3.2 Yle Teema lähettää klo:21.00 tiededokumentin Pilvellä psykoosiin
Tutkijat ovat vakuuttuneita että nuorilla marijuanan polttajilla on suuri riski sairastua skitsofreniaan.
Jotenka kannattaa katsoa tuo dokumentti,pilven puolustajat.Siinä tulee tiukkaa asiaa pilven vaikutuksista.
Uusien tutkimusten mukaan ne ketkä polttavat kannabista säännöllisesti, sairastuvat kolme vuotta aiemmin psykoosiin, kuin päihteitä käyttämättömät verrokkinsa. Australaistutkimuksesta voimme päätellä, että nämä ihmiset olisivat JOKA TAPAUKSESSA sairastuneet psykoosiin, mutta vasta kolmen vuoden päästä…Kannabiksen polttaminen voi altistaa sairastumiselle esimerkiksi YHDESSÄ perimän ja ympäristötekijöiden kanssa.
Elikä kun ei ole tietoa kuuluuko siihen geeniperimään joka altistaa vai ei
niin on aikamoista arpapeliä käyttää kannabista.Psykoosi vai ei…? Itse otat
riskin pimeeneekö vintti kun käytät ![]()
No tämän mukaan sairastuisit luultavasti joka tapauksessa, ainoastaan kolme vuotta myöhemmin…
Olen onnekas koska suvussa ei ole skitsofrendiaa eikä psykoosia sairastavia.
Järkeä on myös sen verran päässä että osaan sanoa Ei pilvelle ja muille huumeille.
Työn kautta on tullut ihmiskohtaloita jotka taistelevat kannabispsyykoosin kanssa
mikä on heille itselleen ja omaisilleen todella raskasta.Kannattaa miettiä minkä riskin ottaa
kannabiksen käytön kanssa.
Näinpä juuri Joope! Mutta muistammehan myös, että oli kyse mistä tahansa päihteestä, muistamme ne vaarat! Ja muistamme, vaikkakin se alkoholi on ns.sallittua, että siinä piilee myös rutkasti ongelmia, väittäisin ehdottomasti, että huomattavasti enemmän kuin kannabiksessa!!!
Moro,kannabiksen osuus psykoosin synnyssä on saatu jo toteen näytettyä. Joillekin jopa muutaman kokeilun jälkeen
ja psykiatriselle osastolle. Juuri näin kävi ystäväperheemme nuorelle.Alkoholin vaarat ovat myös tiedostettuja,
MUTTA
muutamasta lasillisesta ei jouduta psykiatriselle, kuten perusterve nuori jonka tunnen ja jolle muutama kannnabis
kokeilukerta aiheuttu psyyken vaurioitumisen. Se 2 lasillista viinä olisi ollut turvallisempi, kun ne pilvipaukut.
Voisinpa sen kannabiksesta todeta että vaaraton se ei suinkaan ole. Fyysisltä haittavaikutuksiltaan on kannabis reilusti vaarattomampi kuin alkoholi mutta se ei ole mielestäni pääasia. Esimerkiksi ruuhka-aikaan vilkkaassa kaupungissa saa pako-kaasuja keuhkoihinsa vaarallisen määrän mutta sitä ei pahemmin noteerata.
Lähes kaikissa päihteissä on piilee samanlainen, suuri uhka koko loppuelämälle. A-klinikan lääkäri selitti minulle asian näin:
“Toiset päihteet aiheuttavat tämän nopeammin kuin toiset. Puhun nimittäin dopamiini-radoista jotka ihmisen aivoissa kulkevat. Mielihyvää kokiessa radat aktivoituvat ja mielihyvää tuottavia hormoneja alkaa erittyä kehoon sen seurauksena. Erityisesti pitkäaikainen, mutta nykytutkimusten valossa myös lyhytaikainenkin päihteiden käyttö (päihtymishakuisesti) aiheuttaa muutoksia näissä dopamiini-radoissa, ja se saa aikaan sen että ne eivät aktivoidu ilman päihtymystä/päihteitä, ja se taas johtaa siihen että ilman päihteitä elimistön on aina vain vaikeampi tuottaa mielihyvää aiheuttavia hormoneja → ihmisen on vaikea kokea mielihyvää selvinpäin.”
