Ketipinor

Ihan mielenkiintoista luettavaa psykoosilääkkeistä ja niiden käytöstä nykypäivänä unettomuuteen jne…
Kirjoittajana: Maija Haavisto 28-vuotias kirjailija, toimittaja, lääketiedekirjoittaja ja kääntäjä Helsingistä, joskin asun nykyään Amsterdamissa. Hankala potilas vai hankala sairaus on kolmas tietokirjani.
http://www.hankalapotilas.net/2012/01/neuroleptit-nykyajan-ihmelaakkeet/
Sivuilta löytyy myös hänen oma kertomuksensa… Tuo kirjanen voisi olla ihan mielenkiintoinen luettava.

"Nykyajan yleislääkkeitä löytyy oikeastaan kolmesta eri kategoriasta: masennuslääkkeet, epilepsialääkkeet ja neuroleptit eli psykoosilääkkeet. Niitä määrätään paitsi varsinaiseen käyttötarkoitukseensa, myös esimerkiksi masennukseen (siis muitakin noista kuin masennuslääkkeitä), ahdistukseen, univaikeuksiin, krooniseen kipuun ja etenkin potilaille, joilla on useampia näistä oireista. Niitä määrätään hyvin usein myös vanhuksille, vaikka tutkimusten mukaan niistä on enemmän haittaa kuin hyötyä.

Kaikilla noista lääkeryhmistä voi olla melko paljon sivuvaikutuksia, mutta erityisen ongelmallisia ovat neuroleptit. En voi ymmärtää, miten nykyään niin moni lääkäri kokee asianmukaiseksi määrätä neuroleptiä uneen kokeilematta ensin jotain fiksumpia vaihtoehtoja (kuten melatoniinia)."

Juu, kyllä mieluummin noi melatoniinit jne ekaksi sitten bentsoihin ja ihan vihoviimeinen vaihtoehto leptit.

Mulla määrätty paniikkikohtauksiin. Enkä pidä itteeni kovin hulluna :smiley:

^ Niinkuin yllämainittuna, käytetään melkein mihin vain, vaikka parempiakin lääkkeitä olisi hoitoon. Imho, kyllä ite ottaisin bentsot paniikki kohtauksiin kuin ketiapiinit. vaikka tulisi joka päivä paniikki kohtaus.

Pitäisikö tässäkin nyt taas sanoa, että voi huhhuh vai niinpä tietenkin :unamused: . Mikä paniikkikohtauslääke se muka on?! Johan se paniikkikohtaus ehtii menemään itselläänkin ohi ennen kun tuo edes vaikuttaa ja vaikutus kestääkin sitten paljon pidempään, kuin olisi tarvis minkään paniikkikohtauksen hoidossa. No, ehkä se ehkäisee seuraavan paniikkikohtauksen, jos se on pian sen ensimmäisen jälkeen tulossa, kun voi vain istuskella zombiena. Kai tässä on osattava kohta paniikkikohtauksensakin ennakoida, että tietää ottaa lääkettä ajoissa.

Näin sitä kai jatkossa sitten mennään. Ketiapiini on täydellinen ihmelääke. Monikohan tuotakin paskaa määräävä lääkäri on sitä itse koskaan syönyt :confused: ?

