Kapselin selviämistarina

Minulla taas jysähtää edelleen, kun joudun poliisin puhallutettavaksi, vaikka en ole tippaakaan juonut kohta puoleentoista vuoteen. Että kyllä se tiukassa istuu vain tuolla mielessä. Että olenko nyt tehnyt jotain väärää, vaikka tiedänkin järjellä aivan hyvin, etten ole.

Puolitoista vuotta ilman viinaa ei ihan heti pyyhi pois mielestä sitä, minkä piankin parikymmentä vuotta jatkunut humalahakuinen juominen ja sen ympärillä taiteilu sotkivat :smiley: Ihan mutkatonta ei ole! :slight_smile:

Huomenta kaikille! :slight_smile:

kuume lähti laskuun buranan voimin, mutta saattaa ihan hyvin nousta illalla. Jos illalla on huono olo niin sitten on pakko ilmoittaa etten pääse.

Heidän häpeänsä se on jos eivät usko. Itse voisin mennä vaikka minkälaiseen puhallustestiin, sillä alkoa ei tähän kroppaan ole kaadettu lähes kuukauteen!

Nyt kun nuo juhannuksen kosteat illat ovat takanapöin, tuntuu todella hyvältä etten juonut. Ihan mieletöntä. :smiley:

Huomenta Mankikapseli!

Kiva kuulla, että kuume hellittää… Ja hienoa, että raittius tuntuu noin hyvältä! :slight_smile:

Niin sen pitäiskin tuntua mielettömältä - eikä siltä, että jäisi hampaankoloon, ettei saanut avata pulloa kossua.

Jee! Raittiutta! :smiley:

Mites sulla menee?

Hyvin menee! Välillä on käynyt mielessä, että viikonloppuna olisi mukava kumota viinipullo kun mies on reissussa, mutta olen tyrkännyt ajatuksen samantien pois. :slight_smile: Huomenna menemme melontakurssille ja muuten aika kuluukin koiran kanssa leikkiessä.

Moi,

Kuulostaapas hyvältä! :slight_smile: Onko tuo miehesi sellanen kanssa kuka vahtii juomistasi? Tuppaa välillä olemaan nuo puolisot huolissaan juomisista. Hienoa, että menette melontakurssille. Itteäkin himottaisi päästä veden äärelle vaikka viskelemään uistinta.

Välillä ärsyttää asua pk-seudulla… Onhan täällä kaikki palvelut lähellä - Niin tuo vaimoseni tossa puhelee välillä kun mietin maaseudun rauhaa ja sinne muuttamista. :wink: Kapakoita on ainakin joka nurkan takana - palvelu silleen pelaa :wink:. Lähtee lenkille niin ihmisiä ilmestyy joka nurkan takaa. Ennen puolisoa asuin aika lähellä luontoa, niin näin peuran kerran. Siinä hetken katseltiin toisiaan ja sitten tuo arka otus pomppasi metsätieltä takaisin kuusikkoon. Täällä kun kävelee jotain polkua pitkin niin voi törmätä polun varrella makaavaan juoppoon tai joku vallannut omaksi makuupaikaksi puiston penkin… Autot jylisevät ja on pysähdyttävä liikennevaloissa… Eikä ole ihme miksi jotkut on pääkupungista tällaisen kirjain yhdistelmän luonnut: HellSinKi.

Niin ja kiva kun sulla on siellä koira kaverina kanssa. Nekin on mukavia otuksia kun porukoilla asuessani meillä on ollut aina koira - semmonen siellä edelleen on vastaanottamassa kun vanhempiani käyn moikkaamassa. Minä olin pieni taaperoinen(oisinko ollut yksi ja vähän päälle??) kun vanhemmat hankki ensimmäisen koiran - suunnilleen samaikäisen kuin minäkin. Muut koirulit onkin ollut sitten pentuja tullessaan meidän luo kun elelin vanhempien luona.

Mies ei vahdi juomistani. :slight_smile: Ennen joitain pippaloita hänellä saattaa olla aavistus, että mopo todennäköisesti lähtee minulla keulimaan, jolloin on pyytänyt etten joisi liikaa. Yleensä turhaan. Kai sen “korkin päälle astumisen” huomaa läheinen ihminen jostain yleisestä levottomuudesta tai pienistä eleistä, joita alkoholisti ei itse tiedosta lainkaan? Muuten hän ei juomiseeni ole koskaan puuttunut, koska mulla ongelma on pyörinyt aina noiden yksittäisten överi-iltojen ympärillä, eikä ole ulottunut niinkään arkitissutteluun.

