Sitten alan lähteen… Vitsit kun itkettää, onneksi muuten olo on sellainen että selviän onneksi autolla ihan helposti. Mutta suuta kihelmöi ja kuivaa just sillain miten aina kun on alkamassa ahdistaan tosi paljon, rintaa ja koko kehoa painaa ja itkusta ei tule loppua. Onneksi klinikka on jotenkin niin kotoisa paikka, että tiedän, ettei haittaa vaikka menisin ovesta täysiä itkemällä. Onneksi siellä on niin ihania ihmisiä! Tiedänkin kyllä, että juuri sen paikan kotoisuuden vuoksi tämä pelko varmaan purkautuu siellä ihan hirmuisena klönttänä. No kuitenkin, nyt lähden sinne ja tulen sitten kertoon kuulumisia, kun pääsen sieltä kotiin. Pitäkää ihmiset rakkaat peukkuja!
Hengessä mukana, koeta jaksaa!
Kiitos… Odotan lääkäriä aulassa ja koitan malttaa muutaman minuutin enää… Onneksi en ollut paljoa etuajassa! Koitan tappaa aikaa selaamalla nettiä…
Toivotan voimia… hengitä syvään…
Noniin klinikalta selvitty, yli puoli tuntia siinä tuli lääkärin kanssa juteltua, tosi mukava lääkäri. Olo on paljon huojentuneempi, ainakin hän sanoi ettei minun nyt just pitäisi kuolla
maksassa on tottakai vaurio tällä arvolla, mutta ei mitään välitöntä hengenhätää kunhan vointikin pysyy hyvänä. Paineli maksaa, eikä siinä oo kipua, eikä hän sanonut että olisi mitään hälyttävää tuntunut. Verikokeisiin menen torstaina, annetaan levätä viä maksan pari pv. Tulokset saan pe…
No sitten. Lääkäri epäili, että maksani on tosi herkkä lääkkeille ainakin. Antabus ei sovi se on selvää ja muistatteko kun kerroin käyttäneeni sen kanssa samaan aikaan nuvaringia? Sitten vielä väkiin ibuprofeenia pääkipuun niin lääkäri piti erittäin todennäköisenä että maksani on vaan tosi herkkä ja jun antabukseen lisättiin vielä samanaikainen nuvaringin alotus ja sillon tällön ne hedarilääkkeet niin siinä sitten… Voi olla monen tekijän summa. Piti äärettömän epätodennäköisenä että olisi mitään muuta maksasairautta tms nyt yhtäkkiä tullut samaan aikaan. Sanoi, että joillain on tosiaan hirveen herkkä maksa ja kenellä nousee arvot sitten mitenkin antabuksesta. Kuulostelin kyllä, että ihan näin rajuja ei joka päivä vastaan tule…
Kyseli oireita, ja kerroin siitä kamalasta väsymyksestä mitä täälläkin puhuin. Sanoi, että se voi hyvin todennäköisesti olla oire maksasta ja piti hyvänä, kun väsymys on vähentynyt nyt. Sehän alko verikokeen aikaan lakkaan. Sanoi myös, että mehän emme tiedä, maksa-arvo on voinut olla jopa vielä rajustikin korkeempi (tavataan kuulemma tosiaan ihan 5000 arvojakin maksan kans) sillon kun pahin väsymys on ollut. Antabus voi tehdä tuollain “viiveellä” sen arvon nousun, siis kun antabus lopetettiin, niin tämän arvon antama verikoehan oli siitä kolmen viikon päästä. Eli, välissä se on tosiaan voinut olla vielä rajumpi ja tämä arvo jos “laskusuuntaa”. No, se jää arvailuksi… Kyseli onko minulta ennen otettu maksa-arvoja, että oonko ollut herkkä, no sitäkään ei saada tietää koska ikinä ei ole maksa-arvoja minun tietääkseni minulta mitattu.
