Tuo on totta Eepos!
Olen itsekin ollut aika kurja ruuanlaittaja, kunnes sen taidon opettelin. Osaan myös tehdä ompelukoneella suoraa saumaa… ja huomaan muutenkin ostoshaluni sammuneen. Shoppailen mielelläni elloksen luettelon kanssa, mutta saman tyydytyksen siitä saa (ja sama aika menee), kun askartelee paperille “nämä minä haluan” kollaasin.
Tosin tavaraahan ei saa, mutta näkee mitä on säästänyt. Ja haaveiluita on helpompi uudistaa kuin kodin sisustusta… Niin ja tylsä ihminen olen, kunhan joku päälle mahtuu ja lämmittää niin saa luvan kelvata. Ei vaan, mulla on paljon vaatteita, ihan liikakin. Pitää vaan käyttää niitä.
Viikonloppu vierähti viihteellisesti, osallistuin kotopuolessa kylätapahtumaan. Ja illan myötä sellainen naapurinpoika osoitti kiinnostusta. Minkä oli mukavaa, mutta…
Kun täälläkin aika välillä joku ihmettelee, miten ne juopot kelpaavatkaan, niin otetaas tästä pohdinta.
Mies ja nainen tapaavat. Mies on kännissä, kun kerran ollaan baarissa, nainen sattuu olemaan selvinpäin, koska on kuskina. Tai voihan sitä molemmat olla humalassa, on vaikka pikkujouluaika, tai vappu, tai ihan tavallinen viikonloppu. Ollaan vapaita, molemmat. Vaihdetaan numeroita ja aletaan pitää yhteyttä.
Mies saattoi olla kännissä ihan vaan sen takia, että se etsii sieltä baarista naista ja tietty baarissa juodaan kaljaa. Ei se vielä ketään juopoksi tee. Ja löydettyään sen ihanan naisen asettuu, lopettaa dokaamisen, ja elivät happily ever after. Tämä tarina voi päättyä tähän.
MUTTA. Jos käykin näin, että baari vielä viehättää, kun kaverit pyysi (ne on vielä naista vaille), eihän sitä voi näyttää että on ihan tossun alla, on liiketapaamisia, varpajaisia, kalareissuja… eikö sitä ymmärrystä kuitenkin liikene? Varsinkin jos ei kuitenkaan ole ihan joka viikkoista. Pitäähän sitä välillä hauskaakin pitää.
Niin ja tuoretta seurustelukumppania viedään ulos syömään, hyvän ruuan kanssa otetaan viiniä. Elokuvien jälkeen voidaan käydä ‘yhdellä’.
Ja toisen ymmärrys venyy. Juu, kiltistihän se on, tulee kotiin aamuyöstä, on taas viikon töissä, seuraavana viikonloppuna ollaan ihan vaan mökillä. Kukapa sitä nyt ei saunakaljoja ottaisi, mökillä. Kyllä se siitä rauhoittuu ja asettuu, mennään naimisiin, ostetaan talo, alkaa lapsiakin tulla…
Alkoholi kuuluu hyvin syvälle tähän kulttuuriin. Missä vaiheessa sitä pitää tajuta, että toinen on juoppo? Kun aika usein tuossa alkuvaiheessa se juominen on “normaalia”.
No, tämä Alma on niin epäluuloinen, että tykkää tästä huomiosta vaan tykkää myös siitä miten yksinkertaista olisikin jos itse saisi sanella säännöt. Ja on myös vähän sitä mieltä, että ottaa tapaamiseen metrisen halon mukaan, jolla saa vähän ylimääräistä innokkuutta toisesta vähemmälle. Jollei siis juttu kuole kasaan ennen kuin mitään tapahtuu…