Kapselin selviämistarina

Raittiutta tavoiteltaessa on tullut taas kompuroitua. :slight_smile:

Tekisi mieli jäädä paikoilleen surkuttelemaan itseäni ja morkkistelemaan tekojani, mutta päätin kohdistaa voimani sellaisiin asioihin, joista minulle on oikeasti konkreettista hyötyä. Ensimmäiseksi avasin taas antabus-purkin. Muutaman päivän jäsenneltyäni asioita ja pahimman morkkiksen ja krapulan yli päästyäni menin takaisin tuttuun AA-ryhmään ja hankin muutaman uuden puhelinnumeron. :smiley: En tahtonut mennä ryhmään valittamaan morkkiksiani vaan käsittelemään ongelmaani yleisemmällä tasolla. Samasta syystä en ole puhunut asiasta täällä, kuten en myöskään elävässä elämässä poislukien mieheni ja AA-ryhmä.

Lainasin myös Lilli Loiri-Sepän Selviämistarinoita, jonka lukaisinkin yhdeltä istumalta. Sivu toisensa perään löysin itseni jokaisesta tarinasta, jokaisesta holistisesta ajatuksesta. Tuntui uskomattomalta lukea tarinoita, joissa näin kaikissa itseni! Kirja teki todella suuren vaikutuksen. Tuntuu, että sisäistin kirjan myötä mitä tarkoittaa päivä kerrallaan ja miksi on hyvä, että ei tee mitään lopullisia raittiuslupauksia. On myös tärkeää, että ymmärtää että niiden tekojen takana oli sairaus, jota pystyy pitämään kurissa hoitamalla sitä aktiivisesti. Ymmärsin myös, että oleellista ei ole se kuinka paljon on juonut ja menettänyt. Olennaista ei ole myöskään se tunteeko olevansa alkoholisti vai ei, vaan raitistuminen perusteeksi riittää se, että kokee alkoholinkäyttönsä ongelmaksi. Ei siihen tarvita diagnoosia tai annoslaskureita.

Tahtoisin kertoa asiasta äidilleni, joka on kärsinyt riippuvuuteni takia paljon. Molemmat vanhempani lopettivat ryyppäämisen, koska eivät kestäneet katsoa mitä viina teki heidän lapselleen ja tahtoivat säästää ainakin nuoremman ja näyttää hänelle parempaa esimerkkiä kuin minulle. Ongelma on se, että olen monesti itkenyt äidilleni morkkiksissani ja vannonut että nyt se on ohi, minä en voi enää koskaan käyttää alkoholia. Yhtä monta kertaa olen tuottanut pettymyksen. Lisäksi äidistäni tulee todella ahdistava yrittäessään pitää minua raittiina. Hän soittelee ja kuulustelee puhelimessa, että olenko ottanut ja keksii puheistani päihdeongelmaani viittaavia asioita. Esimerkiksi jos olen vihainen, hän saattaa todeta, että sinulla taitaa haluttaa ryypätä kun hermot ovat noin tiukalla. Hän tarkkailee tekemisiäni ja kommentoi heti, jos TV:ssä vilahtaa vaikkapa olutlasi. Kysyy, että tekeekö mieli.

Haluaisin kertoa hänelle näistä oivalluksistani ja antaa hänelle Selviämistarinoita luettavaksi, jotta hän ymmärtäisi minua ja alkoholismia paremmin mutta pelkään että hänestä tulee taas kontrollijyrä, joka ajaa ylitseni. Olisi hienoa käsitellä näitä asioita hänen kanssaan yhdessä, koska tällä hetkellä meillä on virtahepo olohuoneessa. Molemmat tietävät että minulla on päihdeongelma, mutta asiasta ei puhuta koska lopputulos on yleensä se, että äiti hokee, että “sun on lopetettava ryyppääminen” ja itse ahdistun kun minut pakotetaan ajattelemaan, ettei enää koskaan enää. En ole kertomassa hänelle vielä, mutta jossain vaiheessa se on kuitenkin tehtävä. Miten asia kannattaisi hänelle esittää vai pidänkö vain turpani kiinni ja annan hänen huomata asian itse? Tahtoisin siis, että hänkin oppisi ajattelemaan “päivä kerrallaan” eikä hokisi minun menettäväni elämääni jos en vanno hänelle lopettavani loppuelämäksi.

