Kaksisuuntainen mielialahäiriö

Heräsin painajaisyön jälkeen tänä aamuna raivokkaaseen, tuskaiseen ahdistukseen. Nukuin päivällä pari tuntia ja se aavistuksen helpotti, mutta edelleen makaa päällä harmaana ja raivoisana. Pelottaa, ahdistaa, on sellainen olo melkein kuin silloin nelisen vuotta sitten kun sairastuin. Erona on se, että silloin t i e s i n, ettei se helpota koskaan. Se oli ihan umpipsykottinen tyhjyyden ja ei-olemisen tila, jossa viivyin noin kahdeksan kuukautta. Jopa juoma-ajatukset tuli tänään mieleen, ajattelin, että jos vetäis kerralla pullon kirkasta, niin ainakin sammuisi ja saisi hetken rauhan. Mutta ei se mikään tekoihin johtava ajatus ollut, kunhan kävi mielessä.

Pelottaa, että painajaiset jatkuu ensi yönä. Päiväunilla ei unennäköä ollut. Illalla ryhmään.

Pää lyö totaalisen tyhjää. Pitäisi päästä psykiatrille juttelemaan ja pian. Olen yrittänyt saada itselleni akuuttiaikaa, katsoo jos tällä viikolla edes pääsisi. Olen puolitoista vuotta ollut enemmän tai vähemmän sekavuustiloissa, kun oma lääkitys ei auta. Joskus heitän läppää, että en vaihtaisi tätä sairautta mihinkään… että hypomaaniset olot ja se että omistaa paljon tunteita tuovat elämääni jotain mitä kaikilla ei ole. Nyt haluisin niin olla vaan “normaali”. En tiedä kauanko jaksan enää taistella. Olin kuukauden täysin selvänä ja sinä aikana ei tapahtunut muutosta ainakaan suuntaan eikä toiseen. Sitten retkahdin taas (alkoholi, pilvi, piri, lyrica, conserta… mitä näitä nyt on. kunhan on vaan sekaisin). En tiedä mistään mitään tällä hetkellä. Oikeasti. Aivot ei toimi. Tiedän vain, että pitää päästä näistä addiktioista eroon. Tällä hetkellä se tuntuu helpolta ajatukselta, kun ei todellakaan tee mieli sekoittaa aivojaan enempää. Itken hysteerisesti tai sitten olen lamaantunut ja tuijotan seinää. Mutta, tottakai tiedän, että se ei ole helppo juttu ja tarvitsen ammattiapua päästäkseni päihteistä eroon. Haaveilen, että tietäisin kuka olen, siitä että ajatus kulkisi, muisti toimisi, ahdistus olisi normaalissa mittakaavassa eikä niin että se tulee ihon läpi ja haluaa kuolla, olisi koulussa tai töissä, olisi ystäviä ketkä ei olisi niin kuosaajia, löytäisi iloa ja syitä elää… ja siitä, että pääsisin mahdollisimman pian lääkärille tekemään suunnitelmaa miten Lyricat lopetettaisiin kun niitä en osaa oikein käyttää. Puuh.

Hei Yidhra! Tervetuloa vaan mukaan keskusteluun. Kuulostaa siltä, että olet vailla ihan kunnon hoidollista pakettia. Onko kotikunnassasi päihdekuntoutusta? Itse sain raittiuteni katkaisusta ja sen jälkeen päihdekuntoutuksesta osastolla. Olen käynyt myös kuntoutuksen intervallijaksoilla useasti. Ihan mahtava paikka! Raittiuden ylläpidon sain kyllä AA:sta. Ja saan edelleen, käyn kolmesti viikossa, säännöllisesti. Lisäksi käyn kaksi kertaa viikossa psykoterapiassa ja kerran kuussa psykiatrillani. Tällä paketilla pärjään tuskaisten ahdistusten, viiltävien masennusten, hurjien vauhtien kanssa kohtalaisen hyvin. Lääkitystä on kanssa aikamoinen satsi. Jos pitäis joku valita, en tiedä ottaisinko AA:n vai terapian. Ilman AA:ta alkaisin kaivata humalassa oloa, ja näin ollen kokonaisvointin menisi miinuksen puolelle, mutta ilman terapiasuhdettani hajoaisin palasiksi joka tapauksessa. No, onneksi saan molemmat.

Tunnistan itsessänikin olleen samoja olotiloja, kuin sinulla Yidhra; aivot ei toimi, itkuisuus, avuttomuus, juuri se, ettei kykene mihinkään muuhun kuin tuijotteluun, tyhjää tilaa mieli täynnä.

Ehkä neuvoisin ottamaan yhden haaveistasi kerrallaan. Lähde liikkeelle vaikka sen kammottavimman ahdistuksen lievittymisen kanssa. Itselle kyllä AA on auttanut myös ahdistuksen sietämisessä. Puhun siellä kaiken, no ainakin melkein, terapiassa ei ole asiaa, josta en voisi puhua. Puhuminen, puhuminen ja puhuminen - siinä mun taika.