Nyt siis seurataan. Jos arvo on torstain verikokeesta alenemaan päin niin seurailua jatketaan labroin. Jos se on jostain syystä noussut, tulee verikokeita (hepatiitit ja jotain muuta) kyseeseen sekä ultraaminen. Jos olo on vakaa, kaikki ok, jos tulee paha olo, niin päivystykseen. Mutta lääkäri oli aika optimistisen oloinen sen suhteen että tämä olisi lääkeperäinen vaiva ja koska lääkehän on luonnollisesti jo lopetettu, olisi laskemista sitten odotettavissa kyllä, ja tosiaan hän aikalailla tuntui aavistelevan maksa-arvojeni käyneen vieläkin korkeammalla sen lamaannuttavan väsymyksen aikana
Lääkeperäistä arvelen itsekin, käytiin siinä koko historiaani ja ihan kaikkea läpi eikä kertakaikkiaan keksitä mitään muuta selittävää tekijää. Ja olisi aika epätodennäköistä, että jostain ruuasta olisin jonkun hepatiitin saanut nyt JUST täsmälleen samaan aikaan.
Huhhuh. Rankka reissu, itkin koko ajan ja olin kyllä ihan hysteerinen. Kuitenkin onneksi taas oli aivan ihana lääkäri, jonka olemus rauhoitti ja vaikka hänkin tottakai sanoi, että onhan arvo nyt korkea, niin lohdutti kuulla että en ole tähän nyt tänään kuolemassa ja maksa kyllä korjaa itseään kunhan keksitään syy. Ja jos se syy oli se antabus (plus nuvaring vielä päälle) niinkuin on kaikista todennäköisintä, niin se alkaa sieltä kyllä suht pian laskeen se arvo ja maksani korjaantuu vielä! Sanoi vielä sitäkin, että joillain joilla on näin herkkä maksa, niin lääkereaktiot voi tosiaan pamauttaa arvot aivan kattoon!
Pidin tuota etukäteen aika todennäköisenä, mutta koskaanhan ei tiedä. Mukavaa kuulla, että oot jo paremmissa fiiliksissä. Itselläkin ollut aikanaan jonkinlaista vakavampaakin sairausepäilyä ja se epätietoinen olo ei tosiaan ole herkkua.
Kyselin myös onko mitään keinoja “lääkitä maksaa” siis tarkoitin ruokaa, tms. No, terveellistä ruokaa ja sanoi, että koitahan vetää henkeäkin välillä
että kyllä asiat järjestyy tästä. Päänsärkylääkkeitä olisi hyvä välttää, onneksi en ole parasetamolia syönyt koska se on kuulemma tosi paha. Ibumaxiakin olisi hyvä nyt vältellä, toivotaan ettei tuu kauheita jysäreitä… Nytkin meinaa alkaa päätä särkeen, kun oli niin raskas reissu. Ehkä se tästä, pahim ahdistus ja paniikki kun laantui jo.
Kiva kun tulit heti kertomaan, niin ei tarvitse miettiä mitähän siellä sanottiin. Olethan varovainen myös luontaistuotteiden kanssa!
Niin ja kiitos ihanat ihmiset kun olette tsempanneet! Ette tiedäkään kuinka tärkeää moinen on hädänhetkellä.
vitsit, nyt tuo pääkipu sitten alkaa… Tää ei mene koskaan ohi noin vaan, joten taidan olla kaukaa viisas ja ottaa nyt puolikkaan lääkkeen. Jos tämä menee pahemmaksi, ei puolikas enää riitä niinkin nyt voi riittää. Onneksi löytyy ibuprofeenia, parasetamolia kun ei lääkäri kauheasti suositellut käytyään.
Juu täytyy olla, en uskalla nyt ottaa mitään ylimääräistä.
pääkipulääkettä oli pakko ottaa puolikas, särky alkaa meneen sellaiseksi että seuraavaksi makaan vessassa oksentamassa jos en lääkitse. Lääkäri sanoi kyllä, että vähän voi ottaa kyllä, ei tappavasta hedarista sentäs tarvitse kärsiä.