Sitten toinen juttu on mieheni. Hän syyllisti minua tänään siitä kun olisin halunnut mennä AA-kerhoon enkä olla hänen kanssaan kotona. Meillä ei nykyään ole hirveästi yhteistä aikaa ja hän koki uhkaavaksi sen, että olisin mielummin AA:ssa kuin hänen kanssaan. Sekin tuntuu hieman pahalta, koska ei ole kyse siitä että en haluaisi olla hänen kanssaan. Oikeastaan kyse on siitä, että haluan olla hänen kanssaan ja siksi käyn AA:ssa.

Tänään lauantaina teki mieli, mutta en ottanut. Kohta koirat lenkille, sen jälkeen menen sänkyyn ja aloitan Juhani Seppäsen Selvästi Juovuksissa.

Alkoholismia on määritetty ja selitetty niin monin tavoin, ettei taida olla apua siitä jos jollekin työntää jotakin kirjaa luettavaksi.

Yksi tapa selviytyä hankalista, kyselevistä ja opastavista sukulaisista-tuttavista-ystävistä on se, että vetää hiukan rajaa oman yksityiselämän ja julkisemmin käsiteltävän sosiaalisen puolen välille.

Selviydyin tuollaisesta ongelmasta juuri siten; en tehnyt selvänäolostani numeroa, olinpa vaan selvin päin ja perustelin asian sillä ettei tämä asia muille kuulu. Tosin, oli siinä syynä sekin ettei alkuvaiheessa kovin arka ja heikko elämäntapamuutokseni olisi kärsinytkään minkäänlaista veulaamista tai paisuttelua - ongelma kun piti mitätöidä ja jättää sille mahdollisimman vähän tilaa.

Jos ongelma on ratkennut esimerkiksi AA:n avulla, niin hienoa, se on siinä sitten ja elämä uudelta pohjalta voi alkaa. Mutta, jos vaikkapa joku yhteisö tai muu selviytymiskeino ei toiminut, vaan edelleen ongelma muhii ja vaatii aivoja pyörimään sen ratkaisuyrityksissä, niin kannattaa muistaa että vielä on kokeilematta tuhat muuta konstia. Luovuttaa ei kannata, vaan vaihtaa työkalua ja katsoa jos jotain valmista tulisi.

Jotenkin ymmärrän hyvin miehesi kannan, ihan normaali parisuhde-elämä, ja vaikkapa sen parisuhteen ja yhdessätekemisen, yhdessäelämisen laittaminen etusijalle on yksi hyvä keino juurruttaa uutta elämäntapaa -ja usein se auttaa muihinkin asioihin kuin päihderiippuvuuteen. Ainakin se vie tilaa päihdeongelmaan sitoutumiselta, ja se on yksi heilautus parempaan päin.

Alku tuntuu varmasti usein jonkinlaiselta tahimiselta, jopa kieltäymyksiltä, ongelma tahtoo nousta mieleen mitä erikoisimmissa yhteyksissä, assosiaatiot nostavat tavalla tai toisella mieleen ne ryyppäämiseen aina liittyvät positiivisetkin puolet. Etäisyys asiaan, luulisin, on se tehokkain lääke. Ja se sitten tulee itsestään (!) kunhan ei ryyppää eikä murehdi asiaa, antaa vaan tilaa kaikelle muulle. Kunhan jaksaa uskoa voimiinsa, sekin on tärkeää.

Retkahduksia voi tulla mutta so what? Mikä tässä maailmassa niin täydellistä olisi. Jonain päivänä sen vaan huomaa, nyt se on jossain kaukana takana, eikä kysymys ole enää siitä ettei voi ottaa ryyppyä, että pitäisi kieltäyutyä jostain… asenne on muuttunut; ei huvita ottaa ryyppyä kun on niin paljon muuta ja parempaa.