Toivottavasti saat pian sen lekuriajan ja toivottavasti lääkäri ymmärtää, että tarviit muutakin kuin troppia. Ootko harkinnut psykoterapiaa?

Terve Wesole! :slight_smile: Sain nyt varattua ajan päihdepolille ja siellä kai alkaa sitten terapia. Mutta se on vasta kesäkuun loppupuolella, samoin kuin aika omalle psykiatrille. Sitten pyydän psykoterapiaa. Haluan kaikenmaailman terapiaa nyt itselleni kun siihen on huutava hätä… Ei näillä pelkillä pillereillä pitkälle pötki. Nyt vaan suunnitelmissa kärsiä viekkarit noista Lyricoista omassa kotonaan ja olla yksin lähinnä… Ei pysty olemaan kuin ihan muutaman luottoihmisen seurassa. Ja mitä tohon lääkekoukkuun ja haluun olla sekaisin: ei tää vähentäminen nyt vaan oo onnistunut. Juuri sanoin, että eipä tee mieli sekoittaa aivojaan enempää ja nyt olen taas hypomaanisessa touhutilassa kun aivoissa futaa pillerit :unamused: Noh… nuo ryynit kyllä loppuu pian, enkä saa niitä enää jatkossa kun selitin psykiatrilleni, että käytän niitän väärin ja tosi isoja annoksia. Sitä odotellessa, että ne kunnon pahat olotilat tulee.

Ps. Sain kyllä kriisipaikan osastolle jos pää poksahtaa yhtäkkiä todella pahasti.

Olen samaa mieltä siitä, että kriittisimmässä tilanteessa kaikki mahdollinen apu vaan kehiin. Kotikaupungissani on sellainen systeemi, että päihdepolilla pitää käydä vuosi ja olla se aika raittiina, ennen kuin tekevät lähetteen psykiatrian puolelle. On siinä tietty tolkku, mutta omalla kohdallani ei olisi toiminut. Psykoterapiassahan minä käyn jo neljättä vuotta, aluksi omin kustannuksin ja nyt Kelan kuntoutuksena. Päihdepoleilla työntekijöillä tuskin on psykoterapeuttikoulutusta, eli jos haluaa ihan “oikeaa” psykoterapiaa, kannattaa etsiä sopiva yksityiseltä puolelta ja hakea Kelan korvausta. Kela ei korvaa ihan kokonaan, mutta toistaiseksi itse olen pystynyt maksamaan sen omavastuun. Minä kyllä sotkin terapiani juoma-aikoina; olin melkeen vuoden vähän päihtyneenä terapiassa. En pystynyt kai puhumaan muusta kuin juomisesta. Minä olin sellainen juomiseen ja päihtymykseen rakastunut, kaikki silloin tuntui helpommalta, en ollutkaan ihan täysi nolla ja mitätön, välistä tuntui, että pystyin mihin vain pienessä humalassa. Mutta nyt raittiina kyllä psykoterapia maistuu ihan toiselle.

Oletko Yidhra ajatellut AA:ta tai NA:ta? Minulle AA on se oikea. Tämäkin päivä menee helpomin, kkun illalla on kotiryhmäni kokoontuminen. On muuten ollutkin vähän tuskallinen päivä. Siivoamalla olen saanut ajan kulumaan kyllä. Sitä tuskaa aiheuttaa tupakoinnin lopetus. AAARGH! Tänään on kuudes savuton päivä. Armottomia tupakanhimoja pitkin päivää. Ja olot on todella paljon samankaltaisia, kuin raitistelun alkuvaiheessa viinanhimot. Jopa juominen kävi tänään kaupan oluthyllyjen ohi kulkiessani mielessä. Koitan vain ajatella, kuten alkoholinkin suhteen, että tänään en polta. Katotaan sitten huomenna uudelleen. Ja samankaltaisia kohtuukäyttöajatuksiakin on tullut, jos polttais vaan vähän… Ei tuu mittään, mulla on mennyt kuitenkin melkeen maxiaski päivässä.

Kyllä se muuten on niin, että selvänä joutuu kaikki mahdolliset tunteet ottamaan vastaan niin kovin raakoina ja paljaina. Silti näin raittiina ollessa olen tullut siihen tulokseen, että tämä on parempaa elämää kaikkine tuskatiloineen, kuin yksikään päivä juodessa. Mulla tosin pysyi tämä kaksisuuntainen oireilu aika lailla kurissa juoma-aikoina. Vasta raitistelun myötä sain oikein toden teolla vauhtia ja syvää masennusta kokea. Mutta olen minä ne kestänyt ja selvinnyt niistä. Nyt on tasaisen tuntuinen jakso meneillään. Kiitollinen siitä.

