.
ei tolla 25mg annoksella pitkään pötkitä, se on pari kk ja annos on jo 10 kertainen, vetää myös melko zombiksi seuraavan aamun. laitoshoidossahan tuota lykätään aina, ja bentsoja vieroksuvat lääkärit määräävät aina tätä unettomuuteen ja välillä mihin milloinkin. Ei tosiaan tee päälle yleisesti ottaen syödä psykoosilääkettä jos sille ei tarvetta ole. kyllähän se tipauttaa, mutta en ainakaan itse ole kuin kerran erehtynyt tätä syömään ja se oli elämäni yksi pahimmista kuukausista, alle 4kk ja painoa tuli 26kiloa lisää, jos töissä olisin ollut, niin töistä ei olisi tullut yhtään mitään. Kuitenkin kun ei millään bentsoilla nukuttua saa, niin nykyään menee joka toinen yö 0tunnin unilla ja seuraavana yönä sitten se 2-4tuntia unta, sitten taas valvotaan seuraava yö jne. No jääpä ainakin aikaa tehdä asioita kun ei nuku, tosin lisää kyllä itselläni näin kipukroonikkona kipuja nämä vähät unet ja ärsyyntymiskynnys on melko matala (osa tekijöinä saattaa myös olla vuosikaupalla syödyt bentsot muuhun tarkoitukseen kuin unettomuuteen ja varmaankin myös oxynormi ja oxycontin saattaa myös hieman sekoittaa pakkaa unien kanssa.). Kuitenkin päiväunet on se vihoviimeinen virhe, yleensä tosin kestää vain sen pari tuntia päivällä nukkumattoman yön jälkeen, mikä kannattaa välttää kuin ruttoa, että saa edes sen toisen yön nukuttua pari tuntia. ettei taas jää yksi yö nukkumatta. Unettomuus on kyllä yksi karseimmista oireista/sairauksista heti suurien kipujen jälkeen (tosin usein nämä kulkevat käsikädessä myös).
.
Minulle ei ole tullut haittoja ketiapiinista. “Niin ei vielä” “Mielen tasaukseen” määrätty. Ei mun ole pakko ottaa, ei sitä kukaan enää käske eikä kontrolloi. Mul oli psykoottinen masennus joskus lähes parikymmentä vuotta sitten, ja se meni ihan masennuslääkkeillä ja kenties henkisellä kasvulla, joka ikävä kyllä ei ollut pysyvää… . Ei sen vuoksi enää tarvitsisi psykoosilääkitystä, paitsi jonkun psykoosibongarishrinkin mielestä. Kun tuli pysyvä eläke, hoito siirtyi teekoohon. Eli siel uusitaan lääkkeet, uusintapyyntö apteekista. Ei tarvitse käydä lekuril: kaikki pillerit on merkitty pysyväksi lääkitykseksi, mut ei siel teekoos mun psyykenhoidosta olla kiinnostuttu, sehän kuuuluisi erityissairaanhoitoon; eikä lääkityksiä helpolla lähdetä muuttamaan, kun ne on aluperin psykan puolelta määrätty. Se että on laitettu “pysyvä lääkitys”-merkintä, varmaan helpottaa teekoolekurin työtä…Ei tarvitse kummempia pohdiskella: kun uusintapyyntö apteekista tulee, lääkkeet uusitaan. 25mg on pieni annos. Unilääkkeeksi otan, ja tehostamaan " muita" lääkkeitä…
. Annos on 25mg-100mg. Lisäksi mirtazapiini 15mg auttamaan unensaannissa. Paino ei ole noussut, jähmeyttä ei ole, puheessa ja keskittymisessä, suuntavaistos, tilan ja ajan hahmottamises on ongelmia vain jos lasken bentsoannoksia hyvin nopeasti
.
Netistä löytää toki paljon artikkeleita, myös bentsojen pitkäaikaiskäytön haittavaikutuksista… .