Retkehduksista oppiminen? Jos jotain oppii, niin hyvä on, mutta pakko on joskus tunnustaa sekin ettei kaikkeen tässä maailmassa mitään opetusta tai viisautta sisälly. Sen tuhannet kerrat minäkin ennenmuinoin ryyppäsin oppimatta yhtikäs mitään. Tuskin niin oppimismielessä joinkaan. Ehkä sekin on vain tapa hankkia lisää stressiä itselleen, vaatia itseään oppimaan joka asiasta jotain. Silleenjättäminen unohtaminen on monessa asiassa ihan hyvä vaihtoehto sekin.

Ei muuta kuin tsemppiä uuteen elämään, kun itsetunto hiljalleen asettuu kohdilleen ja tietää voittavansa, alkaakin sitten sujua ihan luonnonmenetelmällä.

Ja mukavaa sunnuntaita kaikille muillekin plinkin lukijoille, minä tästä lähen tekemään kaverille peltikattoa -se kiipeilykin kun onnistuu selvältä mieheltä paremmin kuin pöhnäiseltä. Eikä olisi krapulakaan eduksi siinä touhussa.

Aurinkokin paistaa, ja ryytimaa alkaa pursuamaan kaikenkaltaista. Mikäpä tässä ollessa.

Moi Mankikapseli. Luin tekstisi tarkkaan ja huomasin samanlaisuutta entisiin vanginvartijoihini jotka onnistuivat pitämään minua käytöksellään aika pitkään riippuvaisuusvankilassa.
Olisiko niin, että äitisi rankaisee sinua täysin järjettömällä, mutta maallikoille tyypillisellä kontrollinhalullaan entisistä töppäilyistäsi?
Miehesikin näköjään pelkää vanhan hänelle tutun ja turvallisen asetelman muuttumista.
En tiedä mitään suhteistasi läheisiisi, mutta tee molemmille yllämainituille selväksi, että et todellakaan tarvitse lytistäjiä vaikealla tielläsi. Älä alistu minkäänlaiseen tarkkailuun. Jos ja kun koet käytöksen ahdistavaksi, tee se kaikille osapuolille selväksi ja laadi kanssakäymisellenne uudet pelisäännöt.
Raitistumiseen ja sen ylläpitämiseen kuuluu hyvin paljon muutakin kuin korkin kiinnipitäminen. Etenkin itselle tärkeitten ihmissuhteiden uudelleenarviointi on usein kivuliasta ja vaikeaakin. Sitä kun ei helpolla halua myöntää itselleen, että on nykytilanteessa ansassa näiden kanssa. Avointa puhetta kannattaa kokeilla. Jos ei tahti muutu niin kovemmat keinot peliin. Tapaamis- tai puhelintauko äidillesi. Miehesi suhteen en osaa sanoa mitään- oma ratkaisusi. Hyvää pitkää viikonloppua - olet hyvällä tiellä ja kirjoituksestasi päätellen tajunnut ilahduttavan monta avainasiaa. Pidä linjasi.

Olemme äitini kanssa läheisiä ja tietyllä tapaa toistemme parhaat kaverit. Molemmat osaavat lukea toisesta asioita ilman että kumpikaan puhuu itse aiheesta. Äiti huomaa heti, kun mulla menee lujaa ja itse huomaan jos hän jättää sanomatta jotain, minkä haluaisi sanoa. Olemme hänen kanssaan vähän pattitilanteessa, koska hän ei ymmärrä ajatusmaailmaa ja taudin luonnetta. Hänelle asia on niin yksinkertainen, että koska tiedän olevani alkoholisti, minun on kyettävä hyväksymään se että olen koko loppuelämäni selvinpäin. Itsestäni ajatus tuntuu kuitenkin todella kauhistuttavalta enkä haluaisi ajatella asiaa niin pitkälle. Helpompaa ajatella niin, että voin ottaa milloin vain, mutta tänään minun ei tee mieli. Kun en voi antaa lupausta raittiista tulevaisuudesta, äiti näkee silmissään vain tyttärensä viiltelemässä kännissä ranteitaan auki ja tuntee olonsa sen takia hirvittävän pahaksi.