Noniin, aikaa on kulunut. Minun pitäisi varmaan siirtyä tuonne kuivaushuoneen puolelle. En enää tunnista mikä on kaksisuuntaista ja mikä päihteistä. Lyricat sain jotenkuten lopetettua. Mutta muuten ei hyvin pyyhi… tänään ekaa kertaa NA:han ja ensi viikolla sitten alkaakin se päihdepolin terapia. Saa nähdä pistävätkö osastolle. Vähän pelkään niin. :cry:

Jaahas, kuukausi kulunut aikaa viime kirjotuksestani. En oikein ole varma, mitä mulle kuuluu.

Kärsin aamuisin ja iltapäivisin välillä melko tuskaisestakin ahdistuksesta. Illaksi se helpottaa, iltaisin on menoja, aa:ta ja terapiat. Mutta tämä ahdistus ei ole mitään verrattuna siihen lamaannuttavaan kauhuun, mikä ilmeni työharjoittelun aamuina. Sinällään työharjoittelussa oli ihan ok fiilis olla, hieno vastaanotto, sopivan vähän tehtäviä, lähinnä tutustumista kaikenlaiseen kirjalliseen materiaaliin, jotta sitten elokuussa osaisin tehdä jotakin. Ovat sellaisia virastohommia, kuormittavuus varsinaisessa työssä on kaiketi aika kova, mutta ei sellainen, mitä edellisissä omissa tehtävissäni jouduin kohtaamaan. Välillä ajattelen, ihan varovasti vaan, että onkohan minusta enää palaamaan työelämään ollenkaan. Mutta näin 46-vuotiaana, olisi vielä työvuosia jäljellä. Ja jos vakuutusyhtiö on hylännyt määräaikaiset kuntoutustukihakemuksenikin, niin tokkopa eläkettä sentään. Onkohan kaksisuuntaisen perusteella myönnettyjen eläkkeiden kriteerit tiukentuneet, kun tunnen useankin samaa sairastavan suht. koht. toimintakykyisen eläkeläisen, samassa iässä suunnilleen kuin minäkin.

Mielialasta en tiedä. Ehkä se on ankeahko siksi, että kahden viikon kuluttua on taukoa terapiasta neljä viikkoa. Kapinoin terapeuttiani vastaan ihan hurjana, kun kehtaa viettää lomaa ja omaa elämää… Ja olen vihainen hänella muutenkin, samalla rakastan palavasti. Tämä on tällaista rakkaustransferenssipuhetta. Ikävöin häntä aina kun en ole luonaan ja kiukuttelen hänelle ollessani siellä.

Yidhra, toivottavasti asiasi järjestyvät, hyvä kun terapia alkaa. Onkos teitä muita kaksisuuntaisia siellä, miten menee?

Vai såå. Sitä on meikäläinen seissyt kuilunreunalla jo pitempään, on siinä ja siinä, keikahtaako vauhdille vai ei. Kauhea tasapainottelu ja meinasi pariin kertaan lähteä täysin käsistä ja sairaudentuntokin kadota. Sepä vasta “hauskaa” se.

Ensin mulla tosiaan keikkui siinä ja siinä, kunnes mulla loppui deprakine ja sitä ei yhtäkkiä myytykään missään ja tuli viikonloppu eikä saanut lääkäriä laittamaan reseptiä millekään vastaavalle. No joo-o, siinä sitten olin suunnilleen jo myymässä omaisuuttani muuttaakseni ulkomaille ja katselin sormet täristen silmät suurena asuntoja ties mistä ja lentojen hintoja jne. Onneksi mies vei mut päiväksi autoreissuun eli vei mut pois tietokoneen luota poreilemasta, eikä päästänyt mua enää koneelle hetkeen aikaan. Ja sitten saatiin reseptiasiat kuntoon ja deprakine takaisin päälle. Sitä oli määrä ottaa 900mg päivässä.

Niiin sitten minä jonkun ajan päästä keksin, että se deprakinen annos on liian suuri ja se väsyttää mua niin pudotin sen omin luvin kuuteensataan. Lopputulos: Tuhansilla euroilla typeriä hankintoja, joihin ei olisi TODELLAKAAAAN ollut varaa eikä niitä voi palauttaa. Hienoa.

Nyt sitten olin taas psykiatrilla ja laitettiin 700mg deprakinee ja pitää kuulemma HETI nostaa jos yhtään tuntuu että alkaa aivot suhiseen. Antaas katsoo ja… Mitä tästä vielä tulee, oonko mä osastolla ennen kesän loppua. :cry:

Notta sellaista täällä…

Tervehdys, Wesole :slight_smile: . Täällä huutelee 1 kaksisuuntainen, jolla nyt menee, miten menee. Tällekin puolelle voisin tosiaan joskus olojani päivittää, enemmän tulee aina tuolla Saunassa jauhettua. Nyt ilmassa on ennemmin masennukseen viittaavia oloja, mutta ei mitään kovin pahaa tuskaa, ts. hyviä päiviäkin riittää ja toimintakykyni on pysynyt vähintäänkin kohtuullisena. Lievä alakulo siis vallitsee kaikenaikaa, mutta siitä huolimatta pitäisin tämän hetkistä tilaani neutraalina suvantovaiheena. Päihteet ovat maistuneet kyllä liiaksikin :blush: . Jos niiden kanssa saisin homman pysymään paremmin hanskassa, alakulo olisi erittäin todennäköisesti vähäisempää, mutta tämä on tyypillinen kierre, eli lääkitsen pahaa oloani päihtein, kun en parempiakaan täsmälääkkeitä keksi :unamused: . No, on mulla paljon huonomminkin mennyt, joten en jaksa mitenkään valtavasti valitella.

Tästä asiasta mulla ei ole mitään tietoa, joten enpä sitten lähde arvailemaankaan, mutta itse tosiaan sain pysyvän eläkkeen jo 27-vuotiaana(Nyt olen 34). Bipo-diagnoosin sain jo parikymppisenä, joten menihän tuossa muutama vuosi ennen kuin se eläkepäätös sieltä tuli, mutta niin kait se yleensä menee, että ensin katsotaan jonkinaikaa olisiko ihmisestä työelämään, eikä suinkaan työnnetä tätä heti loppuiäkseen eläkkeelle. Työkykyinen mä en tosin ole ollut koskaan, siis nuorenakaan. Mulla on kyllä myös muita MT-ongelmia ja -diagnooseja, jotka ovat vaikuttaneet eläköitymiseeni, vaikka tuo bipo onkin kait se “ylin” ongelma. Tai en tiedä, mä olen aika moninainen ongelmavyyhti :mrgreen: .

Yleisesti ottaen elääkkeelle pääsy on tainnut käydä nykyisin aiempaa vaikeammaksi, olipa kyse sitten mistä vaivasta tahansa :confused: .

Tää on totta. Kyllä kakssuuntaisella varmaan pääsee, niin kuin masennuksellakin, mutta ei helposti. Mikään ei tunnu olevaan helppoa enää näinä päivinä, vaikka olo olisi kuinka kauhea.

Eläkeikääkin kun koko ajan nostetaan, niin sitä toivotaan vaan että ihmiset kuolis siihen sorvin ääreen, ettei vaan tarvis maksaa mitään niiden elämäntyöstä.

Silent, oletko aivan varma, ettei noita kauppoja saa enää mitenkään peruttua? Josko onnistuisit hankkimaan lääkärinlausunnot siitä, että olit niin (hypo)manioissasi, että se vaikutti hillittömään shoppailuusi, johon sulla ei todellisuudessa olisi ollut lainkaan varaa. Mulla itselläni ei ole, onneksi, ilmennyt koskaan hypomaniassa tai maniassakaan mitään aivan tolkutonta shoppailuhimoa/ylenmääräistä rahantuhlausta, vaikka joskus olisinkin innostunut hieman liikaa ostelemaan turhuuksia. Kyse on kuitenkin ollut melko vähäarvoisesta pikkukrääsästä, jonka ostaminen ei ole onnistunut kaatamaan budjettiani, vaikka se toki turhaa onkin ollut. Mun miehelläni sen sijaan(Joo, vakka on valinnut kantensa hyvin, sillä hänellä on tämä sama tauti :stuck_out_tongue: ) tuota yli varojen elämistä on esiintynyt joskus vauhtiaikoina. Se onkin hänen suurin ongelmansa, jos jättää lääkkeensä(nykyisin lamotrigiini) ottamatta, eli muuten hän ei ole mitenkään erityisen hankala tai häijy hypomaniassa, hieman rasittava korkeintaan, mutta holtiton rahantuhlaus ei nyt vain kertakaikkiaan sovi meidän pienelle budjetillemme, joten sen vuoksi lääkkeiden ottaminen olisi hänen kohdallaan tärkeää, vaikkei sillä asialla muuten niin suurta väliä olisikaan. No joo, asiaan: joskus aikoinaan tuo ukkokultani siis innostui tekemään sensuuruisia kauppoja, että niihin meillä ei todellakaan ollut varaa, ei sinnepäinkään :open_mouth: . Ei sen enempää niistä asioista, mutta todelle isot rahat olivat kyseessä ja hän onnistui vielä esiintymään niin vakuuttavasti, että homma meni täysillä läpi kaupan toiselle osapuolellekin :open_mouth: . Kaupat saatiin sitten peruttua ilman mitään kuluja, kun hankimme hänen tilastaan lääkärinlausunnon, jossa selvitettiin, että hän ei ollut aivan kunnolla näissä maailmoissa kauppoja tehdessään. Toki se vaati oman vääntönsä lääkäreiden kanssa ja siinä sai olla vähän sukuakin paikalla selittämässä, mistä on kysymys, mutta joka tapauksessa tuo lausunto kauppojen kumoamiseksi saatiin ja helvetin hyvä niin, koska muuten olisimme oikeasti olleet kusessa päälakeamme myöden :unamused: . Vaivaa tuo tosin vaati sen verran, etten tiedä kannattaako moiseen ryhtyä, jollet ole tyystin sössinyt kaikkia raha-asioitasi, mutta jos tuntuu siltä, että nyt meni ihan liian pahasti yli omien varojen, niin kannattaa ainakin yrittää moista.