Täysin samaa mieltä. ja tuskin on lääkärit itselleen (tai siis toiset lääkärit toisillensa määräilleet, kyllä varmaan kokeiluksi, mutta tuskin päivittäiseen käyttöön). Siis eihän tuossa oo mitään järkeä, ja mikäköhän annos mahtaa olla ketiapiinia määrätty paniikkikohtaukseen? Tosi turvallinen lääke esim autolla ajaessa, tarkkuutta tehtävässä työssä jne jne… Luulisin, että kyllä tuolla lääkkeellä saa melko kauan kärsiä paniikkikohtauksesta ennenkuin se loppuu, ja sitten zombina tuntikaudet… Tietty jos kotona ottaa ja on aikaa olla zombina ja vetäistä vaikka levyksi sohvalle niin kait se paniikkikohtaus sitten siitä helpottaa… Näihin määräyksiin olisi ihan oikeasti tultava joku roti!! vähintään ne kolmiot joskos lääkärit sitten pelästyisi niitä ja kyllä luulisin lääkäreidenkin olevan jo tietoisia mitä sivuvaikutuksia yms ne aiheuttaa, jo pelkästään helvetti plinkin väki on varmasti sanonut lääkäreille ison sanan näistä lääkkeistä, mukaanlukien minä. Tosin olen sanonut vain tulevaisuuden varalta ja periaatteessa ohi aiheen, tulen juttuun oman lääkärini kanssa hyvin ja välillä puhutaan ihan muistakin asioista kuin lääkityksistä. Kuitenkin usein on meinattu koittaa jotain lääkettä X, mutta olen sanonut niidenhaittapuolia jne mitä aiheuttaa niin jäänyt sitten nekin koittamatta. toki jos laitokseen joudut, niin se on vähän väistämätön paha syödä niitä leptejä sen aikaa kun siellä on… Tosin entiedä jos nyt joutuisin laitokseen, niin määrättäisikö enään, kun papereissani mielestäni pitäisi lukea, että ei leptejä eikä masareita.
Suurinosa ihmisistä ikävä kyllä vain luottaa lääkärin tietävän oikean lääkityksen, tosiasiassa he vetävät melkein kuin liukuhihna työnä näitä unettomuus/ahdistus jne ongelmia ja määräävät sitten leptejä jne automaattisesti miettimättä yhtään sen enempää, ennenkuin se potilas soittaa / tulee käymään uudestaan ja valittaa lääkkeen toimivuudesta / haitoista, jotkut vetävät pitkäänkin näitä kuureja ja aina vaan nostetaan annosta, sitten kun olisi aika lopettaa niin sitten paljastuukin se suurin haitta lääkkeistä. Mielestäni vielä ketiapiini + vahvemmat leptit pidempään unilääkkeenä esim käytettynä tuhoaa jotain unireseptoreita, eikä päästä enään REM uneen, mikä on se kaikista tärkein univaihe ihmisellä missä oppiminen tapahtuu ja ihminen korjaa itseään. Ei hyvä, ei hyvä todellakaan… ONNEKSI kuitenkin on ihmisiä ketä ottaa tietoa lääkkeistä, ennenkuin menee edes lekurin puheille ja tietää mitä tuleman pitää ja osaa ehdottaa vaihtoehtoista lääkettä. Ja tietty osa lääkäri on oikeastikin fiksu ja tietää haitat.

Minä otan aina 100mg illalla mieltä tasaamaan ja en ole huomannut mitään. Mutta se voi johtua siitä, koska otan myös 15-30mg mirtatsapiinia ja yhden 20mg.sen tenoxin unettomuuteen. Määrätty iltalääkkeeksi mieltä tasaamaan että uni tulee hyvin. :question:

Eikö ole koskaan aamuisin yhtään vetopois olo / zombimainen olo?? ite jättäisin tuon ketiapiinin pois. tosin se saattaa aiheuttaa sen, ettet enään saa unta ilman sitä + vierotusoireet. Pidemmän päälle se kuitenkin tuhoaa noita unireseptoreja tjsp, en muista nyt kaikkia lääketermejä, eli unenlaatu huonontuu. ja jää vajavaiseksi se REM univaihe, missä siis käydään päivän asiat läpi, ihminen oppii jne… Ite koittasin ihan tolla tenoxilla ja mirtalla saada unta. tosin itse en saa kummallakaan. varsinkaan bentsoilla kun ne on päivittäiskäytössä muutenkin, piristää vain mitä enemmän ottaa. Halcion toimi hyvin, vaikutus aika tosi lyhyt, mutta tosin ei pidä unessakaan, mutta ei vaaraa esim ottaessa myöhään yöllä ja aamulla herätessä jos tarve lähteä töihin tjsp, niin ei tokkuraisuutta jne. tosin vaikea lääke saada, samaten kuin insomin. Jos tolea ei olisi tällä hetkellä bentsoihin (voi olla, että bentsolääkitys jatkuu vielä 10 vuottakin eteenpäin, nyt vasta mennyt 5 vuotta ja 3vuotta päivittäin.) niin ottaisin nuo halcionit / insominin unettomuuteen ja käyttäisin vain akuuteissa tilanteissa, ettei pääsisi tole nousemaan. Nyt täytyy vain valvoa yön ja koittaa seuraavan yönä mennä nukkumaan jos tulisi uni, yleensä 4 päivän kohdalla alkaa olemaan jo melko sekavaa meininkiä jos yöunet 4 päivän sisällä on about 2-4 tuntia yhteensä. Joten näissä tilanteissa olisi hyvä kyllä olla jokin tipauttava lääke, joku ketiapiinia vahvempi, kerran kaksi MAX kuukaudessa otettavaksi… Tosin tuo luonnon oma rikkakasvin kukinto tuo hyvän unen akuuteissa unettomuustilanteissa (ja muutenkin), tai riippuen tietty lajikkeesta, itellä pitkälti hybridi pohjainen indicaan kääntyvä tai täys indica lajike tuo unen parhaiten, mutta aiheuttaa melkoisen jumituksen ennen nukahtamista, mutta vie kyllä myös kipuja pois, sativat ei niinkään auta kipuihin ja nukkumiseen lähellekään niin hyvin. HARMI, että lääkerespaa on erittäin vaikea saada ja helvetin kalliskin vielä ~800e /kk. Ja taitavat kirjoittaa respan siihen uuteen sativexiin JOS sellaisen saa, puhutaan kymmenistä ihmisistä koko suomessa kenellä resepti kannabikseen… Olis erittäin pätevä bentsojen ja leptien korvaaja ilman koukkuuntumisriskiä ja turhia sivuvaikutuksia. Paras unilääke bentsotoleranssin omaavalle ihmiselle IMHO.

