Kohtuukäyttäjä lopettaa - edessä raitis elämä.

Kiitos lisäyksistä. Nyt Raittilan Hande ja minä pärjäämme maailmassa taas vähän matkaa.

Ehkäpä tunneilmaisussakin päämäärä pyhittää keinot? Ts. kukin käyttäköön sukupuolesta riippumatta mitä tapaa tahansa, kunhan saa itsestään höyryjä pihalle. Muuten joutuu ennen pitkää vaikka juomaan, masentumaan, väkivaltaistumaan…

Tähän jo nyt ikuiseen ajatuskukkaseen voisin lisätä pörriäiseksi Humen giljotiinin ajatuksen siitä, että tosiasioista ei voida johtaa arvoja tai moraalisia sääntöjä. Eli siitä, miten asiat ovat, ei voida sanoa, miten niiden tulisi olla. Monilta erimielisyyksiltä vältyttäisiin arkielämässäkin, kun yritettäisiin ottaa asiat enempi asioina, varsinkin jos ne eivät edes itselle kuulu.

–kh

Surrur…ei hassumpi pörriäinen, hyvä lisäys. :smiley:

Tosin tuo viimeinen lause pilkun jälkeen onkin vähän kinkkisempi juttu. Mikä kuuluu minulle ja mikä ei? Missä menee esimerkiksi keskustelussa se raja? Onko keskustelu edes kunnolla mahdollista, jos ajattelee, että asiat mitä kanssaihminen esittää eivät kuulu minulle? Onko vertaistuki mahdollista tuolta pohjalta? Missä menee välinpitämättömyyden ja kunnioituksen välinen raja, kun jokin asia ei kuulu minulle? Luultavasti tämä on asia, jossa joutuu käymään tiettyä moraalista keskustelua itsensä kanssa tapauskohtaisesti läpi elämän. Klassinen esimerkki lienee kadulla makaava ihminen, josta ei tiedä päälle päin mikä hänellä on. Kuuluuko minulle? Tähän kai useammat Suomalaiset edelleen vastaavat, että kuuluu. Vaikeammaksi mennään, kun mietitään naapurista kuuluvaa juopottelua, perheriitaa ja lasten itkua. Kuuluuko minulle? Vielä vaokeammaksi menee, kun mietitään vaikkapa jonkun toisen itselleen tuntemattoman ihmisen köyhyyttä? Kuuluuko minulle?

:slight_smile: Mietin tuota lopetustani illalla jonkin aikaa. Aluksi ajatuksena oli suunnilleen “…yritettäisiin ottaa asiat asioina, tai ainakin yritettäisiin tiedostaa, että taas olemme sotkemassa omia mieltymyksiämme mukaan”, mutta oikean sanamuodon hakemiseen ei ollut kärsivällisyyttä. Yritin siis ilmaista sitä, miten vaikeaa on onnistua olemaan aidosti objektiivinen, kun oma käsityskyky luo pakostakin ajattelun raamit. Päädyin sitten tuohon “mitä se mulle kuuluu” -lopetukseen, ja lopputulos oli kukan sijaan rikkaruohoa.

Mutta jos yritän vielä pelastaa nahkaani, niin ehkäpä tuo “mitäpä se mulle kuuluu” voi olla myös sitä, että ihminen tiedostaa omat vaikutusmahdollisuutensa vaikeiden asioiden edessä. Joskus voin vain esim. telkkaria katsoessani pudistaa päätäni maailman mielettömyyden edessä, ja vaihtaa kanavaa.

–kh

Joo, kyllä. Ei se minusta ollut rikkaruoho ollenkaan, se on vain asia joka tuottaa jokaiselle ihmiselle jonkin verran pään vaivaa. Tähän voisin nyt tuoda tyyneysrukouksen, mutta enpäs tuokkaan. :wink: Todellakin monesti joutuu tyytymään siihen, että puistelee päätään mahdottomien asioiden edessä.