Mäkin voisin tulla kirjoittelemaan tänne aikani kuluksi, ja jauhamaan tosta eläkkeestä, kun kerta sattuu olemaan sanottavaa siihen. Mä en tiedä, onko eläkkeen kriteerejä tiukennettu milloin, mutta mä ainakin sain eläkkeeni 19-vuotiaana, tosin määräaikaisena. Alkuperäinen dg oli keskivaikea masennustila + sosiaalisten tilanteiden pelko. Todellakin ihmettelen, miten toi on mennyt läpi joskus, edes määräaikaisena. TOSIN mulla on alusta alkaen epäilty bipoa + epävakaata persoonallisuushäiriötä. En tiedä, mitä lääkäri on kirjoittanut B-lausuntoon, joka johti eläkkeeseen, sain - ja saan edelleen - jopa hoitotukea eläkkeen päälle. Nykyään olen eläkkeellä (kirjotettiin viime keskiviikkona kahden vuoden pätkä) diagnooseilla määrittelemätön kaksisuuntainen mielialahäiriö, sosiaalisten tilanteiden pelko, epävakaa persoonallisuushäiriö + päihdyttävien aineiden haitallinen käyttö. (Mikä lienee viralliselta nimeltään, en jaksa kaivaa noita papereita esiin :laughing: ) Mutta voipi toki olla, että Kela on jatkanut mun eläkettä, koska se on sen jo kerran hyväksynytkin.

Juu. Minähän hain juurikin määräaikaista eläkettä, jota kuntoutustueksi kutsutaan nykyään ja sain kielteisen päätöksen. Eka hakemuksessa oli diagnoosina määrittelemätön mielialahäiriö (ja alkoholiriippuvuus, vieroittunut. Tein valituksen, tuli hylky, vein muutoksenhakulautakuntaan, tuli hylky (puolen vuoden kuluttua valituksen tekemisestä). Sain kaksisuuntaisen diagnoosin ja hain uudelleen, tuli hylky. Ei jaksanu enää valittaa. Kela on kuitenkin myöntänyt diagnoosin perusteella (senkin kyllä valituksen kautta vasta) lääkkeiden erityskorvattavuuden. Ja sehän myönnetään vain vaikeasta psykoosisairaudesta kärsivälle. Mun kouutusta vastaava työ olisi todella psyykkisesti ja sosiaalisesti erittäin haastavaa työtä. Ja vakuutusyhtiö oli ssiis sitä mieltä, että työkykyä on jäljellä ja että töihin vain. Juuri nyt olen ammatillisella kuntoutuskurssilla siis , no ny on lomatauko. Olin työharjoittlussa ja alkaa tuntua että pystynköhän minä mihinkään enää, kertakaikkiaan. Hyvin pelottava ajatus olisi, että olisin eläkekuntoinen. Jatkan samassa harjoittelupaikassa elokuussa viis viikkoa ja sitten pitäisi vielä joku muu paikka hommata pariksi kuukaudeksi. Pelottaa koko homma ihan pirusti.

Tänään aivan lamaantunut olotila. Ahdistus sanoinkuvaamaton. Melkein koko päivän olen nukkunut. Myös itsetuhoiset ajatukset tulee mieleen, ei voi mitään. Haaveina ja unelmina jotenkin. Että sellaisenkin ratkaisun voi tehdä. Ehkä kuitenkin enemmänkin leikittelen, lohduttaudun ajatuksella, kuin oikeasti suunnittelisin mitään. Terapeutti tuntui olevan sitä mieltä, että josko sairaalaan tästä. En tiijä, ei jaksais sitäkään. Viimeksi talvella sinnittelin tosi pitkään, ennen kuin hakeuduin osastolle. Pitäiskö nyt olla viisaampi. En todellakaan tiedä. Jos ainakin huomisen jotenkin sietäisi, perhe toivoo retkeä ja minut tarvitaan kuskiksi. Jos sen jaksaisi ja kattoisi sitten.