Tänään vietän ensimmäistä KUUKAUSIPÄIVÄÄNI! :smiley:

Tekee muuten pirusti mieli viiniä tai bisseä.

Onneksi olkoon Mankikapselinen kuukausipäivästäsi! :smiley:

Vahtimisella tarkoitin semmosta tietynlaista “pelkoa”, että retkahtaa. Mulla menee niin lujaa humalassa, että parisuhde on joutunut koetukselle kun moraaliton punatulkku tulee esille. Mitä kerroin omalla palstallani.

Niin kai sen huomaa toinen, että jotenkin alkaa petailee juomistaan. Kuulemma musta saattaa hiukan tulla etukäteen hiukan “humalainen” - kiree, ahdistunut… Jotain sellaista… En mä sitä kyllä ite huomaa kun vain sisäisenä haluna juoda. Enkä tiedä onko tuo naiseni nähnyt mussa mitään poikkeavaa. Jotain outoa kuulemma mussa esiintyy ennen retkahdusta. Selkeimpiä on marina juomisesta… Pitää kysellä tarkemmin häneltä noista mun “petailu” jutuista…

Heh, itseasiassa mullakin tekis mieli kanssa pirusti viiniä ja bisseä… Tänne tuli yllätysvieraaksi yökylään yksivuotias tyttönen… Tässä mä kuuntelen rokkia kuulokkeet korvilla ja kirjoitan tätä ;D. Toisaalta toivottavasti tuo sulattaa mun viinan himon - hih - tossa tuo lapsukainen yrittää mua hurmata. Tarjoaa mulle lelua.

Aattelin ennen kun tuo tohon tupsahti, että lähdenpä terassille… Nyt se tossa jokeltelee ja räpyttelee silmiä. Voihan vee… :smiley:

Huomenna on hauska luku kalenterissa juomattomia päiviä, niin jospa siihen saakka ja eteenpäin myös olematta juomatta… :wink:

Eiköhän me tämä vuorokausi selvitä. :smiley: Sinulla on siellä mukavaa seuraakin. Itselläni ei (mies viikonlopun töissä), mutta ajattelin käydä salilla ja mennä aikaisin nukkumaan.

Joo eiköhän :smiley: . Rääkkäät itteesi kunnolla salilla ettet ees jaksa kun köllähtää sängylle. :wink:

Eilisillan viininhimosta selvitty. :smiley: Taitaa olla ns. kuukauden kriisi mikä pistää pääkopan sekaisin. Selvisin pahimman yli ajattelemalla, että “ei mun kannata tänään ottaa, koska jos otan tänäänkin niin huomenna tekee myös mieli ja sitten tulee tissuteltua kaksi iltaa. Parempi ottaa siis mielummin huomenna, jos ylipäänsä haluttaa ollenkaan.” Yllättäen nyt ei hirveästi harmita, kun ei eilen tullut otettua. :wink: Katsellaan illalla sitten uudelleen. Tiedostan myös sen, että jos annan itselleni luvan yhtenä iltana ottaa, madaltuu kynnys ensi viikonloppunakin. Jos taas olen tämän viikonlopun selvinpäin, kynnys kasvaa.

Tuntuu hyvältä, kun raittius tukee samalla säästäväisyyttä ja paremman fyysisen kunnon tavoittelua. Nämä kolme muodostavat minulle pyhän kolminaisuuden, joka tekee minusta onnellisemman ihmisen. :slight_smile: Olen varmaan viisi vuotta yrittänyt pudottaa itseltäni seitsemää kiloa ja hankkia vähän lihasta tilalle, mutta projekti on joka kerta sortunut siihen että olen vetänyt kerran kuussa överikännit, jonka morkkiksista olen kärsinyt kahdesta viikosta kolmeen viikkoon. Morkkiksesta kärsiessä ei kiinnosta sali ja terveelliset elämäntavat yhtään, joten homma on ollut paikallaanpolkemista. Eniten pelottaa, että seitsemän vuoden päästä olen 30v ja painin yhä samojen juttujen kanssa. Monellta täällä tuntuu käyneenkin niin. Lisäksi ensi vuosi on koulussa hirveän haastava, ja haluan suoriutua siitä mahdollisimman hyvin. Siihen ei auta jokaviikkoinen nollaus ja rentoutuminen alkoholin merkeissä.

Nyt on voimaantunut ja motivoitunut olo! :smiley: Tsemppiä ja jaksamista kaikille.