Mut ne annokset, joita tääl määrätään Kuntoutuspoliklinikalla on todella suuria, esim. seroquelia (ketiapiinia) voidaan määrätä gramma päivässä ja lisäksi muita psykoosilääkkeitä, ja seroquelin haittavaikutuksista pitkässsä juoksussa ei ehkä ole vielä paljon tietoa: ketiapiini ei liene vanhimpia neuroleptejä. Lisäksi voidaan määrätä kolmea eri leptiä samal potilaalle, jolla ei edes ole skitsofreniaa…. Se on minusta hyvin arveluttava käytäntö. Eikä potskun ruumiillisia sairauksia oteta huomioon. Jos mä ottaisin sellasia annoksia, voisinkohan kuolla verenpaineen romahdukseen, kun paineet on luonnostaan mellkoisen matalat ja laskee jo niil annoksil, mitä mul on. Paineet voi olla esim.ihan oikeil annoksil 80/50 tai alhaisempia. Noh, mä kittaan kaffet sitte
ja juon paljon vettä… Ja jos potilas paljastaa, ettei ole ottanut kaikkia, siirrytään pakkopiikitykseen. Enpä tiedä tuollaisen käytännön juridista asemaa, kun ihminen kuitenkin on avohoidossa ja pakotetaan ottamaan lääkettä. No, ei varmaan pakoteta siten, että sidottais kiinni johonkin ja iskettäis se piikki väkisin, niin kuin sairaalassa voidaan tehdä. Mutta jos ei ota, painostetaan ottamaan, kun lääkäri käskee, ja jos sekään ei “auta”,sairaalalähetteen vaara on aina lurkkimassa
. Silloin kun vielä olin psykiatrisessa hoidossa lekuri sanoi, että vanhat lääkkeet ovat yhtä tehokkaita, kuin uudet. Mutta niiden pitkäaikaisen käytön haitoista on paljon tietoa. Perfenatsiini, jota mul eka määrättiin, aiheuttaa isoil annoksil pakkoliikkeitä ja jähmeyttä ainakin. Ja kun yks potskukamu pyysi bentsoja, pitkäaikaissairas sai vastauksen, että jos tuohon ikään on pärjännyt ilman, mitä niitä enää aloittamaan
. Käyttää sitten ahdistuksen hoitoon tupakkaa ja alkoholia, hoh hoh.
Ahdistukseen ketiapiini ei mulla auta yhtään…Yks todennäkoisesti ei kovin kauaa aiemmin valmistunut liäkär sanos mul nätisti, ku tarjottiin isompia annoksia ketareita ahistukseen ja mä kieltäydyin, koska eivät mul auta ahdistukseen enkä halua (minusta) älyttömil annoksil “leptizombiksi”, että oletko sinä sitten mieluummin bentsozombi . Joo, olen
. Täys zombi, ajatus ei kulje ja muutenkin älyllinen suorituskyky varmaan idiootin tasoa. No ainakin bentsovierotusoireis on ja tolkuton kaaos…
.
