Lueskelin rajoitetusti tätä ja muitakin ketjuja juuri. Selainen fiilis on, että monella kuvio on seuraava: kerrotaan juomisen loppuneen nyt tähän paikkaan ja sitten repsahdetaan joko aivan heti tai jonkun ajan päästä. Sama kuvio oli itselläni lähes 16 vuotta! Dokaamista takana on toisen mokoma sitä ennenkin.
Juomattomuuden alkuun on taistellen päästävä. Viinaa yms. päihteitä on vaan vastustettava. Niistä ei muuten ikinä pääse eroon. Oma kokemukseni on tämä.
Omia retkuilujani pidin mitättöminä, mutta se mitättömyys ylläpiti tilannetta. Raittiuden päästä en saanut kiinni.
Nyt ehkä olen saanut siitä kiinni. 1,5 vuoteen en ole ottanut. Kamppailua se on silti. Luulen, että se entinen elämäni ei päästä minua koskaan otteestaan. Sehän on eletty tosiasia. -Tuntuu sitäpaitsi siltä, ettei ympäristö usko minun muuttuneen. Eipä ihme, yli 30 vuotta elin itselleni nyt käsittämättömällä tavalla. Kuinka se nyt pian unohdettaisiin? Varmaan ei unohdetakaan, koskaan. Tämä lienee totta meille kaikille.
Tulee vain olla johdonmukainen uudessa elämässään. Ehkä se vielä huomataan. Ja jos ei huomata, entä sitten? Eikö rauha oman pään sisällä ole se tärkein, hyötyvätpä muut siitä sitten tai eivät?