Mies on menossa kotimatkalla kauppaan, sai minun viestit ja soitti heti kun pystyi. Ollut kamalan huolissaan. No siihen kauppareissuun, eli pyysin häntäkin tuomaan kaikkea terveellistä ja ajattelin nyt syödä erityisen paljon kasviksia, välttää liikoja rasvoja ja kaikkea epäterveellistä ruuassa. Kokis saa jäädä ja tilalle vaihtuu hanavesi. Rasvainen epäterveellinen ruoka ei maksaa helli, joten yritän nyt kyllä kaikkeni! Sen verran säikäytti
toivon vaan niin kovasti, että ne arvot oikeasti lähtisivät nyt alaspäin. Jos oloon on luottaminen, on vointi ehdottomasti jo pirteämpi ja parempi, nyt vasta älyän että miten ei tullut mieleenkään että se aivan kaatava väsymyshän on voinut johtua tästä! Minä olin kyllä aika väsynyt, mutta ainahan nyt väsymykselle löytyy ihan muitakin syitä niin en osannut ajatellakaan. Mutta minään kirjotin täälläkin olleeni niin uupunut, että sydänkin löi ihan hitaammin!
se on voinut hyvin olla tätä samaa ja arvot vielä korkeammat… Jotenkin haluan jopa ajatellakin noin, koska se meinaisi sitä että nyt ne olisivat tosiaan laskussa… Lohduttaudun siis tällä ajatuksella kunnes toisin todistetaan!
Täytyy sanoa, että tällä hetkellä ainakaan ei kävis mielessäkään juoda enää ikinä! Lähinnä mietin miten edes uskaltaisin? Nyt ollaan ihan “in real life” siinä tilanteessa että ne arvot on KAMALAT. maksa on rikki. Se on tapahtunut minulle, ei naapurin Pertille. Nyt tuntuu aivan käsittämättömältä, että uskaltaisin ikinä juoda! Voin kuvitella että vaikka arvot laskisivat (ja kai ne nyt laskeekin!) niin olisi “pikku pelko” mitä niille kävisi jos menisi kunnon kännin vetään. Se pelko tuntuu nyt ainakin vielä yhtä isolta mitä oli pelko juomisesta antabuksen aikana. Eli siis pelko on kova, että henki lähtisi! Jos/kun tuon maksan saa kuntoon ja siitä ei toivottavasti jää minulle haittaa, niin tämä voi positiiviselta kannalta katsottuna olla myös aikamoinen lisäjysäys raittiuteeni jatkossakin.
Runoileminen jatkuu
lueskelin taas netistä juttuja ja tieni vei millon minnekin sairauden foorumille. Ei siis siksi, että diagnosoisin itselleni sellaisia vaan siksi, että aikamoisia alat-arvoja on niilläkin porukka saanut välillä! Muutamiakin tonnin lukemia löysin ja sitten sellaista 500-800, ja siis arvot ovat johtuneet nimenomaan lääkkeistä. Toisille ei ole tullut mitään, joillain maksa-arvot taas aivan karmeita. Sitten löysin paljonkin luontaistuotteista juttua, herbalifesta varsinkin! Oli myös lääkärihaastatteluja, niissä ne lääkärit sanoivat osa kysyväns heti kättelyssä että mitä luontaistuotteita käytät, jos tulee kohonneen alatin takia
ja ne on nostanut arvoja todella paljon joillain!! Että eipä ihan vaarattomia kaikki… Aiheeseen pitää perehtyä lisää. Löysin taas lisää myös hormonivalmisteista, ehkäsy siis, nekin on nostanut arvoja, tosin puhutaan pienemmistä määristä mutta kuitenkin. Toivon kyllä kovin, että tosiaan lääke selittää nämä minunkin kun ollut vielä kaks pahaa yhdessä. Ja siten ne voisivat olla laskusuunnassa, kiitos! Karmivaa edes ajatella, että mitäs jos ne vaan nousevat… ![]()
Onneksi on tämä oma ketju, sanokaa jos olette ihan täynnä silti tätä vuodatustani. Nyt ei vaan mikään muu pyöri mielessä ja odottavan aika on pitkä, kun vasta pe saa uusia tuloksia
Ja kun pitää vielä toivoa ja rukoilla, että ne olisivat parempia…
Ei todellakaan haittaa vuodatus, jos se helpottaa niin tämä foorumi on ajanut asiansa! Onneksi sait huojentavia uutisia, olen varma että kaikki sujuu nyt hyvin tästä eteenpäin ja arvot normalisoituvat.