Hyvin todettu tuosta objektiivisuudesta. On aika harhaista kenenkään kuvitella olevansa puhtaan objektiivinen, mutta paljon auttaa asiaa, jos tiedostaa nuo mainitsemasi oman ajattelunsa raamit. Silloin niistä voi hetkeksi jopa irrottautua ja asettua katselemaan asiaa jonkin toisen ihmisen raameista käsin eli käytämme empatiakykyämme, se on ihmiselle luontaista. Kanssakäyminen olisi aika kylmäkiskoista ilman tuota ominaisuuttamme, mutta se ei todellakaan ole objektiivinen tapa tarkastella asioita ja kieltämättä usein sitäkin etenkin asioiden muuttamisen ollessa kyseessä tarvittaisiin. Asetelmallisestihan tälläinen objektiivinen näkökulma voi olla vaikkapa työnohjauksessa, terapiassa tai jossakin muussa ohjatussa keskustelussa, jossa vetäjän tehtävä on huomata ja nostaa asiat esille mahdollisimman objektiiviseen tarkasteluun. Ja kyllä mielestäni myös ihan spontaanisti ystävyysuhteessa toinen voi ohjata objetiiviseen tarkasteluun jonkin ongelman suhteen. Myös täällä palstalla objektiivisuus toimii välillä juuri siten, että lukija nostaa kirjoituksesta asioita esille ilman suurempaa tunnelastia ja omaa pitkälle vietyä tulkintaa.

Onpas täällä mielenkiintoisaa pohdintaa! :slight_smile: Kiitos kaikille kommentoineille. Vastaan nyt nopsaan, myöhemmin ehkä vielä palaan näihin asioihin paremmalla ajalla. Paljon teksteistänne “osui ja upposi”, ja pitää hetki pureskellakin ja sisäistää ajatuksianne.

…Aivan varmasti, Basi. Tämän tunnustan ja allekirjoitan. Koukku on olemassa, sen vuoksi varmaan alitajuntaisestikin olen juominkejani vähennellyt, mutta koukku ei silti irroittanut otettaan. Haluan vielä palata tähän määrittely-asiaan, koen sen itselleni jotenkin tärkeäksi. Mutta teen sen paremmalla ajalla. Kiitos rehellisestä palautteestasi. Osaat aina muotoilla sanasi kannustavaan ja kauniiseen muotoon, ja koen että haluat oikeasti auttaa täällä palstalla kirjoittelevia, minuakin. Mielestäni empatia ja auttamisen halu ovat kaksi eri asiaa, ja yksinään ilman toista kumpikaan ei toimi. Ilman empatian kykyä apua ei voi vahingoittamatta antaa, ja pelkkä empatia ilman auttamistarkoitusta taas voi vaan pahentaa henkilön tilannetta, joka todella haluaa apua. …Ja sinulla nämä kaksi kulkevat käsi kädessä :slight_smile:

:mrgreen: Yritän tallentaa tämän mantran kovalevylleni.

Kyllä tuo itsensä ulkoistaminen on loistava neuvo. Vaikea vaan toteuttaa, silloin kuin tunteet ovat jo ottaneet vallan. Pienemmissä “sessioissa” kyllä toimii jo minullakin. Istun alas ja annan fiilisten tulla ja mennä, tarkkailen itseäni ja tunnustelen, missä tunne tuntuu, miltä se tuntuu, ja mietin minkä ikäiseksi tunnen itseni. Jonkun ajan kuluttua olo helpottaa, tunne poistuu vähitellen, kuin työnsä tehneenä. Koen että velvollisuuteni on ottaa se vastaan, antaa sille aikani ja huomioni, ja antaa sen sitten mennä. Mitä vähemmän sekoitan tähän ajatuksia, pohdintoja ja määritelmiä, sen vahvemmin onnistun tunteen kokemaan. Yritän vain tuntea sen, “nimetä” sen, ja tunnistaa tuleeko se vuosien takaa vai tästä hetkestä. …Mutta tämä toimii joskus, ei aina. Maanantaina olin zombie, joka ei jaksanut tähän prosessiin ryhtyä. Jaksoin vain pelätä ja murehtia.

Mitä olen sinun kirjoituksia täällä Kh lueskellut, niin annat kyllä vaikutelman rationaalista, rauhallisesta, empaattisesta ja älykkäästä ihmisestä. Varot tarkkaan loukkaamasta ketään, ja punnitset harkiten sanojasi. Enpä usko että tunneälysi on normaalia matalimmalla tasoilla, päinvastoin :sunglasses:

Jollain tavoin allekirjoitan myös tuon, että naisilla paraneminen voi olla erilaista kuin miehillä. Tunteiden vuoristoradat ovat ehkä meille jo hormonaalista syistä suurempia kuin miehillä.

