahdollisuus elää täyttä, rehellistä elämää, iloineen ja suruineen.

Minulle sekä unilääkkeet että ne valkkarilasilliset ovat olleet puudutusta, nopeaa lievitystä rankkaan päivään/viikkoon. Kun ei ole jaksanut sitä pahaa oloa tai tyhjyyden tunnetta ja on halunnut eroon nopeasti synkkyydestä tai levottamasta olosta. Nyt vasta käsitän, että oikeasti olen vain pahentanut tilannettani näillä pikaratkaisuilla. Väsymys seuraavana päivänä, sumuisuus, ahdistuneisuus, henkinen tympeys ja itseinho… Näistä pienistä määristäkin, jo puolikkasta unipilleristä tai kahdesta - kolmesta alkoholiannoksesta! Kontrasti on selkeä, kun olen ollut “kuivilla” useampia viikkoja, silloin olo on ollut energisempi ja jaksavampi, ja ajatukset positiivisempia. En vain ole tajunnut tätä yhteyttä. Tai ehkä olen tajunnut, mutta kieltäytynyt sinnikkäästi näkemästä näitä asiayhteyksiä.

Ihmeen hyvin on toistaiseksi mennyt. Pientä päänsärkyä lukuunottamatta ei mitään kummempia oireita. Sain yöllä nukuttua ihan hyvin, en herännyt stressamaan yöllä-kello-kolmen-huolenaiheitani. Näen paljon unia, joissa teen vimmaisesti muuttoa suurempaan taloon. Joku jossain ketjussa kertoi myös näistä muutto-unista, uudistumista ne kai peilaavat?

Tänään on hyvä päivä, loma jatkuu, otan rennosti, ja tänäänkin olen raitis. Voimia ja iloa kaikille kanssamatkustajille!

-sitruunapippuri-

Rankkaa kulissielämää olet viettänyt ensin juovan alkoholistin ja sitten raitistuneen rinnalla. Sinulla on nyt hyvät mahdollisuudet selvitä tyytyväiseen ja tasapainoiseen elämään, kun olet ottanut oppia kokemuksistasi.
Kaikkea hyvää Sinulle ja läheisillesi!

Tervetuloa palstalle Sitruunapippuri!

Elämä ilman puudutusta on hyvä juttu. :slight_smile:

Kiitos Virna ja lomamuisto!

Ihmeellistä miten tämä lopettamispäätös kevensi mieltä. Tuntui kuin olisi raahannut kivillä täytettyä rinkkaa selässään, ja nyt sai sen riisuttua pois. Askel on kevyt, ja mieli raikas.

Ihmettelen vain suuresti sitä, että kun kerroin terapeutilleni tästä, hän ehdotti että harkitsisin vielä. En kuvitellut että hän tempaisisi pöydän alta cheerleader -viuhkat ja hyppisi tuolilla kannustushuutoja hihkuen, mutta odotin kuitenkin saavani jonkinlaista tukea. Sen sijaan hän kehotti vielä miettimään, miksi haluan rangaista itseäni(!!) Lähinnä kai unilääkkeitä tarkoitti, mutta vastusti selvästi myös alkosta luopumista. “Koska minulla ei selvästi ole riippuvuus-ongelmaa”. Hän sanoi, että rajujen kokemuksieni vuoksi mm. alkoholistin puolisona, ajattelutapani on alkoholia kohtaan “vääristynyt”, niin että koen sen olevan myrkkyä (kuten koenkin, tässä oli oikeassa). Minun pitäisi nyt miettiä, mistä itseäni rankaisen. Ihmettelin suuresti näitä kommentteja, ja niiden loogisuutta. Miksi rankaisisin itseäni olemalla raitis? Terapeutti on kuitenkin empaattinen, ja työnsä osaava, ja auttanut minua avaamaan monia mieleni solmuja. Ehkä saan tottua tulevaisuudessa näihin ihmettelyihin muiltakin. Ihmettelyä olisi varmasti vähemmän, jos olisin könynnyt känniapinana pitkin pientareita, tai juonut myös viikolla - mitä en ole ikinä tehnyt. Tämänkin vuoksi on hienoa, että täällä Plinkissä on saman ajattelutavan omaavia ihmisiä. Täällä ei kukaan ihmettele, miksi haluan olla absolutisti.

Rangaistukselta (ainakaan vielä) tämä ei ole tuntunut. Nautin lomasta, siitä että saan vain olla, maata sohvalla, tehdä lumitöitä, touhuta lasten kanssa, kävellä pitkiä pakkaslenkkejä lumessa sukeltelevan koiramuksen kanssa, lukea hyviä kirjoja ja nauttia läheisieni seurasta. Jos olisin nyt normaalisti töissä, tämä olisi ehkä rankempaa. Siis niiden unipillerin kannalta, viiniä tekee mieli seuraavan kerran vasta parin viikon päästä, veikkaan.

.

Hope not :open_mouth:

Vaikka olen kyllä huomannut olevani tehokas juoppomagneetti, niin olisi jo vähän liian paksua terapeuttinikin olisi päihteiden väärinkäyttäjä. Vaikka toisaalta - ihan mahdollistahan sekin. Pimahtaneelta hän ei vaikuta, jos sitäkin niin siinähän sitten sokea taluttaa sokeaa.