Mitä ihmettä?! :blush: Mulla just itseasiassa vasta vakiintui diagnoosit viime vuoden puolella ja meni eläke läpi! Todella outoa, kyllä sun tilanne mun korvaan kuulostaa siltä, että todellakin oisit sen kuntoutustuen tarpeessa. :confused: Hyvin outoa on sekin, että mä olen vasta vähän päälle parikymppinen ja eläke + hoitotuki juoksee. Luulis, että ne mut mielummin patistais töihin ihan jo ikänikin puolesta. Ellei Kela sitten jostain syystä satu ajattelemaan, että kun kerta on näin nuorena jo haettu kuntoutustukea ja myönnettykin se, niin olen sitten toivoton tapaus. :laughing:

Tosin en tiedä millasta hoitoa oot saanut? Itse olen useampaan otteeseen ollut osastolla ja jokasessa lausunnossa todetaan, että ei ole ollut hyötyä osastohoidosta tai lääkityksestä. Veikkaanpa, että sekin saattaa olla osasyy siihen, miksi tota eläkettä ja hoitotukea on niin avokätisesti jaettu Kelan puolesta. Ei sillä, että valittaisin. Työkykyinen en todellakaan ole, enkä olekaan käynyt koulua lukion tokan jälkeen, töissäkin olin kouluttamattomana yli kaksi vuotta sitten viimeksi. Ensinnäkin voidaan alottaa siitä, että mulla on vuorokausirytmi jatkuvasti sekaisin, koska en joko saa unta > en saa mitään aikaiseksi väsymyksen takia tai sitten nukun vaan päivät läpeensä > en saa sen takia mitään aikaiseksi. Tosin myös mun epätasapainoinen mieleni estää työskentelyn.

Mulla ei paljonkaan sairaalahoitoja ole. Voinnista riippuen pärjään arjessa. Tällä hetkellä tosin äärimmäisin ponnisteluin jaksan edes nousta sängystä päivällä. Itse asiassa lukuunottamatta viime joulun hoitojaksoa, olin viimeksi sairaalassa noin 15 vuotta sitten. Päivästä riippuen pärjään kyllä arjessa, tällä hetkellä tosin valtavin ponnisteluin. Tosin en tiedä, onnistuuko enää huomenna edes se ylös nouseminen.

Kelan kuntoutuksena mulla on psykoterapia. Toinen vuosi meneillään. Ja hirmu hätä, saanko sitä kolmatta vuotta (tai käytännössä puolta vuotta kun käyn 2xvk ja se on 40 käyntiä). Kelan kuntoutuspsykoterapian tavoitteenahan on työkyvyn ylläpitäminen. Viimeksi olen ollut töissä oikeastaan kunnolla kolme ja puoli vuotta sitten. Kesällä nyt mun toimeentuloni on Kelan peruspäiväraha. Ammatillisen kuntoutuksen aikana kuntoutusraha.

Mikä on hei Nnaana sulla se hoitotuki, mitä saat sekö ns. vaikeavammaisen hoitotuki? Eikös niitä ole kolmen asteisia, rajoitteista riippuen. Minun lääkärini oli sitä mieltä, etten saisi sitä, pitäis olla laajoja toimintakyvyn puutteita. Ja minä oon niin kova sinnittelemään, viimeisetki voimat pistän kehiin, että arki sujuu, piittaamatta siitä, mikä olo on.

Mun pitäis ehkä saada toisenkin lääkärin arvio ja lausunto. Ja jos tää kuntoutus ja työharjoittelut menee päin p:tä, niin onhan sekin näyttöä. Ja ehkä yksi psykiatrinen tutkimusosasto olis vielä käymättä, josko sen lausunnoilla sitten. Ottaa vaan päähän (tekis mieli tässä kiroilla oikeen mojovasti, mutta se ei näytä olevan täällä tapana…) tämä tilanne.

Sitten pelottaa se kamaluus, että kun Kelan myöntämä tuki terapiaan joka tapauksessa viimeistään vuoden päästä loppuu, ja jos mun toimeentulo on se peruspäiväraha (joka ei siis riitä edes elämiseen ja perusjuttuhin), niin millä minä sen terapian kustannan. Otan vaikka lainaa asuntoa vastaan tai jotain sitten. Terapiasuhteeni on erittäin intensiivinen ja hyvä. Sen on pakko saada jatkua.

Toivotaan todella, että saisit Kelassa kaiken läpi. Sitä on aika tyhjän päällä mielenterveysongelmien kanssa, jos ei saa niihin tarvittavaa apua. :frowning: Raaka faktahan on, että ne ovat potentiaalisesti tappavia ongelmia.

Kyllä mäkin jotenkuten pärjään arjessa, tosin ponnisteluja sekin vaatii. Nyt on ollut itsestään huolehtiminen vähän retuperällä ja paino on päässyt laskemaan ihan liikaa ja olen kuluttanut pameja ja tennareitakin aika rankalla kädellä. Ei vaan huvita olla hereillä, en jaksa siivota, en jaksa syödä. Hetkonen, sanoinko pärjääväni? No, tuskin tätä pärjäämiseksi voi kutsua, kituuttamiseksi ehkä ennemmin. :unamused: Silloinkaan en oikeen meinaa pärjätä, kun on menovaihe päällä. Rahat menee, perintä roikkuu perässä, viina maistuu ja kaikki muukin siinä samassa.