Sain sellaisen käsityksen, minkä kyseinen lääkäri myöhemmin kysyessäni vahvisti, että vaikka kannabikseen ei riippuvuutta syntyisikään, aiheuttavat dopamiini-radoissa tapahtuneet muutokset (pitempään kestäneen käytön jälkeen) ihmiselle sellaisen olotilan, ettei päihteellä olekkaan varsinaista merkitystä, vaan päihtymyksellä.
Ja kaiken järjen ja kokemuksen mukaan se madaltaa kynnystä ruveta käyttämään myös muita päihteitä.
Tosin olen myös sitä mieltä, että mikäli ei ole yliherkkä, ja kannabiksen käyttö pysyy kontrolloituna ja satunnaisena, se ei ole todellakaan ongelma pahimmasta päästä.
eikö se koukku sitten voi olla psyykkinen - pilvessä ihminen on seurallinen ja hauska ja ei sitten halua enää olla se tavallinen heppu mikä on selvinpäin
Ehei sitä välttämättä pilvessä ole seurallinen ja hauska, sitä voi olla vaikka ihan omissa maailmoissaan. Kummasti vaan kaikki naurattaa. Eihän se ole itsen hauskuutta, vaan asioiden hauskuutta.
Psykiatrisella osastolla on hauskuus kaukana, kun näkee näitä kannabispsykoosi potilaita.
Voi koukku olla psyykkinen. Mulla on nyt lähipiirissä täl hetkel kaks frendiä joista toinen polttanu yli 11v ja toinen 5v ja molemmat lopettivat pari kk sit. Toinen alkoi seukkaa ja toinen tajus et menee liikaa aikaa alkoo ja pilveen. On useampiakin tällaisia tuttuja jo vanhastaan. Mut kyllä ne ketkä cannabikseen jäävät koukkuun ovat usein olleet riippuvaisia jo alkoholista tai jostain muusta asiasta. Ei kukaa tietään valitse narkomaaniksi… Raja on hiuksenhieno suurkäyttäjän ja addiktin välillä kuten alkossakin. Mielestäni kuitenkaan kukaan joka on onnellinen elämäänsä, ei käytä älyttömästi aikaa päihtymiseen… Oli aine mikä tahansa. Monet kannabiksen käyttäjt käyttävät myös alkoa tai lääkkeitä lisäksi; kovien huumeiden käyttäjät buustaavat ganjalla jne. Harvoin kyse on pelkästään cannabiksesta kun puhutaan ongelmakäytöstä. Päivittäinen ganjanpoltto on helpompi tapa saada pää sekasin kuin viinalla jolla viekkarit kovat. Mitä useampi aine, sen helpompaa valita vain joku tai käyttää useampaa sekaisin ni ei kyllästy!
Ongelma alkaa omasta mielestäni jo siitä, että teininä kilpaillaan siitä kuka on dokannut, polttanut röökiä tai vetänyt kamaa nuorimpana! Kaikki päihteet vahingoittavat eniten nuorten aivoja, tässä psykoosi-ohjelmassakin kyse oli alle 20v (tai puhuivat alle 19v). Alkoholi tappaa aivo-soluja joka känni-kerralta eivätkä nekään solut uusiudu. Kyllä tässä maassa ongelmana on ihan yleinen asenne jonka mukaan on jees vetää pää sekasin silloin tällöin eikä sitä sivistyneesti tehdä!