Neuroleptiuni ei ole oikeaa unta IMO. Joskus se toki on paikallaan, kun on mennyt useamman vuorokauden täysin samoilla silmillä, uni ei tule millään muilla keinoin ja psykoosi alkaa kolkutella ovella. Silti, vaikka olisi lepteissään maannut tajuttomana 2 vuorokautta, niin eipä olo ole sen jälkeen kovinkaan levännyt, siis senkin jälkeen vielä, kun on siitä zombiepöhnästä selvinnyt. Muutenkin se leptiuni on jotenkin outoa. En osaa nyt tässä tilassa oikein selittää, mutta ehkä joku muukin ymmärtää vähän mitä tarkoitan, jos kokemusta on. Eipä sillä, että mikään lääkeuni kovin oikeaa olisi, mutta joskus, kun saa nukuttua hyvin ihan benzojen avulla, niin kyllä se uni itsessään on ihan erilaista ja aamulla on ainakin suhteellisen pirteä ja levännyt olo. Unilääkkeistä melatoniini taitaa olla se ainoa, joka auttaa saamaan oikeaa unta, mutta sehän ei olekaan varsinainen lääke, vaan ihmisen omia hormoneita. Voi niitä onnellisia, jotka sillä pystyvät nukkumaan. Yhtä tyhjän kanssa se on oikeasti uniongelmaiselle ja/tai korkean benzotoleranssin kehittäneelle. Vielä onnellisempia ovat ne, joiden ei tarvitse käydä millään pilleripurkilla unta saadakseen. Kateellinen olen.

Jenkeissä käyttävät kuulemma Ketipinoria (Seroquel USA:ssa) “viihteellisesti”. Ketipinor toki vaikuttaa mieleen, mutta ei erityisen viihteellisellä tavalla. Ensin väsyttää todella voimakkaasti, sitten nukahtaakin aika nopeasti vaikka yrittäiskin pysyä hereillä. 3 viikkoa tuota lääkettä joskus käytin ja käytännössä nukuin koko sen ajan.

Lepteistä ketiapiinia myydään suomessa iha ketipinorina ja seroquelina (ja seroquel prolongina) + Quetiapin Mylan:ia mikä on rinnakkaisvalmiste.
Juu eihän tolla oo kyllä mitään viihteellistä arvoa, tosin en kyllä ikinä viihteile muulla kuin alkolla, joskus kannabiksen kukinolla unettomuuteen akuuteissa uneettomuusputkissa ja kiputiloissa (vaikka kipuun onkin oxycontin aamuin illoin, niin helpottaa silti kummasti).
Jotkut vetelevät ja piikittelevät vaikka mitä, se onko se hauskaa, entiedä. kait se on hauskaa olla ihan nuokuksissa / unessa… Moni myös saa “viihdettä” esim syömällä lyricaa ja vetämällä viinaa, kiva sitten konttailla ja kävellä pitkin seiniä kun ei pystyssä pysy… Eli huvinsa/viihteensä kullakin.
Itsellekin määrättiin joskus 3krt päivässä ketiapiinia kun tulin laitoksesta, siinähän meni pari viikkoa ihan unessa, hyvä kun sai haettua aamu/päivä ja ilta lääkkeet ja takaisin kanveesiin… lihoinkin vielä inan vajaa 30kg tuosta vaikka annokset ei olleet suuria. Lopetin aamu/päivä syömisen tuon parin viikon jälkeen, eihän siinä kunnossa kotitöitä ja lapsia hoideta. Muutenkin yöunilääkkeenä vetää zombiksi vielä seuraavan aamunkin/päivän “parhaassa” tapauksessa, joten en töissä käyvänä missään tapauksessa ottaisi tuota, niin ja toleranssikin nousee helvetin nopeasti tuohon, eikä todellakaan ole hyväksi pääkopalle pitkään käytettynä. Joillekin toimii ihan ok ja alkaa lääke toimimaan niin, ettei ole aamuna “zombina”. Tosin itse käyttäisin ihan mitä vain muuta unettomuuteen/mihin tahansa muutakuin tuota tai muita leptejä. Paitsi psykoosiin tietty mihin se on kaiketi ihan hyvä, tai onhan niitä vahvempiakin leptejä kun oikein kunnon psykoosista on kyse.