kyllä tuota voi unettomuuteen varmasti kokeilla(jos ihan pakko)… itse olen ottanut nyt kuukauden 75mg päivässä.Aluksi nukutti ja tuli se zombie olo seuraavana päivänä. viikonpäästä veti aivot ihan mutkalle. tuli kuumeinen olo , toinenpuoli kasvoista puutuili ajatuksen juoksu loppuu(se vähäinenkin) juuri ajelin autolla 200km ja olo oli kuin vanhanajan trikki filmissä,tausta vain heilui. no voi olla et tarvisin jo vähän enemmän et aivot taittuisi takaisin kohdilleen tai sit lopettaa kokonaan.kannattaa myös lukea noi lääkkeen haitta vaikutukset tarkkaan. harvinaisemmat osastolla taisi olla et alkaa miehiltä tulee maitoo jos oikein muistan.itse ostinkin imetyssuojia ettei mun metallica paitaan tule ilkeitä tahroja ja vältän nolot tilanteet. ihan varmuudeksi;)
^ Pölönen, jotenkin kiteytit mun ajatukset kun tuohon kirjotit, kyllä niistä on ihan tietoakin ja paljon haittoja, isompia ja PYSYVÄMPIÄ haittoja kuin esim bentsoista, en lähde sanomaan, että bentso se paras on, mutta kyllä mieluummin se kuin lepti, leptit ei ole vain tarkoitettu ja kehitelty unettomuuteen, se nyt vaan on ollut tässä 5 vuotta sitten alkanut trendi (tai no 5 vuotta sitten ei ees kirjoteltu vielä paljoa tuota) ja ketipinor tosiaan on niite miedoimpia leptejä, siksi jopa gramman annoksia, ja nousu on todella hurjaa jos niitä päivittäin syöttävät, esim masennukseen, ahdistuukseen tjsp muuhun kuin unettomuuteen. Itse en kyllä pystyisi töihin lähtemään edes yöllä otetun leptiannoksen jälkeen, saatika jos niitä aamulla ja päivällä söisin. Pakkohoidossa vaihtavat aina bentsot tarvittaessa jos ne on itselle määrätty ja vaihtavat ketiapiinit pakollisiksi… Uskon, että 10 vuoden päästä on paketeissa helvetin iso punainen kolmio, ja bentsoja taas kirjoitetaan helpommin. Perseestä perämoottoriin, mitenkäs mulla sitten, mulla on aina määrätty TK:ssa lääkitykset, esim myös juuri oxycontin ja oxynorm, mitään ei ole kirjoitettu psykiatriselta tai muualtakaan paikasta, vaikka ovat kysyneet onko tarvetta lääkkeille olen sanonut ei, koska hoidan asiat oman lääkärini kanssa ketä on tk lääkäri. ja lääkkeitä on siis ollut abou 50 eri lääkettä ja eri kombokokeiluja. Tähän astisin paras kombo ja vähä määräisin (pilleri määrältään) on ollut tämä oxynorm + oxycontin ja rivatril 2mg kaikkia 2 kertaa päivässä, eli aamuin illoin. Vaikkakin unettomuus vaivaa, mutta bentsot ei toimi ja kaikissa papereissani totaalikielto lepteihin ja masareihin, ONNEKSI! Tietysti jos psykoosiin joudun niin aloitetaan psykoosi lääkitys, mikä kuitenkin taitaa silloin olla astetta vahvempi kuin ketipinor, tai sitten annos on siellä gramman luokkaa…
Näitäkin ihmisiä on ollut paljon kun vetelee ihan sitä grammaa päivässä, siis ilman psykoosia, unettomuuteen jne, en vain usko, että pitkässä juoksussa olisi parempi vaihtoehto kuin bentsot, tosin vähemmän tuohon leptiin koukkuun jää, mutta toisaalta entiedä mitä tuollaisilla annoksilla pää sanoo lopettaessa, tai saattaako se psykoosin tjsp jopa lykä noilla lääkkeillä. Kyllähän esim neuropaattisenkipuun määrättyjä lääkkeitä kirjoitellaan myös ahdistukseen ja joillakin se toimii (menen silti vannomaan, että bentsot tässä paras, itellä ainakin toiminut vuosikaudet sama annos. tosin juuri esim nukkumiseen on ihan turha syödä vaikka esim halcioneitta paketin vaikka vetäisi pari olustakin päälle…).
