Syömishäiriöt on erittäin vakavia psyyken häiriöitä, jotka voi olla tuhoisia siinä kuin vaikkapa päihderiippuvuus.
Niitä ei ole syytä vähätellä, leimata “nuorten tyttöjen muoti-hömpötyksiksi” saati pinnallisuudeksi. 
Oma kehonkuva ja kokemus itsestä fyysisenä olentona liittyy olennaisesti myös psyykkiseen hyvinvointiin, tunne-elämän tasapainoon.
Anorexiaan voi kuolla, kuten alkoholismiinkin. Toivotankin paljon jaksamista AK:lle ja varsinkin hänen tyttärelleen. Anorexiasta voi toipua, kuten alkoholismistakin.
En ole itse ollut varsinainen anorektikko, vaikka itsensä nälkiinnyttämisestä laihdutuskeinona onkin kokemusta. Samoin ortoreksiasta, ajoittaisesta ahmimishäiriöstä ja sen aiheuttamasta kausiluontoisesta lihavuudesta minulla on omia kokemuksia.
Vihdoinkin oikeanlaisen tasapainon löytäminen ruokailuun ja positiiviseen kehonkuvaan oli vihdoin ja viimein, aikuisella iällä ihanan vapauttava ja onnelliseksi tekevä kokemus. Aivan kuin päihderiippuvuudesta vapautuminenkin.
Sen verran post-traumoja on yhä, että kammoan vieläkin itsestäni otettuja valokuvia ajoilta, jolloin olin mielestäni “oksettava läski”, ehkä kliinisesti vain lievästi ylipainoinen.
Tunnen voineeni silloin yhtä huonosti kuin pahimipina ryyppäysaikoina. Osittain nuo ajanjaksot sekä pahimman ongelmasyömisen että ongelmajuomisen suhteen osuvatkin päällekkäin.
Minulla on myös ystävä, joka on teininä sairastanut erittäin uhkaavan anorexia nervosan, mutta toipui siitä viime tipassa rakkauden avulla.
Eikö olekin erikoista, että uusi nouseva ongelmaryhmä sekä mielenterveys- että päihdepalveluiden käyttäjänä ovat nuoret, alle 25 -vuotiaat naiset. Heidän osuutensa on koko ajan noussut viimeisen 10 vuoden aikana.
Voimme tietysti spekuloida, mistä tämä johtuu. Miksi juurikin nuorilla naisilla menee huonosti nykyisin?
Toivon nyt kaikkea parasta ja toipumista erityisesti anorektikoille ja heidän läheisilleen.
PS. En ole itse oikein kova lukemaan kirjoja (paitsi sarjakuvia) , mutta haluisin joskus jaksaa lukea tällasen kuin Marianne Käckon "Tapa minut, äiti". Se on anorektikon äidin kirjoittama kertomus.