Tällainen noidankehä tuntuu hirvittävän pahalta. :frowning: Lisäksi tuntuu, että tällainen virtahepo olohuoneessa -tilanne syö ainakin minua sisältä päin.

Miehen on nyt vain ymmärrettävä, että menen ryhmään kun tuntuu että tarvitsen sitä. Muuten pyrin järjestämään meille yhteistä aikaa ja tinkimään muista pakollisista jutuista. AA kuitenkin tuntuu pitävän minut henkisesti pinnalla, joten jos koen sitä tarvitsevani, miehen on pakko ymmärtää.

Alkoholismin selättäminen tuntuu minusta asialta joka on mitä suurimmassa määrin henkilökohtainen, siihen ei kannata pyytää lupaa keneltäkään.
Ei myöskään kenenkään hyväksyntää siihen, miten aikoo alkoholismistaan irtaantua.

Ehkä ei ole edes välttämätöntä ajatella selvänäoloa johonkin aikamäärään sidottuna?
Miksi pitäisi tehdä päätös joko tästä päivästä tai loppuelämästä?

Kymmenien vuosien jatkuvan kännin lopetttaessani psyykkasin itseäni jonkinlaisella itsesuggestiolla toistamalla jatkuvasti itselleni: “alkoholi on minulle täysin yhdentekevä aine, ja selvänä on ihan hyvä olla…” ja tarpeeksi monta tuhatta kertaa itsekseen toistettuna se muuttui totuudeksi.

Aikamääriä en asettanut, suuntaan enkä toiseen.

Kohta on neljä vuotta mennyt, ongelma on ohi, eli elämässä on yksi murhe vähemmän.

Silti, mistä minä tiedän, miten mieleni tulee muuttumaan esimerkiksi parin-kolmenkymmenen vuoden aikana?

Jospa hyvinkin tykkään jossain tulevaisuuden vaivaistalossa tai huutokaupalla halvimmalla ruokkivalle sijoitettuna vanhuksena paeta edes pieneen hiprakkaan synkkinä iltoina tarkoin laskettua velliannosta ainoana ilonaiheena odottaessani… enpä mene vannomaan etteikö vielä joskus tekisi mieli ottaa.
Nyt kuitenkin toimii hyvin tämä, eipä kiinnosta kun on tätä elämää elettävänä niin monin mielenkiintoisin tavoin. Ei oikein olisi aikaakaan nyt juopotteluun.

Parisuhteessa muuten ei taida onnistua ne pakotteet… eli sinua ei voida pakottaa mihinkään, eikä myöskään miehesi ole pakko ymmärtää asioita joita hän ei ymmärrä…

Siinä on sitten vaan etsittävä kompromissi, johon molemmat voivat tyytyä.
Vapautta tietysti, molemmille, mutta jos parisuhteen haluaa onnellisena jatkuvan, niin aika usein se kannattaa asettaa etusijalle, ne omat menot ja harrasteet voivat hiukan joustaakin -puolin ja toisin!

Moikka Mankikapseli!

No mitä luin juttuasi, niin sinä yrität raitistua. Luet paljon, kirjoitat tänne. Hienoa kun käyt AA:ssa ja jos se toimii hyvä sun on siellä käydä. AA on yksi keino muiden joukossa. Yritä se tehdä miehellesi selväksi, että se on sulle vähän kuin “harrastus”, että pitää välillä käydä jossain. Eikä nuo palaverit kai kestä kun tunnin?? Niissä vähissä missä minä oon käynyt… Ei siinä paljoa puolisosi menetä. Tai jos yhteistä aikaa on vähän, niin ymmärtäähän sen miehesi puheet. En tiedä. Miten paljon sitä sitten on? Onhan niitä sitten avoimia ryhmiä kanssa minne puolison voi ottaa mukaan. Olisko siinä ideaa??

