Joskus muutos... tulee.

Kukas arvaa mitä kävi? Kävi juuri niin kuin kaikki tietävät. Allekirjoittanut otti muutama viikko sitten hieman olutta ja siitä se sitten taas lähti. Voi helvetti. Tarina on tämä. Katselin aamulla aikaisin leffaa ennen töihin lähtöä. Viikonlopusta oli jäänyt kaappiin kolme isoa olutta, jotka jotenkin alkoivat houkutella siinä aamuhämärässä. Leffa oli jännä, joten olipa kiva vähän “varastaa aikaa itselleen” ja korkata bisset siihen seuraksi. Oli oikeasti jännää. Ajattelin, ei hitto. Ja hitot siitä.

Seuraava päivä. Toinen leffa. Olin jo varautunut. Taas pari olutta salakaapissa. Sitten työpaikalta äkkiä kauppaan ruokatunnilla hakemaan vähän täydennystä. Hommat luistivat - puoli tuntia tasan. Sitten alkoi hommat jäädä tekemättä ja asiat retuperälle. Join sen viikon, join toisen viikon. Yritin katkaista kolmannella mutta sitten tuli vapaata ja innostuin juomaan oikein olan takaa. Enää ei riitä olut, nyt olen näköjään pysyvästi siirtynyt makeisiin valkoviineihin. Tissuttelin niitä viikon ja kun lopulta lopetin - viime perjantaina - krapula kesti eiliseen asti. Masennus oli aivan järjetön ja morkkis samanlainen.

Olen lihonnut muutamassa viikossa varmaan sata kiloa. Pahinta tuon putken kanssa oli se, etten edes välittänyt lopettaa. Aamukohmelot tuntuivat kivalta vaikka öisin heräsin hikoilemaan ja tärisemään sekavana. Sitten taas uuteen nousuun. Ja kyllä sen nousukiidon aikaiseksi saa, mutta seinään törmätään - joka päivä. Rahaa on kulunut, sitä olisi pitänyt säästellä joululahjoihin ja kaikkeen.

Että sellaista. Taas yritetään.

Mukava kuulla sinustakin, pitkästä aikaa, vaikka uutiset ei iloisia olekkaan :confused:
Mutta se on juuri tuota, tulee taas niin oma menneisyys mieleen…
Ainahan on kokeiltava kaikki keinot, ennen kun on valmis luopumaan alkoholista, lopullisesti.
Jokainen lopettaja on käynyt saman läpi, rajat on opittava kantapään kautta.
Sulla on vielä haaveena kohtuukäyttö ja hyvä niin. Vain kokemuksella voit tehdä sen omakohtaisen diagnoosin ja vain itse tiedät mikä on sun juttu :smiley:
Vastoinkäymisten ei kannata antaa masentaa, aina on tilaisuus yrittää uudestaan.
Toivottelen sulle onnea ja lujaa tahdonvoimaa jatkoon. Löydät kyllä omat rajasi aikanaan, sen uskon :smiley:

Epäsäännöllisen säännöllisen päivityksen aika. Olen vältellyt tänne tulemista jo pitkään, sillä olenpahan taas juonut oikein olan takaa. En kunnon kännejä vaan sitä vanhaa tasaista tissuttelua. Tuossa oli joku tovi sitten viikko selvänä mutta sitä kesti tasan lauantaihin. En vain tajua mitä minä juomisesta haen. Pirkka Lager tekee minusta selvää - mikähän tekisi minusta selvän?

Olen taas työmatkalla hotellissa ja iltapäivällä töiden jälkeen - kuin sattumalta - laputin kauppaan ja pipo keikkuen kannoin huoneeseen korin kaljaa. Sitä olen tässä tissutellut, olo on kamala, ei tee mieli juoda - ja juon silti. Lopetusyritykseni johtavat nykyisin tärinään öisin ja muutenkin levottomuuksiin sisäisesti.

En enää tajua. Odotan aikaa, että joku tulee ja auttaa. Mietin, miten saisin kierteen katkaistua. Odotetaan taas aamua. Se vielä ehkä tulee. Katselin tässä tänään itseäni ja voi olla, ettei niitä aamuja meikäläisellä ole ihan loputtomasti jäljellä.

Kohdallani oli viime keväänä sama tilanne. Join viiniä, josta niin valtavan kovasti pidin, mutta silti piti yökkiä nielaistessa. Se oli minulle eräänlainen herätys, että mitä järkeä tässä on ???

