Kohtuukäyttäjä lopettaa - edessä raitis elämä.

Vastaan vain siksi että ketjuun kirjoittaneille hiljattain lopettaneille tulisi selväksi että lopettaneissa on toisenlaistakin näkökantaa kuin Hannulla.

Minusta esimerkiksi tuntuu järkevältä lopettaa juominen vaikkei olisikaan alkoholisti. En tiedä mikä alkoholisti on, enkä siitä ala väittelemään, en tee sillä tiedolla yhtikäs mitään.
Mutta, jos alkoholinkäyttö omalla kohdalla huolestuttaa itseä, aiheuttaa ongelmia tai tuntuu muuten siltä että asialle voisi jotain tehdä, on yhtenä -aivan hyvänä- vaihtoehtona juomisen lopettaminen. se ei tietenkään ole ainoa vaihtoehto, kuten varmasti jokainen ymmärtää. mutta usein se on jopa helpompi vaihtoehto kuin esimerkiksi alkoholinkäytön vähentäminen. Siinä on oma selkeytensä, kun ei ota ollenkaan, ei tarvitse eri tilanteissa miettiä ottaisinko nyt vai enkö ottaisi, ja ympäristökin tottuu siihen yllättävän nopeasti. Ehkä nopeammin kuin siihen että joutuvat miettimään sopiiko tuolle nyt tänään saunakaljaa tarjota vai onko tämän viikon kiintiö täynnä… eli helpottaa ihmissuhteitakin :smiley:

Muuten, minusta alkoholistit ovat aivan normaaleja ihmisiä. Juokoon kuinka paljon sitten juovatkin. Jos lähdemme jakamaan ihmisiä milloin milläkin perusteella normaaleihin ja epänormaaleihin, ei taida montaa siihen normaalien karsinaan jäädä. Se kun on vähän niinkuin se keskivertoihminen joka kuulemma kylläkin on olemassa, mutta sitä säilytetään jossakin sveitsiläisessä pankkiholvissa ettei se vaan muuttuisi missään asiassa piiruakaan siitä keskiarvosta…

Moro

Kokeile downshiftingiä l. jätä osa “pakollisista” töistä tekemättä.

-Kannusaarinen, 1 vuosi ja 4,5 vkoa

Minäkin hoen tuota “tämäkin menee ohi” tai “hellitä ja anna Jumalan ohjata”. Auttavatkin. Ja eilen nuo vitukset katosivat iltaan mennessä, sitten oli vain väsyneen puutunut olo. Tänään elämä taas hymyilee :smiley: Kiitos tsemppauksestasi Cricket.

Yritän huomioida tämänkin. Olen tehnyt 4. askeleen itsetutkiskelun jo monesti tässä vuosien saatossa, ja joka kerta se on avannut uusia ovia. Teen sitä tälläkin hetkellä, oikein laajasti ja syvältä kaivellen. Tosin nyt pidän pientä taukoa, kun tuntuu että vauhti on ollut liian kova, ja jotkut kokemukset vaativat työstämistä niin paljon, että siihen ei ole juuri nyt voimia.

Kiitos vinkistä kh, liikuntaa ja ulkoilua harrastankin päivittäin, kun on pieni karvakuono lenkittäjänä :slight_smile: Lisäksi käyn mahdollisuuksien mukaan jumpissa, zumbassa, uimassa ja talvisin yritän pysyä pystyssä suksilla ja luistimilla. Se on ihan totta, että reipas kävely/juoksulenkki piristää kummasti mieltä.