En tiedä, miten paljon kerrot lääkärillesi siitä, kuinka vaikeaa arjessa on pärjätä. Mä olen oppinut, että niille pitää aika seikkaperäisesti kertoa, miten perseestä kaikki on, ettei ne vaan maalaile mitään pilvilinnoja lausuntoihin.

Mulla riippuu hoitotuen määrä siitä, millaisia kustannukset on olleet. Nyt saan korotettua hoitotukea, eli siis toisiksi ylintä tukea. Periaatteessa joo sama asia kuin vammaistuki. Toisiksi ylimmän tuen saamiseksi hoitokustannusten pitää olla kait vähän päälle 1800e/vuosi. Mulla on puolen vuoden aikana mennyt jo melkeen matkakustannusten katto täyteen, Tenoxista ei tuu mitään Kela-korvauksia, joten lasketaan erityiskustannukseksi, samoin Diapamista mulle ei korvata mitään, koska se on iteroitu, kun lääkärit pelkää, että tapan itseni, jos saan niitä mielinmäärin. Sekin siis kerryttää erityiskustannuksia. Laitoshoitoa oon saanut vuoden aikana yli 600e:n edestä ja terveyskeskuksen maksukattokin on täynnä. Mua on haettu (noloa) ambulanssilla tämän vuoden sisällä varmaan lähemmäs kymmenen kertaa hoitoon, joten nekin maksut on laskettu siihen. Lisäksi itseasiassa toi C-lausunto lojuu tossa ihan käden ulottuvilla. Siinä on perusteluna, että tarvitsen “jatkuvaa valvontaa liikkumisessa sisällä ja ulkona, vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa, syömisessä ja vuorokausirytmin ylläpitämisessä. Potilas ei saa mitään aikaiseksi, eikä pärjää ilman valvontaa ja tukea.”

Viimevuona taasen kustannukset oli alhaisemmat ja sain perushoitotukea. Sen edellytyksenä on vaan se, että tarvitsee toisen tukea/valvontaa viikottain henkilökohtaisissa toimissaan.

Siis voi hevon vittu. Mä olen tosi pahoillani Wesole sun tilanteesi johdosta, mulle kävi sama juttu. Vakuutusyhtiö ekan ns. määräaikaisen kuntoutustuen hyväksy, mutta seuraavan hylkäsi. Tosin tähän vaikutti todennäköisesti se, että tokan lääkärin tekemä lausunto oli aivan liian suppea ja täysin paska suoraan sanottuna.

Se on aika vitun vaikeaa, jos sieltä sanotaan että töihin vaan, niin kun mullekkin, kun ei ole todellakaan työkuntoinen. Mähän sain aivan hirveet pultit ja soittelin joka paikan läpi ja itkin ja huusin ja olin tappamassa itseäni ja hakkaamassa, viiltelemässä ja tappamassa lääkäriä (onneksi en saanut sitä puhelimitse kiinni, kun se oli lopettanut kunnallisella) kun sain tietää tosta päätöksestä. Ei siis todellakaan tasapainoisen ihmisen käytöstä.

Nyt sitten mun oikeasti hyvä psykiatrini tekee lausunnon ja valitan ja jos se ei mene läpi, niin mä olen varmaan valmis tappamaan itseni. Koska tällä hetkellä en todellakaan pysty työhön.

Mullakaan ei ole yhtään mielisairaalajaksoa, vaikka kerran olen ollut sairaalassa im-yrityksen takia. Ja se olisi todellakin ollut menoa, ellei mutsi olis miehen soittamana tullut kattomaan mikä mun on kun en vastaa puhelimeen ja soitti ambulanssin.

Helvetinmoinen olotila. Lamaannus ja kauhu. Kohta on edessä osastohoito varmaankin. Mitä tehdä, kun ei kotona puolisolta saa mitään tukea? Ei kannustusta, ei halausta, ei rohkaisevia sanoja, ei mitään. Sanoin tänään, että en taida jaksaa mitään tänä päivänä, niin ainoa mitä se sanoi oli “Mä arvasin”. Ei yhtäkään ystävällistä sanaa. Mitä vittua se tämmöinen oikein tarkoittaa? Ja musta tuntuu, että sitä vituttaa vaan tämä mun olotila. Ettei se tunne edes sääliä, saatikka sitten jotain rakkaudellista myötäelämistä. Eikä se tykkää yhtään, jos joudun sairaalaan. Minä kun oon hoitanut suurimman osan kotitöistä ja sitten se joutuisi tekemään kaiken. Viimeksi joulun alla sinnittelin ihan viimeseen saakka, vietettiin joulua ja minä pinnistelin äärimmilleni, kunnes tapaninpäivänä lähdin itse päivystykseen ja sieltä osastolle. Kunpa osaisin tällä kertaa mennä ajoissa. Toisaalta olenhan minä jo pinnistellytkin monta päivää tämän vitunmoisen olotilani kanssa, joten ehkä se on aika osastolle mennä. Ottaa vaan nuppiin, kun sitten jää psykoterapiakäynnit käymättä, sairaalasta ei pääse, eikä Kela edes korvaa sairaalahoidon aikana muita hoitoja. Voi kun voisi unessa olla koko päivän ja kaiken aikaa. Pinnistelen kauppakäynnin kuitenkin, ukon kanssa, kun pitää yksi asia joka tapauksessa autolla hoitaa. Sitten voikin jo yrittää nukkua jälleen.