Toisaalta, jos bentso tole on kova, niin kyllä noi leptit on ihan hyvä olla varalla sitten kun tuntuu siltä päässä, että nyt on pakko sammuttaa aivot, esim 4vrk täysin nukkumatta, tosin se ei kyllä tuo sitä unta, ja muistaakseni jättää myös paljon jotain tiettyä univaihetta pois mikä on juuri se tärkeä asia unessa. Ja jos ei kannabista saa lääkkeenä eikä halua rikokseen syyllistyä, niin sen voi jättää pois ajatuksista, itselle se tuo erittäin rauhallisen, syvän ja pitkän unen mitä en ole millään lääkkeellä koskaan saanut, tosin täytyy tietää mitä lajiketta on, onko hybridi, indica vai sativa pohjainen, sativalla kun se uni ei tule (huom, tätä en suosittele kenellekään, saattaa myös käydä jonkun psyykkeen päälle ja päläpälä, itse taistellut ihan ylä-asteesta asti unettomuudesta ja kaikki lääkehoidot koitettu, nyt koittanut viime vuonna kannabista parin viikon ajan, indica lajiketta siis ja kukintoa vain vieläpä jopa aktiivihiilifiltterin läpi, ettei nikotiinit ja tervat tule läpi, vaikka mitäpä tuo haittaa kun röökiä silti normaalistikin poltan, niin voin suositella ihan nuoresta aikuisesta mummuun/vaarin asti koittamaan unettomuuteen ja krooniseen kipuun!). Tosin annokset nousavat erittäin nopeasti jopa viikossa, joten ei joka iltaiseen tuprutteluun… miinuksena se, että kadulta hinnat kalliita, ei tiedetä lajiketta eikä onko lisätty esim lakkaa jne lisäämään painoa ja näyttämään hartsisemmalta, suosittelen ostaan tutulta kasvattajalta tai esim jos vaikka reissaa paljon niin käymään hollannissa missä laatutakuu.
.
Hmm…en mä ny kuiteskaan vakuutu, että 80mg tematsepaamia olisi s ä ä n ö l l i s e s t i käytettynä vähemmän haitallinen kuin 25mg ketiapiinia, joka o n pieni annos, mitä 80mg tematsepaamia e i ole. Jos joku semmosta väittää… . Mut mun osalta taitaa olla tämä “leptit vs. bentsot”-keskustelu loppuunkäsitelty. Ugh
!
.
Mulla on Ketipinor 300mg unettomuuteen, toimii hyvin mutta suu kuivuaa ikävästi
En oo vieläkään kokeillut tota kun oon saanut vähän ajettua tenoxia alas ilmanki,
tai oikeestaan sirdaludin avulla
Heräilen aika aikasin nyt kun oon vähän pudottanut bentsoannosta mut sit aamulla kun ottaa yhden sirkan niin tulee parin tunnin jatkoaika uniin heh.
Nää kyllä ainakin itellä kunnon nuijanukutus ryynejä, jos ottaa 3 tai enemmän. Nukkuu 12 tuntia putkeen ja herätessä on totaalisen tokkurainen olo. Viikolla ei parane montaa ottaa, jos duuniin meinaa.
Tenoxeja ei työpaikkalekurit mulle määrää kun sillon tällön, niin näillä sitten. Tenoxit muutenkin menis aina darrojen paranteluun.
Musta on edelleen ihan käsittämätöntä että näitä määrätään unettomuuden hoitoon, kun kyseessä on kuitenkin psykoottisten tilojen hoitoon alun perin kehitetty lääke. Toistan itseäni, mutta ite sain näistä sillä ihan minimiannoksella (oiskohan ollut 20 mg) niin tolkuttoman aivokuoleman seuraavalle päivälle etten tikullakaan koskisi enää uudestaan. Mun univaikeudet on tosin aina olleet aika lieviä, Imovaneilla ja Stilnocteilla oon selvinnyt…
^ Sama homma, paitsi että kärsin helvetinmoisista unettomuusoireista, mutta en kyllä tikullakaan koske… ei tee mulla pelkästään muutakuin kauhean zombiolon, ei se sinänsä haittaisi kun ei töissä kroonikkopotilaana + avohaavapotilaana ole yli 3 vuoteen ollut kun hyvä kun kotona pystyn hoitamaan asiat, tietty siivoamiset, nurmikonleikkuut jne on tuskien taival aina. Mieluummin valvon sen yhden kaksi yötä ja nukun sen jälkeen sen 2-5 tuntia sen jälkeen yhden kahden täysin nukkumattoman yön jälkeen.
Lääkärinkin papereissa lukee, ettei mulle näitä psykoosilääkkeitä ellen ihan oikeasti psykoosiin mene, siihen tarkoitukseen ihan ok, ja silloinkin luulisin lääkäreiden käyttävän muuta kuin ketipinoria, tai sitten annos olisi siellä gramman puolella / päivä jos psykoosi iskisi.