Ei kukaan tule ja auta. VAIN SINÄ ITSE VOIT SEN TEHDÄ.
Minua auttoi Antabus. Sillä sain pakolla katkaistua tissutteluni. Nyt on 17. raitis viikko menossa ja nyt on jo helppoa. Enää ei tule edes mielitekoja isostikaan juomisen suhteen. KAIKKI asiat ovat muuttuneet juomattomuuden myötä :smiley:. Joten suosittelen lämpimästi kokeilemaan. Kyllä viinasta voi päästä irti. Se vaatii vain kovasti töitä.
Tsemppiä!

Voi Troy, ajatuksesi alkavat olemaan jo samaa tasoa mitä oli itselläni ennen lopettamista.
Nuo ovat kysymyksiä joihin en ole tänäkään päivän saanut vastauksia, enkä koskaan varmaan saakkaan.
Tietysti olen monesti, nyt raitistuttuanikin ajatellut syitä miksi join.
Alkuunhan oli “syy”, huono avioliitto :smiling_imp:
Mutta se, miksi eron jälkeen jatkoin juomista, jopa silloinkin kun uusi rakkaus astui elämääni ja kaikki oli oikeasti hienosti, tuntui aivan käsittämättömältä.
Ehkä syynä on tapa?
Ehkä pelko siitä millaiseksi elämä muuttuu ilman etanolin rentouttavaa vaikutusta?
Ehkä ajattelin yksinkertaisesti että ilman viinaa ei voi olla elämää, tai ainakaan se ei ole elämisen arvoista? Kuulostaako tutulta?
Kuten rianpa kirjoitti, ainoa joka sinut sieltä nostaa, on sinä itse.
Kannattaisiko sinun oikeasti alkaa miettimään kovempia keinoja juomisen lopettamiseksi, jos vähentely ja tauot eivät auta?
Tiedät varmaan että juominen lisää masennusta, niin uskomattomalta kuin se itsestäni tuntuikin kun siitä ensimmäisen kerran kuulin. Mutta näin se on.
Itse en ola antabusta käyttänyt, sillä kuten aikaisemmin olen maininnut, motiivi juomisen lopettamiseen löytyi omasta terveydestä ja kuoleman pelosta, mutta olisikohan se sysäys kohti raittiimpaa elämää kohdallasi? Rianpa on oivallinen esimerkki sen toimivuudesta :smiley:
Jos tekisit ratkaisevan askeleen ja myöntäisit itsellesi että sinulla ON alkoholiongelma, etkä yksin saa sitä hallintaan?
Nielisit ylpeytesi ja menisit vaikka A-klinikalle, luottamuksellisesti kertomaan tilanteesi?
Jo pelkästään se, että saa kerrottua jollekkin ammatti-ihmiselle, joka tietää alkoholismista jotain, helpottaa, lupaan sen.
A-klinikalla käyminen ei velvoita sinua mihinkään mutta auttaa ehkä tekemään päätöksiä tulevaisuuden suhteen, positiivisia sellaisia.

Ex-mieheni, joka edelleen juo joka päivä, kyseli tuossa isänpäivänä kun olin siellä kahvilla(hän nautti sen luonnollisesti konjakin kera :laughing: ) että mitä olen oikein keksinyt juomisen tilalle? :open_mouth:
Se on kysymys jota täällä vähentäjissäkin aika ajoin pohditaan.
Omalla kohdallani voin sanoa että en mitään.
Päinvastoin, tuntuu että nykyään ei aika riitä kaikkeen mitä haluaisi tehdä :laughing:
Aika yllättävää, sillä itse todellakin ajattelin että mitäköhän sitten teen jos en juo, mihin saan aikani kulumaan?

Elämä itsessään, selvinpäin, on jo niin suuri ihmetyksen aihe, että muutaman kuukauden oli suoranaisessa huumassa :smiley:

Se on sitä, mitä ei voi ymmärtää muuta kuin ihminen, jonka elämää on alkoholi hallinnut vuosia, päivittäin, niin että etanolista on tullut tapa elää, kuten oli kohdallani oli.

Jos vähentäminen ei onnistu, kannattaa ihan oikeasti miettiä lopettamista. Ei enää stressiä piilopulloista, ei siitä riittääkö juotava. Eikä siitä paljonko voi nyt ottaa että olisi vielä ajokunnossa tai kohtalaisessa kunnossa aamulla/töissä/missä vain.
Elämästä poistuu paljon stressiä kun ei tarvitse enää uhrata ajatustakaan alkoholille, ei pohtia juodako tänään vai ei, kun ei juo ollenkaan, enää koskaan. Helppoa? :smiley:

Tiedän että ei ole helppoa, mutta ihminen on sopeutuvainen eläin ja pään sisäisillä ajatuksilla, asennoitumisella elämään ja asioihin toisella tapaa pääsee jo pitkälle, mikäli vain haluaa.