Se on kyllä kamala tilanne jos puoliso ei ymmärrä tota sairautta. Jotenkin tosi kylmää touhua. Oma mieheni on joutunut koko elämämme katsomaan tätä mun taistelua, 17 vuotta. Mut olen ollut välillä parempi ja 12 vuotta opiskelu- ja työkykyinen kuitenkin, ennen tätä romahdusta muutama vuosi takaperin. Mies on kyllä itsekin sairastunut masennukseen parin viime vuoden sisällä.

Se on kyllä rankkaa varmasti elää sairastuneen kanssa, mutta tuo turha syyllistäminen ja kylmä kohtelu on aivan turhaa ja vaan pahentaa asioita. Ja jos sä tarvitset sairaalahoitoa, niin mene sinne ihmeessä. Saapahan ukkosi tehdä kotityöt. On se nyt perkele, jos ensimmäinen huoli toisen sairaalan joutumisen jälkeen on, että kuka tekee kotityöt.

Pystytkö puhumaan miehellesi kuin ihminen toiselle? Siis miten sä olet ihan oikeasti hajoamassa, vai eikö hän vain ymmärrä mielen sairauksia? Koska et voi uhrata elämääsi toisen takia. Sinnitellä hajoamispisteessä toisen vuoksi, kunnes oma mieli hajoaa. Mä olen tehnyt sen kerran äitini mielisairauden takia ja sillä tiellä ollaan edelleen… En ole toipunut siitä, sitä äitini hoitamista n. 2-3 vuotta jatkettuani yksinkertaisesti vain hajosin. Masennuin niin syvästi, etten ole siitä palautunut ja tässä sitä mennään, valitusta että saisi määräaikaisen sairaseläkkeen. Menetin työni, terveyteni, mielenterveyteni ja toimeentuloni. Onneksi ei sentään avioliitto mennyt, sitä en olisi enää yksinkertaisesti kestänyt.

Heipä hei! Minä olin viikon ja kaksi päivää psykiatrian osastolla. Olo on paljon parempi nyt, ei suinkaan mikään hieno fiilis, mutta huomattavasti toiveikkaampi. Osastolle lähteissä oli kränää ukon kanssa. Se olisi halunnut, että jään kotiin. Sanoi vain ettei mun tarvitse tehdä mitään, että hän hoitaa kyllä kaiken kotona. Hän ei siis lainkaan ymmärtänyt, ettei osastohoito ole mitään pelkkää makoilemista ja tekemättömyyttä, että sellainen masentunutta auttaisi. Hän taisi olla jotenkin hölmistynyt vointini romahtamisesta. Totesi vain jotenkin kuvakasti, että eipä tuo sinun kokonaisviontisi ole yhtään muuttunut. Tosiasiassa aivan valtavan paljon on muutosta siihen, missä tilassa olin vajaa neljä vuotta sitten. No, lyhyt osastohoito toimii. Aloitettiin Lamictal, tietenkin ensin hyvin pienellä annoksella. Vielä ei ole tullut mitään sivuoireita, onneksi. Jospa tämä auttaisi jatkossakin, ettei noita aallonpohjia tulisi, tai olisivat edes lievempiä.

Toimeentuloasiani on ratkennut! Mullehan annettiin tää bipo-diagnoosi vasta vuoden vaihteessa (tätä ennen määrittelemätön mielialahäiriö). Näin ollen uudella diagnoosilla saan uutta sairauspäivärahaa. Jospa olis joku osannut neuvoa silloin joulukuun lopulla, olisin ollut oikeutettu siihen jo silloin. Saan siis muutoin ammatillisen kuntoutuksen ajalle kuntoutusrahaa ja muulle ajalle haen sairauspäivärahaa. Helpottaa kummasti.

Nyt on terapeuttini lomalla. Oastolta järjestyi hoitokontakti sille ajalle, eli seuraavalle neljälle viikolle. Huojentavaa. Vaikka eihän se omaa huikean hyvää terapeuttiani korvaa, mutta saanpahan ainakin vuodattaa ikävääni. Lisäksi mulla on 24/7 mahdollisuus soittaa hoitavalle taholle. Helpottavaa.

Onneksi pääsin kaymään ryhmässä osastolta. Meillä uhkasi tulla kesälomatauko ryhmään, mutta saatiin toiset tilat käyttöömme.