…Mutta tänään on jälleen hyvä, raitis päivä! Ehdin tänään huoltamaan fyysistä puoltani jumppasalille, kunhan palkkatyöt on ensin hoidettu. Henkistä puolta hoidan täällä plinkissä, terapiassa ja al-anonissa. Eiköhän tällä työllä vähitellen kuoriudu seesteinen, tyyni ja elämää rakastava Sitruunapippuri. Huikkaa en aio ottaa selvään päähän, sen enempää kuin pillereitäkään, vaikka mielen vuoristoradat taas käynnistyisivät.

Iloista ja raittiin raikasta keskiviikkoa kaikille!

-Sitruunapippuri 3vkoa-

Tänään mietin millaista loppuelämäni on ilman krapulaa, ja juomista seuraavia “harmaita” ahdistuksen päiviä. On se alkoholi kummallista myrkkyä, kun nuo morkkis-olot seurasivat minua vaikka vähentelin sen juomiseni jo aika minimiin viime aikoina… Ainoastaan ne fyysiset oireet (päänsärky, kuvotus) vähenivät määrien vähentämisestä, henkiset eli ne vaikeammin kestettävät olotilat pysyivät aika lailla samoina, join sitten kolme viinilasillista tai pullollisen.

Toisaalta, olen ajatellut että ne vahvat morkkikset ja henkinen pahoinvointi olivat eräänlaista johdatusta, siihen että teen tämän lopetuspäätökseni. En tehnyt sitä tietoisesti, vaan aloin lueskelemaan täällä kirjoituksia, aluksi mietin että “lopettaisinkohan joskus”, sitten että lopetan seuraavan viikonloppuloman jälkeen (tulossa kuun vaihteessa.) Seuraavaksi päähäni vain putosi ajatus, että olen lopettanut jo nyt. En tarvitse sitä yhtä nostalgista viikonloppua jolloin hyvästelen kaikki rakkaat drinksuni ja elämäntapani. Tajusin, että jos siirrän tätä päätöstä, petän itseni.

Niin se päätös vain tipahti minuun, jostain ylempää, ja sen jälkeen on ollut selviö, että en enää juo alkoholia tässä elämässäni. (Toivottavasti en seuraavassakaan, jos sellainen on tulossa.)

Unipillerien lopettaminen tuntuu nyt jo helpolta, niitä ei ole ikävä. Olen nukkunut ihan hyvin, ja kaivannut niitä vain noihin heilahteleviin mielialoihin. Toisaalta ehdin käyttää niitä melko vähän aikaa, ja tiedän että ilmankin olen elämässäni nukkunut ja pärjännyt vuosikausia. Toisaalta, silloin kun en niitä vielä syönyt, käytin useammin ja suurempia määriä viinaksiakin. Ehkä ne olivat joku “luopumisriitti”. Auttoivat vähentämään juomismääriä ja -kertoja. (Alitajuntaisesti, koska en ole harkinnut totaalista lopettamista koskaan aiemmin.)

Hassu ajatus on se, kun mietin, että miten ilman alkoholia pärjää? Miksi ei pärjäisi? Kuten täälläkin on monessa kohtaa todettu, viinaa ei tarvitse minkään asian toimittamiseen. Silti tuntuu, että esim. työpaikan kautta tulevat illalliset ym. kinkerit ja tapahtumat, risteilyt, sukujuhlat, matkat, kavereiden kanssa käydyt perinteiset ravintolaillat jne voivat olla aluksi haastavia. Tuntuuko minusta silloin, että jotain puuttuisi? Jäisin jotain paitsi?

Erikoista on se, että yleensä mietin asiaa. Alkoholinkäyttöni on ollut aina sitä luokkaa, että sillä ei pääse edes suurkuluttajan rajoille (tarkistin), viimeisen vuoden aikana kk-annos on ollut 0 -12 välillä. Tämä määrä EI VOI aiheuttaa riippuvuutta, sen ymmärrän järjelläni. Miksi kuitenkin nämä asiat pyörivät päässäni? Miksi KOEN, että minulla olisi päihderiippuvuus? Edes Opamox ei selitä tätä, en käyttänyt sitä päivittäin, ja reilusti alle lääkärin määräämän rajan. Voiko Juha Vuorisen määritelmä: Alkoholisti on ihminen, joka juo humaltumistarkoituksessa; pitää paikkaansa??? Jos voi, olen alkoholisti. :unamused:

Miksihän tämä määrittely on minulle yleensä niin hemskatin tärkeää?