Kiitos Hannu mielipiteestäsi. Minun elämääni alkoholi ei enää mahdu, en sitä enää tarvitse. Kokeilin kyllä kohtuukäyttöäkin, useita vuosia, mutta sekään ei sopinut minulle, ja koen kokonaan raittiina olemisen helpommaksi kuin silloin tällöin tissuttelun. Varsinkin, kun tiedän että tästä vaiheesta on paljon helpompi lopettaa, kuin sen kuuluisan “pohjan kautta” kuten monet tekevät. Onnea sinulle pitkästä raittiudestasi! :smiley:

Kiitos Pageup! Meillä on sinänsä sama tausta siinä mielessä, että en myöskään koskaan joutunut ottamaan krapularyyppyä, ja monen päivän putket ovat myös vieraita. (Paitsi joskus 20 vuotta sitten niitäkin taisi olla.) En usko olevani fyysisesti riippuvainen alkoholista millään tavalla, mutta noista unipillereistä onkin sitten eri juttu… Tänäänkin karsea päänsärky. Saattaa kyllä johtua siitäkin, että lämmitin eilen leivinuunia, ja savustin koko kämpän. Mutta kyllä eilen iltapäivällä, kun ahdisti ja vidytti, unilääkkeet kävivät mielessä useamman kerran. Toisaalta ei ollut mitään vaikeutta pysyä niistä erossa. Mieli on vaan näköjään totutettu siihen, että kun ahdistaa, alan ajatella valkoista pikku purkkia lääkekaapissa. Heikkoina hetkinä muistan purkin olemassa olon. Pitäisi varmaan tyhjentää se jonnekin, mutta minne? Voikohan ne vetää vessanpytystä alas… Tai polttaa? :open_mouth: Apteekkiin en halua niitä palauttaa.

Tsemppiä myös sinulle PU, samaa tahtia mennään, otetaanko kisat? :smiley:

Mies Metsänreunasta → Kiitos! :smiley: Olet ymmärtänyt hyvin lopetuspäätökseni. Kohtuukäyttöä jo kokeilleena, tiedän että olen onnellisempi kokonaan ilman. Vähän sama kuin tupakan kanssa, lopetin aikanaan pitkään vähentämällä, ja sitten kokonaan. Enkä ole katunut sitäkään päätöstä päivääkään.

Minäkään en tiedä mikä on alkoholisti. Eräs suomalainen hervoton kirjailija (alkoholisti) luonnehtii alkoholistiksi jokaisen, joka juo humaltumistarkoituksessa. Tällä määritelmällä minäkin siis olisin alkoholisti. Määritelmät kaventavat elämää, en halua leimata itseäni tällä hetkellä muuksi kuin raittiiksi. Se on hyvä leima.

Kannusaarinen, kiitos vinkistä - Tänään vielä lomalla, ja laiskana lököttelen. Mutta tuo downshiftaaminen pitäisi muistaa, koska kohta kun palaan töihin, päivät lähtevät taas vyörymään hirveällä tahdilla eteenpäin. Tekemättömistä töistä tulee vaan helposti sitä syyllisyyden taakkaa, perfektionisti kun olen :slight_smile:

Hyvä huomio, että antaa välillä homman olla. Sellaisenkin asian olen huomannut omalla kohdallani, tosin join enemmän ja ongelmallisemmin kuin sinä, että tämä asia hoituu osittain itsestään. Sitä mukaa kuin pää selviää ja kirkastuu sekä etäisyys juomiseen kasvaa, niin omat virheelliset tekemiset alkavat näyttäytymään siinä valossa kuin pitääkin eli virheinä, jotka ei selittelyllä kummene. Tottahan sitä itsensä patistamistakin tarvitsee, mutta ainakin jotkin asiat näyttävät avautuvan aivan itsestään ajan kuluessa ja ilmeisesti oman hyväksymiskyvyn kasvaessa myös.

Kummallista vuoristorataa. Sunnuntaina kauhea ketutus ja hermostunut olotila. Eilen ihana, euforinen fiilis koko päivän - elämä maistui. Tänään taas harmaampaa, töihin palaaminen loman jälkeen masentaa. Jotenkin tuntuu, että en olisi oikein työkuntoinen. Rutiiniduunitkin tökkivät, ajatukset harhailevat, välillä synkissäkin vesissä. Jostain pinnan alta puskee syyllisyyden ja häpeän tuntemuksia.