Oma tahto on loppujen lopuksi se ratkaiseva juttu.
Jotkut haluavat lopettaa kokonaan, jotkut nauttia silloin tälllöin.
Mutta kun siitä tulee ongelma, kannattaa miettiä mikä olisi itselle se oikea vaihtoehto :confused:

Tsemppiä kuitenkin sinulle päätöksiin ja lujaa tahdon voimaa, päätät mitä tahansa.
Ja muista, yksin sinun ei tarvitse taistella, apua saa jos haluaa (ja nyt kaikki vähentäjät hyökkää kimppuuni selittelemään että en kuule apua ole juuri saanut… :smiling_imp: ) ja [size=150]osaa ottaa vastaan[/size] :wink:

Tsemppiä! ET OLE YKSIN! <3

aikaisempi viestini siirretty omaan topikkiin. Kiitos ja näkemiin. :slight_smile:

1. raitis päivä edessä ja hyvältä tuntuu. Ilmeisesti vielä eilen kroppa odotteli aamukaljaa koko päivän ja olo oli todella vetämätön ja kauhea. Olen tosiaan ruvennut pelkäämään kuolemaa lähinnä katkaisuyritysten yhteydessä. Kaljapäissä tuntuu paljon paremmalta ja sitten kun yrittää olla selvä, tuntuu hirveältä. Okei, täytyy varmaan olla juomatta muutamaa päivää kauemmin, jotta alkaisi tuntua oikeasti tosi hyvältä.

Nämä joulunajat ovat monelle suomalaiselle kai melkoista juomista. Minulle ei tule olemaan. Olen ennenkin ollut lopetusteni kanssa samassa tilanteessa. Eli, olen ensin juonut monta kuukautta/viikkoa ja sitten kun tulee jokin “oikea hetki” juoda, olen jo niin sairaassa kunnossa että juuri silloin haluan lopettaa. Ehkä parempi näin.

Olen harkinnut myös tuota täysraittiutta. Se voi kohdallani olla oikea ratkaisu. Juominen ehkä pysyisi hallinnassa, jos elämä olisi edes hieman säännöllisempää, mutta sitä saa ilmeisesti odotella vielä jokusen vuoden. Juominen pysyy hallinnassa myös silloin, kun en juo - sitä voisin kokeilla. :slight_smile:

Kiitos taas kommenteista teille. Kiva, että täällä porukka pysyy, vaikka itse kävin retkahtamassa muutaman viikon. Lumilintu, olen tosiaan harkinnut sitä a-klinikaa. Ajattelin tammikuussa soitella ja katsoa mitä käy, riippumatta siitä, olenko silloin raittiina vai en. Luultavasti joku jutteluhetki ammattilaisen kanssa voisi tehdä terää.

On kulunut pitkä aika siitä, kun viimeksi kirjoitin. Ajattelin kirjoitella, koska elämässä tuntuu välillä hyvältä saada roikkuvat asiat hoidettua.

Edellisessä ja pitkään aikaikaan viimeisessä viestissä olin nejättä päivää juomatta. En muista miten kävi, mutta varsin varmasti jäi lyhyeksi tuo tauko. Join aika reippaasti koko kevään 2010 ja elämä kärsi siinä sivussa perinteisesti. Äsken kaadoin neljä tölkkiä kaljaa viemäriin, sillä en enää juo kahta päivää peräkkäin.

En enää juo muutenkaan kuten ennen. Muutos tapahtui viime heinäkuussa, neljä kuukautta sitten. Vaimo löysi pullokätköni ja sai minut kiinni ihan rysän päältä. Seurasi iso riita ja ne perinteiset lupaukset lopettaa. Mutta, tällä kertaa olen lopettanut. Olen tehnyt jonkinlaisen vuosikymmenen ennätyksen. Neljä kuukautta reippaasti alle kohtuukäytön ja hyvältä tuntuu.