Tervetuloa mukaan!

Oma taustani on samankaltainen. Synnyin suurkuluttajaperheeseen. Minulla oli siis ensin alkoholistiäiti, sitten alkoholistipuoliso, sitten oli(e)n itse alkoholisti ja läheltä piti ettei päihteet vieneet lastakin…

Mietin tuota terapeuttisi sanomaa. Ehkä hän halusi varmistaa, että teet sen todellakin omista lähtökohdistasi, etkä kenenkään muun takia? Pyrin aina ensin itseäni ärsyttävistä lausunnoista hakemaan sen, mikä siinä ärsytti ja varmistamaan sen, ettei ärsyyntymiseni estä minua näkemästä mahdollista ‘pointtia’ toisen sanomassa.

Mutta mä olenkin itseni ‘kuoliaaksianalysoija’ kaikin tavoin :slight_smile:

Tänään oli ihana herätä lauantaiaamuun ilman krapulaa tai sumuista puudutettua unilääke-oloa. Heräsin sydän täynnä kiitollisuutta, ja mietiskelin peiton alla “päivä kerrallaan” -metodia.

Tänään en käytä päihteitä!

Tänään arvostan ja rakastan itseäni, elän läsnä tässä hetkessä, ja nautin kaikesta hyvästä ympärilläni!

Tänään tunnen tunteeni, ne negatiivisetkin, enkä juokse niitä karkuun!

…Sama täällä, Cricket… välillä tuntuu, että pääni hajoaa kaikkeen analysointiin, ajatuksia on vain kertakaikkiaan liikaa. Aivot muuttuvat puuroksi. Voit olla oikeassakin siinä, ehkä terapeuttini epäili, että jätän päihteet vääristä syistä. Ehkä hän ajatteli, että absolutismi lisää elämäntuskaani, tai että epäonnistun, ja kerään siitä sitten syyllisyyttä… Mutta minä HALUAN olla raitis, tunnen jo nyt, parin viikon jälkeen, että olen uudistunut, elämä tuntuu syvemmältä, aidommalta, paremmalta. Takaisin ei ole tietä, ei minulla.

Aurinkoista pakkaspäivää kaikille!

Sitruunapippuri, 13 vrk.

Tänään harmaata. Ihmeen paljon nousee pintaan ärtymyksen, kiukun, vihankin tunteita. Luulin tämän olevan “helppo nakki”, koska juomiseni on ollut niin pientä ja harvoin tapahtuvaa, mutta näköjään luopumisen tuska on kuitenkin kova. Unipillereitäni kaipailen, näihin keikkuviin tunnelmiin. Puuduttamaan ahdistusta.

En silti ota, ja tiedän että tämäkin menee ohi. Helpottaisi, kun tietäisi mikä vituttaa, tunnen välillä itseni 14 vuotiaaksi fiiliksieni kanssa. :imp:

-Sitruunapippuri 14 vrk päihteittä.-

Jep, niitä kiukkiksia tulee. Niiden nakittamiseksi käytin itse mantroja, joista yksi tärkeimpiä oli ‘tämäkin menee ohi’ tai sitten jotain turvalliseen/positiiviseen oloon ohjaavia. Jenkit sanoo ‘count your blessings’ - välillä on hyvä palauttaa mieleen mikä kaikki on hyvin.

.

Erittäin hyvin sanottu siellä takana :slight_smile:
Niitä on syytä tutkia. Oman kokemukseni mukaan ne palaavat tutkittavaksi niin kauan kunnes ne jotenkin käsittelee, joten ei ole huolta (köh) siitä että ne vaan häviävät. ‘Kuoliaaksianalysoija’-kaverilleni Sitruunapippurille kuitenkin tämä mantra-vinkki siksi, ettei pää hajoa heti alkumetreillä :slight_smile:

.

Komppaan edellisiä… ja lisäksi Sitruunapippurille sellainen vinkki, että jonkin itselle mieluisan liikuntamuodon aloittaminen sopii erittäin hyvin yhteen raittiuspyrkimysten kanssa, ellet sitten jo harrastakin jotain. Keholla ja mielellä on todellakin yhteys.

Itse esimerkiksi tykkään kävelylenkkeillä, ja se on on ollut tärkeä henkireikä ja ahdistusten lievittäjä heti ensimmäisestä raittiista päivästä alkaen. Silloin alkuaikojen myllerryksissä teki oikein hyvää saada ajatukset välillä pois oman tilanteensa pähkäilystä, ja ulkoilun myötä aloin myös nukkua paremmin.

–kh

Se on aina alussa helppoa ja vaikeutuu sitten kun lopettamispäätökseen tavallaan tottuu, toipuu siitä eräänlaisesta euforisesta innostuksen tilasta, “humalasta”, jonka lopettamis- tai kohtuullistamispäätös saa aikaan. Tai näin minulla, joka en myöskään ole koskaan ollut siten fyysisesti riippuvainen, että pitäisi ottaa krapularyyppyjä tai tulisi monen päivän putkia. Päivittäin juovilla se vaikein vaihe ehkä onkin alussa, en tiedä.

Mulla samoin nyt n. 14 vrk raittiutta takana…
Tsemppiä.