Ite en jaksa tätä väittelyä aiheesta ku kaikki päihteet on pahasta jos käyttää väärin tai ottaa liikaa; myös ne lääkärin määräämät tai resepti-vapaat. Myrkyn ja lääkkeen ero on annoksen koko. Ihmetyttää tuo alkon mainonta ja röökin dissaaminen (syystä tosin)! Edelleenkin mielestäni ongelma on siinä, et samasta paikasta saa cannabista kun mitä tahansa muutakin ainetta! “Ei oo nyt palaa mut piriä olis, otatko?” Lähes 30v jätkä kysyi multa ja mun kaverilta noin yli 15v sit (13v ja just 16v). Nykyää se voi olla bubrea tai essoja mut aikoinaa oon hakenu samasta paikasta heroiinia ku mistä ostin myös kukkaa! Huumevalistus kertoo kuitenkin kuinka ganja on huume johon jää koukkuun ja siirtyy vahvempiin ja kun huomaa että se ei ole totta; luulee et se pätee kaikkeen kamaan! Mut tää tappelu aiheest ei tule KOSKAAN päättymään!
Tiedoksi kaikille niille jotka pelkäävät kannabiksen tuhoavan lapsensa.
Mielestäni kannabis pitäisi laillistaa koska asiat ovat nykyään huonommin kun ikinä, itse olen polttanu kannabista suht säännöllisesti noin 3 vuotta, en sano ettenkö olisi riippuvainen, mutta nyt ei kuitenkaan ole kyse mistään kovien huumeiden tasoisisesta riippuvuudesta.
kuitenkin asiaan, nyt noin vuoden aikana olen ollut todistamassa tätä tilannetta ja olen huomioinut sen laajuden erittäin vakavaksi, on erittäin ikävää että nykyään on niin kiven alla saada ns “luomu” kannabista kun tarjolla on vain “prässiä” eli mustaihoisten myymää “kannabista”.
Se siis oikeasti on myrkkyä tavaraa ja polttaessa tavara rätisee ja kipinöi ja välillä tuotteesta saattaa tulla keuhkot erittäin kipeäksi ja päänsärkyä, sitä on saatavilla miltein 24/7 joka puolelta pääkaupunkiseutua, ikärajoja eivät kyseiset diilerit tunne, kunhan saavat rahansa taskuun ja tämä tavara oikeasti tekee todella paljon riippuvaisemmaksi kun normaali kannabis.
Numerot joista tätä paskaa voi ostaa leviävät suht vikkelään, ja jos yhdeltä ei saa niin eiku kokeilemaan kymmenistä eri numeroista, tunnen erittäin monia ihmisiä jotka joko polttavat,tulevat polttamaan tai ovat polttaneet sitä, useita 14-18 vuotiaita ihmisiä joista moni jopa polttaa sitä päivittäin.
Asiat ovat huonommin kun koskaan, mutta se ei vain vanhempien tietoon tule, eli pidetään kannabis laittomana ja katsotaan kuinka huonosti asiat ovat vähän ajan päästä, kaikenlisäksi jatkeet vaihtuvat kokoajan pahempiin myrkkyihin, en yhtään ihmettele jos alkaa porukkaa tuon takia 5-10v kuluttua kuolemaan romahdusmaisesti nimittäin ei niitä myyjiä kiinnosta muu kuin raha.
Edellinen kirjoittaja Random 1234, oli sitä mieltä että kannabis pitäisi laillistaa koska asiat ovat
nykyään huonommin kuin ikinä,huh huh. Ei tarvitse pelätä kannabiksen tuhoavan lapsia,nuoria ym sillä senhän se on jo monille tehnyt. Pönttö on pimeänä ja pysyy. Jokainen pitäköön omat mielipiteensä asiasta, mutta ne ketkä ovat kokeneet sen kun omaisen mielenterveys on sanonut itsensä irti ja reissu suljetulle on edessä, siinä on turha mitään “lohduttavia”
puolustuspuheita sepustaa. Elämä opettaa, jos ei muuta niin hiljaa kävelemään.