Ja miten tämä on mahdollista? Lähnnä kai siksi, että olen omaksunut kaksi ajattelutapaa. Ensiksi, en kiellä itseltäni juomista. En toisin sanoen yritä väkisin olla juomatta. Toiseksi, uskon vahvati, että voin päättää millaisen elämän haluan viettää. Näistä kahdesta säännöstä seuraa omalla kohdallani se, että juon lähinnä kerran tai kaksi kuukaudessa. Juon kuten ennen: salaa ja välittämättä. Morkkis seuraa, mutta kovin pieni sellainen. Sallin itselleni nämä pienet kaljaseikkailut silloin tällöin mutta muuten en. Muutenkin, juon lasin viiniä joskus ruoan kanssa ja sekin tuntuu tukevan uudenlaista juojaidentiteettiä.

Kaljan lipittäjän tilalle on tullut sivistynyt siemailija, ei olisi uskonut.

Nuo säännöt toimivat siis vain itselläni enkä suosittele kokeilemaan vastaavaa. Alkoholisuhteeni perustuu myös laskelmointiin. Olen todennut, että juomalla en ole saavuttanut mitään ja raittiina en menetä mitään. Kaikki näiden asioiden lisäksi seuraavat asiat ovat vain pelkkää bonusta.

Olen jopa käynyt työmatkoilla enkä ole ratkennut juomaan. Paino on pudonnut rajusti ja olen taas palannut nuoruuteni urheilun, lenkkeilyn, pariin. Olen onnellinen ja voin hyvin. Voi olla, että joskus ratkean taas mutta mitä pidempi tämä jakso on, sitä enemmän ratkeaminen tuntuu enemmän poikkeukselta kuin säännöltä.

Noh, elämä ei ole sen paremmaksi muuttunut mutta ahdistavat asiat ahdistavat vähemmän. Saan toki enemmän aikaiseksi ja työssä huomaan menestyväni paljon entistä paremmin.

Teille muille toivotan tsemppiä. Varmasti palaan vielä tänne, sillä en usko alkoholisuhteeni tai juojaidentiteettini (isoja sanoja nämä) koskaan muuttuu ns. normaaliksi. Toistaiseksi olen tässä pelissä voitolla, katsotaan miten käy.

Tänään on ensimmäinen päivä kun juon kahtena peräkkäisenä päivänä. Olin eilen kaverin kanssa ulkona (kyllä, sunnuntaina) ja otimme olutta. Join ihan reippaasti ja ostin tietysti varalle kotiin kaljaa. Tänään oli tilaisuus ja nappasin puolilta päivin oluen auki.

Nyt toivon, että huomenna en juo. Ei tunnu siltä. Tuntuu siltä että olen vain vähän seikkailemassa entisessä elämässäni mutta tiedän, miten vaarallinen tuo ajatus on. Olen saavuttanut tässä vajaassa puolen vuoden raittiusjaksossa niin paljon. Olen ihmisenä parempi, olen terveempi, olen parempi työssäni ja olen onnellisempi. Nyt olen taas tylsä ja tulevaisuudeton.

Mutta ei hätää. Uskon, että tämä on vain yksittäistapaus. On kyllä oltava varovainen ettei näistä tissutteluista hiljalleen tule tapaa. “Joudun juomaan” ensi viikonloppuna (ihan oikeasti, on pakko) ja toivon voivani sen jälkeen taas palata raittiuteen ja viettää joulun selvänä.

Troy, lueskelin juuri ketjusi läpi, ja täytyy sanoa että niin tutulta kuulostaa tuo sinun pyristely kohti kohtuukäyttöä. Oma juomisongelmani on luonteeltaan ehkä hiukan erilainen kuin sinun - en tissuttele yhtä pakonomaisesti mutta mulla pettää kertajuomisissa kontrolli helpommin ja joudun ongelmiin - mutta aivan samalla tavalla kuin sinä, olen tässä soutanut ja huovannut, samanlaisilla fiiliksillä: päättänyt vähentää, vähentänyt, lipsunut entiseen, päättänyt vähentää, vähentänyt, jne…

Samalla tavalla olen ladannut itselleni sääntöjä juomiseen, juurikin mm. tuo että juodaan vain sosiaalisista syistä, ja ihan samalla tavalla se alkoi meikäläiseltäkin sitten lipsua kohti samoja tapoja, joista lähdettiin.

Kun edellisen kerran kirjoitin tänne plinkkiin, keväällä 2010, päätin viimeisen kirjoitukseni aika lailla samanlaisissa tunnelmissa kuin sinä nyt. Ja kyllä, onnistuin siinä kohtuukäytössä - vajaan puolen vuoden verran. Sitten palasin taas entisiin tapoihini, mikä on se syy että tulin takaisin tänne foorumille.