Ehkä siksi, että kun aikanaan tajusin ja avoimesti tunnustin olevani läheisriippuvainen, lähti toipumiseni siitä hetkestä käyntiin. Hain apua, ja sain sitä. Nyt pärjään hienosti “oireineni”, olen oppinut pyörittämään päänupissani näitä omia asioitani toisten asioiden sijasta. Tunnistan oireet ajoissa, ja osaan pitää itsesi erossa niistä asioista, jotka käynnistävät sairauteni.

Ihana aurinkoinen keli!! Ja työtkin on tehty, tänään etänä eli ei tarvinnut ruuhkissa tuhlata minuuttiakaan. Nyt pihalle reippailemaan, ja nauttimaan talvesta.

-Sitruunapippuri 3 viikkoa -

Mielenkiintoista pohdintaa. :smiley:
Niin, onhan tuota alkoholismia monen asteista myöskin. Se on oikeastaan täysin sinun omassa vallassasi määrittää itsesi alkoholistiksi tai olla määrittämättä. Asialla on puolensa, toisaalta se stigmatisoi ja toisaalta se vapauttaa miettimästä esim. kohtuukäytön mahdollisuutta. Ok, ei tarvitse huudella kylillä, olen muuten alkoholisti. Asia ei ole kuitenkaan niin yksinkertainen se voi nimittäin stigmatisoida myös omaa ajatteluasi itsestäsi. Se voi olla hyvä asia tai se voi olla huono asia. Se voi auttaa sinua tekemään asian selvääkin selvemmäksi, alkoholi ei alkoholistille sovi, piste. Se voi myöskin takerruttaa sinut alkoholistin rooliin ei niin kovin rakentavasti, siten että kaikki selittyy alkoholismin lasien läpi. Palatakseni tuohon yhteisön silmissä stigmatisoitumiseen, niin siinäkin on monia näkökantoja pelkän välttämisen tai julkisesti juopoksi tunnistautumisen lisäksi. Mitä useampi ongelmaisesti juova ihminen kertoo tarinaansa muille ja kertoo olevansa alkoholisti, sitä laajemmaksi kuva alkoholismista muodostuu ja perinteinen, hyvinkin suppea kulttuurinen tarina alkoholismista saa rinnalleen erilaisia tarinoita. Tästä on paljon hyötyä tunnistamisessa, ennaltaehkäisyssä, häpeän hälventämisessä ja tabujen rikkomisessa. En itsekään ihan perinteiseen alkoholistin raamiin istu, mutta ihan tasan tarkkaan olen alkoholisti. Määrät ovat hämääviä, tärkeämpää on se mitä alkoholi ihmiselle aiheuttaa. Omalla kohdalla loppuajoista alkoholi aiheutti jatkuvaa henkistä ja myös fyysistä pahoinvointia, vaikka määrät ja juomavälit olivat aika kohtuullisia.

Perjantai. Kylmää ja aurinkoista, ja niin kaunista. Vanha minäni katsoisi ehkä tänään olevansa oikeutettu muutamaan ilta-viinilasilliseen takkatulen lämmössä, kun lapset laitettu pehkuihin, ja viikko nollattu kasaan. Onneksi saan valita raittiuden, ja huomenna krapulattoman, reippaan olotilan. Tänään on raikas ja kevyt olo, tuntuu kuin ilmassa leijuisi… :slight_smile:

Olen lueskellut aina sopivissa väleissä monia ketjuja täällä, ja kokenut kymmeniä ahaa-elämyksiä. Toivottavasti Smokki ja sikari ei pahastu, kun lainaan nyt yhtä hänen kirjoitustaan. Tämän luin monta kertaa, ja tuntui että tässä on sanalliseen muotoon kiteytetty ne asiat, joita juuri nyt korvieni välissä prosessoin. Kun törmäsin tähän, minussa avautui joku uusi ymmärryksen portti. Kiitos S&S

[b][i]Oikeastaan koko sana ahdistus pitäisi lailla kieltää. Moni luulee, että ahdistus on tunne. Tunteeltahan se tuntuukin, mutta tunne se ei ole. Aivan päinvastoin. Ahdistus on kyvyttömyyttä käsitellä tunteita. Tai oikeammin seurausta kyvyttömyydestä käsitellä tunteita. Tunteet, joita en ole käsitellyt, jäävät painolastiksi. Tuota painolastia kannan mukanani, kunnes olen valmis nuo tunteet kohtaamaan ja käsittelemään – yksi kerrallaan. Kun muut ihmiset vihastuivat, olivat surullisia, pelkäsivät, häpesivät tai kokivat syyllisyyttä, minä keräsin nuo tunteet kiviksi reppuun, jota jatkuvasti kannoin mukanani. Ei ihme, että reppu kävi lopulta liian painavaksi.

