Rinalda, mä ajattelin eroa ensimmäisen kerran vauva mahassa… se ensimmäinen.
Mutta ei silloin ollut hyvä aika, mitä tämmöinen naimaton nainen lapsen kanssa tekisin, minne se menisi, miten se pärjäisi… Mies kuitenkin oli luvannut pitää huolta.
Sitten lapsi syntyi, ja tekemistä riitti. Tai oikeastaan esikoisen vauva-aika oli aika hirveää. Olin aika yksin, tosin luojan kiitos oli netti. Lopulta löysin oman äitiyhteisöni, ja piti valita palatako töihin vai tehdäänkö toinen. Tehtiin toinen, elämä kulki just sitä rataa. Mies ei osallistunut pahemmin lastenhoitoon.
Sitten tapahtui yhtä sun toista, mitä nyt elämässä tapahtuu kun sitä suunnittelee ja kohtalo puuttuu peliin… menin töihin, maksoin tarhamaksuja, ja kun alkoi olla jälleen vähän rahaa säästössä aloin pohtia uudelleen tuota lähtöä, miehen juominen oli pahentunut aika tasaisesti.
No, siihen tuli työkaverin mentaaliongelmat, itsemurhayritys, mun romahdus töissä mikä johti siihen että omistaja heitti ulos 5min varoitusajalla… Ja siinä tilanteessa ajattelin, että jos parisuhte loppuu, niin ihmiset lohduttavat, että anna ajan kulua. Eipä ratkaise työongelmaa, kun sitä palkkaa on jostain revittävä.
Otin työn, mikä ei osoittautunut omaksi, pakenin opiskelelmaan. Tässä vaiheessa paloi viimeisetkin säästöt, ja opinnot kaatuivat omaan mahdottomuuteensa.
Tein huonopalkkaista työtä (johtui ihan vaan siitä, että työnantajalla ei ollut varaa maksaa… ) ja lopulta sain töitä konkurssikypsästä firmasta (jota ei tietenkään meille työntekijöille kerrottu) mutta siellä oli hieno henki olla töissä!
Mies ei ymmärtänyt, hän ihmetteli mikä minussa on vikana, kun en pysy missään. Kai tietyllä tapaa epätoivoiset vetävät toisiaan puoleensa… toinen vetää viinaa kaksin käsin, tosin iltaisin, ei tietääkseni töissä (paitsi työhön liittyvissä juhlatilaisuuksissa), eikä saa työpaikallaan edes huomautusta asiasta! Ja itsekin mietin, että näin epävakaassa maailmassa olisi hyvä jos on jotain pysyvää, vaikka sitten juoppo mies.
Kunnes olin sillä rajalla, että oli pakko tunnustaa. Perhe on rikki ja minä en jaksa enää pitää sitä pystyssä. En muuten suosittele kenellekään eroa, muuttoa ja uutta työtä noin niin kuin samaan aikaa suoritettavaksi… Onneksi lapset eivät ole oireilleet sen pahemmin, tai niin etten olisi siihen pystynyt vastaamaan.
Summa summarum. Loppujen lopuksi mulla on lapset, ammattitaitoni ja luottamus siihen, että maailma ei kaadu yksiin, kaksiin tai useampiinkaan potkuihin. Tai siihen, ettei saa tutkintoa suoritettua. Elämä on kuitenkin aika lyhyt niihin asioihin, joista ei saa voimaa. Tällä hetkellä duuni ei ole helppoa, mutta tietyllä tapaa kuitenkin mielekästä. Kuuntelen kun työkaverit mesoavat kahvihuoneessa, heittävät vitsiä ja nauravat.
Ajattelen, että joku päivä tuo on minullakin. Tulee kuukausipalkka, lounaalla ehtii käydä hammaslääkärissä, saa pitää sairaslomaa ilman että talous romahtaa ja voi luottaa että se työpaikka pysyy siellä vaikka joka päivä ei pää kainalossa menekään tarkistamaan vieläkö kellokortti toimii.
Hoh hoijakkaa, tulipa avauduttua.
Kävin eilen olusella. Kaksi kaljaa, yhteensä 12 euroa. Ajatella, miten monta olutta sillä olisi saanut kaupasta! Mutta huono mä olen juopoksi, koska tykkäsin että sain rahalle vastinetta myös karaokesta ja siitä, että olen kuulemma ihan liian nuoren näköinen kymmenvuotiaan äidiksi.
Niin… ja tämä pöytääni tullut nuori nainen sanoi myös, että hän nostaa hattua kaikille naisille, jotka uskaltavat lähteä yksin baariin
eli, anteeksi nyt vaan, uskaltavat tuoda esille epätoivonsa.
Kyllä minäkin mietin, että olisi mukavampi ottaa joku kaveri mukaan, mutta rehellisesti en olisi jaksanut jutella. Tarkkailijan osa on parempi.
Lapset ovat siis olleet isällään viikonlopun. Ja se on ihan ok, meillä on puhelinyhteys olemassa. Ollaan tekstailtu ja lähtelty kuvaviestejä. Ehkä kontrolloin, mutta piti laittaa tekstaria että nyt nukkumaan, peskää hampaanne, yms. Kyllä se ne penskat hengissä pitää, en mä sitä pelkää. Mutta arkea se ei saa sujumaan.
MIstä tulikin mieleen, että kun tuosta polkaisin sinne terassille, naapurin eskari-ikäiset vielä leikkivät pihalla. Huok.
Enkä mä muuten vieläkään lopettanut! Tuolla oxycodon-vieroitusketjussa (johon en vastaa, koska annan sen painua alas ja sori jos lääkeaine meni hiukkasen väärinkirjoituksen puolelle) syytettiin että olen suunnilleen saatanasta seuraava, kun kehtaan ajatella (huom, ajatella) päihdeongelman pikaista ratkaisua.
Ylläri! Mulla on ollut noin viistoista fantasiaa siitä, miten tapan ukkoni. Kun vauva huusi, halusin heittää sen seinään, sulkea pakastimeen, upottaa ammeeseen. Teini-iässä pohdin, miten vahingoittaisin yhtä ikävää ihmistä. Mutta mitään noista en ole tehnyt, tulen oikein hyvin toimeen pimeän puoleni kanssa. Tunnustan, että minussa on sellainen. Mutta löytyy myös se ihmisyys, joka muistaa miten oikeasti pitää toimia kun on ihmisten kanssa tekemisissä.
Sitäpaitsi kai kaikkien tekisi joskus hyvää miettiä myös sitäkin vaihtoehtoa, että makaa mullan alla. Koska, kaikesta huolimatta, se on yksi vaihtoehto. Ei hyvä sellainen, mutta voi antaa näkökulmaa asioihin.
Tämmöinen puolustuspuhe lopuksi. Kiitos, tämä on hyvä paikka tilittää. Ja olen sitä mieltä, että Saunan puolelta löytyy asiantuntijoita enemmän kuin täältä, jotka näkevät lähinnä sen, mitä päihteet aiheuttavat läheisille. Meillekin on oltava tilaa!