Toisaalta, aivan kuin sinä, minäkin saavutin kyllä paljon tuon kohtuukäyttöjaksoni aikana. Samoin kuin sinä, minäkin sain huomata kuinka muutuin ihmisenä paremmaksi, työt luisti hyvin, ihmissuhteet parani, olin onnellisempi. Pääsin humaltumaan elämästä. Eli hukkaan nuo raitistelu- tai kohtuukäyttöjaksot eivät missään nimessä mene. Jotakin niistä oppii. Ellei muuta, niin huomaamaan sen kontrastin, kun pullo taas aukeaa.

Mutta kuten sanoin, onnistuin salakavalasti lipsumaan takaisin vanhoihin tapoihini. Tämä on yleinen sudenkuoppa meillä vähentäjillä. Suuren virheen tein siinä, että ajattelin juurikin tuolla mentaliteetilla, että “täytyy kyllä katsoa etten taas ala tissutella kotona” - mutta koska en siinä samalla tehnyt mitään oikeaa päätöstä, epämääräinen “pitäisi”-lausahdukseni pääsi unohtumaan. Siksi suosittelen sinulle, että varot samaa virhettä kuin minä. Että tuollaisten “pitäisi”-puheiden sijasta tekisit sen, mitä minä en tehnyt, eli PÄÄTÖKSEN josta muistutat itseäsi joka aamu.

Mutta toisaalta, näillä päätöksillä on taipumus unohtua… kuvittelin minäkin tehneeni päätöksen, mutta jonnekin se päätös vain katosi. Valui varmaan kaljan mukana kurkusta alas.

Nyt on taas uusi alku täälläpäin, 6. raitis päivä hyvällä mallilla. Saa nähdä, toistaako historia taas itseään. Ehkä toistaa, ehkä ei. Ehkä aikaisemmasta on opittu, ehkä ei. Ehkä joku meistä vähentäjistä kykenee kohtuukäyttöön, ehkä joku ei. Näyttää kyllä siltä, että suurin osa ei kykene.

Moni lopettaja on kommentoinut, että päätös lopettamisesta on helpompi kuin päätös vähentämisestä, koska silloin ei tarvitse enää arpoa, juodako vaiko eikö. Ei tarvitse miettiä asiaa, koska on itsestään selvää, että ei juo. Mutta toisella puolella painavat ne sosiaaliset syyt, että olisi kiva kuitenkin jossain sosiaalisessa tilanteessa juoda. Näin ajattelen itsekin vielä. Lopettamispäätöksen tehneet ovat sitten vissiin juoneet määränsä täyteen ja he ovat tajunneet että lopettaminen on ainoa vaihtoehto, joten “sosiaaliset syyt” tai mitkään muutkaan eivät enää toimi takaporttina juomisen jatkamiselle. Sinulla ja minulla on vissiin vielä juomatonta viinaa jäljellä, joten kortit täytyy katsoa loppuun.

Kuten täälläkin ketjussa moni on kommentoinut (Lumilintu vissiin ainakin), jokainen joutuu itse kohdaltaan katsomaan ne korttinsa loppuun, juomaan oman määränsä viinaa. Siksi en itsekään sano sinulle, kannattaisiko sinun lopettaa kokonaan vai jatkaa kohtuukäytön yrittämistä, koska jatkat kuitenkin kohtuukäytön yrittämistä niin kauan, että joko a) onnistut siinä, b) juot määräsi täyteen ja päätät lopettaa koska se on ainoa vaihtoehto, tai c) juot itsesi hautaan. Niin teen minäkin.

Meidän vähentäjien täytyy takoa päätä seinään niin kauan, kunnes se graalin malja eli kohtuukäyttö löytyy tai sitten lopulta pää on niin verillä ja naama mustelmilla siitä seinään takomisesta, että lopulta tekee lopettamispäätöksen.

Omalla kohdallani olen alkanut epäillä, että minusta ei ole kohtuukäyttäjäksi, mutta en siltikään ole vielä tehnyt päätöstä lopettamisesta. Elättelen vielä unelmia siitä, että voisin käyttää alkoholia ainoastaan silloin kun on “sosiaalinen pakko” ja ehkä joskus silloin tällöin yhden tai kaksi annosta vaikka ruuan kanssa tai saunajuomina. Joku kokeneempi voi tässä jo nähdä, että en tule onnistumaan, ja itsekin alan epäillä sitä, mutta nähtävästi en ole sitten vieläkään katsonut omia korttejani loppuun, koska vielä on halua yrittää.