Kävit tässä niin tiiviisti raportoimassa, että elin täällä mukana, ja totta tosiaan tämä jos mikä on sinulle ja meille kaikille hyvä muistutus siitä että kehoaan on syytä helliä terveellisellä ruualla ja juomalla.
Ihan hirvittää itseänikin nyt miten huonosti olen hoitanut omaa terveyttäni aikaisemmin.
Kiitos die fee!
minulle on aina kirjoittaminen ollut paras tapa purkaa tuntoja, olen joskus vähän huono puhumaan, mutta kirjoittamalla saa aina sitten sanottua mitä on mielenpäällä, ja johan helpottaa. Varsinkin hermostuneena sitä tekstiä tulee uskomattoman paljon. Arvatkaa miltä minun päiväkirja näyttää, kun joskus pääsen vauhtiin… ![]()
Tämä oli kyllä asia mikä pysäytti… Juomalla ei taida kovin helposti arvojaan noin ylös saada, mutta nouseen ne saa ryyppäämällä siltikin. Minulla KAI niitä nosti lääkkeet ja sekin on ihan hyvä tiedostaa! Vaikka en käytä paljoa lääkkeitä, ei sitä silti osaa aina ajatella että nekin on aina ylimääräinen kuorma elimistölle. Liioitteleen ei tietekään kannata alkaa, mutta tunnustan itsekin ottavani aika herkästi särkylääkettä, vaikka kipu olisi ilmankin ihan hyvin siedettävissä. Pääkipu on ainoa mihin on miltei pakko ottaa, mutta muut kolotukset sitten ei niinkään. Kyllä se niin on, että jotain tuntuu ainakin minulle täytyvän käydä OMALLE KOHDALLE ennenkuin voin ymmärtää, että sellainen on tosiaan mahdollista. En kuuna päivänä olisi voinut uskoa, että minulle tulisi maksavaurio mutta niin vaan tuli
Kyllä tämä on paljon pistänyt miettimään ja voimistaa juuri sitä päätöstä raittiudesta entisestään! En halua enää kuormittaa juomallakin maksaani! Tai varsinkaan juomalla, sanoisinko niin… Kun sitä kuormaa tuntuu saavan muualtakin riittämiin!
Luin erilaisia ravintovinkkejä maksahoitoon, mutta en taida uskaltaa kokeilla nyt mitään yrttejäkään tai muuta. Perusterveellinen ruoka, kraanavesi, paljon kasviksia. Tupakit viskasin hevoon ja yritän kovasti olla ilman (ainakin sain siihenkin puhtia!). Yhtä vaaratonta vinkkiä kokeilin, maksan suihkuttelu lämpösellä vedellä. Siis uskon ainakin ettei haittaakaan voi olla, niinpä suihkuttelun lämmintä vettä maksan kohdalle äsken suihkussa pitkän aikaa :mrgreen: teho perustuu ilmeisesti verenkierron parantamiseen. Kaikkeahan voi kokeilla mistä ei kai haittaakaan ole ja mikäs siellä lämpösessä suihkussa ollessa. En voi vaikuttaa sinällään arvoihini, mutta voin yrittää vaikuttaa siihen, etten ehdontahdon tekisi jotain mikä pahentaisi tilannetta. Siispä terveellisin eväin eteenpäin kohti toivottavasti parempaa ![]()
Jilla, minäkin uskon, että kyse on nimenomaan lääkkeiden aiheuttamasta tilapäisestä reaktiosta, joka menee vähitellen ohi, nyt kun lopetit näiden lääkkeiden käyttämisen.