Yritän ottaa ne vastaan, kokea ne.

Aiemmin opamox on tehokkaasti vaimentanut sekä nämä synkät että ärtyisät fiilikset. Järjen tasolla ymmärrän, että näitä negatiivisia tunteita puskee pintaan juurikin sen vuoksi. Enää ei ole opamox-portsaria ovella pysäyttämässä näitä olotiloja. (Kuten täällä jossakin keskustelussa mietittiin.) Ja tunteihan ne vain ovat - eivät tosiasioita. Jos koen syyllisyyden tunteita, se ei silti tarkoita, että olisin tuomittu ja nurkkaanajettu. Kun tunnen häpeää, se ei silti tarkoita, että olisin paha tai huono ihminen.

Tunteet on vain niin vaikea erottaa itsestään.

Ja ohitse ne menevät, aina. Nopeammin, kun ne tiedostaa, ja istuu niiden kanssa alas. Kokee tunteen koko kropassaan. Yritän myös miettiä, minkä ikäinen nyt tunnen olevani, että saisin vihjettä, mistä tämä tunne on lähtöisin. Nykyhetkestä, vai menneisyydestä. Yleensä vastaus on menneisyydestä.

Varsinkin häpeän kanssa on kummallista, että sitä tuntuu työntyvän paitsi lapsuuden monista tapahtumista, myös takautuvasti sukupolvien takaa. Äitini vastaanotti lapsuudessaan oman äitiinsä häpeää, kantoi sitä aikuisuuteen asti, ja pääsi siitä eroon hetkeksi kaatamalla sitä minuun kun olin lapsi. Olisin tarvinnut rakkautta, huolenpitoa, syliä. Sain häpeää ja syyllisyyttä, koska muuta ei äidilläni silloin ollut antaa. Häpeä valuu kuin kuuma laava sukupolvelta toiselle. Ehkä suvussani on ollut ainoa tapa päästä eroon häpeän kyykyttävästä voimasta laittamalla se kiertoon. Minä aion kaataa sen laavan muualle kuin lasteni niskaan, katkaisen kierteen. Muitakin keinoja on oltava olemassa.

Eilinen hyvä olo pitää muistaa. Kun katselin lumisia puita ja taivaalla utuisesti hehkuvaa aurinkoa, hengittelin ja olin läsnä itselleni, kuvittelin tuntevani jo jotain yhteyttä korkeimpiin voimiin. Tunne oli hyvä, voimakas, toivoa antava. Koko päivä oli sellaista pilvissä liitelyä. Tyyni ja rauhallinen ja maailmankaikkeutta rakastava olotila.

Tänään sellaista henkisyyttä ei tunnu, mutta kai nämä kuonat pitää vaan poltella pois, että siihen olotilaan taas pääsisi palaamaan. Ehkä se eilinen hyvä olo oli se NORMAALI-tila, missä terve ihminen saa elää?

Eilen, näitä keskusteluja selaillessani tajusin, että olen käyttänyt BENTSOJA :open_mouth: Nyt se vasta lävähti kunnolla tajuntaan. Opamox on voimakkaasti koukuttava bentso. Jotenkin luulin aina käyttäneeni “vain” mietoja unilääkkeitä. Jo näin lievällä käytöllä ( 15 mg tabuja) vieroitusoireita näköjään tulee. Lähinnä fyysisiä, päänsärkyä, väsymystä, vatsakipuja. Mutta kyllä nämä tämänpäiväisen kaltaiset tunteiden heilahtelut ennen tekivät sen, että illalla sen pilleripurkin kannen napsautin auki.Väänsin pään volyymit pienemmälle, silloin kun ne olivat ahdistavia.

Nyt ne pitää vaan elää ja tuntea läpi. Volyymeja pienentämättä.

