Tiedättekö mitä muuten mietin? Klinikkalääkärihän tuumaili, että antabus on voinut tehdä näin rajun arvojen nousun koska minulla oli vieläpä se nuvaring aloitettu aivan samoihin aikoihin. No sitä mietin, että entä jos minulla sekin jo itsessään nostaa arvoja? Sanoinkin lääkärille, että eihän niitä ole kukaan minulta koskaan tutkinut. Se kun mietti, olisiko minulla muutenkin hyvin lääkeherkkä maksa, ja sanoin että noniin, jaa-a. Voihan olla, mistäs sen tietää?
No asiaan siis. Eilen nimittäin illalla miehelleni puhuin, että aikanaanhan lopetin nuvaringin käytön koska se alkoi tekemään minulle pahoinvointia. Sehän voi toki kai tehdä sitä muutenkin, mutta mistäs me tiedetään jos se on vaikka nostanut vähänkin arvojani jo silloin? Sanoin tästä lääkärillekin. Nyt mietin toista asiaa, että minullahan on aikanaan ollut taipumusta myös siihen että erityisesti kämmenet ja jalkapohjat kutiaa
ja aloin miettiin, että ne kutisi muuten viimeksi aina silloin, kun minulla oli käytössä tuo ehkäisy pidempään! kun oikein mietin, on se kutina loppunut juuri aikalailla niihin aikoihin, kun sen käytön sillon aiemmin lopetin. Nämähän voi olla aika kaukaa haettuja juttuja nyt, mutta maksastahan voi kieliä juuri noiden alueiden kutinat. minulla kutisi aina helposti myös mahan alue. kerroinkin aiemmin, että minulla on muutenkin herkkä iho, mutta se kutina on vähän erilaista eikä niin “riivatunlaista” mitä tuolloinkin nuo kutinat oli. Sillon en niitä niin osannut ajatella, mietin kai vaan että mikähän lie hyppykuppa on iskenyt ja annoin asian aina olla. Mutta minähän heräilin joskus öisinkin niihin kutinoihin ja kävin kylmissä suihkuissa, rasvasin ihoani ja kokeilin kaikenlaista että se menisi ohi, koska se kutina ei antanut nukkua. Uskomatonta, miksi en koskaan kysynyt asiaa lääkäriltä
En kai ajatellutkaan, että se olisi mitään kummempaa. Mutta taidan sanoa tästä sairaalan lääkärille kuitenkin! Uskon, että hänelle kaikki tieto on ihan hyvästä.
Minähän jatkoin vielä hetken aikaa muistaakseni nuvaringin käyttöä sen 75 arvon antaneen verikokeen jälkeenkin. Nuvaringhän nostaa joillain maksa-arvoja (noei varmaan tonniin, mutta on nostanut ihmeen monellakin joilta on tutkittu mitä nettiä selasin). Ja jos olen vielä hyvin antabusherkkä, ja ehkä myös nuvaring-herkkä, niin ei ihme jos soppa oli valmis!
aika hassua, minulla ei ole koskaan ollut allergioita. Ainakaan tiettävästi. jos nyt selviää että minun arvoja nosti lääke, niin sen jälkeen minulla on allergioita. Ainakin antabus-allergia aivan järkyttävän voimakkaana JA alkoholiallergia (toisen ketjun juttujen pohjalta tuli mieleeni).
Olen NIIN paljon pelännyt (no olette varmaan huomanneet…) tätä maksani hajoamista, että täytyy edelleen sanoa, että en tiedä miten paha aivohäiriö saa tulla, että uskaltaisin enää koskaan juoda. Nyt kun on tosiaan ihan oikeasti käynyt omalla kohdalla se, että se maksa on hajonnut. Eli tiedän, että niin voi käydä minullekin. Siis oikeasti tiedän, koska oikeasti olen sen nyt kokenut. Eli jos saamme sen vielä ehjäksi kaluksi, on kyllä ihan julmettu pelko ettei se enää ikinä hajoaisi! ja milläs sen ehkäisee? No ennenkaikkea sillä, ettei enää koskaan ota pisaraakaan alkoholia. Sehän on ihan ehdottomasti hoitokeino numero yksi. Sitäpaitsi voihan olla, että vaikka tuo maksa vielä kuntoutuisikin, niin se jää herkäksi? eikä ehkä oikeasti kestäisikään enää juomista, eikä vaan leikisti.
JOS koskaan paranen tästä, niin uskon, että tämä tulee olemaan yksi erittäin kantava voima raittiuteni tiellä. Salaa olisin jopa hieman tyytyväinen siitä, mutta tietenkin vain, jos tuo vika nyt korjaantuu. minulla on edelleen iso kuolemanpelko asian suhteen ja olen mielessäni jo miettinyt miten varaudun maksansiirtoon. Kuolemanpelko hellitti hieman kun tajusin että maksasiirtoja tehdään. joskushan maksa menee niin finaaliin, ettei ihmistä kai voida edes leikata? Mutta käsittääkseni silloin ei enää olla näin hyvässä kunnossa päällisin puolin? Eli toivoa voisi ehkä olla, että vaikka se olisi räjähtänyt aivan rusinaksi niin voisi ainakin uuden saada jos sikseen tulee?
Joo, paljoa ei taas toiveikkaat ajatukset pyöri päässä, että se olisi voinut muka parantua…
Kai sitä aina varautuu johonkin kaikista pahimpaan vaihtoehtoon… ![]()