Minä siis join, koska en osannut kohdata tunteitani, vaan kätkin ne. Niin hyvin, että lopulta en löytänyt niitä itsekään. Lapsena isä ja äiti eivät osanneet opettaa minua käsittelemään tunteitani.[/i][/b]

Erinomainen lainaus!
Kiitos Sitruunapippuri kun kaivoi esiin, ja laitoit (minullekin!) luettavaksi tuon!

Piti vielä tähän palata. Niin, jos uskaltaisin määritellä itseni alkoholistiksi, tiedän että ympärilläni monta läheistä katsoisi minua kuin vajaaälyistä. Olen ollut aina se porukan “kohtuullisin” kupin kumoaja. Silläkään ei oikeastaan ole merkitystä. Siis mitä muut ajattelisivat, heillä on oikeus ajatella mitä haluavat, ja minulla on vapaus ajatella mitä minä haluan :slight_smile: Enemmänkin ajatuksessa hiertää se, että tekisin “virhe-arvioinnin”, ja alkaisin tosiaan katsomaan tätä maailmaa väärästä näkökulmasta. Kuten itsekin kuvailet, hyvin hoksattu, Basi. Jos nyt määrittelisin itseni alkoholistiksi, (hallelujah!) niin tilanne voisi olla kuten elokuvassa FightClub, jossa päähenkilö hakeutuu huutavassa avuntarpeessaan kivessyöpä-sairaiden tukiryhmään, vaikka ei kyseistä sairautta edes sairasta. (Muistini mukaan,siitä on kauan aikaa kun katsoin tämän loistavan leffan.) Eli tiedän, että apua tarvitsen, joten ujutan itseni väkisin johonkin muottiin, jossa voin sitä hakea.

Tämä ei ole myöskään repsahduksen petailua, minussa asuu vahva tieto siitä, että elän loppuelämäni absolutistina. Mikään mahti ei tätä päätöstäni pyörrä, ei edes se, että määrittelisin itseni anti-alkoholistiksi. Minulta on vain juomishalut otettu pois, ja siitä olen valtavan kiitollinen.

Ehkä tämä ajoittainen kipuilu johtuu vanhasta rakkaasta riippuvuussairaudestani, läheisriippuvuudesta… Se kun oireilee säännöllisesti, joskus huomaamattakin. Toisaalta, tiedän että tämänkin taudin kanssa pärjää selvin päin huomattavasti paremmin :smiley:

Ehkä tässä on käynyt niin, että kun olen alkanut kunnolla hoitaa itseäni (al-anon, itsetutkiskelu, terapia) ja olen saanut sairauteni oireet kuriin, alan vapautua siihen luonnolliseen tilaan, jossa en tarvitse alkoholia tai bentsoja, (edes sitä pientä määrää) vaan olen kasvanut sen kokoiseksi, että kestän elämän jo “raakana”. Ilman niiden apua.

Teikäläinen, eipä kestä :smiley: Koirajuttusi tuolla toisessa ketjussa sai kyynelet silmiini, se oli niin kaunis.

Eilen olimme miehen kanssa tuttavaperheen luona päivällisellä. Minulle tarjottiin punaviiniä, ja vastasin ei kiitos, olen autolla. Mutta olethan sinä ennenkin yhden lasin silti juonut, oli vastaus.

Niinpä.

No nyt en juonut, ei ollut edes minkäänlaista kiusausta.

Tulimme hyvissä ajoin kotiin, ja mies jatkoi tissuttelua, ja tarjosi minullekin. Ei ihmetellyt kieltäytymistäni, enkä käynyt selittelemään. Oli ihana huomata, että en kaivannut sitä punaviiniä, en makua, en siitä tulevaa rentoutusta… En yhtään mitään. Päin vastoin, aamulla oli niin mahtava herätä reippaana ja terveenä uuteen aamuun. Tämä viikonloppu on siivottu, luettu hyviä kirjoja, tavattu ystäviä, ulkoiltu lasten kanssa, pelattu monopolia ja riehuttu pulkkamäessä. Syöty hyvin ja oltu ihmisiksi. Elämä on aika jees näin selvin päin koettuna!

Sitruunapippuri, 4 vkoa.

Tänään on ollut aikaa miettiä, mitä raskaita tunteita kannan henkisessä selkärepussani, ja miksi. Kaksi tunnetta aina välillä nostaa karvaista päätään: Epäonnistumisen pelko ja syyllisyys.