Sinä olet ilmeisesti samanlaisessa tilanteessa, joten mielenkiinnolla seuraan tarinaasi ja toivotan tsemppiä yitykseen! Päivitä siis toki tänne viikonlopun jälkeen, miten sujui!

Kiitos puhuttelevasta vastaukseta Darkstar. Tulin tänne katselemaan viestejä ja miettimään omaa tilannettani ja nytpä ainakin sain syyn kirjoitella. Olen tässä joulukuussa elänyt ihan hyvin, mutta silloin tällön - kuten edellä kirjoitin - olen lipsunut juomaan enemmän. Edelleenkin tauot juomisen välissä ovat vähintään vajaat kaksi viikkoa, mutta silti.

Otin tuossa pari päivää sitten taas kaljaa. Tuli aivan kamala olo, sillä en ole nykyisin enää niin “terässä”. Ennen sitä joi monta viikkoa, nykyisin krapula turmelee ainakin kaksi päivää jos ei jatka juomista. Sinänsä mikään ei ole riistäytymässä käsistä, ainakaan ulkoisesti, mutta mielessäni pyörii taas vääriä mielikuvia.

Olen joskus reilu pari vuotta sitten pitänyt noin 9 kk kestäneen raittiin kauden. Se loppui samanlaisiin tunnelmiin kuin nyt. Alan ikään kuin tottua raittiina elämiseen ja sitten yhtenä päivänä tulee olo, että pitäisi saada vähän säpinää. Typerä mielikuva, mutta haen juomisesta tavallaan tekemistä elämääni. Nykyisin olen hyvin selvillä siitä, että juominen ei anna mitään eikä etenkään hukattu krapulapäivä.

Pelkään nyt, että saavutettuani näin paljon rupean juomaan ikään kuin se olisi ok. Olen saanut paljon aikaiseksi siinä suhteessa, että sallin itselleni satunnaisesti dokailun. Tuloksena ei toistaiseksi ole ollut ratkeaminen, mutta luulen sen olevan ehkä vain ajan kysymys. Sitten kun panokset kasvavat sopiviksi, rupean juomaan säännöllisesti. Yritän tuota tunnetta torjua ja täyttää elämäni muilla asioilla.

On maailman tyhmintä juoda siksi, ettei ole muka muuta tekemistä. Ehkä niitä syitä on muitakin, esimerkiksi lievä ahdistuneisuus jne, mutta päälimmäisenä on tuo. Nyt tosiaan on vielä edellisen päivän häipyvä krapula päällä ja mielessä pyörii “viaton” ajatus käydä vähän tankkaamassa iltapäivällä. Enpä mene, mutta tämä olo kuitenkin on ja pysyy.

Täällä foorumilla käyn lähinnä silloin kun on vaikeaa. Tosin, jos on liian vaikeaa en kykene tännekään. Nyt on sellainen kohtalon hetki, että pitäisi pysyä ruodussa. Oma tavoitteeni on jatkaa tällä kohtuullisella tiellä ensi kesään ja saada siten vuosi “raittiutta”. Juon toki ja kun juon juon aika ongelmakeskeisesti - en juo kauheaa känniä mutta juon salaa ja keskellä päivää. Sen aion toistaiseksi sallia, sillä pidän sitä jonkinlaisena prosessin vaiheena.

Terveyskin vähän tuntuu nykyisin kronaavan ja se kuulkaas pistää miettimään. Täytyy toivoa, ettei mitään vakavampaa ilmene.

Miten on Darkstar (ja muut), ratkeatko juomaan silloin kun ikään kuin asiat on hyvin ja olet tottunut raittiuteen? Itse koen, että juon sen tuoman jännityksen takia ja se sattuu aina tuollaiseen hetkeen elämässäni.

Olen tehnyt noita päätöksiä ja ainoa mikä on pitänyt on tämä nykyinen: sallin itselleni harvat juomahetket mutta muuten pysyn erossa. Juon noin 1-3 kertaa kuukaudessa ja tästä poikkesin oikeastaan vain kaksi kertaa joulukuussa. Nytkin on vielä homma hanskassa, ellen sitten rupea kittaamaan tänään.