Kyllä tämä alkutaival on voimia vaativaa puuhaa! Toisaalta, enemmän vei voimia se omien arvojen vastainen elämä. Tiedän ja tunnen vahvasti, että teen nyt oikein. Jokainen päivä on nyt totta, ja askel eteenpäin. Todellisia haluja entiseen palaamisesta ei ole tullut. Synkkien olojenkin alla koen pientä voiton huumaa - ehkä olen ahdistunut, lähellä burnouttia ja keskellä monia mielen myllerryksiä - mutta olenpahan kuitenkin raitis :slight_smile:

Mutta yritän nyt tehdä vain tärkeimmät, etten haukkaa kerralla liian isoa palaa. Teen töissä vaan ne pakolliset, millä saan työpaikkani säilymään. Yritän olla keräämättä itseeni turhaa stressiä. Kannustan itseäni pienistä edistysaskeleista, muistan mitkä asiat ovat tärkeimpiä, ja teen vain ne. Muut asiat teen jos jaksan. Tekemättömistä töistä kertyy syyllisyyttä, mutta koen senkin kalvavan tunteen läpi, en mene sitä karkuun. Sitä syyllisyyttä ja häpeää kun nyt näköjään nousee pintaan ilman varsinaista syytäkin. Tiedän että olen ollut koko syksyn lähellä burn-outtia, totaalista työuupumista, ja että jos en nyt hellitä ja ole itselleni armollisempi, se romahdus tulee. Onneksi nyt on työrintamalla hiljaisempaa, uusia projekteja tulossa vasta keväämmällä, ja pystyn tässä vähän puhaltamaan ja kokoamaan itseäni uudestaan kasaan, ilman että joutuisin jäämään sairaslomalle.

Tärkeintä on:

1. Tänään en käytä päihteitä.
  2. Tänään kohtaan tunteeni ja olen rehellinen itselleni.
  3. Tänään olen armollinen itselleni, ja pyydän apua jos sitä tarvin.

Tämä plinkkiin kirjoittelu oikeasti auttaa. Olen aika huono pyytämään ja hakemaan apua, omavoimaisuus kukoistaa vielä vahvana. Eikös Tommy Hellsten sano jotenkin niin, että on tultava ensin heikoksi, jotta voi tulla vahvaksi. Tällä hetkellä oloni on heikko, ehkä se on hyvä asia.

Voimia kaikille kanssakulkijoille!

-Sitruunapippuri, 16 vrk

.

Tällainen ajattelu voi toimia sinulla, Hannu. Itselläni on sellainen ajattelutapa, että vain minä (ehkä muiden ihmisten tuellakin) voin lopettaa tai vähentää ihan realistisista syistä. Ilmeisesti aa:ssa olet omaksunut uskomuksen johonkin korkeimpaan, mutta suothan muille tien järkiperäisempään ajatteluun (suo anteeksi).

Hannun kysymys ei vastausta odota. Ei löydy parempaa ja varmempaa vaikka monikin sanoo löytäneensä. Mutta ne eivät ole tietoa. Ne ovat houretta.

.

.

Huomenta

Toi oman pohjansa löytäminen on tosi mielenkiintoinen pointti.

Se ei kertakaikkiaan kaikilla tarkoita roskasäiliöissä nukkumista tms., vaan sitä, että on kertakaikkiaan loppu. Alkoholia ei vaan jaksa juoda, ei huvita juoda, ei uskalla juoda…

Itselläni oli pohjakosketus onneksi suht´ lievä, en ajanut pahasti karikoille.

Tsemppiä,

-Kannusaarinen, 1 vuosi, 1 kk :wink:

Foottis, Kannusaarinen, Hannu, Aapina, Honsson… :smiley:

Kiitos kommenteista ja tsemppauksesta.