Aika mukavasti tämä arki sujuu, välillä olen hyvinkin iloinen ja onnellinen, suurimman osan ajasta tyyni ja luottavainen. Mutta aina välillä se reppu alkaa painaa, ja haluaisin nostaa sieltä nyt nämä kaksi kiveä päivänvaloon.

Epäonnistumisen pelko : Jo lapsena pelkäsin mokaamista. Pelkäsin niin paljon, että en saanut unta. Koulupäivät velvoitteineen pelottivat. Olin jo pienenä perfektionisti. Olin olemassa ja näkyvä vanhemmilleni, kun toin hyviä numeroita ja loistin luokkani hikarina. Muuten olin näkymätön. Kuvittelin olevani laiska ja tyhmä, kun epäonnistuin jossakin. Tämä kierre on jäänyt päälle - työelämässä suorittaminen, menestyksen kautta “näkyväksi” tuleminen, ja jatkuva epäonnistumisen pelko. Kun pelko on kasvanut liian suureksi, olen hukuttanut sitä juomalla, tai turruttanut lääkkeillä. En oikein tiedä, miten voisin tämän pelkoni kohdata?

Syyllisyys: Tämäkin on riivannut minua jo lapsuudesta asti. Koin syyllisyyttä mokistani, virheistäni. Siitä että en ollut tarpeeksi ahkera, tarpeeksi täydellinen, tarpeeksi kaunis. Olen kai luullut pääseväni tästä tunteesta eroon suorittamalla ja tekemällä koko ajan enemmän. Vaatimalla itseltäni koko ajan enemmän. Silti syyllisyys ei ole poistunut. Olen kai kohdannut sitä väärällä tavalla. Nyt kun teen lyhennettyä työviikkoa, syyllisyys rästiin jäävistä töistä painaa joka päivä päälle. Vaikka tiedän, että se on naurettavaa. En ole myöskään koskaan mielestäni tarpeeksi timmissä kunnossa, vaikka urheilen ja noudatan tiukkaa ruokavaliota. Olen peilikuvaani tyytymätön, ja koen syyllisyyttä jokaisesta syödystä suklaapalasta. Jokaisesta väliin jääneestä salivuorosta. Siitä että olen flunssassa ja kuumeessa, enkä jaksa lähteä tekemään lumitöitä. Naurettavaa, typerää… Tiedän. Tuntuu että olen imenyt tämän syyllisyyden itseeni jo äidinmaidosta, häpeän toisesta tissistä. Miten voin kantaa äitini syyllisyyttä ja häpeää? Miten voin päästä niistä eroon, jos ne kaikki eivät edes ole omiani?

Hassua että osa tunteista painaa tiiliskivinä siellä selkärepussa. Osa tunteista taas kannattelee minua… Ilo, armo, rakkaus, mielenrauha. Ehkä nuo painavat tunteenjärkäleet joskus poistuvat, tai ainakin osa niistä.

Tänään on ollut hyvä päivä. Raittiutta takana jo yli 4 viikkoa. Koko ajan tämä alkaa tuntua enemmän ja enemmän luonnolliselta ja normaalilta olotilalta. Vaikkakin kasvukipuja aina välillä on, niin enimmäkseen olo on utelias ja iloinen. Nyt se (vesi)lasikin alkaa näkyä puolitäytenä, ei puolityhjänä! :smiley:

5 viikkoa jo takana, nopeasti aika juoksee :slight_smile:

Näin unta että olin vahingossa juonut, olin vain unohtanut koko päätökseni, olin ravintolassa, ja pöydällä oli useita tyhjiä drinksulaseja. Tilanne ahdisti ja masensi; olin pettänyt itseni.

Oli mukava herätä, ja huomata että raittius jatkuu.

Nyt väsyttää, rankka viikonloppu täynnä omia ja lasten harrastuksia, vähän jo liikaakin aikatauluja ja ohjelmaa. Työpäivä oli taas kaoottinen, Olisi kiva välillä hengähtää, olla vaan…

Haaveilen samanlaisesta irtiotosta kuin Elizabeth Gilbert kirjassaan Omaa tietä etsimässä. (kirjasta on suht hyvä leffakin tehty, Julia Roberts pääosassa.) Mutta enhän minä tätä perhettäni voi enkä haluakaan jättää. Ehkä irtiotto onnistuisi kotikeinoinkin, ilman Italiaa, Intiaa tai Balia :slight_smile:

Jos tosiaan lopettaisi juomisen kokonaan, niin alkaisikohan sitä nähdä unta juomisesta ja siihen liittyvistä kiusauksista? Minulla unissa toistuu jatkuvasti tietyt teemat, eikä niillä ole juuri tekemistä juomisen kanssa. Joskus harvoin näkee unta siitä, että pitää mennä kauppaan hakemaan sikspäkki ennen kuin kauppa menee kiinni, mutta muuten nuo uniteemat ovat aika muuta kuin juomiseen liittyvää.