Saa nähdä meneekö minulla joskus korkki kiinni. Jos tämä jakso ei nyt onnistu, eli etten saavuta ensi kesää raittiina, voin harkita sitä kokonaan lopettamista. Juomiseni pääasiassa aiheuttaa enää vain ongelmia enkä ole toistaiseksi valmis uhraamaan koko elämääni ja lähipiiriäni muutaman halvan Koffin takia. Kuolemaa olen ruvennut pelkäämään viime aikoina ja se varjostaa mieltäni. Outoa kyllä, pelkään tärvelleeni terveyteni jo nyt ja välillä ahdistaa se, että miksi tässä kannattaa yrittää kun se on menoa kuitekin. Tämä nyt on tällaista luulosairautta mutta kummikin.

Kirjoittelen taas kun ehdin ja on tarvetta. Ehkä en juo tänään tai tällä viikolla. Yritetään kaikki pysyä tuossa päätöksessä.

Nyt se tapahtui, olen virallisesti (omien sääntöjeni mukaan) retkahtanut.

Join maanantaina tilaisuuden tultua. Oli aikaa ja oli rahaa, ja se yhdistelmä johtaa kohdallani aina juomiseen. Uusi työpaikkani on jo osoittautunut oivalliseksi salajuoppouden tilaksi. Häpeän sitä syvästi. Join siis maanantaina ja ajattelin, “ok, pari kertaa kuussa muttei enempää”. Olin siis varautunut pahimpaan mahdolliseen, eli tiistaina juomiseen. Join tiistaina ja mietin “hitto, tämähän alkaa luisua käsistä”. Ja nyt keskiviikkona aamusuihkussa olut huiviin ja kohta menoksi. Älkää huoliko, en omista autoa.

En tiedä miten vakavasta jutusta on kyse. 7 kuukautta raittiutta tai kohtuukäyttöä takana. Olen sallinut nuo kerran kaksi kuussa ryyppykeikat itselleni ja olen pitänyt säännöistäni kiinni. Ei kahtena päivänä peräkkäin. Se on oikeastaan ainoa sääntö, sillä juuri se laukaisee pitkäaikaisen juomiseni. Pääsen toisena päivänä ilmeisesti jonkinlaiseen turtumustilaan, joka käynnistää vanhat käyttäytymismallit. Nyt en näe lopettamista mahdollisena. Juominen antaa iloa ja merkitystä ja tutuu kuin se olisi muuten kadonnut kokonaan elämästä.

Olen silti toiveikas, ehkä huomenna saan katkaistua alkavan kierteen. Työajat pitäisi olla tiukemmat kyllä. Se auttaisi. Hitto, ei pitäisi olla talvi ja pimeä: ei ole mitään tekemistä. En kyllä tiedä miksi juon, juonpahan vaan.

Noniin, yritän tänne nyt taas päivitellä tätä tilannetta. Toivottavasti huomenna loppuu sillä tänään taidan roikkua baarissa. Tuntuu pahalta ja hyvältä yhtä aikaa, tämä on niin sairasta.

Pudotuksen tila jatkuu. Olen huomannut omaavani pelottavan ja typerän harhauskomuksen: juominen loppuu juomalla. Ajattelen, että kunhan nyt nämä juon niin sitten huomenna. Totuus on, että mikäi kotona on tippakin alkoholia aamulla, jatkan samaa rataa. Nyt olen vielä vatvomisen tilassa. Viiden ryyppypäivä (toivottavasti ei) alkamassa. Krapulaa ei enää tule vaan olen tällaisessa turtuneessa horroksessa. Juomalla saan itseni henkisesti “normaalitilaan”. Harhaa sekin. Ongelmia on jo tullut parisuhteeseen, töissä, käytännön asioissa jne. Ihan sekunneissa tulee vaikeaa eikä tarvitse edes jäädä kiinni. Alkoholi muuttaa minua. Jos minulla on voimia, kaadan nuo pari olutta viemäriin heti kun pääsen niihin käsiksi. Tilaan vaikka pitsan ja yritän rentoutua sen kanssa. Onneksi lapsi on hoidossa ja onneksi nyt vielä kuitenkin tuntuu siltä, että tämän saa loppumaan.

Niin se muuten viime kädessä loppuukin, juomalla. Se loppuu sitten, kun et enää tule toimeen juovan itsesi ja elämäsi kanssa. Puhutaan siis siitä “oman pohjan” löytymisestä, mitä alemmas ei enää tarvitse mennä. Sen löytymistä ei voi nopeuttaa muuten kuin pitämällä alkoholiongelmaansa yllä ja pahentamalla sitä riittävän pitkään, jotta voi lopulta päästää siitä irti ja voi sitten ruveta haluamaan toisenlaista elämää.

