Hei Silent, kiroitat kuin minun sanoillani, meillä on paljon yhteistä. Minäkin niin kaipaan mieleni sisällöksi kuvittelemiani hahmoja. Ne vievät tyhjyyden loitommalle ja nimenomaan se ääkitys blokkaa ne pois. Toisaalta tiedän, että ilman lääkitystä, se lohduttomin itsen kadottamisen tila ja totaalinen tyjyys tulisi päälle. Viimeksi se kesti kahdeksan kuukautta.
Juomahimoja ei suoranaisesti ole. Pelkään riittävästi sitä kauheutta, minkä se toisi tullessaan.
Puolisoni suhtautuminen tähän kaikkeen on jotenkin ankaraa tai ainakin kummallista. Olen tätä kyllä lopettajien omassa ketjussani sanaillutkin. Kun mulla oli vauhtiviikot, oli se huolissaan, etten joudu sairaalaan, kun h ä n joutuisi tekemään kaikki kotityöt. Myös minä välillä ajattelen, että hän kuvittelee minun tahallani olevan tällainen. Nyt kuitenkin on sanonut, ettei minun tarvitse huolehtia kotihommista, että hän ja poika pärjäävät kyllä. Mitään en pysty puolisolleni antamaan, koen itseni nollaksi, iljetykseksi.
Koitan lohduttautua ajatuksella, että jos tämä tuskaisuus vielä tästä kasvaa tai itsemurha-ajatukset liikaa lykkäävät päälle, voin pyrkiä sairaalaan. Jos nyt sitten ottavat osastolle, kun olen kuullut niin paljon juttua päideosastolla, että lähettävät alkoholistit sinne, vaikka hoidon tarve ilmiselvästi olisi psykiatrinen.
Kävin eilen ryhmässä, äärimmäisten ponnistelujen tuloksena. Sain kyllä ymmärrystä ja sydämellisyyttä, myös vielä yhden ryhmäläisen puhelinnumeron. Koitan tänään sinnitellä iltaan saakka, josko jaksaisin ryhmään mennä.
Kaikki pienimmätkin tehtävät ovat äärimmäisen ponnistelun tulosta. Päätöksenteko mitättömimmissäkin asioissa on lähes mahdotonta. En tahdo uskoa, että vasta muutama viikko sitten mielialani oli korkealla, loistavissa tunnelmissa. Nyt pitäisi ainakin viikko tai ylikin kestää odotusta, että mielialalääkitys tehoaisi. Vittu tätä elämää.
Pakotan itseni kohta koiran kanssa lenkille. Sitten voisin ehkä nukkua, jos perheen miehet laittaisivat ruuan. Illalla olo aina aavistuksen helpottaa. Aamu on kammottavin, kun herää tuskaiseen todellistuuteen. Itsemurhan ajatteleminen on lohdullista, ajattelen, että onhan se sekin vaihtoehto sitten, jos kestokyky lopullisesti pettää. Kuitenkin olen pystynyt lupaamaan lääkärilleni, etten toteuta suunnitelmiani. Ja selvää on, että en tahdo poikani joutuvan elämään elämäänsä itsemurhan tehneen äidin lapsena.
Se, mistä voin pitää kiinni, on terapeuttini ajatteleminen. Suhteeni häneen on erittäin intensiivinen, kiinteä. Häntä kun ajattelen, pysyn jotenkin kasassa. Pelkään joulutaukoa, pelkään, että jos joudun sairaalaan, en pääse terapiaan sieltä suljettujen ovien takaa. Pelkäään, että Kela ei myönnä toista terapiavuotta, saatikka sitä komatta vuoden päästä. Pelkään, että terapiakaan ei auta. Mulla on niin valtavasti käsittelemätöntä sontaa vielä puristuksissa sisälläni. Tuntuu, että se vie vuosikausia. Pelkään että jos kela ei myönnä jatkja, säästöni eivät riitä.
Lohduttaudun ajatuksella, että tämäkin todella lopulta menee ohitse. Minuutti minuutilta, mutta onhan tämän pakko helpottaa jossain vaiheessa, onhan?