Mitä Äitiisi tulee, niin ehkä jos ei hänelle mitään voi niin anna hänen hyöriä vapaasti sitten. Semmosia kai ne äidit on. Luottamuksen palautumiseen menee aikansa. Puhuminen, asioiden valaiseminen on varmasti paikallaan. Vai?

Hyviä kirjavinkkejä annoit. :slight_smile: Pitää varmaan lainata tai tilailla luettavaksi.

Tsemppiä vaan ja aurinkoa Sulle!

Hei

Tuo on kieltämättä aika kinkkinen tilanne kun ne tärkeimmät ihmiset alkavat asettua poikkiteloin raitistumispyrkimysten kanssa. Tuskin kukaan on niin teflonia että tuollaisessa tilanteessa ei rupeaisi tuntemaan syyllisyyttä.

Homma kuitenkin nyt on niin että omasta hyvinvoinnista ensisijaisesti jokaisen pitää itse vastata. Se kuuluu aikuisen ihmisen perus ominaisuuksiin. Joten ei kannata ruveta raahaamaan toisten ihmisten harmeja repussaan. Jos heillä on ongelma päätöksesi kanssa, anna sen näin olla. Sehän me kuitenkin tiedetään että vaikka se tuttu kurimus onkin turvallista, niin se ei tule kuitenkaan ikinä muuttumaan jos ei itse ruveta toimimaan jotenkin toisin. Ihmissuhteiden arviointi onkin tärkeää. Onko lähistöllä sellaisia myrkyllisiä ihmisiä, jotka kannattaisi hyvästellä lopullisesti? Myös itseään pitää voida pystyä puntaroimaan samanlaisella riittävällä kriittisyydellä, kun monesti niissä omissa toimissaankin on ollut kehitettävää.

Joka tapauksessa itsensä rakastamaan oppiminen on tie joka kannattaa.

Kiitoksia kaikille vastauksista. :slight_smile:

Ilta vietetty ryhmässä neljännen askeleen parissa ja olo on erittäin hyvä. Antabus veressä helpottaa jokapäiväistä päätöksentekoa.

Päätin, että otan asian esille äitini kanssa jossain vaiheessa kun sopiva tilanne tulee eteen. Katsotaan sitten mikä hänen reaktionsa on. Jos hän alkaa jyrätä ja ahdistaa, sanon siitä suoraan ja otan oman tilani. :slight_smile: Tarvittaessa laitan välit hetkeksi tauolle. Tosin en usko, että siihen tarvitsee ryhtyä.

Juhannuksen vietänkin erään AA-ystävän kanssa raittiissa seurassa! Tuntuu hyvältä kun ei tarvi sitäkään juhlaa murehtia etukäteen. :smiley:

Ihan äärettömän hyvä olo. :slight_smile:

Hmh? Mistä??? Kävitkö saunassa :question:

Se on kivaa kun on hyvä olo ja vielä äärettömän… :smiley:

Tuntuu, että töissä päivät oikein hurahtaa ohi. Ei tarvitse murehtia mistään ja pystyy keskittymään täysillä olennaiseen ja puhua ihmisten kanssa ilman vainoharhaista olotilaa ja itseinhoa. Iltaisin keksii kaikenlaista mukavaa puuhaa. :slight_smile: Kahtena iltana olen maalaillut kirjahyllyä parvekkeella AA-käyntien ohella. Mukava puuhastella itsekseen.

Ajatukset käy kentällä kyllä säännöllisesti, mutta nekin ovat lähinnä tulevaisuuteen suuntautuvia “eikö koskaan ikinä enää?” -sävytteisiä mietteitä, jotka saa karistettua melko nopeaa kun muistaa, että tänään ei tarvitse murehtia tulevaisuuden juomista, sillä saan ottaa milloin vain oikeasti tekee mieli. :mrgreen:

Kenellä muka sitten eivät ajatukset kävisi kentällä? Mitäs siitä- ne ovat täysin sallittuja ajatuksia. Kuitenkin hyvä, että näköjään tietoisia eikä sellaisia impulssimaisia puskasta eteen tulevia fläsäreitä. Näitäkin melko varmaan vielä reitillesi tulee. Pääasia tunnistaa nekin ja pelata sellasessa tilanteessa aikaa ja/tai tunnistaa mikä sysäyksen aiheuttaa. Voi olla HALT- tila tai joku kovempi hermoille käyvä juttu.
Olen oikein iloinen, että ajattelet samalla lailla kuin minäkin. Tai melkein… Minua tuo “ei ikinä enää” ole rasittanut pitkiin aikoihin. Ensinnäkään en tiedä miten pitkä edessä oleva aikani vielä on ja toisekseen mulla/meillä on tällä hetkellä valinnan vapaus juomisen suhteen. Tarkoitan sitä, että itselläni ainakaan ei ole enää fyysistä juomapakkoa. En tiedä oliko sinulla asiat niin penkalla, että tarvitsit säännöllistä aamuryyppyä päästäksesi jaloillesi? Toivottavasti ei - ei hyvä homma!
Edelleen puuhastelun iloa ja lähettäkää pls. hieman viileämpää ilmaa tännepäin. Yli 30° ja mukavan ukkosmaista, pöh! :smiley:

Moikka taas!

Sulta tuon “kirjavinkin” pongasin. Tuon “Selvästi juovuksissa”. Hyvä kirja. Sain sen nettikirjana ladattua tuolta suomalaisesta.

Kiva kuulla, että hyvä olo on valtannut sut. Se on hyvä. Se huokuu kirjoituksissa ja saa itselläkin suupielet hymyyn. Itse haaveilen rantasaunan löylyistä naiseni mökillä - aijajaj. Mutta joo…

Eilen viinapiru hyökkäsi kimppuun mutta kun ne asiat ei selviä sillä, että iskee pullon pöytään ja alkaa miettimään. Menee vaan entistä sekaisemmin asiat…

Tsemppiä vaan! Paljon aurinkoa sulle ja kaikille!

En ollut vielä siinä vaiheessa, että juominen olisi ollut päivittäistä. Viikottaista toki; joko kotona iltaisella pari (mikä oli kyllä ihan oikeasti 1-3 annosta ehkä 2 krt viikossa) tai viinipullo viikonlopussa. Ongelmaksi minulle muodostuivat yksittäiset bileillat, jolloin poikkeuksetta filmi katkesi ja muutuin ihan eri ihmiseksi kuin mitä olen. Viimeisen vuoden sisään henkinen paha olo alkoi jo ennen krapulaa, ja melkein jokaisen ryyppyreissun jälkeisellä kotimatkalla pysähtelin silloille itkemään ja miettimään että haluaisin hypätä alas. Kotiin päästyäni sitten viiltelin käsivarsiani. Itsetuhoisten tekojen jälkeen seuraavan päivänä oli kammottava henkinen olotila, joka jatkui pahimmillaan parikin viikkoa. Käytännössä elin koko ajan ahdistuneena ja masentuneena.

Puhuttiin muuten eilen äidin kanssa todella pitkään puhelimessa. :slight_smile: Kerroin AA:sta ja päivä kerrallaan -periaatteesta ja myös siitä kuinka tunnen ahdistavaksi hänen mustavalkoisen “joko tai” -ajattelutapansa alkoholiriippuvuuteni suhteen. Hän ei ehkä ihan täsmälleen ymmärtänyt, mutta meillä oli kuitenkin erittäin hedelmällinen keskustelu ja hänestä huomasi että hän on onnellinen puolestani kun olen päässyt asiassa taas vähän eteenpäin. Tsemppasi kovasti ja sanoi että aina voidaan puhua kaikesta.

Huomenta Mankikapseli!

Oot aika fiksu nainen kun toi muistin menetysjutut ja persoonan muuttumiset sua huolettaa. Niistä kannattaakin huolestua, koska ne olivat ainakin minulla se lopullinen alku kohti erittäin pahaa alkoholisoitumista. Itselläni tietty vaikea-asteinen masennus oli seurana. Mä en tosiaan välittänyt noista muistinkaan menetyksistä hirveesti. Tuntui hyvin pahoilta ne. Muistin menetykset oli mulla tosiaan alku hyvin pahalle tielle.