Edit: Tosin itsellä ei auta mikään lääke unettomuuteen, johtuen 5 vuoden bentsojen syönnistä ja 3 vuoden päivittäisestä syönnistä joka aamu + ilta, ihan lääkärinmääräyksestä. ei edes koko levy halcionia auta nukahtamaan, mutta ihmekös tuo tällä bentsotoleranssilla. joten täytyy siis vain käyttää tuota 1-2 päivää täysin unetonta yötä ja sitten toisena tai kolmantena päivänä uni, tai hätähätä tapauksessa sitten sitä laitonta luonnonlääkettä minkä nyt vasta “löysin” toimivan loistavasti unettomuuteen + kipuihin. Tietysti varalla olisi hyvä olla jotain vahvaa leptiä tai ottaa isompi satsi vaikka näitä ketipinoreita, mutta max kerran kuussa tai harvemmin ja erittäin akuutissa unettomuudessa, ei niin kuin monet lääkärit määräävät esim useiksi vuosiksi, ja annoksethan nousevat melko hurjaa vauhtia ketiapiinilla päivittäin syötynä ja haittoja ei vieläkään tiedätä täysin kunnolla, mutta monet lääkärit pelkäävät sitä bentsokoukkua, tai niiden määräämistä ettei mene kadulle… onneksi aikonaan ei itsellä eikä vieläkään lääkäri ole tätä mieltä.
Näitä taisin viime vuonna syödä tasan kaksi kertaa, toisen kerran olin valvonut 60h ja olin jo selvässä psykoosissa (ainut kerta kun näin on käynyt, pelottava mutta opettava kokemus), 2mg klonatsepaamia ensiavuksi ja 50 mg ketiapiinia johti 15h uniin ja mielen normalisoitumiseen.
Toisella kerralla yritin tasata unirytmiä ottamalla 25 mg, kun tsolpideemi, tsopikloni ja nitratsepaami kombo ei ollut sitä tehnyt pari yötä aikaisemmin. Tuo 25 mg ei myöskään tiputtanut, kun katselin telkkaria liian myöhäiseen jolloin se unettavin vaikutus oli jo mennyt ohi. Aikoinaan silmiä oli jo tuolla annoksella mahdotonta pitää auki. Eli tosiaan ainoastaan viimeisenä vaihtoehtona käytän, silti kaapissa hyvä olla muutama 100mg Ketipinori kaiken varalta.
.
^ Saispa edes puolet tuosta sinun unestasi joka öiseks, mut ei, kun joka toinen yö vain se 4h ja sekin koiranunta / jatkuvaa heräilyä… Eilen sain otettua pienen kooman aikaseks et nukahdin puol 7 ja heräsin puol 10 eli sen 4tuntia, tosin tarvitsi ottaa 2 ja puolen päivän oxynormit kerralla oxycontin kera, että tuli uni parintunnin päästä otosta, kaiketi heräsin kun vaikutus loppui. Eihän se mitään kunnon unta silti ollut taaskaan… Noh, sitä vihreetä varmaan tänään tässä 2 viikon tauon jälkeen jos käyn kaverin tykönä kävisi kaffettelemassa ja yrttitarhassa tänään joskos siellä olisi valmista jotain mukaan… Ei tällä opiaattien järjettömällä rouskuttamisellakaan mitään tolkkua ole, nousee vaan tolet eikä auta yhtään määrätyt annokset.
.
^ Eikös se ollut sitä jotain lääkettä mitä oikeastaan vain anestesia lääkäri voi oikein määritellä, ja täytyy pitää laitteilla silmällä elintoimintoja, siis pidetään myös ns. lääkekoomassa sillä aineella. Millä jotkut viihteilee, tosin suuri riski ettei herääkään enään. Siitä oli täällä jossain topicissa juttu, lääkettä nyt en saa pirullakaan mieleeni, mutta tiedän mitä tarkoitat.
Propofol?
Aihe kyseisestä aineesta sivulla 2 atm : viewtopic.php?f=1&t=30767