No totta puhuen, ei nuo kiire kauppaan -teemat niin mahdottoman harvinaisia ole.

Huomenia

Kyllä niitä juoppounia tulee pitkän aikaa. Itse oon ainakin jäänyt junan alle, ajanut kännissä autoa, oksentanut ravintolan pöytään, kutsunut ison lössin kadun miehiä mun luokse juomaan jne. :smiley:

Mutta sitten onkin upea fiilis herätä ilman krapulaa ja muistella mennyttä unta; se antaa lisäpotkua tällä tiellämme kohti raittiuta :wink: .

-Kannusaarinen 1 vuosi 7 vkoa 5 pvää

Mua on huvittanut kun nyt (melkein 8 kk raittiutta takana) on tullut jo pari kertaa sellainen uni että olen ravintolassa ja tilaan Vichyä. Sitten yhden kerran olin lomalla unessani ja hätäilin että kuinkas se aamulähtö sujuu lentokentälle ennenkuin sanoin kaverilleni että eihän minulla ole enää mitään ongelmaa kun en juo. Mukavaa se on herätä tälläisten jälkeen. :smiley:

Alkaa jossain määrin olla sisäistynyt tuo juomattoman henkilön käytös vaikka viime viikonloppuna oli sellainen pieni halu kun oli taas kuohujuomaa tarjolla yhdessä tilaisuudessa. Nyt sain heti kerrottua etten juo enää ja he olivat kaikki hyvin ihmeissään kun eivät olleet (ehkä omasta juomisestaan johtuen) huomanneet ongelmaani. Sain hyvän keskustelun aikaiseksi henkilön kanssa jolla myös on ongelma ja hänestä tulee vielä erittäin hankala kun on juonut, tuntuu hienolta jos voi auttaa jotain toistakin ajattelemaan asiaa.

Kiva kuulla että muutkin näette juopottelu-unia, siis että se ei ole mitenkään erikoista. Tuli tuosta Piparin lomaunesta mieleen, että näen aika usein sellaista unta, missä olen lähdössä jonnekin lomalle. Pakkaan tavaroitani, ja vaatteita on järkyttävästi pitkin lattioita. Minulla on kiire. Passi hukassa. Kamat eivät mahdu laukkuihin, autonavaimet ovat hukassa, paniikki kasvaa… Kun lopulta pääsen lentokentälle, olen aina myöhässä, kone on juuri lähtemässä, ja sitten huomaan että ei minulla ole lippuja/passia/lompakkoa, välillä ei edes vaatteitakaan :open_mouth:

Tämä uni toistuu tosi usein, vähän muuntumalla, välillä pääsen tänne matkakohteeseen, välillä en. Kerran päädyin kylpylään ja uni päättyi siihen, että olen uimassa isossa porukassa, ja lasken vesiliukumäkeä mieletöntä vauhtia. Kerran taas uimarannalle. Jostain syystä vesi liittyy usein uniini, muodossa tai toisessa. Samoin muuttaminen, muutan usein uuteen taloon, ja puran muuttokuormaa, tutustun uusiin huoneisiin.

Unet ovat mielenkiintoisia, niitä pohtimalla voi kai oppia itsestään. Ihanaa kun ei enää ei tarvitse katsoa krapulaunia, ne oli ihan karmeita. Nilviäisiä, rapuja, matoja… Milloin mitäkin liskoja ja monstereita.

No niin. Nyt se iski. Eilen kävin alkossa mieheni kanssa, hän valitsi punkkua tämän illan päivälliselle. Meillä on lapset mummolassa ja omilla teillään, ja tänään tiedossa kahden keskinen ilta. Romanttisesti hyvää ruokaa kynttilänvalossa, perinteisesti viiniä ja keskustelua yömyöhään.

Apua.