Itse oon hypännyt sillalta muistikatkoksen seurauksena. Sain humalassa itsemurha-impulsin. Pääsin minä sieltä joesta pois, mutta pelottava tilanne se oli. Lokakuinen jäätävän kylmä joki. Kengät ja housut veti mua syvälle veden alle. Nielin vettä keuhkoihini. Näin kaupungin valojen himmenevän näkökentässäni, kun vajosin syvälle kohti joen syvää pohjaa. Potkin housut ja kengät pois jaloista ja nousin pintaan. Sitten joessa olleet virtaukset alkoi vetää mua mukanani kun yritin rantaan päästä. Alkoi eloonjäämistaistelu. Virtaukset veti takaisin pois rannasta kun yritin päästä rantaan. Kaksi uintiliikettä eteen ja joki veti yhden vedon aina takaisin. Sain oksan karahkasta viimein kiinni ja sain vedettyä itseni ylös.

Mulla on tosta koko illasta erittäin hatarat muistikuvat. Muisti tosiaan palasi takasin siellä joessa. Pitkään mietin, että mitä helvettiä mä täällä teen. Jälkikäteen syynä oli edellä mainittu asia… Muistan tunteen, että mua oli loukattu erittäin pahasti ja tuli olo, että millään ole mitään väliä. Jos olisin saanut syvemmän muistikatkoksen, niin en olisi tässä puhumassa asioistani…

Niin, että ihminen voi kyllä muistin menetyksen sekä sen persoonallisuuden muutoksen vuoksi tehdä itsemurhan vaikka ei haluaisikaan…

Hei Mankikapseli!

Lukaisin läpi ketjusi ja hienosti olet muutamalla määrätietoisella korjausliikkeellä saanut taas raittiuden syrjästä tukevasti kiinni. Kiva lukea viimeisestä postauksestasi, että olet pystynyt jo rehellisesti keskustelemaan mieltäsi askarruttavista asioista äitisi kanssa ja saanut häneltä tukea. Mitään ylimääräistä hössötystä (saatika sitten moralisointia) et varmasti tässä tilanteessa kaipaa ja sinulla on täysi oikeus määritellä omat rajasi asian suhteen.

Sen verran kommentoisin noita juotujen määrien miettimisiä, että se mikä on yhdelle vielä joten kuten ok, voi olla toiselle jo ihan liikaa. Siitähän se Seppänenkin taisi kirjassaan kirjoittaa, että välillä tuijotetaan liikaa niitä terveydenhuollon määrittelemiä kulutusrajoja, vaikka kukaan ei voi varmuudella tietää mikä on kenellekin liikaa ja mikä ei. Tästä voikin olla seurauksena käänteistulkinta, että on ok juoda vaikka 15 annosta joka viikko, koska se on alle suurkulutuksen rajan, vaikka todellisuudessa ainoa varma turvaraja on 0 annosta.

^Minäkin suosittelen lämpimästi (jos et ole vielä lukenut) Mankikapselin mainitsemia Selviämistarinoita. Niin pysäyttävä teos, että myös minä luin sen yhdeltä istumalta ja palaan siihen yhä uudelleen (onneksi ostin oman pokkariversion). Tarinoita naisilta ja miehiltä, nuorilta ja vanhoilta, mukana alkoholismin koko kirjo kaikessa raadollisuudessaan. Ja ennen kaikkea paljon pitkälle mietittyä painavaa asiaa alkoholismiin liittyen. Kirjan lukeminen oli välillä yhtä oivallusten ilotulitusta ja tiedän, etten ole ainoa palstalainen joka on kokenut sen näin.

PS: Vielä lisäyksenä edelliseen viestiini, että pointtini niistä määristä oli siis se, että vaikket juokaan mitenkään hurjan paljon, voi se silti olla sinulle liikaa, kun miettii millaista ahdistusta se sinulle aiheuttaa.