Zele ei nyt muista sitä, että alkoholikin aikamoisia psyykkisiä häiriöitä aiheuttaa…Kyse on siitä, että kun alkoholikin, mikä on huomattavasti isompi myrkky, kuin itse kasvatettu kukka on laillista, niin on erittäin kohtuutonta rankaista niitä, ketkä hieman miedompaa päihdettä käyttää!! Ja olen oikeasti erittäin pahoillani sinun läheisellesi tapahtuneesta vahingosta, mutta muistaisimme myös sen tosiasian, että luultavasti hän olisi sairastunut n.5-vuoden päästä joka tapauksessa. Tämä siis silloin, jos OIKEESTI ei ole muuta käyttänyt, kuin puhdasta ehtaa kukkaa…Asia erikseen jos on polttanut Randomin mainitsemaa shittiä…
Älä tule mulle selittämään etten muista mitä alkoholi aiheutaa,en myöskään puhunut OMASTA, kohdalle sattuneesta
vahingosta,minkä kannabis ON aihettanut.Työni puolesta näitä on nähty aivan tarpeeksi ja omaisten murtuminen.
Sinä vieras jaksat jauhaa tätä samaa kakkaa täällä ja jokainen päihteiden kanssa työtä tehnyt/tekevä näkee näitä
kannabispsykoosipotilaita ihan tarpeeksi.Pidä sinä mielipiteesi minä pidän omani.Kannabis on huume ja sillä sipuli.
Et ole myöskään mikään sanomaan että ne ketkä ovat sairastuneet kannabispsyykoosiin olisivat sairastuneet siihen 5 vuoden päästä joka tapauksessa.Ilman kannabista he eivät olisi KOSKAAN sairastuneet psykoosiin.Joillekin se on AINUT ratkaiseva tekijä psykoosin puhkeamisessa.
Tiedän lähipiiristäni myös monia, jotka alalla nimenomaan työskentelee, ja ovat nimenomaan kyseistä mieltä. Tiedän myös kaksikin henkilöä jotka ovat erään nimeltämainitsemattoman yhdistyksen jättänyt (ollut siis palkansaajana), missä taidat olla itsekin… Nimenomaan siksi, koska tieto on vääristynyttä ja vanhempia hysterisoidaan… MUTTA EN TARKOITA, ETTÄKÖ KAIKKI, moni tekee maailman arvokkainta työtä, mutta moni tekee myös kyseenalaisesti ainakin tietyissä paikoissa!!! Miksi sitten puolueettomat tutkimukset kertovat, että kannabispsykoosiin sairastuminen PELKÄLLÄ kannabiksella on suhteellisen harvinaista… Niin kuin sanottu, olen puolestasi pahoillasi, ei tarvi provosoitua noin pahasti! Niin kuin sanottu, jokaisella olkoon mielipiteensä, minulla omani, ja omani perustuu myös MONEN päihdealalla työskentelevän mielipiteisiin ja tutkimuksiin, mistä heijastuu oma näkemykseni + henkilökohtainen kokemus! Mutta hyvää jatkoa sinulle, tämä asia on vielä toistaiseksi “ikuisuusvääntöä”, mutta eiköhän asiaa tulla vielä tulevaisuudessa puimaan korkeammalla taholla…
Jos täällä joku provosoituu ja PAHASTi,heti kun tänne kirjoitetaan mielipide joka kertoo
kuinka kannabis VOI MYÖS AINOANA PÄIHTEENÄ,vaurioittaa jonkun psyykeä niin HETI alkaa
VIERAS lataamaan tota samaa ihme höpötystään.Tyyliin:"Tiedän erään nimelltä mainitsemattoman yhdistyksen.
missä taidat olla itsekin.Uskomatonta,nyt on vainoharhaisuus iskenyt pahasti päälle vieraalla.