Siinä viinipullorivin edessä nousi vesi kielelle. Muistin, miltä tuntuu se ihana raukeus, miten katoan hämyiseen onnelliseen “kuplaan” ja arjen huolet katoavat. Miten samettiselta punkku maistuu, ja miten ihanaa on syödä rauhallisesti ja nautiskellen pitkään valmistettuja herkkuja. Viinilaseja kallistellen. Jälkiruokalikööriä unohtamatta.

Juomishalut heräsivät, ensimmäisen kerran koko kuuden viikon aikana. Toisaalta tämä vähän helpottikin, koska tiesinhän että minulla on ongelma, nyt se muistuttaa olemassaolostaan ja todellisuudestaan. Eilen illalla ajattelin juomista, ja se oli mielessäni ensimmäisenä, kun aamulla heräsin.

En aio juoda. Yritän ottaa tämän tulevan “tutkimusmatkana”, miltä tällainen tutuksi tullut ilta näyttää ja maistuu selvinpäin.

Ehkä saan lopulta tunnustettua miehellenikin, että aion pitää tipattomia kuukausia koko loppuvuoden, koko loppuelämäni.

Aurinkoista sunnuntaita kaikille!

Oli mielenkiintoista kohdata ensimmäisen kerran se “viinapiru”, eli todellinen halu juomiseen. 6 viikkoa ehti kulua, että se tapahtui. Ehdin jo luulla, että tämä menee mukavasti ilman sen suurempia mielihaluja.

Valmistauduin perjantai-iltaan ostamalla kaksi alkoholitonta Nikolaita. Toisen join ruuan kanssa, toisen myöhemmin. Olen lukenut täältä että jotkut käyttävät näitä alkottomia varsinkin alkuaikojen apuna. Minulle tämä näytti sopivan ihan hyvin.

Erikoista oli se, että sen ensimmäisen juotuani koin että aine nousi päähän! Piti oikein tarkistaa prosentit tölkin kyljestä, 0,0% se näytti. Mutta sain hiukan huimaavan, nousuhumalaa muistuttavan olotilan. Lumevaikutus? …Tai sitten valmistamani sisäpaisti kanttarelli-kermakastikkeella oli niin hyvää, että se nousi päähän :smiley:

Mies kysyi että enkö aio juoda enää ikinä. Vastasin että en tiedä, en ainakaan tänään. Perustelin sillä, että haluan nyt päästä opamaxeista lopullisesti eroon, ja krapulaan niitä tulisi kiusaus ottaa.

En tiedä, miksi en voi tunnustaa omalle rakkaalleni tätä raitistumispäätöstäni? Miksi olen niin pelkuri? Ehkä pelkään leimautumista, koska en halua että hän (tai kukaan muukaan) ajattelisi minusta, että olen alkoholisti. Ainakaan ennen kuin olen itse tähän päätelmään tullut. En halua, että toiset ihmiset leimaavat minua mihinkään muottiin. Toisaalta, itsestänihän se on kiinni, miten tuon mahdollisen leimautumisen vastaan otan.

Nyt on aika helpottunut olo, koska selvisin ensimmäisestä viinanhimosta ilman sen suurempaa taistelua. Tunsin, että nyt tekee mieli, enkä yrittänyt mitenkään edes mennä tätä mieliteko karkuun. Hyväksyin sen. Samalla hyväksyin myös sen, että en juo. Olen raitistunut ihminen, jolla on mielihaluja. Simppeliä.

Huomasin myös, että juomishalut poistuivat aika nopeasti. Ilta meni mukavasti, mies joi muutaman lasin punkkua ja väsähti nukkumaan jo ennen kymppiä. Katselin vielä leffan yksinäni, ja olin tyytyväinen ja onnellinen. Käsitin, että en oikeasti tarvitse niitä punkku/valkkarilasillisia mihinkään, pystyn seurustelemaan ja juttelemaan ihan yhtä hyvin ilman niitäkin. Kahdenkeskeinen ilta mieheni kanssa ei millään muotoa “kärsinyt” siitä, että minä olin selvinpäin, enkä kolmen- neljän lasillisen “kohtuukunnossa”. Mieheni tissuttelu ei myöskään häirinnyt minua mitenkään. Ei edes se pieni samojen asioiden jankkaus. Olin vain onnellinen, että sain olla selvinpäin.

Lauantaiaamuna oli mahtava herätä ilman krapulaa, virkeänä ja elinvoimaisena!

Nyt on takana jo kuusi viikkoa. Päivä kerrallaan on hyvä mennä eteenpäin!