Otin ketipinoria sunnuntai ja maanantai öinä,viime yönä en ottanut mutta silti nukuin yllättävän hyvin.Toivottavasti alkais toi uni taas tulemaan vähän paremmin…

Niinkun sanottu, mulle on niitä paniikkihäiriöön liittyviin paniikkikohtauksiin määrätty. 25mg. Eli erittäin pieni annos. Kertaakaan en niitä kohtaukseen ole syönyt. Eilen illalla otin 2kpl alku illasta koska pitkin päivää ja iltaa kohtauksia lähes koko ajan. :frowning: Eli otin tavallaan ennalta ehkäisevästi kaksi. Ja on totta että niistä ei mikään kiva olo tule, se on osakseen syynä siihen minkätakia niitä en tykkää käyttää. Normaalisti otan heti kohtauksen alkaessa opamoxia (jostain syystä mun kohtaukset on alkaneet kestää ½h) mutta ne on tällähetkellä loppu. Nuo ketipinoorit määräsi mulle mielenterveystoimistossa työskennelly lääkäri.Eilen kun mainitsin oireiden pahenemisesta omalle lääkärillä ja kerroin että haluan jotain muuta ku ketipinoria sain vastaukseksi pelkkää hiljaisuutta. Lopulta tuli kysymys että kuka niitä on määrännyt? Eli päättelin että myös mun omaläkäri ei ollut kovin mielissään siitä että tuota lääkettä ottaisin… Mene ja tiedä.

Auttoivatko ne sitten varsinaisesti siihen paniikkiin vai tuliko vain tyhmä olo? Tuo ketiapiini tai muutkaan neuroleptit kun eivät mitään ahdistuslääkkeitä edelleenkään ole, ellei se ahdistus sitten liity selkeään psykoottisuuteen. Niissäkin tapauksissa pitäisin kuitenkin parempana vaihtoehtona, että sen psykoosilääkityksen ohella olisi myös oikea ahdistuslääkitys. Oman kokemukseni pohjalta, useamman kerran psykoosissa olleena, sanoisin myös, että eivätpä ne leptit mitään ihmelääkkeitä siihen psykoosiinkaan ole. Toki katkaisevat sen, mutta eipä sen jälkeenkään voi sanoa missään elämänsä kunnossa olevansa, vaikka se harhaisuus poistuisikin ja olo siltä osin vähän helpottaisi. En myöskään ymmärrä, että ihmisen pitäisi syödä loppuelämänsä jotain leptejä, jos on ollut joskus psykoosissa ja vaikka se psykoosi saattaisi uusiutuakin. Otetaan järeämmät aseet käyttöön sitten, jos tilanne sitä vaatii, mutta miksi ihmeessä tuhoamaan aivojaan koko ajan ja kärsimään leptejen mahdollisesti hyvinkin vakavista ja vaarallisista haittavaikutuksista, jos toistaiseksi pärjää ilmankin. Ehkä jotkut skitsofreenikot tarvitsevat jatkuvaa leptilääkitystä, jos joutuvat pahaan psykoosiin välittömästi joka kerta lääkityksen lopetettuaan, mutta nämä ovat sitten oma lukunsa. Myöskään kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoidossa en voi ymmärtää jatkuvaa neuroleptilääkitystä, jollei ole psykoottinen vaihe meneillään ja niitä psykoottisia vaiheita ei läheskään kaikille bipoille alvariinsa tule, joillekin ei koskaan. Ns. tasaavat lääkkeet olisivat ymmärrettävämpiä bipon hoidossa, vaikka hirvittäviä myrkkyjä nekin ovat ja minä en henk.koht. koske niihin enää ikinä elämässäni :imp: .