Itsekin aikoinaan hieman epäröin keltarauhashormonin kuuriluonteista käyttöä, koska lääkkeen käyttöohjeissa nimenomaan varoitettiin, ettei se sovi maksasairauksista kärsiville. Vaikkei minulla olekaan todettu mitään maksasairautta, niin tuohon aikaan kyllä tiesin jo ihan maalaisjärjellä ajateltuna, että runsas alkoholinkäyttöni rasitti maksaa ja siksi juuri pelkäsin sen lääkkeen käyttämistä. Ja sinun tapauksessasi, kun tietää että sekä Antabus että Nuvaring saattavat joillain ihmisillä nostaa maksa-arvoja, niin eipä olisi mitenkään ihmeellistä, jos näin olisi käynyt. Sen sijaan ihmeellistä kyllä olisi, jos maksasi olisi ihan vaan sattumalta sairastunut jostain muusta syystä tismalleen samaan aikaan lääkityksen aloittamisen kanssa. Enpä usko.
Eli nyt, cheer up, Jilla! Varmaan kun nukut yön yli, niin huomenna asia ei tunnu enää niin isolta peikolta, vaan pystyt suhtautumaan siihen enemmän järjen kuin tunteiden kautta. Tarkoitukseni ei ole tietenkään vähätellä pelkojasi, mutta uskon että ne ovat aiheettomia.
Tsemppiä tähän viikkoon, yritä pitää itsesi kiireisenä ja ajatukset muissa asioissa. On turha murehtia sellaisia asioita, joihin ei voi itse juuri nyt vaikuttaa, vai mitä?
Edit: Kirjoiteltiin Jilla näköjään yhtä aikaa tähän ketjuun, joten en ollut lukenut ylläolevaa viestiäsi, silloin kun tätä omaani raapustelin… ![]()
No johan on ollut sinulla jännää. Harmitti lukea jälkeenpäin, hyvä että ainakin yksi henkilö oli täällä paikalla tukemassa pahimman hädän aikaan. Kyllä tuollainen varmasti säikäyttää, mutta tosiaan hätä ei varmaan ole tämän näköinen ja eiköhän sieltä arvoista alaspäin tulla. Tsemppiä kovasti ja lähetän rauhallisia ajatusaaltoja sinne suuntaan, tarjoampa vielä palasen maksastanikin matkaan.
Sait ajattelemaan omaa väsymistäni antabus-aikoihin, ties missä arvot minullakin ovat huidelleet, en tiedä kun en mittauttanut. Hyvä että sait apua ja hoitoa suht nopeasti ja kyllä se siitä.
Minuakin harmitti, kun en ollut paikalla tukemassa… Mitenpä olisin tiennytkään kun en ole nettiin ehtinyt koko päivänä kunnolla. En nyt tietenkään tiedä maksa-arvoista yhtään mitään, mut olisin voinut olla “korvana” ja rauhoitella… Hyvä että Y.N. oli sentään paikalla!! On sulla draamaa riittänyt, nyt kannattaa todellakin levätä, jos vain suinkin pystyt, Jilla siis. Tosi hieno toi tupakkijutska! ![]()
Kiitos, kiitos taas ihanat ihmiset ![]()
Olo on vähän levollisempi, oikeastaan jo eilen illalla alkoi rauhoittua. Ensinnäkin tajusin sen, että jos tämä on lääkkeistä johtuvaa niin todentotta, arvojenhan pitäisi laskea koko ajan! Ja sehän olisi hieno homma. Siis jotenkin vasta sisäistin, että jos/kun on lääkeperäinen niin eihän se nyt enää voi vaan nousta ja nousta, kun lääkkeitä ei ole… Noniin ja sitten taas muuten sain jotenkin sellaista rauhaa, että kun en asialle mitään voi, niin nyt vaan odotellaan ja odotellessa elellään ihan normaalisti. Ensin kun olin ajatellut, ettenhän minä kykene koko viikkoon mitään tekeen. Vaan kykenenpäs, ja olo on ollut tänäänkin hyvä, joten kyllä se siitä!