En ole ihan varma, tarkoitatko Hannu että minun pitäisi sinun mielestäsi:
A: mennä AA:han vai B: lähteä juomaan niin että löydän pohjani, ja sitten voin raitistua “oikealla” tavalla.(AA:n ohjelman avulla.)

En missään tapauksessa tuomitse AA:ta, käynhän itsekin Al-anonissa, ja olen käynyt monissa avopalavereissa. En kuitenkaan usko, että se on minun paikkani, koska en koe itseäni alkoholistiksi.

B -vaihtoehtokaan ei oiken nappaa, koska olen tehnyt päätökseni pysyä absolutismissa loppuelämäni.

Pohjan kokemisesta… Ehkä olen oman pohjani kokenut, jo vuosia sitten. Ehkä koin sen pohjani toisesta riippuvuudesta käsin; elin alkoholistin kanssa, ja olin läheisriippuvainen. (Tai olen, mutta tunnen nyt sairauteni ja sen oireet, ja olen vahvasti paranemisen tiellä.) Haluan kertoa täällä oman näkemykseni siitä, miltä tuntuu irrottautua kohtuukäyttämisestä, niin alkon kuin unilääkkeidenkin suhteen. Kivuttomasti se ei ole mennyt, mutta tämä kipu on hyvästä; se muistuttaa minua päätökseni viisaudesta. Jos jo näillä määrillä lopettaminen on näinkin vaikeaa, mitä se olisi, kun olisin jatkanut tätä vuosikausia eteenpäin? Uskon, että olisin voinut alkoholisoitua jossakin vaiheessa, ja olisinko sen jälkeen enää edes kyennyt lopettamaan?

Jumalasta; kyllä minä uskon. Panteismi on ehkä se kuvaavin jumalakäsitykseni. Välillä puhun Jumalasta, välillä Korkeasta Voimasta. Mutta uskon kyllä, omalla tavallani.

Voimia, raitista päivää ja pakkasauringon paistetta kaikille Plinkkiläisille! :sunglasses:

-Sitruunapippuri 17 vrk -

Täytyy tähän taas karjalais-esi-isien sanontoja kaivella hyvän sananlaskun toivossa ja löytyyhän sieltä: ‘Mikkää ei ou nii kippee ko miun kippee’. Hannun kippee ja Sitruunapippurin kippee voivat olla erilaisia, mutta molemmilla jotain, joka omalla kohdalla aiheutti halun muutokseen.

Tärkein unohtuu. Foottis ja muu pilkkaja.
Hannu on kertonut oikean tien ja todistanut omalla kertomuksellaan miten se on hänet pelastanut vaikka oli vaatteet päältään juonut ja sitten hän löysi tien AA.n avulla. Mutta joskus työ on turha eikä puhe kannata.

sananlaskut 9 luku : “jos omapäistä nuhtelet hän pilkkaa sinua”.

Mutta totuus on ja pysyy ja sen Hannu on kertonut paremmin kuin kukaan muu täällä.

On oma syy jos ei ota vastaan.
Sananlaskut 27. 22. Survo hullua huhmaressa, survimella kivien seassa: ei erkane hänestä hänen hulluutensa.
Pidä hyvää huolta lampaistasi, valvo miten vuohikarjasi voi, sillä rikkaus ei kestä ikuisesti eikä valta säily polvesta polveen…

…ostat karitsoilla itsellesi vaatteet, myyt pukit ja hankit uuden pellon, silloin saat kylliksi vuohenmaitoa, sillä ravitset koko perheesi, siitä saavat ravintonsa orjattaresi.

Tärkein unohtuu näemmä sinultakin. Hannu on nimittäin kertonut oikean tien Hannulle (itse asiassa tehnyt sen jo melko montakin kertaa). Hannun totuudella raitistuu parhaiten juuri Hannu. Hannun ulkopuolisessa todellisuudessa muilla ihmisillä on täysi vapaus etsiä, soveltaa, erehtyä ja parhaimmillaan lopulta onnistuakin juomisen jättämisessä omalla tavallaan. Se ei uhanne sinun juomattomuuttasi millään tapaa?