Hienoa että viinanhimo tuli selätettyä! :smiley: Niin itsellänikin kun pieni ihminen sulatti minun sydämen. Yllätys vieras vähän nosti verenpainetta ja iski aikamoinen viinanhimo. Siinä se pikkuhiljaa haihtui kun tyttönen tuli tänne. Aattelin aluksi, että pitäiskö ottaa jalat alle ja lähteä baanalle. Näh, ne on niitä alkoholistin tekosyitä juomiselle. Tosiaan kun tuo taaperoinen alkoi mua mätkimään nyrkein ja jaloin naamaan, sekä nappasi nenäni suuhun niin alkoi suupielet nousemaan hymyyn. Muutenkin hyöriminen, leikkiminen ja silmien räpyttely, sekä kaunis hymy sain minut hyvälle tuulelle.

Sä sait hyviä ajatuksia eilen. Niin se taitaa itsellänikin olla kun mietin tätä raitista aikaa. Mitä enemmän menee aikaa sitä suuremmaksi kynnys juomiselle kasvaa. Nimenomaan tänne kirjoittelukin on tota kynnystä nostanut ja auttanut ihan älyttömästi. Ihmisten kirjoitukset täällä kanssa olleet suureksi avuksi. Sinunkin.

Hieno vertaus tuo pyhä kolminaisuus. :slight_smile: Mulla tuo nainen kun ei juo oikeastaan yhtään niin on hyvässä kunnossa. Hänellä ei ole näitä ongelmia niin kuin sulla tai mulla. Mistään urheilusta ei kyllä tule yhtään mitään jos alkaa tissuttelemaan tai vetämään urakalla olutta. Pöhöttyy ja lihoaa vaan ja se ei ookkaan hauskaa. Ehkä jos ottaa itsestä “selfien” kameralla, niin voi naurahtaa, että ompa siinä kyllä spurgun näkönen akka. Näyttää muillekin saa makeat naurut kaikki muutkin… Mutta nainen on kaunis pyöreänä tai hoikkana ja kaikkein kaunimmillaan sisältä. Sieltä se kauneus naisella puhkeaa kukkaan. Ei ehkä parhaimmillaan naama turpeessa oo kukaan.

Kaljotteluharrastuksen kylkeen tulee mieli saada sitten kunnon krapularuokaa - pizzaa, kebabbia, makkaraperunoita yms. Ei tarvii kun näpytellä kädet täristen näppäimistöllä pitserian onlinepalveluun niin saa hetken kuluttua oven taakse rasvapommin. Ei tuu laihduttamisesta tai lihasten tekemisestä mitään. Morkkikset kylkeen niin ei uskalla naamansa näyttää kylillä, niin sulloutuu neljän seinän sisälle sitten… ;D No en tiedä, mutta morkkikset synnyttää kai sitä masennusta, niin ei huvita mikään itsensä kehittäminen millään tavalla.

Hienoa jos raitistumisesi onnistuu nyt eikä vasta kun on liian myöhäistä. Tai silleen, että on ryssinnyt kaikki ja saanut koko elämänsä solmuun. Alkoholistiksi itsensä määrittävälle voi niin käydä. Jokaisella omanlainen tragedia sitten edessä. Mun mielestä sitä riskiä ei kannata ottaa, jos pitää itseä alkoholistina.

Varmasti tulet suoriutumaan koulusta paremmin jos et leiki alkoholin kanssa. Absintti ei ole nerojen juomaa, siitä ei viisammaksi tule; joskus olin niin kaheli, että ajattelin niin ;D.

Mahtavaa! :smiley: Sinulle myös tsemppiä ja jaksamista!

Mankikapseli, tuo on hyvä keino siirtää itsensä ajallisesti tilanteesta pois. Vastalauseen esitän toiseen kappaleeseen. Aika harva täällä pitempään raittiina ollut painii samojen asioiden kanssa kuin aloittaessaan. Ongelmia toki on monella, mutta ne ovat siirtyneet päihteen hallinnasta elämän hallintaan. Näistäkin täällä raportoidaan ja pääsääntöisesti ne kyllä selvänä selätetäänkin. Valitsemasi seitsemän vuoden (!) skenaario on niin pitkällä ettei sitä todellakaan kannata vielä miettiä. Tuossa on suuri vaara turhautua ja löytää tekosyy ja lupa ryyppyyn. Keskity nykyhetkeen koska se on ainoa tekojen toteuttamiseen sopiva mittapuu. Vain tänään olet joko-tai-tilanteen edessä konkreettisesti. Hyvät viikonloput ja tsemppiä sulle edelleen. :smiley:

En tarkoittanutkaan teitä pidempään raittiina olleita. :smiley: Teidän tienne on hieno ja pyrin itse samaan. Tarkoitin, että joidenkin uusien kirjoittajien teksteistä huomaa välillä sellaisia kohtia, joissa mainitaan että on vuosia halunnut lopettaa juomisen, mutta ei ole siihen pystynyt. Monet ovat kertoneet toivoneensa, että olisivat ymmärtäneet lopettaa jo kauan sitten. Sitä minäkin pelkään, että painin näiden TÄYSIN samojen ongelmien kanssa vielä vuosienkin päästä. Siksi plinkki onkin hyvä, kun täällä on ihmisiä laidasta laitaan ja eri ikävuosilta. Vanhempien plinkkiläisten kohtalo opettaa meitä nuorempia ja vanhemmat näkevät nuorissa itsensä vuosien takaa.

Liian itsevarmana lähdettiin sitten liikkeelle. Oli kaunis kesäilta ja oltiin kaveriporukalla liikenteessä, ja tilasin sitten yhden pienen oluen koska muutkin otti. :frowning:

Ei tässä nyt sen pahemmin käynyt, mutta harmittaa aloittaa taas alusta.

Vanhempana plinkkiläisenä (onpa aatelointi! :sunglasses: :smiley: )totean, että tollasta sattuu. Eikä siinä mitään- siirsit vain aloittamispäivää ainakin yhdellä eteenpäin. Jatkossa miettisin kuitenkin, olisiko viisasta pitää vähän rokulia kaikista riskaabeleista tapaamisista ja tapahtumista. Ei kesäillat mihinkään katoa, baarit vielä vähemmän. Ja kaikkein vähiten jano!
Uutta peliin jota et edes menettänyt. :smiley:

Tarkoitatko siis, että käytännössä minun tulee viettää aikaani lähinnä itsekseni? :frowning: Nytkään ei ollut mitään varsinaista tapahtumaa, vaan muutaman kaverin kanssa käytiin kaupungilla katsastamassa vaatteita, kunnes toinen ehdotti että mentäiskö terassille. Siinä sitten sorruin tiskillä tilaamaan. Teki mieli ja ajattelin että kyllä minä nyt yhden. Kai sitä tuossakin tilanteessa pitäisi itsensä kovettaa ja tilata vain kylmästi se vesi. Nyt oli kuitenkin koko viikonlopun tehnyt vähän mieli ja sitten yllättäen oltiinkin tiskillä.

Tuntuu vaan sosiaaliselta itsemurhalta, jos ei kavereita saa nähdä. Ymmärrän, että kannattaa jättää festarit ja kaveriporukan baari-illat väliin, mutta toisaalta en haluaisi alkaa viettää kaikkea aikaani ihan yksinkään. Toisaalta - tähänhän se johti. Äh, enpä tiedä. Ehkä olet oikeassa.

No, se oli vain yksi kalja. Sinällään tuossa olisi ollut ainekset pahempaankin, mutta mitään ei tapahtunut. Nyt täytyy taas vain skarpata. :smiley:

Tarkoitan sitä, että sinun tulisi tiedostaa tilanteesi ja myös toimia sen mukaan. Alkuaikana olin huippuvarovainen sellaisten paikkojen suhteen joihin yhdistin juomisen. Ja terassit ovat näitä kärkipäästä. Vanha porukka ja vanha juomaympäristö - oikeastaan ihme, että jätit yhteen. En dramatisoisi seuran tarkistamista puhumalla sosiaalisesta itsemurhasta. Jos ystävyytenne ei kestä sinun muutoshaluasi niin sitten se kannattaisi mielestäni tarkistaa. Ja jopa kyseenalaistaa. Sosiaalinen itsemurha on parempi kuin todellinen. Ei ajallisesti rajoitetun etäisyyden pitäminen sitäpaitsi tarkoita, että sinun olisi mentävä luostariin. Kuitenkin suositeltavaa muuttaa vanhat käyttäytymismallit radikaalisti. Ainakin toistaiseksi ilman lopullisuuden painetta. Hyvää viikkoa. :smiley:

Sattuuhan niitä retkahduksia kelle tahansa. Yksi asia mitä kannattaa tehdä, on kertoa kavereille, että ei enää juo. Silleen tulla “kaapista ulos” ja kertoa miten asiat on. Jos he ei sinua hyväksyä sellaisena kuin olet, niin sitten he eivät ole “aitoja” ystäviä. He haluavat silloin, että olisit joku muu mikä oikeasti olet. Tässä tapauksessa haluavat, että tuhoat itsesi jos ei ota tosissaan, että sinä olet alkoholisti.