Pääkipu on vaan tosi ikävää… Ihmehän se olisi ollut, jos eilisen stressaamisen jälkeen EI olisi tullut hedaria… En ole tosiaan uskaltanut paljoa ottaa lääkettä ja tuo pieni määrä ei oikein auta… Mun pääkivut tuppaa “jäämään päälle” herkästi, joten niinpä tänäkin aamuna heräsin ärsyttävään jyskytykseen.
Nyt menen uusiksi lepään kun tuntuu että tää vaan pahenee ja on alkanut jo yököttään. Uskalsin taas puolikkaan lääkkeen ottaa, ettei nyt ihan kamalaksi yltyisi. Seuraavaksi siis lepoa, jos tämä pleeeaaaaseeeee menis sillä ohi!
Noniin… Ja juuri kun pääsin huokaisemaan, soitti se klinikan lääkäri. Minulle tuleekin nyt lähete sairaalaan, tosin hän sanoi heti että älähän säikähdä tätä puhelua. Mutta kun ne olivat sairaalassa olleet sitä mieltä, että pitäisi ottaa myös hepatiittikokeita ym, ja niitä ei klinikka saa otettua kuulemma… Niin menee nyt sitten tuon sairaalan kautta , sinne siis verikokeisiin. En tiedä vielä, tutkiiko ne sitten muutakin eikä osannut lääkärikään sanoa.
Voi hitto, kun taas säikäyttää
Aiemmin oli puhetta, että jos ne arvot ei laske, tulee tällasia kokeita ja ihan omalääkäriltä tms. Miksi ne nyt haluaa mut sairaalalle saakka…
Tosin lääkäri oli sieltä soittanut vielä mielipidettä ja ehkä ne sit vaan pyysi mut sen kautta. En tiedä, sieltä tulee jokin lähete sitten pian. Eiköhän siinä sitten selviä lisää… ![]()
Itsehän tuossa aikaisemmin just kirjoitit syyn, siis tämän takia:
Kyllä uskon, että pelottaa, minuakin pelottaa ihan kaikki mahdollinen lääkäreihin liittyvä… Yritä nyt ajatella vaikka sitä kautta, että nythän pääset aivan kunnon tutkimuksiin ja hoitoon ja homma selviää!! Lääkärisi ei ainakaan vähättele ja ole välinpitämätön!!
Hirmu mielelläni jäisin nyt tänne, mutta on taas pakko mennä…
Ihan hirmuisesti tsemppiä sulle nyt Jilla! Kyllä kaikki menee hyvin!
Kiitos mirtillo! Toivotaan että sairaalaan passittamiselle on tosiaan joku ihan “järkisyy” ja no varmaan onkin kun lääkäri sanoi että jo verikokeiden takia kun niitä tutkitaan enemmänkin. Se epäili, että voi olla että menen ensin sinne vain verikokeeseen ja sen jälkeen sitten vasta lisätutkimuksiin, jos tarvii. Tai sitten voi olla kaikki kerralla, en tiedä… Hassua, ne laittaa postissa kuulemma minulle tuleen ajan kirjeenä eli kauankohan siinäkin menee sitten, että ajan saa
Olin niin iloinnut kun ensin piti olla to verikoe ja pe saada tulokset, et onneksi ne saa ennen viikonloppua! Sen yli on kurjaa odotella. Nyt sitten varmana venyy aika, koska jos ne tänään vasta postittaa sieltä minulle aikavarauksen niin ei se nyt ihan huomenna voi se aika olla. Nyt varsinkin haluaisin pian päästä sinne, kun pelkään kokoajan vähän kuitenkin että entä jos nuo arvot onkin nousussa… ![]()