Huh huh,voit sepustaa noita : “Puolueettomat tutkimukset osoittavat että kannabispsykoosi pelkällä kannabiksen käytöllä on suhteellisen harvinaista”.Tutkimuksia löytyy kyllä ,siitä ei ole epäöilystäkään ihan mistä suunnasta niitä lähdetään tutkailemaan. Sekä puolesta että vastaa. Kyllä meistä jokainen tuntee ihmisiä jos mistäkin alalta ja jotka ovat eri asioista kuka mitäkin mieltä. Se on päivänselvää. Myös meitä löytyy jotka työskentelemme ihmisten kanssa joiille kannabis AINOANA päihteenä on psykoosin laukaissut.Yksikin sellainen on liikaa ,jonka psyyke vaurioituu pysyvästi
kannabiksesta. Kaikki päihteet ovat vaarallisia mutta joillekin se yksikin huumeeksi luokiteltavien aineiden kokeilu voi olla hyvästit terveelle psyykelle. Vaikka kannabis vapautettaisiin, se ei poista sitä asiaa etteikö ole ihmisiä joille se EI SOVI.
Jokaisella on se yksi ja ainoa psyyke kuka mitäkin kestää ja kuka ei.
Niin kuin jo sanoin, olen erittäin pahoillani näiden ihmisten puolesta, enkä väittänyt etteikö se voisi olla mahdollista, että psyykkeensä hajoittaa lopullisesti. Tosin ERITTÄIN harvinaista. Onhan nyt uutisoitu kun Calmette rokotukseenkin oli pieni vauva kuollut, mikä on hurjan valitettavaa, osanotot perheelle!
Toivoisin itse vain järkeä tähän nykyiseen päihdepolitiikkaan, kun ei se selkeästikkään ole tuottanut MITÄÄN hyvää moniin, moniin vuosiin… Eikä minusta ole vainoharhainen tullut (tai en itse, tai kukaan ympäristössäni), ole moista rekisteröinyt…
Kunhan vain kerroin totuuden, sillä mielestäni on ainoastaan siinä järkeä, että nimenomaan viljellään täyttä faktaa, eikä hysterisoida, tai niin kuin jonkun sanoin toisesta ketjusta, demonisoida turhaan. Ja myös täytyy kertoa näistä psyykkeensä menettäneistä yhtälailla, tottakai, minkä siis jo teitkin ja hyvä niin… Mutta myös todellisia lukuja, kuinka yleistä tällainen on, ettei käy niin, että puhuttaan täyttä sontaa ja sit nuori menee elämäsä ensimmäiset kannabissavut polttamaan ja huomaakin, että ei tää nyt ihan niin tainnut ollakaan…Siinä menee aina sen ihmisen kohdalta luotto koko päihdevalistukselta ja tiedän, että näin käy valitettavan usein. Eli valistusta ei missään nimessä saisi tehdä sellainen henkilö, joka hysterisointiin ja turhaan demonisoituun tyyliin asiota jakaa…Se vain tuhoaa pitemmällä juoksulla! Mutta tämä on kyllä erittäin mielenkiintoista vääntää tästä asiasta, kun selvästi saa ihmiset kuumenemaan ja rankasti… ;D ;D ;D Mutta erittäin tärkeää, että esiasta keskustellaan ja esitetään näkökulmia, kerrassan loistavaa!
Ja tämä vieras, joka myös edellisen ja monen muun kirjoittanut, jaksaakin asiaa jauhaa nimenomaan siitä syystä, että asia on mielestäni tärkeä. Tämä ei ole ainoa paikka suinkaan, missä asiaa puin, sillä niin kuin jo mainitsin asia on tärkeä. En vain ruikuta, vaan nimenomaan toimin asian vuoksi, jotta asia ei unohdu ylemmiltä tahoilta, vaan saisimme mahdollisimman pian sen hyötykäyttöön kunnolla ja myös aineen nauttimisen dekriminalisoitua. Ja jos on jokin asia mitä ajaa, niin eikö siitä silloin nimenomaan nähdä vaivaa ja tehdä ja keskustella, mitä aktiivisemmin sen parempi! Eli löylyä lisää vaan, kanssasisatret ja -veljet!!!
Niin ja kyllähän tämä tänne sivulle sopii, sillä kyllähän tämä on asia, mihin päihteiden kanssa kotona törmää, eikö?? ;D