–kh

nii…mut ne pukit ja orjattaret?

:laughing: :laughing: :laughing:

Huomenia

Pohjakosketus tulee silloin, kun on juonut niin paljon ja niin pitkään, ettei kertakaikkiaan enää huvita.

Joku vanhempi hemmo sanoi mulle AA:ssa kun valittelin juomishimojani, että painu kentälle ja tuu takaisin, kun oot juonut tarpeeksi.

Tällä en toki halua kannustaa sua juomaan, tuonpahan vain oman näkökulmani esiin.

-Kannusaarinen, 1 vuosi 5 viikkoa :wink:

Pohdiskelua pohjasta, mielenkiintoista! …Ja orjista ja paimenistakin :open_mouth: :smiley:

Cricket sen kiteyttikin sananlaskussaan, kipuja on vaikea vertailla, eikä niillä kannata kilvoitellakaan :sunglasses:

Mutta pohjakosketus; ehkä se on jollakin sitä, että juo vaatteetkin päältään. Toisella se voi olla läheisen kuolema, avioero, työpaikan menetys. Jollakin se voi olla sitä, että ei jaksa lähteä aamulla hiihtolenkille, kun päätä kivistää. Jokaisella on se oma totuutensa, oma pohjansa. Aika viisas ja psykologisesti lahjakas saa olla, jos osaa toisen ihmisen pohjakosketusta ja pahaa oloa lokeroida “riittäväksi” tai “riittämättömäksi”.

Tähän liittyen… nyt täällä jotkut ystävät julistavat, että ilman pohjakosketusta EI voi raitistua. Tai jos raitistuukin, tekee sen väärällä tavalla.(Eikös se ainoa oikea tapa raitistua ole se, että ei ota huikkaa selvään päähän, kuten Hannukin hienosti kiteyttää?)

Minun mielestäni raitistua saa ihan mistä syystä tahansa, ja ihan millä avuilla tahansa. Juomisen vähentäminenkään ei ole varmasti keneltäkään pois, ja vähän ihmettelenkin tuota AA:n “ohjeistusta”, minkä olen kuullut jo moneltakin taholta, (ja täällä palstaltakin lukenut omin silmin) : Jos raitistunut henkilö ei ole kokenut pohjaansa, häntä kehotetaan juomaan lisää.

:open_mouth: Tämä ei vaan minun uppoa. Ei sitten millään.

Ajatellaan nyt vaikka äärimmäisen kärjistetyllä esimerkillä, että joku pahvi uskoo tätä AA-setien neuvoa, lähtee palaverista tyytyväisenä juomaan, ja ajaa sitten jonkun koululaisen yli.

…Siis ihan terveellä järjellä ajateltuna, eikö olisi parempi kannustaa uutta ihmistä juomattomuuteen, jos hän on tullut apua juomisongelmiinsa hakemaan? Eikä neuvoa häntä juomaan lisää?

Omasta kokemuksestani voin sanoa, että kaikki ne tipattomat kuukaudet, joita olen elämässäni pitänyt, ovat kannattaneet. Niillä olen saanut perspektiiviä päihteettömään elämään. Yksikin onnellinen, alkoton päivä saattaa niksauttaa aivoissa jonkun palasen kohdalleen, aikaansaada sen toivon kipinän… Halun lopettaa. Siitä halusta voi kasvaa se lopullinen päätös.

…Jooh, tänään on Sitruunapippurilla taas hyvä päivä. Aurinko paistaa, ja energiaa on kuin pienessä kylässä. Edes työnteko ei töki tänään. Täysin purjein eteenpäin, kohti raitista iltapäivää, kohti raitista loppuelämää! :smiley:

-Sitruunapippuri, 18 vrk-