Mä en osaa suoraan vastata tuohon :unamused: Kohtauksia ei enään illan päälle tullu. Menin kuitenkin muutama tunti pillerien oton jälkeen nukkumaan. Ja se oli kyllä kaameata. Tuntu koko ajan että hengittäminen on kauheen vaikeeta ja kun melkein nukahti ni tuli “mä putoan”-tunne.<- tiedätte varmaan…? :confused: Sitkun sitä lopultga sai nukahdettua ni heräilin sitten 1-2h välein. Tuli käytyä yön aikana useampaankin kertaan tupakalla… :neutral_face: Jännä kuitenkin että kun aikoinaan lääkkeen sain niin tohtori setä sano että ota lääke aina illalla ni se vaikuttaa vielä seuraavanakin päivänä eikä kohtauksia pitäs tulla. Minkäköhän takia mulle niitä on kuitenkin tänään tullu? Tosin ainahan mää tämmönen luonnonoikku olen ollut mutta… :laughing:

Lääkärit nyt sanovat milloin mitäkin :unamused: . Se ei edelleenkään ole mikään paniikkikohtaus- tai ahdistuslääke, vaan saattaa jopa pahentaa noita oireita, eikä sitä varten tarvitse mikään luonnonoikku olla, pikemminkin päinvastoin. Tuossa tilanteessa suosittelisin jättämään koko paskan.

Niin aion tehdäkin. Eilis illan tuntemukset vaan vahvistaa sitä. Oli kyllä kaamea yö. Onneks mun oma lääkäri (jonka kanssa eilen olin puhelimessa) on ottanu tän sairauden ihan asiana ja aikoo vaihtaa mun lääkkeet ja muutenkin yrittää auttaa notta sais tämän taas oireettomaks :unamused: Ensviikolla on ihan polikäynti ni sitten tietää paremmin. Mutta nuo ketipinorit mahtaa palata takasin apteekkiin.

Tarkoitatko noilla tuntemuksilla unihalvausta? Mulle leptit nimenomaan aiheuttaa niitä usein.

Winston-84:

Sille tunteellekko on ihan oma nimikin…? :open_mouth: Mitä tuo unihalvaus oikein tarkottaa? Heräs ihan mielenkiinto aiheesta… En oo tosiaan yhtäkään pilleriä niitä enään syöny ja yöt on tosiaan sujunu rauhallisissa merkeissä… :slight_smile:

fi.wikipedia.org/wiki/Unihalvaus

Voi siis olla kaikenlaisia outoja ja erittäin todentuntuisia tuntemuksia juuri siinä nukahtamisvaiheessa. Mulla itselläni on ollut vaikka mitä: näkö-, kuulo- ja tuntoharhoja, leijumisen tunnetta, sängyn läpi vajoamisen tunnetta, tunnetta,että joku kuristaa tai istuu päällä jne. Joskus olin ihan, että täh!, miten mun mies voi pitää mua kainalossa, vaikka tiesin hyvin hänen olevan silloin reissun päällä :laughing: . On mulla joskus muutenkin noita ollut, mutta eritoten neurolepteihin ne liitän omalla kohdallani, koska silloin noita on ollut todella paljon ja todella pahoja, muuten huomattavasti harvinaisempia, eivätkä niin voimakkaita kokemuksia.

Toivottavasti tuo laittamani linkki nyt toimii. Siinä on hieman infoa asiasta ja osaahan Google toki lisää kertoa kaikenlaista, jos kiinnostaa.

Onko muuten muilla ollut noita unihalvauskokemuksia ja kuinka paljon ja liittyvätkö ne teillä juurikin lepteihin?

Unihalvaus on sitä että heräät ja sun silmät toimii mutta yksikään jäsen ei liiku mihinkään kun yrität liikuttaa niitä. Sä näet ihan normaalisti mutta muu roppa ei toimi pätkääkään. Tai toimii tietenkin hengitys ja sydän mutta liikkuminen on mahdotonta. Mulla ei ole nyt ollut niitä noin vuoteen mutta aikoinaan niitä tuli usein. Niihinkin tottuu ja tietää että kyseinen kohtaus laukeaa ennen pitkään ja on vaaraton.

Unihalvauksia esiintyy eniten selällään nukkujilla mutta kyljellään kun nukkuu niin niitä ei tule useimmilla jotka niistä kärsivät. Joku happi homma lienee kyseessä jos asia on näin. Aivot herää nopeammin kuin muu hermosto…Siinä vain näkee kaikki ympärillään ja tajuaa asiat mutta mitään ei tapahdu…sitten sitä nukahtaa hetkeksi ja herää ja kaikki toimii.

Vaaraton mutta kiusallinen häiriö ja saattaa aluksi pelästyttää mutta niihinkin tottuu kun tietää että ne menevät ohi.

Toki joku lääkekin voi aiheuttaa niitä.