Aamulla lojuin sohvalla hyvää kirjaa lukien, pohdin viikonlopun aikana ehdittäviä asioita.
Mietin, miten mun elämästä tuli tämmöistä. Taustaksi: yritin monesti ainakin ajatuksissani syyttää eksää siitä, ettei ihmisiä niin kohdella, miten hän kohteli. Kohtelee yhä… Kysyin itseltäni, kuuroilta jumalilta, että mitä olen tehnyt ansaitakseni tämän?
Mun elämästä on nyttemmin tullut sellaista, että en piilottele puhelintani. En katso telkkaria kuulostellen puolella korvalla, koska jutunhaluinen känniläinen kömpii viereen. Ja vaikka se on humalassa (varmaan vieläkin) herttainen, niin eihän se tajua mitään. Esimerkkinä vaikka joku kohtaus, joka sai mut naurahtamaan - ikinä ei voinut tietää, oliko hän hyvällä tuulella ja halusi kuulla mille nauran, vai tulkitsiko näkemänsä kohtauksen ja syytti mua nauramasta hänen asioilleen…
Uh, näen vieläkin toisen huojumassa istuallaan, silmät eivät meinaa pysyä auki, hän hieroo otsaansa… Haisemassa ja mulla tuntosarvet ojossa että mitä, mitä, mitä seuraavaksi, älä vaan kiinnitä sen huomiota ainakaan itseesi.
Mun elämässäni saan mennä nukkumaan ajoissa. Saan lukea sängyssä, jos haluan. Kukaan ei arvostele kirjan nimeä, sitä että yölamppu paistaa silmiin. Jos herään aamuyöstä, voin maata ihan rauhassa sängyssäni, hakea uudelleen unta tai nousta ylös. Ennen ei ollut muita vaihtoehtoja kuin maata liikkumatta tai liukua äänettömästi pois makuuhuoneesta (ja siitä huolimatta alkoi se marina, että herätän toisen keskellä yötä).
Kissat. En mä ajatellut, että kissoja pitäisi olla, joku lemmikki kuitenkin. Kissoissa ja mun juopossa on kuitenkin yhteinen piirre kommunikaatiossa. Siinä missä koira tekee kaikkensa yrittääkseen löytää yhteyden isäntänsä kanssa, kissat vaan ovat omassa maailmassaan ja pitävät mua tyhmänä kun en tajua niitä. Ne eivät todellakaan edes yritä miellyttää tai eivät ymmärrä vihjeitä. Koiralle voi opettaa kaikenlaista pelkillä sormimerkeillä, jos haluaa.
Kommunikaatio. Toimii lastenkin kanssa paremmin. Lapset osaavat lukea ilmeitäni ja ymmärtävät tietyn määrän viittomia. Eksälle oli aina ihan käsittämätöntä, kun kun pyysin jotain kehonkielellä, siis “annatko tuon tuosta” -pyyntö saattoi saada käsittämättömät mittasuhteet, koska jos vaikka kädet olivat varattuna, viittasin “tuohon” kyynärpäällä ja kai se oli niin, että hän ei tajunnut sen eleen kuuluvan siihen puheeseen.
Mikä on sinällään hassua. Koska se itse aina hehkutti, että ihmisen viestinnästä vain 5% on puhetta. Mutta itse se ei tajunnut muuta. Silloin joskus, kun oltiin vielä toistemme iholla, hän ei ymmärtänyt (no, ehkä ihan miehinen piirre muutenkin) sitä, miten rakastelu oli muutakin kuin suutelua ja yhdyntä. Miten kosketuksia on monenlaisia! Äh, sillä ollut mitään vivahde-eroja siinä hommassa.
Tavarakaaoksen hallintaan voin suositella eroamista!
Onhan sitä tavaraa vieläkin. Mutta jokaisella tavaralla on täällä omassa kodissani nimi, mä voin kertoa jokaisesta tarinan. Kaikella on merkityksensä. Osa omaisuudesta on kulkenut mukanani ihan parikymppisestä asti, silloin piti säästää erikseen jopa valkosipulinpuristimeen!
On pitänyt nähdä vaivaa. Pitänyt säästää, keksiä väliaikaisia ratkaisuja - kunnes on seissyt keittiössä ylpeänä uuden puristimen omistajana.
Mun elämäni. Mulla on ympärillä niitä ihmisiä, joita siihen haluan (joo, Herra Oikean paikka on vielä auki, mutta antaa olla… sellainen kattava haastattelukierros on vielä tekemättä
) ympärilläni on asioita ja tavaroita jotka merkitsevät mulle jotain, jos kaukosäädin on hukassa etsin sen ilman että tarvitsee aloittaa huutamista… Elämä on ihan liian hyvää.
Tai no. Onhan tässä pari pientä muuttujaa vielä ratkaisematta, kuten se työpaikka. Kolmen viikon päästä pitäisi olla jo joku leipäpuu itselle. Ja jottei liian helpoksi mene, lapset toivat koulusta kihomatoja. Tarha-aika, eskarit, ne ovat jo takana… No. Apteekista saa aineita.
Uskomatonta, että tämmöinen on mun elämää. Ei liian helppoa, mutta eteenpäin mennään.