Toivotaan todella, että saisit Kelassa kaiken läpi. Sitä on aika tyhjän päällä mielenterveysongelmien kanssa, jos ei saa niihin tarvittavaa apua.
Raaka faktahan on, että ne ovat potentiaalisesti tappavia ongelmia.
Kyllä mäkin jotenkuten pärjään arjessa, tosin ponnisteluja sekin vaatii. Nyt on ollut itsestään huolehtiminen vähän retuperällä ja paino on päässyt laskemaan ihan liikaa ja olen kuluttanut pameja ja tennareitakin aika rankalla kädellä. Ei vaan huvita olla hereillä, en jaksa siivota, en jaksa syödä. Hetkonen, sanoinko pärjääväni? No, tuskin tätä pärjäämiseksi voi kutsua, kituuttamiseksi ehkä ennemmin.
Silloinkaan en oikeen meinaa pärjätä, kun on menovaihe päällä. Rahat menee, perintä roikkuu perässä, viina maistuu ja kaikki muukin siinä samassa.
En tiedä, miten paljon kerrot lääkärillesi siitä, kuinka vaikeaa arjessa on pärjätä. Mä olen oppinut, että niille pitää aika seikkaperäisesti kertoa, miten perseestä kaikki on, ettei ne vaan maalaile mitään pilvilinnoja lausuntoihin.
Mulla riippuu hoitotuen määrä siitä, millaisia kustannukset on olleet. Nyt saan korotettua hoitotukea, eli siis toisiksi ylintä tukea. Periaatteessa joo sama asia kuin vammaistuki. Toisiksi ylimmän tuen saamiseksi hoitokustannusten pitää olla kait vähän päälle 1800e/vuosi. Mulla on puolen vuoden aikana mennyt jo melkeen matkakustannusten katto täyteen, Tenoxista ei tuu mitään Kela-korvauksia, joten lasketaan erityiskustannukseksi, samoin Diapamista mulle ei korvata mitään, koska se on iteroitu, kun lääkärit pelkää, että tapan itseni, jos saan niitä mielinmäärin. Sekin siis kerryttää erityiskustannuksia. Laitoshoitoa oon saanut vuoden aikana yli 600e:n edestä ja terveyskeskuksen maksukattokin on täynnä. Mua on haettu (noloa) ambulanssilla tämän vuoden sisällä varmaan lähemmäs kymmenen kertaa hoitoon, joten nekin maksut on laskettu siihen. Lisäksi itseasiassa toi C-lausunto lojuu tossa ihan käden ulottuvilla. Siinä on perusteluna, että tarvitsen “jatkuvaa valvontaa liikkumisessa sisällä ja ulkona, vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa, syömisessä ja vuorokausirytmin ylläpitämisessä. Potilas ei saa mitään aikaiseksi, eikä pärjää ilman valvontaa ja tukea.”
Viimevuona taasen kustannukset oli alhaisemmat ja sain perushoitotukea. Sen edellytyksenä on vaan se, että tarvitsee toisen tukea/valvontaa viikottain henkilökohtaisissa toimissaan.