Niin joo, kyllähän se on niinkin, että voidakseen hyötyä psykoterapiasta, pitää olla sellaisessa voinnissa, että pystyy edes vähän sanoittamaan sisintään. Että jos on ihan palasina, niin ei kai herkästi terapiaa suositella. Itse olin kuitenkin ihan umpipsykoottinen terapiani ensimmäiset puoli vuotta. Se piti minut kaiketi hengissä kuitenkin.
Aika jännä, jos se lamotrigiini nostettiin niin nopeasti. Ei ihme jos vauhdituttaa.Tai mitäpä minä lääkkeistä tietäisin muuta kuin oman kokemukseni. Lamictalia mullekin meinattiin viime masennukseen, mutta lääkäri oli sitä mieltä, että entinen mielialalääke Venlafaxin takaisin käyttöön, että se olisi nopeampivaikutteinen. Mulla menee se Abilify, 15 mg, sen nosto 7,5:stä toppasi vauhtini melko hyvin. Tosin ihan omatoimisesti sitten sen masennuksen syvimmän syöverin aiheutin itselleni juomalla.
Mun lekurille oli tullut lisäselvityspyyntö liittyen juurikin näihin lääkekorvattavuusasioihin. Mullahan on se valitus sisällä Kelassa. Jospa siitä tulisi myönteinen päätös. Eli lääkärini nyt lausunnossaan ilmaisee, että minulla o n o l l u t psykoottisia ja maanisia oireita, mutta ne ovat onnistuneen lääkityksen vaikutuksesta loitommalla nyt. Tosin päivittäin painin ankarasti psykoosia vastaan. Minun psykoosini (en muista olenko siitä tänne ennen sanaillut) on sellainen armoton kauhea loputon tyhjyyden ja ei -olemisen tila. Psyykkinen elämäni lakkaa kokonaan, vaivun olemattomuuden tyhjyyteen. Lakkaan siis olemasta minä. Siihen tilaan ei liity harhoja, mutta niitäkin on minulla ollut. Ei tosin pitkään aikaan. Viimemmäksi kuitenkin muutama kuukausi sitten kuvittelin joka paikassa olevan suuria hitaita likaisia rottia. Piti aina ihan tarkistaa sängyn alusia ,että onko niitä siellä. En suoranaisesti nähnyt niitä, mutta aistin niiden läsnäolon. Aikaisemmin, noin 15 v sitten niitä oli runsaastikin, erilaisia hahmoja, joiden pariin jopa hakeudin ,hain lohtua niistä. Osin juomisenikin liittyi siihen, että pääsin eroon sen tyhjyyspsykoosin pelostani humalassa.
Eilen oloni oli erittäin ahdistunut, tänään helpompaa, mutta masentaa. Ryhmässä käynti auttoi eilen.
Tänään olin myös ryhmässä, aivan suunnattoman hyvä oli taas jälleen kerran. Kummini kanssa jatketaan työskentelyä maanantaina.
Toivon voimia meille kaikille bipoille!