Mankikapseli moi. Kiva lukea, että edistystä tapahtuu suhdepelissäsi äitisi kanssa. Tökkäsi kuitenkin yksi lause. Tuo “kaikesta voidaan puhua”. Hyvä, että voitte. Pidä kuitenkin aloite itselläsi ja määrittele aika ja paikka. Sekä keskustelun sisältö. Itselläni oli samanlainen tilanne. Oli oltava pirun tarkka ettei keskustelu lähtenyt väärään suuntaan toisen osapuolen ehdoilla. Jos menee, katkaise rohkeasti ja sano ettet kommentoi sitä tai tätä. Opi asettelemaan ehtoja!
Punatulkku. Ensinnäkin saat minulta hatunnoston tuon identiteettiasiasi johdosta. Eli siitä, että rohkenet avautua siitä sekä täällä että oikeassa elämässäkin. Itsemurhayrityksesi lukemine oli aika karua, mutta jos ajattelet positivisesti niin etkös voisi olla tyytyväinen roolisi läpimenoon naistenvessassa? OK, läpinät hiiteen, vakavasta asiastahan tässä on kysymys.
Itsemurhaan ja itsetuhoisuuteen sen verran, että meilläpäin alkoholismia kutsutaan itsemurhaksi osamaksulla. Pitkää ja rasittavaa kun hengestään pääsee helpomminkin. Ei kannata - aina joku ratkaisu löytyy. Kuten MM toisessa ketjussa viisaasti totesi, se voi olla jotain täysin muuta kuin alunperin suunniteltu ja ehkä kipeästikin kaivattu. Ja osoittautua jälkikäteen täysin oikeaksi. :wink:

Ja taas yksi viikonloppu takanapäin selvänä.

Alkaa olla kaksi viikkoa täynnä viimeisestä juomingista. Asiat on selvitetty ja morkkikset alkaa pikkuhiljaa häipyä. AA:ssa olen käynyt aktiivisesti ja juhannus varmistettu päihteettömäksi raittiin seuran avulla. Nyt on kuitenkin alkanut taas tehdä viunaa mieli. Välillä tietyissä tilanteissa tulee mieleen, että “olisipa mukavaa juoda kaljaa/viiniä”, mutta ajatukset toisaalta lähtevät aika nopeasti pois itsekseenkin. Mitään hirvittäviä juomahimoja ei ole, mutta sellaisia pieniä mielitekoja pitkin päivää. Tekisi mieli juoda se terassikalja tai illalla muutamat.

Haaveilen vieläkin kohtuukäytöstä. Ajatus “yhdestä” tai “kahdesta” tuntuu hyvältä. Sivistynyt lasillinen, ihan vain seuran ja maun vuoksi. Ehkä sen pienen nousuhumalankin. Tiedostan että kyseessä on itsepetos. Yhdestä ei ole pitkä matka kahteen ja kahdesta on helppo edetä kahteentoista.

Näköjään joka kerta tämä polku toistaa itseään. Joka kerta viinanhimo iskee saman raittiusajan kuluttua ja samoilla argumenteilla perustelee miksi nyt olisi hyvä aika juoda. Muutaman viikon päästä himot on pahimmillaan, jos vanhoja merkkejä käy uskominen. :smiling_imp: Voi helvetti.

Tervehdys Mankikapseli. Aika suuri etu kuitenkin, etä tiedostat tilanteen selvästi. Nämä ovat niitä “kivoja” alkuaikoja jotka on paras yrittää selättää tällä kertaa. Ellei sitten omista jonkinlaista pyhimyksen kärsivällisyyttä asioiden uudelleen kokemiseen.
Pelaa rauhassa aikaa ja siirrä juomishimot siihen tapahtumaan jossa olet varmassa seurassa. Voithan lohduttautua ainakin sillä, että asiat ovat suhteellisen hyvin tänään koska pahempaa on vielä edessä! :mrgreen:
OK, ei tuotakaan ole kirkossa tai muuallakaan kuulutettu. Juttu voi mennä aivan toisellakin lailla. Älä kanna huomisen murheita tänään.