On sitten täysin yksilöstä kiinni, missä vaiheessa alkoholismia se oma pohja tulee ja millaisessa muodossa. Joillakin se tulee vasta kuolemana, itse olin onnekas kun se tapahtui melko varhain.

–kh

Kaikilla ei ole pohjaa. Onhan näitä rantojen miehiä. Osalla loppuu vasta kun kuolema korjaa.

Noniin, ensimmäinen raitis päivä takana. Nyt taisi mitta tällä kertaa tulla täyteen. Katsotaan kauanko nyt kestää mutta lievästi ahdistuneena ja lievien pelkotilojen taustalla on jonkinlainen tunne pärjäämisestä. Toiveikas olo on todella hauras juttu, sen huomaan taas.

Minulla ei ole kertaakaan tullut kunnolla pohja vastaan. Ihmissuhteet ovat menneet, terveys romahtanut välillä oikein kunnolla ja käytös aiheuttanut kaupungilla voimakasta pahennusta - silti ei ole vielä tullut mieleen, että sen takia lopettaisin. Tämä pitkä raittiusjakso on tuntunut ikään kuin ulkoa päin annetulta. Kai minä itse siihen vaikutan, mutta sellaista selvää päätöstä en ikään kuin ole tehnyt.

Haluan kai olla juomatta siksi, että saisin asioita aikaiseksi ja osittain siksi, että juominen ei anna kamalasti enää uusia kokemuksia. En oikeastaan kaipaa alkoholia enkä toisaalta inhoa sitä. Nyt olen mittani juonut täyteen ja katsotaan mitä käy.

Raittiina on joka tapauksessa kaikki paremmin ja tuntuu paremmalta, joten eiköhän siinäkin jo ole tarpeeksi!

Noniin. Retkahdus tuli eikä loppua näy. Huomenna olen taas menossa juomaan. Kotona salapulloista en tahdo pysyä laskuissa mukana.

Psykiatri suositteli antabusta. Toimiiko se? Tuntuu, että tarvitsen saada nyt katkaistua. Miten antabusta haetaan? Hitto, en minä tiedä selviytymisestä mitään.

Tuttu tunne. Ja tuossa on jotain “oikeaa”. En osaa oikein selittää miksi, mutta niin se vain on.
Jos juomattomuus (raittiudesta en puhu, koska se on eri asia, kuin olla juomatta) tuntuu… mitenköhän sen nyt sanoiksi laittaisi, miltä minustakin on tuntunut…

Kun olin avomyllyssä, niin se raittiuden ja juomattomuuden hehkutus tuntui minusta suoritukselta, johon olisi pitänyt pystyä, kun siellä oli se meininkiö. Ikäänkuin suoritus. Asia, johon piti lähteä mukaan ja hehkuttaa sitä onnen tunnetta miten mukavalta ja iloiselta tuntuu olla selvä… vaikka oikeasti itsestä tuntui koko ajan ihan paskalta. En vaan osannut olla silleen iloisesti kiva ja raitis. Kaikenkaikkiaan Avomylly oli miellyttävä kokemus ja ihmiset siellä ihania, mutta olin kuin jokin mallioppilas suorittamassa tehtävää nimeltä raitistuminen.

Me olemme niin erilaisia itse kukin. En tiedä mitään mistään kenestäkään muusta kuin itsestäni, ja siitäkin vasta melko vähän. No joo, itseasiassa jonkin verran kuitenkin. On tässä sen verran elelty ja kuljettu mailla ja merillä.

Minulle ainoa tie näyttäisi olevan se, että ei niin kovasti pähise oman päänsä sisällä ja tee asioista isompia kuin ovat. Huumori ja itselleen nauraminen ovat hyviä keinoja. Sekä liikunalliset harrastukset. Todella kornia sanoa, mutta oikeasti on tuntunut toimivan se, että kävelee ulkona, hengittelee raikasta ilmaa ja näin kevään tullen nauttii kun aurinko paistaa. Yksinkertaisia asioita.

Antabusta lienee saa niin, että menee lääkärille ja sanoo, että haluan antabus -reseptin. A-klinikalta saa varmaan nopeasti.

Ja yksi piste sinulle: tiedät selviytymisestä jotain: pysyt täällä Plinkissä.

T: F.L.

v…u ku panee jaakobin äänellä :angry: vaan ku tuntuu että mitta ei mielestäni ole täysi , vaikka onkin täysi :cry: